Mate van stalbenen afhankelijk van het werk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Mate van stalbenen afhankelijk van het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 14:30

Fitz heeft ieder jaar totdat hij geschoren is last van stalbenen achter. Hij kan overduidelijk de hitte in zijn lijf slecht kwijt.

Omdat ik hem nu weer aan het opbouwen ben en natuurlijk z'n pootjes iedere dag aan een gedegen onderzoek onderwerp Knipoog vind ik wel dat zijn benen nu weer dikker zijn dan toen hij alleen aan het stappen was.

Nu vroeg ik me af of dit idd te maken heeft met het feit dat hij nu ook weer aan het 'werk' is of dat ik de oorzaak toch ergens anders moet zoeken. Mijn instructeur vond de hoefschoen wel wat strak zitten, maar losser is geen optie omdat hij hem dan zo uit heeft.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Rian
Berichten: 6
Geregistreerd: 11-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:37

het kan zijn dat door het werken idd wat meer afvalstoffen zich in het lichaam opslaan, een goede warming op en een goede cooling down zijn erg belangrijk!
eventueel een kwartier aan de hand uitstappen op het harde, dat bevorderd de doorbloeding in de benen.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:02

hmm, hoe meer Q beweet hoe minder het is!

maar die heeft soms ook zo'n erge stalbenen dat hij gewoon MOET lopen, heeft dan echt boomstammetjes, kogel is niet meer te zien zo dik is t been dan(en dat na een dag op de wei, waar ie dus nix doet....)

bij dagelijkse beweging zijn ze nooit echt dik, best raar eigenlijk!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Chronos

Berichten: 3071
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 02:26

Zet je je paard soms in de lappen op stal? Ik draf regelmatig een stukje over het harde (als hij los gestapt is) Wat je kunt doen is traumeelgel erop smeren daar worden ze dunner van en daar blijven ze ook dunner door. Je zegt dat het komt als hij geschoren is... Dan is het waarschijnlijk een reactie op het scheren hij heeft dan een dun velletje wat snel irriteerd door het stro wat dan op stal langs z'n benen schuurt....

...Dreaming with my eye's wide open...

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 10:12

Nee, het is juist precies andersom, Chronos.
Hij heeft het TOTDAT hij geschoren is. Hij kan dus de hitte in zijn lijf niet kwijt, lijkt het wel.

Anyway, morgen maar even de DA bellen om te horen of het geen kwaad kan.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 12:59

Zou het inderdaad niet een reaktie op de lange rustperiode kunnen zijn en daarbij de warmte die hij niet kwijt kan?
Hij gaat misschien nu afvaslstoffen 'verwerken' die er al die tijd niet uit hebben gekund doordat hij niet tot weinig bewoog. En daarbij was de laatste dagen de temp. best heel hoog voor paarden die al aardig wat haar hebben (ik merkte het aan Fie ook, ze kunnen hun overtollige warmte nauwelijks kwijt).

Als je de mogelijkheid hebt zou ik hem ook goed op het harde stappen na het rijden en afspuiten. Wie weet helpt het iets...
Misschien nog in de coolgel zetten??

Succes!

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 13:06

Volgens mijn DA heeft stalbenen vooral te maken met eiwitten in het voer en te weinig beweging, hoe meer hoe beter!

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 11:26

Niets om me zorgen over te maken volgens de DA. Ik moet gewoon verder gaan met opbouwen zolang hij goed blijft lopen en dat is iig geen probleem.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:34

Het is allemaal zo logisch als wat: een paard heeft doorbloeding om zijn lichaam op temperatuur te houden. Als het dier het warm heeft, zij het door training alswel gewoon warm gehouden, dan hoeft de doorbloeding niet echt veel te doen. Het vocht in zo'n dier heeft ook last van zwaartekracht, en zakt dus naar het laagste stukje van je paard, de benen. Omdat het warm is, zal de luie doorbloeding geen opwaartste energie genereren die het vocht afvoert.
Zodra je paard gaat bewegen treedt de blaasbalg-functie van de straal in wreking en wordt het vocht wel weer opwaartst gestuwd.
Daarom heeft je paard zomers geen last van stalbenen als het langer in weide of paddock mag staan, en heeft je paard kort na het scheren geen stalbenen (voetjes zijn dan kouder, dus doorbloeding/verwarming werkt harder).

bij intenstieve training raken de vezeltjes in het paardenlijf enigszins beschadigd in meer of mindere mate; de delen zijn te heet geworden; dus komen er vochtdeeltjes op af om de boel te koelen. Maar als de beschadiging groot was, komt er meer vocht op af dan er door reguliere doorbloeding kan worden afgevoerd, en ook dan heeft je paard een dik (onder) been.

Mijn uitleg is misschien wat kort door de bocht, ik heb het simpel omschreven. Ben niet in bezit van de adequate jargon...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 12:50

Dees schreef:

bij intenstieve training raken de vezeltjes in het paardenlijf enigszins beschadigd in meer of mindere mate; de delen zijn te heet geworden; dus komen er vochtdeeltjes op af om de boel te koelen. Maar als de beschadiging groot was, komt er meer vocht op af dan er door reguliere doorbloeding kan worden afgevoerd, en ook dan heeft je paard een dik (onder) been.



Maar zoals jij het stelt zou het wel schadelijk zijn om te gaan rijden, terwijl ik er volgens de DA gewoon mee mag rijden.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 13:12

Nee dat stel ik niet.
Ik zeg dat er bij training/arbeid verhitting ontstaat. En dat als er teveel verhitting is, er schade ontstaat als het vocht niet minstens net zo veel verkoeling kan geven.
Het is een fijne lijn tussen teveel schade en doelmatige beschadeging, zeker als je weet dat het paardenlijf alleen dan sterk wordt als het net niet te veel beschadigd wordt in de training - tijdens het heelproces maakt het lichaam nieuw weefsel aan onder het motto "dit gebeurd ons niet nog een keer", dat is dan sterker. Dus trainen is altijd beschadigen, je kan niet trainen zonder te beschadigen, je kan zelfs helemaal niet bewegen zonder 'beschadiging'. Beschadiging klinkt negatief, is het niet. Het is de bron voor verbetering.

Je moet balans zoeken tussen de verwarming middels doorbloeding, en koeling middels vocht. Het is logisch dat je paard moet bewegen als je een vochtophoping hebt in de onderbenen, je wilt immers dat straal-mechanisme zijn werk laten doen en daarvoor moet ie gewoon bewegen. Dus ja, je mag er best wat op rijden. En als het dikke voeten zijn van simpelweg te weinig beweging mag je ook trainen. Maar weet dat als de dikke voeten veroorzaakt zijn door zware training, dan moet je rustig aan doen, en met simpel stappen toch de stralen en dus de doorbloeding actief houden. Je wilt dan niet extra schade aan te brengen op vermoeide lichaamsdelen; hersteltijd vaak 48 uur, maar teveel beschadiging is blessure en duurt langer

Probeer de grote lijn te doorgronden, niet elke zin te ontleden.
Vocht komt door beschadiging of door minder doorbloeding
Doorbloeding komt door straalmechanisme of kou
Straalmechanisme komt door beweging
Het is een groot samenspel. Die je uit balans brengt als het dier te weinig beweging krijgt of juist weer te ver beschadigd wordt door training.
Laatst bijgewerkt door Dees op 13-10-03 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 13:14

Duidelijk uitgelegd Dees OK dan!

het is precies zo als jij zegt, alleen zou ik het zo nooit kunnen verwoorden.

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 13:46

Ik snap je verhaal ook wel, Dees.
Maar blijft een feit dat je in jouw verhaal dus duidelijk onderscheid moet maken tussen reguliere 'beschadiging' en beschadiging door te intensieve arbeid.
ik neem niet aan dat de DA mij zou adviseren door te gaan met opbouwen als die dikke benen door te intensieve arbeid zouden komen. Ik kan dat verschil echt niet zien, ben ook maar een leek dus ik houd me maar aan de DA vast.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 13:52

Hihi, nee, als je paard dikke benen krijgt van de arbeid, dan is het een teken aan de wand dat de arbeid TE was, maw: beschadiging/verhitting is groter dan het lijf kan koelen.
En als je terugdenkt aan wat je tijdens de training hebt uitgevroten, dan weet je echt wel of de dikke benen door het werk kwamen of door iets anders.

Want ojee ja, het kan ook nog door het voer komen, of door een ziekte...Knipoog. Maar rustige beweging kan nooit kwaad, want daar is het beestje toch voor geboren.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 13:59

Maar dat is juist waar het hier om draait. Dat been is nu weer dikker dan toen ik alleen aan het stappen was. Toch moet ik verder gaan met opbouwen, zolang hij goed blijft lopen.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:05

Tja, dat is zo door een beeldscherm wel heel lastig te zien, en ik ben ook geen DA, maar je zou idd zeggen dat er samenhang is met de arbeid.
Is er meer veranderd dan alleen de arbeidstoename? Ben je wellicht gaan ook het voer gaan opvoeren?
Zonder enige herinnering van jullie achtergrond (wat het niet die spijker in de hoef die zo diep zat?), hoe voelen de benen na de arbeid? Heb je al eens een recente peesscan uit laten voeren?
Hangt er een virus op stal, sluimerend?
Scheer het been anders eens op, loopt het dan ook op na de arbeid?
Ik zou wellicht ook eens een second opinion vragen...
Moeilijk.

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 19:56

Ik vind dit zelf ook altijd een moeilijk punt.
Ben je flink aan het werk geweest in een half uur priveles ,volgende dag niks aan de hand ,mooie droge benen.Soms in de wei staat ze weer een beetje vol .Dan weer zelf trainen ne de dag erna weer weer beetje vol en warm, Verward
Zolang ze regelmatig is ,toch maar doorwerken.stilstand is toch achteruitgang?
Het liefst zie ik ze droog en koel Haha!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 136 bezoekers