Manegebodembedekking

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-10-01 15:49

Op stal hebben we sinds een tijdje ook een binnenbak. Nu ligt er nog gewoon de zandbodem in. Maar de eigenaresse van de stal wil er een goede bodem in.
En nu komt het, wat is een goede (betaalbare bodem)? Hebben jullie tips over wat voor soort bodem fijn is, maar ook waar je die bodembedekking kunt kopen?
We horen het graag van jullie....


Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 17:52

hallo,

wij nhebben op manege reijerbos in ridderkerk een achterberg bodem in de binnenbak en in de buitenbak.
een hele goede bodem maar hij vereist wel veel onderhoud.
goed sproeien en poep scheppen zo gauw het er ligt.

groetjes marianne

Ineke2

Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 18:05

De achterbergbodem hebben wij ook, weliswaar dan in een buitenbak. En die is vet stinkmodder!! Een beetje regenbui en dat ding staat onderwater! Hij word elke dag gesleept en de poep word meteen opgeruimd (wat ontzettend irri is, want je moet als je paard onder het rijden/longeren poept gelijk stoppen om het op te ruimen) dus daar ligt het niet aan. De bodem is pas zo'n 2 jaar oud en zit dus officieel in de garantie, maar mooi dat je die niet krijgt!
Geen goed word voor deze bodem van mij dus
Boos!

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 18:33

Wij hebben eerst ook een tijd met alleen zand gereden, maar dat was toch wat te zwaar. Nu 2 vrachten houtsnippers verder is best goed. Van mij mag er nog wel een vracht bij, maar dat willen anderen niet, omdat ze anders te hard vallen. Ik zou gewoon voor houtsnippers gaan.

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 21:03

Ja daar heb ik dus ook een vraag over. Onze buitenbak was wit zand, gedraineerd met houtsnippers. Na 2 jaar duurde het telkens een paar dagen voordat de bak droog was na regen. Nu na 3 jaar wordt hij pas droog als het minimaal 2-3 weken niet geregend heeft. Ik wordt er vreselijk depressief van want door die modder is hij dus ook erg ongelijk zwaar en licht. Het is voor de paarden bijna niet te doen. Wie weet een oplossing voor deze 20 x 60 bak die veel goedkoper is dan de goedkoopste offerte tot nog toe (fl 35.000,00) Dit bedrag kan ik dus echt niet betalen. Alleen wit zand vind ik geen optie want dat is echt te zwaar volgens mij en ik wil dus geen houtsnippers meer.

Stralend de dag door.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 22:04

megatop bodem!

mijn instructrice heeft em vorig jaar laten leggen,fijne bodem ,alleen mag je r (officieel) niet in longeren of de paarden losgooien.

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 22:37

de achterbergbodem die bij ons binnen en buiten ligt blijft heel goed hoor. er ligt dan ook wel een goede drainage onder.
geen modderpoel buiten dus, maar altijd een goed berijdbare bak ook na een vreselijke regenbui.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-01 23:58

In onze (buiten)bak ligt gewoon zand, en als je hem goed bijhoudt, op tijd slepen en sproeien vóór hij te zwaar wordt is het echt een super bodem.
Ik geloof dat er niets tegen het eb en vloed systeem opkan, maar dat is onwijs duur.
Onze bak ik altijd te rijden. Soms wel nat, maar nooit zacht of zuigerig, en bij voorst op tijd zout erin, en rijden maar.

Navragen is beter dan afvragen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 00:18

Ik heb in mijn buitenbak naldhoudsnippers van van Dorn te Spoest. Hij ligt er nu bijna 3 1/2 jaar en hij is super. Nog nooit een plas water ingestaan. Onderhoud is 2 keer per weer met trekker en weidesleep er door heen. De drainage stoppen bij dicht in het voorjaar en gaan eruit als het gaat vriezen. Na al die regen van de laaste paar weken is hij TOP.
Deze boden kan je ook in een binnenbak aanleggen. Vereist is wel dat je de bodem goed nat houdt, mest eruit haald en regelmatig sleept.
Mijn buitenbak werd door een loonwerker uit ons dorp aangelegd en koste totaal 17.000 piek. Dat is dus, afgraven, drainage om de 2 meter, zand, naaldhoudchips, omheining en arbeidsloon.
Begin niet aan kunststof toestande, want als je het eruit moet halen kost het een vermogen om het af te laten voeren, 10.000 piek is nix. Naaldhoutchips verteert en is natuurlijk.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 18:09

Citaat:
Op 2001-10-05 21:03, schreef ivar:
Ja daar heb ik dus ook een vraag over. Onze buitenbak was wit zand, gedraineerd met houtsnippers. Na 2 jaar duurde het telkens een paar dagen voordat de bak droog was na regen. Nu na 3 jaar wordt hij pas droog als het minimaal 2-3 weken niet geregend heeft.


Dan zitten je drainaiges verstopt. Een keertje doorspuiten met de hogedrukspuit en dan heb je als het goed is nergens last meer van.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 19:34

Hoi,

Kunststof- of tapijtsnippers zijn ook prettig. Je hebt niet zoveel onderhoud en je hebt een bodem die redelijk stabiel is. Ook springen is geen probleem.
Je moet met kunststof wel opletten dat het 'groene' kunststof is, dan heb je later geen problemen met afvoeren. Dat is namelijk een natuurlijk product.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 00:23

Kuststof is kunststof, dus dat kan nooit natuurlijk zijn.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-01 16:50

Bedankt voor jullie reacties, ik zal het doorspelen naar de staleigenaresse.
Hebben jullie misschien ook internetsite adressen van bodemleggers?
Kunnen we die ook eens bekijken.

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 19:33

Kunstof is niet natuurlijk maar kan wel biologisch afbreekbaar zijn.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:13

Ik ben het met PhiaBink eens. Kunstof is kunstof en houtsnippers of in die richting zijn gewoon natuurlijk en 'rotten' vanzelf weg. Volledig natuurlijk dus en hoeven niet afgevoerd te worden.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 22:05

Wat voor kunststof je in je bak gooit, het is en blijft handen met geld kosten om het af te laten voeren. Met fl. 10.000,-- ben je er nog niet. Naaldhoutchips of ander echte natuurlijke materialen kan je gewoon over het land gooien of iets mee ophogen.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 15:58

Ja boomsnipper die gaan dus rotten en dan werkt het alleen maar tegen je, wij hebben Hyppo-tex snippers dit zijn snippers van autobekleding maar wordt meestal tappijtsnipper genoemt.
Het werkt perfect!! Ook geen probleem met afvoeren want je heb er een milieu verklaring bij.

Groetjes Jolanda


PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:38

Millieu verklaring zegt niks. Dat zegt alleen dat je het in je bak mag gooien. Als jij het uit je bak wilt halen kan je het alleen terug geven waar je het heb gekocht. De voorwaarde is wel dat je de zelfde troep weer moet kopen.
Wij hebben overal en nergens info gevraagt voor onze bak. Kunststof door zand wordt een probleem als je het af moet voeren. Naaldhoutchips is een natuurlijk produkt, dus altijd af te voeren
De naaldhouchips ligt bijna 3 1/2 jaar in onze bak en het moet nog niet aangevult worden. Loofhoutchips is binnen 1 jaar verteert.

Kijk ajb uit als je met kunststof het zand gaat mengen. Vraag een verklaring dat je het zonder problemen of hoge kosten af kan laten voeren in de toekomst. Krijg je die niet, dan weet je bijvoorbaat al dat je een hoop geld kwijt bent. fl. 10.000 komt eerst.

BIOLA II GOUD SECTIE 7 EN SUB KAMPIOEN VAN HET RAS 2011 IN BELGIE!
BRONS SECTIE 11 NEDERLAND 2014
3de MORFOLOGIE SECTIE 11, TOTAAL 5DE NEDERLAND

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:59

Wij krijgen ook hippotex en het mag gewoon afgevoerd worden.... Scheve mond\ Ik ben niet gek hoor!
Het is van polypropeleen en dat is biologisch afbreekbaar, het is wat ze noemen een groene kunststof.
Als je het niet gelooft geloof je het niet maar het is echt zo....! en we hebben een verklaring dat eht gewoon afgevoerd kan worden, mag zelfs in de groene bak!!! Is alleen niet zo handig met een 25x50 bak *LOL*

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-01 00:31

Citaat:
Op 2001-10-05 18:05, schreef Ineke2:
De achterbergbodem hebben wij ook, weliswaar dan in een buitenbak. En die is vet stinkmodder!! Een beetje regenbui en dat ding staat onderwater


Hier wil ik wel wat over kwijt. Ik denk dat de bak niet goed is aan gelegt dus te laag?? Bijons hebben we zowel binnen als buiten een achterberg en die is altijd DROOG. Bijmijn vakantie adres ook een achterberg maar een woord SUPER.

Onderhoud heb je aan iedere bak maar de basis is het allerbelangrijkste *LOL* .

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 103 bezoekers