Lenzendragers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-01 19:03

Wie draagt er nog meer, net als ik, lenzen tijdens het paardrijden?
Ik heb meestal woensdagochtend onwijs last van mijn ogen omdat we dinsdagavond met een man of 5 les hebben in de binnenbak en dat wordt dan wat stoffig.
Zijn er meer mensen die wel eens last hebben van stof of zand? En wat doe je eraan?


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 19:10

Ik heb al jaren lenzen, en nooit ergens last van.

Volgens mijn opticien (en vriend), ligt het aan je lenzen als je er last van krijgt, op wat voor manier dan ook. Er zitten dan eiwitdingetjes ofzo op (zachte lenzen? of heb je harde?), en dat is slecht voor je ogen.

Ga dus naar je opti, of eventueel naar een andere opti ter controle.
Want vaak is het voor hun nogal 'lastig' als jij een ander soort lenzen krijgt. Ivm contracten met leverancier enzo. Hier heb je vooral last van als je bij Pearle of een goedkope ofzo zit.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-01 19:18

Het is niet dat ik altijd last van mijn lenzen heb, eigenlijk ben ik er heel tevreden over.
Alleen als er met een buitenrit een zandkorreltje achter komt dat doet dat zo zeer en ga ik onwijs tranen! (heb trouwens harde lenzen)
En de dag nadat ik les heb gehad zit er zoveel stof in dat ik echt rooie ogen heb die dag erna.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 19:25

Hoi,
Ik heb ook harde lenzen, van zachte schijn je minder last te hebben, maar tsja, die heb ik dus nie.
Vooral nu ik endurancre rijd heb ik ook vaker dat ik ff moet stoppen omdat er weer een vuiltje inzit..
Erg irritant, maar wat jij zegt, in stoffige bakken, heb ik er op zich geen last van. Ik kan ook gewoon uitmesten zonder dat ik iets voel.. Maar, ik hoorde dat er tegenwoordig ook laserbehandelingen zijn, zodat je nooit meer een bril of lenzen hoeft?? En je hebt nu die maand lenzen, die je gewoon een maandlang, dag en nacht inhoud, en dan nieuwe in doet.
Maar meer weet ik hier ook nie van Lachen

Groetjes

Endurance: je paard, jij, een prachtige omgeving en heel veel kilometers worden samen één.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 19:30

Daarom heb ik dus zachte lenzen. Van beging af aan heb ik mijn opticien op de hoogte gesteld van het feit dat ik dagelijks met paarden bezig ben. Zonder enige twijfel zei hij dat ik dus zachte lenzen moest nemen. Dit bevalt echt perfect, heb nooit last en zou dus ook niet anders meer willen.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 19:43

Lenzen, daar kan ik een boek over schrijven! In één woord vre-se-lijk, die harde lenzen. Op mijn 14e (in 1988) kreeg ik ze, en ik kon bij mijn toenmalige opticien hoog en laag springen met het verhaal dat ik paardreed en dus dagelijks in het stof zat: ik kreeg van hem harde lenzen voorgeschreven en daarmee uit, want 'die waren het beste'. Na bijna 4 pijnlijke jaren was ik het strontzat. Op de fiets naar school: stofje erachter, stoppen, lens eruit, schoonmaken (leuk als het hard waaide Boos! ), lens er weer in. Les in de manege: zelfde verhaal. Uit in een donkere disco of kroeg: zelfde verhaal. En het deed altijd flink pijn, terwijl ik wat m'n ogen betreft helemaal niet kleinzerig ben: ik kan zelfs met m'n vingertop op m'n iris komen en dan voel ik nog niks. Maar een vuiltje of stofje, brr... Zonnebril hielp ook niet, het stof vloog er gewoon langs en een combi van cap en zonnebril is ook niet alles.

Op een dag (ik was 17) zat ik met m'n moeder in de auto en net op een drukke rotonde kreeg ik een vuiltje achter m'n lens. Dat was voor m'n moeder de druppel: binnenkort zou ik met autorijles beginnen en wat als ik dan een vuiltje achter m'n lens kreeg? Dus naar een andere opticien die het probleem van zachte lenzen niet zag. Tja, je bent gevoeliger voor ontstekingen, maar zachte lenzen zijn er nou eenmaal voor gemaakt om maar een half jaar mee te gaan omdat ze meer vuil opnemen dan harde, en de meeste mensen lopen er te lang mee door. Om te testen of mijn ogen geschikt waren voor zachte lenzen kreeg ik een proefsetje maandlenzen mee en dat was echt een verademing. Toen mijn 'echte' zachte lenzen binnen waren en ik ze paste, was dat een schok: ze zaten voor geen meter en na 4 uur dragen zag ik nog niets en ik voelde ze zitten.

En toen was de keus heel snel gemaakt: overstappen op maandlenzen. Dat was in mei '92 en nu, bijna 10 jaar later, heb ik nog steeds maandlenzen. En aangezien het bij zachte lenzen haast onmogelijk is dat er stof achter komt, behalve bij het inzetten, heb ik ook vrijwel nooit last. Dat komt omdat harde lenzen zo groot zijn als je iris en drijven op je oogvocht, terwijl zachte lenzen iets groter zijn en om je iris heen liggen. Bij harde lenzen drijft het vocht (met stof) er als het ware onderdoor terwijl dat bij zachte lenzen niet kan.

Tja, toevallig heb ik sinds gisteren wat last van branderige ogen, vooral als ik achter de pc zit. Dat is voor mij een teken dat ik toe ben aan een nieuw paar en dat klopt ook, ik heb ze nu bijna 5 weken in. Nog een (hygiëne)voordeel dus: maandlenzen MOET je wel om de 4 tot 5 weken vervangen, want je voelt ze op een gegeven moment echt zitten!

Tot zover mijn wervingspraatje voor maandlenzen Lachen . Ik betaal overigens 210 gulden per setje van 6 (een half jaar dus) bij Pearle. Voor mijn ogen wil ik het beste, dus ik blijf bij de lenzen die ik nu heb, maar van horen zeggen weet ik dat je al hebt vanaf 80 gulden voor een half jaar (over de kwaliteit daarvan weet ik niets).

BTW: NaVy, wat jij bedoelt zijn weeklenzen, die kun je een week lang dag en nacht in houden (ideaal voor vakanties bijvoorbeeld). Maandlenzen kun je een maand dragen, maar dan moet je ze wel 's nachts uit doen. Daar ben ik zelf wel een voorstander van, dan krijgt je oog ook rust. Kan me namelijk niet voorstellen dat het gezond is als er dag en nacht een lichaamsvreemd iets op je iris ligt...

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Tijd krijg je van niemand. Tijd moet je nemen.</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-08 20:50 ]</font>

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 19:45

Ik heb al meer dan 16 jaar zachte lenzen. Ik werk tussen de paarden, los stro en hooi, veeg en rij. Ik heb nog nooit last gehad van traanogen of wat anders. Kreeg daar wel last van, dan waren mijn lenzen op en versleten.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 19:54

Ik heb ook lenzen, nu bijna 6 jaar. Heb altijd zachte lenzen gehad, nu dus nog steeds. Ik begon met jaarlenzen, maar kreeg eiwitaanslag (geloof ik Verward ) en ben sinds 2 jaar overgestapt op maandlenzen. Nu nergens meer last van. Maar idd, zoals Karin zegt, na 4 a 5 weken echt vervangen, want je gaat ze voelen. Dit bevalt me beter dan jaarlenzen, voor mijn gevoel gewoon hygiënischer. Ik heb verder nooit last met zand oid.
Tijdens mijn introductiekampje vorige maand heb ik die lenzen gewoon 2 nachten achter elkaar niet uitgehad, zal wel niet zo goed zijn, maar nog nergens last van...

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 19:57

Met introkamp heb ik ze 5 nachten ingehouden, was overigens wel een paar dat ik toen nog maar een week in had en ik heb ze direct na het kamp weggegooid. Je kunt er wel mee slapen (ideaal voor mij, ik slaap altijd in auto's, bussen en treinen) maar je moet er geen gewoonte van maken. En als het kan direct na het wakker worden ff vloeistof bijdruppelen.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Joyce

Berichten: 6371
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 20:00

Ik had toen ik nog paardreed ook last van mijn (zachte) lenzen. Niet meteen op het begin, maar meestal op het eind van de les, als de bak erg stoffig was. Als die niet stoffig was , had ik nergens last van..

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 20:04

Citaat:
Op 2001-10-08 20:57, schreef Karin:
Met introkamp heb ik ze 5 nachten ingehouden, was overigens wel een paar dat ik toen nog maar een week in had en ik heb ze direct na het kamp weggegooid. Je kunt er wel mee slapen (ideaal voor mij, ik slaap altijd in auto's, bussen en treinen) maar je moet er geen gewoonte van maken. En als het kan direct na het wakker worden ff vloeistof bijdruppelen.


Hmm, dat 'mag' dus wel? Met lenzen in slapen? Dacht altijd dat dat alleen kon met week- of daglenzen. Maar aangezien ik nergens last van had, vond ik het wel best Knipoog Deed het trouwens ook wel eens atoen ik nog jaarlenzen had.

Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd -- Loesje

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 20:14

Tja, ik kan er niets aan doen, ik slaap altijd en overal, vooral als ik 'vervoerd word' en dan is het niet handig om ze uit te doen. Hoe vaak ik al niet heb gehad dat ik wakker werd als de trein al op de plaats van bestemming was - rennen! Ik val ook altijd 'ongepland' in slaap, dus dan denk ik niet eens aan uit doen. Met harde lenzen gebeurde dat ook, maar dan had ik ze heel vaak vastgezogen zitten op mijn oogwit en dat was niet fijn. Boos!

Mmm... ik geloof dat we een beetje off topic gaan, van rijden met lenzen naar slapen met lenzen... Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Dusty
Berichten: 45
Geregistreerd: 07-08-01
Woonplaats: N-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 20:22

Ja, ik heb niet alles gelezen maar ik heb zachte lensen en ik heb nergens last van! Het is geloof ik ook zo dat zachte lenzen beter zijn dan harde! Ik heb dus ook zachte en ik heb nergens last van. Ik heb wel eens tijdens het rijden dat het scheef zit of zo, (heb ik anders ook wel hoor!) en als ik dan stiekum heeel hard ga wrijven verlies ik hem! maar ik vang het dan op en doe het weer terug, en verder is er niets meer aan de hand! Ik maak ze gewoon super goed schoon en soms spoel ik mijn ogen met zo'n oogspoel bakje iets!

De Hemel op aard is op de rug van het paard!!!!!!

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 20:29

ik heb nu nog een bril maar wil dolgraag over op lenzen maar dat gepril op me oog, vind ik zo;n raar idee, maar als ik het eenmaal weet: zachte lensen, want ik wil er geen last van hebben bij het paardrijden! Pling

Groetjes Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 20:37

ik heb nu ongeveer 1 jaar lenzen en het bevalt gewoon perfect! iK had eerst halfjaarlenzen en die dingen waren een complete hel. Ik liep gewoon te janken met die dingen in en met in en uitdoen ging het vaak verkeerd en dan vielen ze weer uit etc etc.

Nu heb ik maandlenzen en die zijn IDEAAL. heb ook nooit last van dat ze zeer doen. heb ze ook rustig een week dag en nacht in maar dan maak ik ze wel schoon en dan doe ik een dag geen lenzen in. Lachen

Danielle
Berichten: 236
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:02

Hoi,
Yes ik ben niet de enige! Ik heb dus harde lenzen, sinds mijn 15e en ik vind het een ramp. Ik heb zo vaak last van vuiltjes en dingetjes, vooral nu in de binnenbak, kan ik telkens neit meer verder, omdat het zo'n pijn doet. En ook als ik uit ga etc. En elke keer als ik naar de opticien ga, zeg ik dat ik er zo'n last van heb, dat ik paardrij. Maar hij zegt dat ik geen zachte lenzen mag. Ik heb megaslechte ogen, misschien dat dat daar aan ligt, heb namelijk -10 en -10 1/2. Ik heb ook heel veel last van eiwitaanslag, die ik er met gewoon schoonmaken niet af krijg. Misschien dan toch maar naar een andere opticien. Maar deze is wel heel goed, ze zijn ook onafhankelijk en zo. Maar ik begin er steeds meer genoeg van te krijgen! Groetjes Danielle

***Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard******Roderick = Springpaard***

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:17

Danielle, je sterkte heeft er (gelukkig) niets mee te maken. De maandlenzen die ik heb zijn er tot -20, dus dat mag geen excuus zijn. Ik vermoed dat jij net zo'n conservatieve opticien hebt getroffen als ik toen ik voor mijn eerste paar lenzen ging. Die van jou heeft waarschijnlijk ook het idee dat zachte lenzen onhygiënisch zijn. Maar dat is dus onzin: zoals ik hierboven al zei, zijn maandlenzen juist hartstikke hygiënisch, want je MOET ze wel vervangen na 4 tot 5 weken, simpelweg omdat je ze voelt zitten vanwege de eiwitaanslag. Met gewone zachte lenzen en met harde kun je te lang doorlopen, omdat je nauwelijks voelt dat je aan vervanging toe bent terwijl ze toch te vuil zijn (maar omdat ze dikker zijn voel je dat niet). Toch maar eens een andere opticien? Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:38

Ik heb ook zachte lenzen, een halfjaar systeem en dat bevalt prima! Ik heb hele gevoelige ogen, kan alleen tegen een bepaald materiaal en dat hebben ze alleen in half-jaar of jaarsystemen. Ik had eerst een jaarsysteem, maar toen maakte ik met veel pijn en moeite net de 8 maanden vol, 4 maanden weggegooid dus, sinds 1,5 jaar heb ik nu een half-jaar systeem en dat gaat prima.

Ik ben ook allergisch voor alles in één vloeistof, dus ik heb aparte vloeistof om ze te ontsmetten en daar moet dan een pilletje bij om het te neutraliseren, die vloeistof bevat waterstofperoxide, dat wil je echt niet je ogen, dat brandt echt verschrikkelijk, ook al is het maar 3 %. Als dat pilletje er bij zit wordt de vloeistof rose, dus daar kun je aan zien of je het niet vergeten bent. 1x in de week een eiwitverwijdertabletje erbij en heel goed afspoelen/schoonwrijven en dan blijven ze mooi glad en gaan makkelijk een half jaar mee, krijg nu dus nieuwe voordat ik er last van krijg.

Met rijden in de binnenbak heb ik nooit last dankzij het beregingssysteem, buiten (buitenbak/buitenrit)rijd ik vaak met een zonnebril op, eentje met lichte glazen zodat ik ook nog wat zie als de zon niet schijnt, zo'n snel model dat ook aan de zijkanten goed aansluit, scheelt ook een heel stuk voor de hooikoorts want daar heb ik echt ontzettend last van! En als de zon schijnt heb ik er eentje met donkerdere glazen, hetzelfde model, ik merk dat ik sneller last krijg van m'n lenzen als ik moet knijpen tegen het felle zonlicht, dus dan maar een brilletje op (en ook tegen het stof en de pollen), gaat prima met een cap.

Al met al geen klachten, 1x met bril gereden omdat ik een lens kwijt was en dat was pas echt waardeloos! (neuzen met je paard: bril beslagen!)

Nulla tenaci invia est via

EllenR
Berichten: 79
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 10:37

Even een positief verhaal over harde lenzen: ik heb dus al jaren harde lenzen. Ik heb wel eens een stofje in mijn oog (en ja, dat doet PIJN! Verdrietig ), maar niet echt vaak. En sinds ik nieuwe lenzen heb (die volgens de opticien zo geslepen waren dat er minder kans is dat een stofje onder de lens komt) nóg minder.

Ik heb ook eens zachte (maand)lenzen geprobeerd, maar dat was pas een ramp! Ik zag er heel slecht meer (ik kon niet goed scherpstellen) en als ik een tijdje ingespannen bezig was, knipperde ik te weinig en kreeg enorme last van droge ogen.

Dus niet voor iedereen zijn zachte lenzen de perfecte oplossing!

Smaxie

Berichten: 1266
Geregistreerd: 21-05-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 10:41

Ik heb zachte lenzen en nergens last van met paardrijden....
Er werd mij trouwens meteen zachte lenzen aangeraden toen ik vertelde dat ik paardreed!!!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-01 10:48

Net als EllenR heb ik er over het algemeen heel weinig last van. Ik heb al harde lenzen sinds ik 10 jaar oud was en ik kan niet meer zonder maar nu ik vaak in de binnenbak rijdt merk ik hoe vervelend het is als je met veel mensen in een stoffige bak rijdt.
Ik zal bij de volgende controle eens overleggen met mijn opticien.

BTW zijn maandlenzen nu harde of zachte lenzen want dat heb ik nog niet helemaal begrepen Haha!

Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:14

Maandlenzen zijn zachte lenzen.
Ik heb sinds een jaar of drie ook (zachte) halfjaarlenzen en dat bevalt me heel erg goed. Als je ze na het uitdoen goed schoonmaakt en voor het indoen ook en één keer in de week een anti-eiwittabletje erbij in doet, valt het heel erg mee met de eiwitaanslag. Ik maak meestal net mijn halve jaar vol.
Ik heb nauwelijks last van stofjes en zand.

Voor de zekerheid heb ik laatst wel voor 100 piek een brilletje gekocht bij Hans Anders. Gewoon voor het geval ik een lens kwijt raak en voor 's avonds als ik mijn lenzen al uit heb en toch nog even tv wil kijken of wil bokken.

Karin

Berichten: 65335
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:22

Maandlenzen zijn idd zachte lenzen. Ze zijn alleen net weer een fractie dunner dan de 'halfjaarlenzen' en daarom maak ik ze ook nooit schoon zoals ik met m'n harde lenzen deed. Heb het één keer geprobeerd en toen liep het voor de bewuste lens niet goed af... Gewoon in de vloeistof dus en na een maand een vers paar in doen. Ik heb dat vanmorgen gedaan en merk meteen dat ik weer een 'frisse blik' heb!

Wat EllenR had met maandlenzen, dat had ik dus met halfjaarlenzen: ik voelde ze zitten en kon niet meer scherpstellen. Over het algemeen denk ik wel dat zachte lenzen (of dat nou halfjaar, maand-, week- of daglenzen zijn) voor ruiters comfortabeler zijn dan harde lenzen, maar ieder mens is verschillend. Wat voor de een de ideale lens is, is voor de ander niet de perfecte oplossing. Toen ik laatst voor controle ging en in de computer meekeek, verbaasde ik me al hoeveel soorten en merken er alleen al binnen de maandlens zijn (verschillende diktes, verschillend eigen watergehalte, verschillend materiaal, etc. etc.). Kwestie van uitproberen. Wat dat betreft is mijn opticien heel makkelijk: ik mag van hem vaak gratis een proefpaar hebben om uit te proberen als hij weer eens iets nieuws binnenkrijgt.

_________________
<FONT COLOR="DARKBLUE">Tijd krijg je van niemand. Tijd moet je nemen.</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-10-09 12:24 ]</font>

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:27

zachte!
Een vriendin van mij had eerder dan ik lenzen, en wel harde. Die werd gek. En ik dacht: dat nooit. Bij de opticien gevraagd naar lenzen, gelijk op zachte gezet. En ik liep er echt zo mee weg. Wel wat draaierig omdat ik het allemaal goed kon zien (-3,5)...
Ik zou niet anders willen, want dit is echt ideaal. Een aantal keren dat ik 's ochtends wakker werd en dacht: gos wat is t scherp. Had ik ze ingehouden. En bijdruppelen is voor mij een ramp, ik druppel overal, behalve ín mijn oog...

"Restaureer je kerk / Stuur je kinderen ten oorlog / Lees handen tot je blind bent / Maar red mij niet " - Maarten van Roozendaal

I'm livin' the dream | Interessante dingetjes

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 12:08

heb eerst een paar jaar harde gehad, die moest ik iedere dag wel een keer uitdoen omdat er wat onderzat, paardrijden heb ik er nooit mee gekunt. Overgegaan op zachte, wat een verademing. enige nadeel: ze laten geen zuurstof door (zoals harde), waardoor je als je ze te lang in hebt de adertjes in je ogen gaan opzetten e.d. Als je ze te lang inhoudt (zoals ik, van 'sochtends vroeg tot 's avonds laat) en dit ritme niet aanpast, heb je dus kans dat de opticien (bij mij na 15 jaar) zegt: je mag je lenzen niet meer in....OEPS!!!!
dus mijn advies: zachte, maar houd ze niet te lang in of wissel ze af met een bril (dus ook niet 'snachts, ook al kan het qua gevoel wel). Overigens had ik met de lenzen na het rijden met de nieuwe bodem wel steeds last van wazige ogen de volgende dag.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 4 bezoekers