Cap?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-01-01 14:51

Hebben jullie eigenlijk een cap op?

Ik nooit..

K*Tdingen!


Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 14:56

ik heb eigenlijk altijd een cap op de laatste tijd. Ze willen het gaan verplichten op de manege en eigenlijk is dat bst een goede zaak.

ik hou er ook niet echt van maar het is gewoon voor je eigen veiligheid.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 15:07

altijd, behalve bij shows. is gewoon een gewoonte. die nieuwe caps zien er helemaal niet uit maarz e zitten wel ontzettend fijn. Vindt t gewoon heel fijn voor mn eigen veiligheid. tuurlijk kan je je rug wel breken maar als je in een auto rijdt kan je ook door een ongeluk doodgaan met gordel om en dat doet iedereen wel. zit ook niet lekker. maar een cap doend e meeste niet op omdat t niet staat. en dat is dus wl de meest domme reden die ik me kan bedenken. wat boeit je uiterlijk je nou als je misschien wel ernstig hersenletsel kan oplopen. ik draag dus bijna altijd een cap.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 15:35

Op Voltrack: ALTIJD MIJN CALIMERO HELM. Boeit me niet hoe ik eruit zie, heb al één keer letsel voorkomen door dat ding. Dat was toen Voltrack flikkerde en ik op de grond gesmakt werd. Hele been aan barrels (niet gebroken, peesplaat helemaal blauw, en botten zeker wel gekneusd (400 kg op je poot!) Mijn hoofd was toch wel blauw, kon mijn haren niet kammen. En ik had dus wel mijn helm op. Toen ik een hersenschudding had (kopstoot Voltrack) kreeg ik hem van onderen, dus had die helm niet zoveel zin. In de bak heb ik ook een helm op omdat Voltrack een watervlug beestje is. Verder doe ik 'm altijd op in het bos, welk paard ik ook rijd, er kan ALTIJD wat gebeuren. In de bak zit je toch slechts op 800 m2 dus zoveel kan daar niet gebeuren.. Alhoewel, bij ons in de bak zijn al enkelbanden verrekt, botten gebroken, gezichten beschadigd, en andere rare dingen. 't Kan gewoon overal gebeuren. En je went er wel aan hoe het zit hoor! Van Jopie flikker ik niet zo gauw meer (rare zin, maar jullie begrijpt mij wel), toch ben ik er van de zomer nog afgedonderd (met helm!) toen hij opeens 180 graden draaide. Hij kan 't, en vol kan 't ook...

Ik vind een ieder die in het bos zonder helm rijd (cap is al te weinig, die scheuren of breken met een klein klapje al) buitengewoon geschift. Je vraagt erom om iets ernstigs te krijgen m.i.

Laudine
PS: de top 5? Dat wordt RSI, wij tikken gewoon allemaal vreselijk veel... En we hebben alle tijd v/d wereld (not!). Wij tikken gewoon door, dus je mag wel heel hard gaan tikken hoor!

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 15:57

Ik heb altijd een cap op. Ten eerste moet het van m'n ouders (suf) maar ik vind het zelf ook wel een veilig geveol. Van de zomer was het eens erg warm, ging ik zonder cap rijden (dan vinden m'n ouders dat niet echt erg - was gewoon hier thuis in het land, dus ach)
Ik steeg op, bleef met m'n spoor hangen in haar staart (knap hè) en rennen maar, dus toen flikkerde ik met m'n hoofd op de keiharde grond hierzo, niet echt lekker. de volgende dag had ik echt onwijze koppijn, ik kon helemaal niks. Vond ik niet zo'n fijn gevoel, dus naja.....bovendien is mijn beessie nog steeds onwijs kijkerig (met al haar zeven jaren en twee jaar wedstrijden had ze toch al wijzer kunnen zijn), ook gewoon in de manege waar ik elke dag rijd, dus ik heb elke dag die calimerocap op waar laui het ook al over had....voor van de zomer wil ik eigenlijk een casco, ziet er niet uit, maar dan heb je tenminste wat ventilatie. 's Zomers loopt het zweet me altijd onder de cap vandaan, dat vind ik echt niks. En aangezien in van de zomer weer zes weken ponykampen ga doen (waar alle kids ook ten allen tijde hun cap op moeten, dus kunnen wij daar niet mooi zonder gaan zitten, een beetje het goede voorbeeld geven hè), denk ik wel dat ik nog zo'n ding koop. Kost wel weer heel wat zakgeld, maarja, je gebruikt zo'n ding ook elke dag!
grtx, Rieja

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 17:05

Op de manege moeten we verplicht een cap dragen en dat doe ik dus ook altijd. Bij mn verz pony's ligt het er een beetje aan op wie ik rij en waar. Met shico in de wei=> meestal geen cap, met shico het bos in => wel cap, op Sabina => altijd cap. Ik vind t binnen toch een veiliger gevoel met een cap, ik zou er niet aan moeten denken om met mn hoofd tegen een schot aan te vallen!
grtz Maaike

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 18:03

Ik draag altijd een cap, je weet nooit wat er gaat gebeuren met die beessies. Knipoog Ik kan nou eenmaal niet in toekomst kijken (zou wel eens handig zijn..) dus voor mijn eigen veiligheid doe ik zo'n ding op.Lachen

Groetjes Ineke

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 19:29

op honey --> nooit (behalve met de wedstrijden)
Op andere paarden --> verschilt. Bij ada eigenlijk nooit, tenzij in springles heb (= cap verplicht). Tijdens een buitenrit op een vreemd paard wel altijd cap

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 19:59

NOOIT!!
Erg he? Ik weet het, het is heel onverstandig en ikkan ook geen reden geven waar om precies. Ik vind ze niet lekker zitten. Maar ik heb wel gehoord van die champignon- capjes. Die vinik er niet uit zien, maar ik heb wel gehoord dat ze lekkerder zitten...
Alleen toen ik met Niels bezig was met een beetje inrijden, heb ik hem opgehad.
(Niels was het veulen van Berber en hebben we een paar jaar geleden verkocht)

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 20:11

zo'n champion cap is een stuk lichter en je kan m perfect afstellen naar je hoofd. ze zijn heel licht en sommige hebben van die strepen erop die lucht doorlaten. ik heb er laatst eentje opgehad en die zat wel heel fijn. Ach als iedereen met zo'n champi gaat rijden wen je der zo aan.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 20:13

ALTIJD!!!

Op mijn oude beessie waagde ik het nog wel eens zonder, maar als ik met hem het bos in ging had ik altijd een cap op. Waarom? Ik kon toch rijden en ik viel er toch nooit af? En ach, zo'n oude pony doet toch nooit gek?

Inderdaad, dat klopt. Maar heb je ooit in volle galop een tak tegen je hoofd gekregen? Ik wens het niemand toe, maar je mag blij zijn als je dan een cap op hebt. En takken duiken toch vaak vanuit het niets op als je het niet verwacht of als je al je aandacht bij je paard hebt en niet bij je omgeving.

Hoofdletsel is het meest voorkomend letsel bij ruiters. Ja ook bij ervaren ruiters en juist die rijden vaak zonder cap. Geen idee of Coby van Baalen een cap op had toen ze laatst van haar paard viel. Feit is wel dat ook ZIJ van haar paard viel, èn er een hersenschudding aan overhield. Het kan dus iedereen overkomen. Paardrijden is nou eenmaal een risicosport.

Risico's sluit je nooit helemaal uit, maar je kunt ze wel verkleinen. En als je met een groep gaat rijden, vind ik het vrij asociaal om zonder cap te rijden. Als jou wat gebeurt ben jij niet alleen het slachtoffer, je zadelt ook de mensen in je groep op met een boel ellende. Maar goed, dat is mijn mening.

Voor mij dus geen buitenrit zonder cap, en op een vreemd paard ook in de bak niet. Trouwens, momenteel zijn alle paarden voor mij 'vreemde paarden'. Behalve Ameretto, maar die kan nog wel eens idiote sprintjes trekken en dan ben ik liever goed beschermd!

Amen Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 20:19

Daarnaast, waar veel mensen niet aan denken, je paard kan ook vallen!!
Ik reed met Berber heel rustig in het weiland, een te krap bochtje en we gleden uit!
Een zware hersenschudding...
En toch... rijd ik nog steeds zonder cap!
(maar ik ga deze week naar de wal om een nieuw hoofdstel, misschien neem ik ook wel een champignonnetje mee!)

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 20:22

ik heb wel een keer met zo'n paddestoelcap gereden, vond t niet echt super maar dat kan natuurlijk ook zijn omdat ie niet van mij was maar van een ander meisje. moet wel zeggen dat t lekker licht is!!
grtz

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 20:46

Oei..... IK BEN EEN RUND want ik heb 'm nooit op. Ja, toen ik vorig jaar keihard door Milena in het hek gelanceerd werd, heb ik 'm een paar maanden keurig opgehad, tot het zomer werd en ik bang was dat m'n hersens zouden smelten Lachen
Bovendien rijd ik western en dat staat zo achterlijk met een cap (sorry Dick; mijn vriend heeft hem altijd op en dat is heel verstandig van 'm) Ook met buitenrijden (bos, strand) heb ik 'm nooit op. Eigenlijk alleen met springen.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 21:03

*schaam* ik heb nooit een cap op! best wel erg eigenlijk...
zelfs niet als ik naar buiten ga..
ik weet het is heel erg.. maar ik weet niet het nu een gewoonte en ik vergeet hem gewooon weg.. en bovendien heb ik een cap die absoluut nietlekker zit.. en ik weet niet of mijn ouders zoveel geld aan een cap willen bestede, best wel stom eigenlijk maargoed wel waar...

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-01 21:38

Ik rij ook nooit met cap, nooit gedaan ook, behalve vroeger in de springles bij de pony's, dat was toen verplicht. Misschien dat ik er wel een koop als ik mijn jonge paard ga inrijden. Ik rij vanaf vandaag een paard voor iemand waar 3 jaar niet op is gezeten en nog rij ik zonder cap, wel erg eigenlijk. Rij trouwens meestal ook auto zonder gordel om. Moet ik echt afleren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 17:12

hoi
ik ben een rare ik rij nooit met een cap maar wel met veiligheids beugels die dus open klappen als je erin blijft hangen.
Daar voel ik me veilig mee. stom hè!
groetjes runningkawa

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 18:45

Altijd met cap. Ik voel me veiliger en ik merk ook dat als ik val dat ik dan relaxter val omdat ik mijn hoofd niet met mijn armen hoef te beschermen.
Ik word zenuwachtig zonder cap en dat voelt Bolivia natuurlijk ook.

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 20:55

Eerst niet, maar sinds 3 weken rijd ik op een hengst, en hij kan soms een beetje onberekenbaar zijn. De eerste week droeg ik geen cap, maar sinds hij een heel gek heeft gedaan (een keertje, maar toch), draag ik toch maar mijn cap (eigenlijk al verrotte cap, dus niet veel zin hè?) Lachen

Galactica Wadim X Gemini


Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 21:24

Het ligt eraan. Tijdens de spring- en dressuurlessen in de manege wel, maar thuis en tijdens buitenritten niet. Ik vind het gewoon niet lekker zitten. Ik heb twee verschillende, één springhelm (geloof dat jullie hem champignon noemen?) en een gewone cap voor dressuur. Tijdens wedstrijden uiteraard, maar dan omdat het verplicht is. Ik weet, het is slecht, maar ja, ik rijd alleen met cap als het moet.

Kitty

Berichten: 7684
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 21:25

Op zich zouden ze die dingen bij buitenrijden verplicht moeten stellen, net als bij brommers en motoren.
Dan zou ik hem ook wel op doen.... (best wel hypocriet eigenlijk...)

Nimber

Berichten: 26547
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-01 22:17

aaargggh ik rijd alleen paarden in met cap verder nooit.. tja en waarom niet... misschien moetb ik 'm toch maar es uit het stof trekken

Cissi_D

Berichten: 1549
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-01 15:51

Ik rijd op de manege. Dus met cap. Eerst met een gewone veiligheidscap. Vond ik niet zo fijn. Nu een lichtgewicht ding. Geen last van. M'n broertje rijdt ook met die cap, maat kan je verstellen en als m'n moeder hm ooit nodig zou hebben zou ze 'm ook op kunnen. Lachen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maxie, onpaard en 32 bezoekers