Actieve achterhand en impuls

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Actieve achterhand en impuls

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 22:08

Hallo,

Mijn paardje is soms wat lui met haar achterbenen. Lekker slepen en sloffen doet ze maar al te graag sinds ze op het land heeft gestaan.
Maar hoe kun je nou het beste er voor zorgen dat ze weer lekker actief wordt met veel impuls? Ik rijd haar meestal met zweep omdat ze anders al helemaal slecht voor eht been is, en dan kan ik met de zweep soms een extra tikje bijgeven om die achter benen extra actief te houden.

Ik rijd al veel overgangen en ik oeven ook om vanuit halthouden te gaan draven en dan vooral actief weg draven maar toch ben ik niet tevreden. Ze kan zoveel meer!!!! Ik vind dit heel irritant want ik wil niet constand maar bijdrijven, draf is draf enz. Heeft iemand een handige gouden tip?

Tempowisselingen, en overgangen doe ik al extra veel maar toch bereik ik niet wat ik wil bereiken.

tips pleaze!!

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016


Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 22:21

Heeft er nou niemand een tip????arme ikkuh!:(

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 22:25

Wat je al doet is prima maar daar moet je wel consequent in zijn. Misschien wat harder voeren en lessen?

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 23:38

Ja misschien dat ik ook wat lessen met haar neem. Ik les nu ook wel, maar dat is bij een manege en niet op Gracy. Verder krijgt ze genoeg voer om deze prestatie te leveren. Lachen

Ik ga haar denk ik ook wat meer trainen dmv longeren.

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Anne_GTI

Berichten: 18198
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 23:59

Je zou kunnen overwegen om te gaan longeren met een pessoatuig. Wordt het achterbeen ook extra door gestimuleerd. Je paard moet er wel tegen kunnen, die toestand achter de benen langs. De mijne pikt het nl. niet.

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 00:02

ik denk dat je in de overgangen te lief bent. neem het paard echt in tempo terug en zorg ervoor dat als je naar de overgang wilt, deze gelijk krijgt. met draf -> galop -> draf -> galop overgangen kan jelekker impuls opbouwen maar ook dan geldt weer, de overgangen moeten juist zijn.

Amor Vincit Omnia

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 11:22

We hebben inderdaad een pessoatuig voor haar! Ik ben ook van plan haar er wat meer mee te gaan trainen.

Ik zal strenger zijn met mijn overgangen, ik heb ook weleens geprobeerd van stap in 1keer naar alop te gaan, ze kan het wel maar met moeite en ik heb dan mijn zweep nodig. Ze loopt ook veel te snel en te veel op die voorhand, dat is ook echt balen!! Verward Maar ja we gaan er hard aan werken! *LOL* *LOL*

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016


lieke2
Berichten: 2127
Geregistreerd: 12-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:28

ook niet te veel je paard blijven 'duwen' en helpen. als jij zegt draf in dit tempo, moet ze zelf in dit tempo blijven lopen. Dus als ze terugzakt, reageren door been te geven, geen reactie van haar is een keer prik!
Hierdoor zal ze sneller op je been moeten worden en heb je er dus ook profijt van met overgangen. Als ze in het juiste tempo blijft lopen, hoef jij dus ook niets te doen, niet elke keer blijven aanduwen voor het juiste tempo.

Vandaag is morgen voorbij....

Als je veel doet, kan je veel doen
Als je niks doet, doe je vaak niks

Tijd om te leren/werken? Ban jezelf!

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 20:14

Doe ook is een halve ophouding. Dus van een arbeids draf naar een draf in tempo van stap. Maar dan wel actief. En dan direct weer naar voren naar de uit gestrekte draf gaan.
Ik leer mijn paarden altijd dat harder handen naar voren en ligt mijn heupen kantelen is. En terug alles weer naar me toe nemen. Dus eigenlijk openen en sluiten. Ga zo ver terug dat jouw paard aan kan zonder zijn kadans te verliezen. Het ritme moet gelijk zijn als de uit gestrekte draf en de arbeids draf. Is dat niet zo dan is het verkeerd.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 20:22

Sja... ik kan je weinig tips geven. De Gracy die ik kende was erg voorwaarts.
Had dit misschien niet al met de snee in haar been te maken? Had ze misschien niet al pijn?

In principe kan je Gracy behoorlijk voorwaarts en actief rijden. Ze zet haar kont er dan goed onder en kan dan lekker op 1 tempo blijven lopen. Maar.. je moet wel enorm consequent zijn!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 20:52

Misschien is ze nog een beetje zwak achter, of laks....
Het enige wat ik kan zeggen is: blijf lekker tempo rijden!

She's my lady Lovers

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 21:59

Ze wordt nu het kouder wordt wel frisser en ze is beter voorwaarts maar ik wil dat ze zomers ook actief blijft... En ik weet dat ze nog meer kan geven maar grace is gewoon een beetje laks!

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:35

Gracy is niet laks. Gracy is gewoon slim. Als ze niet gereden wordt (en dan bedoel ik echt rijden) dan loopt ze maar gewoon wat rond.

En frisser is wel iets anders dan impuls hebben en echt actief zijn. Vergeet niet dat ze echt aan je been moet zijn en niet onder je vandaan moet rennen.

Succes!

Wij mutsen zijn vaak heel erg gesloten....
Het is maar hoe je het opvat...

Ik wil graag even de groeten doen aan iedereen die dit leest!

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 22:49

waarom probeer je het niet met wat springen op te lossen. En dan vooral in-uitjes. Dan moet ze wel lekker snel komen met het achterbeen en actief blijven, anders haalt ze het niet. Is ook goed voor haar achterhand, wordt ze daar ook sterker in.

Maar niet te lang achter elkaar, want in-uitjes is nogal een zware oefening voor een paard.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Kendra

Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:40

Wat ik de laatste tijd doe is mijn paard in het begin 1 keer gigantisch naar voren schoppen (en dan ook echt naar voren, hoeft niet netjes, niet aan de teugel, maar gewoon: naar voren!). Herhaling indien nodig. Is zeer waardvol advies van mijn nieuwe instructrice - het helpt werkelijk geweldig, ze lopen het hele uur als een trein.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 07:33

Laat je paard over balkjes lopen, tijdens het rijden en longeren.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 21:29

bedankt voor de tips!

Haley - 19 mei 2013

Esmée - 29 juli 2016


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers