Dubio: Jamaica naarbinnen of buiten houden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 21:17

Tja, ik sta dus voor een dubio.
Jamaica staat nog lekker buiten, en zit flink in haar vacht al.
Met als gevolg dat zodra we iets gaan doen (wandelen, roundpennen, longeren, whatever) ze zich echt kapot zweet en binnen de korste keren zeikes nat is.
En dan bedoel ik ook echt nat.

Aan de ene kant zeg ik, lekker buiten laten staan, is goed voor haar.
Aan de andere kant is het risico dat ze ziek wordt groter als ze buiten blijft.

Ik kan haar atuurlijk niet steeds als ze nat is een nacht op stal zetten en haar vervolgens weer buiten gooien.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:19

ik zou haar 's nachts op stal zetten, en overdag naar buiten. Misschien 's nachts ff een dekentje op.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:23

uhm, toch buiten. zijn best sterk, en je moet er niet zo'n zeikerig paardje van gaan maken he! Lachen
Sigaar

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:23

Ik zou buiten laten eigelijk, maarja ik weet niet wat je met der doet, doe je veel werken dan zou ik 's nachts naar binnen.
maar eigelijk:

stef ze is jong en hoort lekker overdag buiten, met een wolle deken na het werken kom je oiok ver



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: wjerdo op 2001-10-09 12:40 ]</font>

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:25

's nachts naar binnen, een zweetdekentje na het werk en droogwrijven met stro wil ook weleens beetje helpen...je kunt ook het werk verminderen aangezien ze toch nog piepjong is Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-01 21:28

het maakt dus niet uit of we veel doen.
Als ik haar in de bak los gooi, gaat ze uit haar zelf flink lopen spelen, met als gevolg, zeiknat.
Ze heeft natuurlijk nog totaal geen conditie.
Ze is bij wijze van spreke na 1 rondje longeren al nat, en zit echt al dik in de vacht...

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:31

een paard hoort te grazen en al helemaal een jong ding!

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:31

lang uitstappen en een zweetdekentje. Ik ken het probleem met mijn harige ijslander maar steek er graag wat extra tijd in zodat ze toch droog is en wel buiten kan blijven.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:38

idd een optie snachts op stal eventueel met deken (maar aangezien jouw verhaal ze al een dikke vacht heeft hoeft dat niet) en gewoon met een handoek wrijven of een zweetdekentje er even opleggen en dan weer hupsa in de wei.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:40

Lekker in het land zetten en af en toe een stukje wandelen misschien eens in de week een borstel over halen maar zeker niet goed gaan boenen ivm huidet. Verder Niets doen Ze is zo onwijs jong en er is al veeeeel te veel mee gedaan imo 2.5 jaar en al onbder het zadel.
Dan zou ik d'r echt niet in het zweet gaan werken, Ik zou trouwen helemaal niet met haar gaan werken.
laat haar alsjeblieft nog jong zijn ze zijn oud en versleten voor je het weet.
Ga van het voorjaar eens rustig beginnen met longeren en met nadruk op rustig wie weet wat voor'n klap ze heeft gehad van dat vroege inrijden.

lekker dag en nacht buiten laten lopen. Doen we hier ook met het jong grut. Als ze volgend jaar winter al een beetje onder het zadel is zet haar dan 's nachts op stal en hele dagen in het land das het beste voor paarden wara je wat mee doet.
Zo hoeft ze volgend jaar ook niet onder dek.
Zou je na het werk een zweetdeken opgooien blijft ze daar ook lekker warm onder.Zodat ze toch een koude klap krijgt als je ineens dekentje eraf doet en haar dan in de koude wei zet.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:44

tja met ijslander heb je het zelfde probleem

maare ik stap kvika uit tot dat ze niet meer warm is
als ze dan nog nat zijn is het echt niet erg hoor zolang een paard maar niet nog warm is

ook het laten rollen is een tip door het zand zijn ze zo weer droog.

ik zeg dus lekker buiten laten staan.
een haffie kan daar wel tegen hoor

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:45

Laten harden, dag en nacht buiten en tot haar 3de levensjaar nix mee doen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:50

Ik zou haar gewoon 24/7 buiten laten. Dan gaat ze niet dusdanig spelen dat ze zeiknat wordt, ze is immers al de hele dag buiten?
Als je een heel klein beetje doet, een rondje maken aan de hand, wandelen ofzo, wordt ze echt niet zo nat.
Laat haar lekker buiten, en begin volgend voorjaar met haar, kan ze dan een beetje "conditie" krijgen.
Je hoeft haar niet helemaal te laten, je kan ook een heel klein beetje doen.
Af en toe wat stappen ofzo, lekker een rondje om wandelen. Knuffelen, voetjes geven, wat kleine dingetjes leren. Daar hoeft ze niet nat en bezweet van te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 23:53

Helemaal met NImber eens! Buiten Buiten Buiten!


Een opmerking over rollen: laat je paard pas rollen als hij goed afgekoeld is met stappen; je warme paard laten rollen op de koude grond kan risico's hebben namelijk. Eerst even op temperatuur stappen en dan rollen en dan zijn ze inderdaad het snelste droog.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 00:11

Dit probleem heb ik met Dikke precies zo! Hij staat overdag buiten, ´s nachts in de box en heeft een goede conditie. Heb net op een ander forum het zelfde gelezen en daar adviseerde iemand om een zgn. zweetrandje te scheren. Je scheert dan alleen een randje van been tot been weg (de breedte van het scheerapparaat). Het voordeel daarvan is dat ze meer "ventilatie" hebben, dan zweten ze niet zo snel, en dat je niet met dekens hoeft te gaan klooien. Tegen de tijd dat het dan echt koud gaat worden, is dat randje al weer aangegroeid. Als je dat zo´n beetje aan de onderkant van de ribben doet, valt het niet zo op(ziet er natuurlijk vast niet uit Knipoog ) en hebben ze er ook geen last van als ze in de regen staan, omdat het water er "overheen" loopt. Hmmm.... ben er nog niet helemaal uit wat ik zal doen Verward , Hij is nu na 5 min. draf al zeikie, laat staan als we een beetje "meer" doen. Op het moment vind ik het gewoon zielig voor hem !!!!!

PS. Je paardje natuurlijk altijd zoveel mogelijk naar buiten laten Lachen !

_________________
Beter één paard in de wei, als tien in de stal !

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sterre op 2001-10-09 00:13 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 07:41

Ik sluit me helemaal aan bij Nimber: lekker buiten houden! En als ze toch nat wordt (liefst dus van het spelen ipv werken) dan gewoon lekker droogstappen, goed zweetdekentje erop, en nachtje binnen laten staan. En dan de volgende morgen lekker weer naar buiten. Op die manier is het volgens mij heeeeeerlijk om een jong paardje te zijn!

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 09:52

Ik sluit me ook helemaal bij nimber aan *LOL*.

Een halflinger heeft nu eenmaal een dikke vacht en dat zal echt niet minder worden. Dat is nu ook eenmaal het ras e kan de vacht niet vergelijken met een KWPNer of NRPSer. Zou vooral aan die vacht de komende 2 jaar niets doen laat haar nog ff lekker puber blijven.
*LOL* . Tuurlijk heb je halflingers die korter in de haren zitten laat haar nog lekker jong een jaar is zo om Party!!.

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 10:03

je moet haar echt buiten laten. Vooral nu ze nog niet onder het zadel is.
Daar worden ze echt sterk van.

Geef haar nog even de tijd. Misschien volgend jaar als ze onder het zadel is, kan je haar wel snachts op stal zetten.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 10:04

Citaat:
Op 2001-10-08 21:45, schreef PhiaBink:
Laten harden, dag en nacht buiten en tot haar 3de levensjaar nix mee doen.



geboorte: 1e levensjaar
1ste verjaardag: 2e levensjaar
2de verjaardag: 3e levensjaar (vanaf he).
Dus dan zit ze al in haar 3e levensjaar.
No offence, maar viel me gewoon ff op.

Ik heb niet echt een oplossing. Ik heb een dressuurpaard, en die staat veel buiten, maar ook genoeg binnen om geschoren te kunnen worden, en een dunne vacht te hebben (proberen we). Dus tja, geen haflinger.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 11:42

Buiten laten.
Je kunt langzaam een beetje conditie opbouwen door lekker met haar te wandelen.
Ik heb IJsco ook in het begin vaak kleddernat gehad omdat ze van een half uur wandelen helemaal kapot was. Dan legde ik een fleecedeken op met stro ertussen, dan was ze snel weer droog en kon ze weer in de wei.
Droogstappen was geen optie in het begin want ook 'uitstappen' kosste haar veel energie en daardoor zweette ze al heel erg.
Maar IJsco is nooit 1x ziek geweest en heeft dus in alle weersomstandigheden buiten gestaan en naarmate ik vaker en langer ging wandelen werd haar conditie beter en zweette ze minder.
Dus nooit kleddernat op de wei zetten maar zorg dat ze droog is als je haar terugzet, dan is het buitenstaan geen probleem. Sterker nog: ik denk dat een bijna 3-jarige veel sterker wordt als die altijd buiten staat.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 13:42

ik zou dr wel buiten laten ze is immers nog geen drie jaar dus echt veel werk zul je ook niet met dr verrichten en als je dr gelongeert of wat dan ook hebt kun je toch de zweetdeken even opdoen,goed uitstappen en als ze droog is weer naar buiten doen...

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 16:27

Ik sluit me bij nimber aan.

Laat die pony buiten staan en GROEIEN (zowel lichamelijk als geestelijk). Enneh... het is een haflinger hoor, die kan wel wat hebben.
En bezweet raken bij het wandelen en roundpennen, dan doe je toch echt iets fout!

Heb gedult, en laat hem lekker de winter niksen in de wei.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 16:43

Buiten houden, is veel beter voor dr.
Wat Nimber al zei, deze hoéft niet te werken.
Af en toe met haar wandelen is al voldoende, laat r maar lekker 'kind' zijn... *LOL*

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 17:04

mijn fjord is nu bijna 3,5. En hij loopt gewoon nog lekker buiten.
1x in de tig weken zit ik er eens op. ach wat, tijd genoeg dacht ik zo. Hij pakt het vrij vlug op dus waarom zou ik haasten. haastige spoed is zelden goed
laatst heeft ie enorm lopen rennen in de bak maar ik heb hem ook zo weer het land op gezet.
Als hij met zijn vriendjes aan het spelen is overdag kun je hem ook niet binnen zetten.
Ik sta nu op een nieuwe stal en zolang de bodem het toelaat blijft Danno gewoon buiten.
Lekker vachtje kweken Haha!
Felix zet ik nu wel binnen omdat hij na het rijden toch kou vat op de spieren en daardoor best stijf is.
Hij gaat dus naar binnen(alleen s'nachts hoor) alhoewel ik hem nog liever buiten had gehad.
In Ijsland gooien ze die paarden gewoon de bergen in na het rijden hoe nat ze ook zijn. Die paarden kennen het woord stal geen eens en ze zijn nooit ziek.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 18:44

Citaat:
Op 2001-10-10 16:27, schreef carola:

En bezweet raken bij het wandelen en roundpennen, dan doe je toch echt iets fout!


Ben ik het niet helemaal mee eens.
Toen ik IJsco vorig jaar oktober kreeg in een echt slechte conditie (had een jaar lang alleen staan vreten op de wei) ben ik met haar naar de manege van mijn zus gelopen, maar na 10 minuten onderweg te zijn geweest was ze zo kleddernat van het wandelen dat ik met haar terug ben gelopen naar de wei waar ik haar vervolgens een half uur heb laten opdrogen met een deken op.
Dit is een paar weken zo gegaan als ik een stukje met haar liep, al met al ging het steeds beter maar als je haar in het begin zag zweten leek het of ik haar 3 uur had laten galopperen.