*Vraagjes mbt dracht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 21:57

Ik ben erg benieuwd in welke maand van de dracht ik ongeveer het veulentje (trapjes oid) eventueel waar zou kunnen nemen en vanaf wanneer je ongeveer zou kunnen gaan zien dat de merrie wat dikker word. Ook zou ik graag willen weten wanneer je een veulentje wat veulenbrok bij kan gaan voeren en wanneer je de drachtige merrie evt. anders zou noeten gaan voeren. Mijn merrie is nu (pas) 3,5 maand drachtig en krijgt voorlopig nog hetzelfde voer en word nog gewoon gereden tot ik aan haar kan merken dat het niet meer gaat. En is het aan te raden om de DA zo snel mogelijk na de geboorte van een veulen te laten komen zodat hij kan kijken of alles er uit is bij de merrie?

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:59

ik hoorde dat je eigenlijk de DA binnen 2 uur er bij moet halen, zodat ie ook kan zien of het veulen geen afwijkingen heeft...verder heb ik geen antwoord op je vragen, misschien iemand anders wel Haha!

angeliekie

Berichten: 214
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: bergen op zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 14:52

normaal gezien zou je nu het veulentje al kunnen voelen....echt waar
ga met je hand onder de buik richting de uier.
dat bolletje voor de uier is het veulen.
je kunt de bewegingen echt voelen wanneer ze ongeveer 7/8 maanden drachtig is.
rond een maand of 9/10 zal ik het gewoon rustig aan gaan doen , tenminste je paard laat dat wel merken wat wle en niet meer kan.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 14:57

bij Pinky was het al vrij vroeg te voelen (wilde hengst! Haha!) maar bij Mysty hebben we tot een maandje voor de geboorte zwaar getwijfeld of ze wel zwanger was...
Marjon (drachtige) kreeg wat meer bix dan normaal, maar geen grote verandering.
Verder komt er bij ons nooit een dierenarts van tepas. Lamber doet alles zelf en de 3 veulens die ik meegemaakt heb zijn alle 3 goed gegaan. wel heeft marjon bij de geboorte van Mysty een Python spuit gehad omdat het vlies afgebroken was en daar had ze behoorlijk last van.

Leuk he zo gaan zitten denken aan het aankomende veulentje? Bij ons wordt er in mei ook weer 1 verwacht Lovers

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 20:58

Citaat:
Op 2001-10-08 21:59, schreef Nonnie:
ik hoorde dat je eigenlijk de DA binnen 2 uur er bij moet halen,


Ik bedoelde 24 uur.... Clown

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 03:27

Ik las in een boek dat je vanaf de 5e maand gaat zien dat ze drachtig zijn en dan kun je ook al beweging voelen. Tenminste, dat stond in het boek. Clev is nu 6,5 maand drachtig en ze heeft al een enorme hangbuik (of is dat van de roundbale?? Haha! ) Ik weet eigenlijk niet waar ik moet voelen om het veulen te kunnen voelen. Maarre, Angeliekie, dat bolletje achter de uier is dat niet navel?

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 21:02

Je kan het veulen nu nog niet voelen. Kan niet, zit nog diep in Escala's buik.
Dat bolletje voor de uier... Is gewoon het bolletje voor de uier. niet het veulen.

Kweenie, met vijf maand moet je wel goed voelen volgens mij, maar wie weet kan dat.
Udinde bewoog niet zo heel erg veel, alleen als Isolda net water had gekregen en als ik aan het poetsen was.
Berbers veulens bewogen wel altijd heel veel, die buik zag je echt heel regelmatig "golven". Leuk gezicht is dat!
Weet niet precies welke maand, ik geloof pas in het laatst, 10 ofzo.

Bij mij is de DA de volgende ochtend gekomen, maar datw as omdat Udinde ng niet gedronken had. Anders was hij waarschijnlijk niet gekomen.
Ik heb Isolda vanaf de zevende maand ongeveer wat extra gevoerd, langzaamaan een beetje meer tot inde laatste maand. Daarvoor is het onzin om meer te voeren als normaal werd mij verteld. Het veulen begint dan pas echt groot te groeien, dan heeft de merrie ietsje meer nodig.

misstexas

Berichten: 282
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Uithoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-01 19:23

Ik ben het helemaal met Jantina eens !
En Jasja je moet je niet zo druk maken je heb genoeg mensen om je heen die je kunnen helpen!!! Haha!

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-01 23:32

Ik maak me niet druk hoor Con, ben alleen vast voorpret aan het hebben door me (hopelijk) goed voor te bereiden door veel informatie te vergaren. Haha!