wat is dit voor gedrag?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

wat is dit voor gedrag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:49

Vanmiddag was ik op het land waar mn merrie staat en er staat ook een 20 jarige ruin waar niet mee gereden wordt/ Hij vertonnde heel raar gedrag ik heb het hem nog nooit zien doen, het ging als volgt, hij staat rond met zn hals(net of ie aan de teugel loopt) en gaat dan heel raar doen met zn mond open, en laat een boer en gaat dan gapen, en dat de hele tijd achter elkaar, is dit nu luchtzuigen?
En zoja gaat mn merrie dit niet nadoen? Verward

Ik heb het hem iig nog nooit zien doen!

wie kan me uitleg geven, de zoekfunctie kwam ik niet verder mee, kan ie er ziek van worden?


Mowtje
Berichten: 326
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:52

Raar hoor. Ben ook benieuwd naar reacties. Ik weet ut niet, sorry

http://endurancemowtje.mijnalbums.nl/" target="_blank
dag lieve Mowgli bedankt voor de mooie tijd
welkom Melis, onze mooie tijd gaat komen

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:59

Idd luchtzuigen! Mijn bejaarde pony van 24 doet het ook zo. Buigt zijn hals, maakt een vreemde geluid met zijn mond open.
Heeft ie geen band om?

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 18:02

ze kan het wel degelijk achterdoen!!! sommige paarden nemen de stalmaniertjes van andere over, zorg ervoor dat die ruin een band omkrijgt, zodat hij het niet kan doen

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 18:03

jah dit is luchtzuigen hoor, een paard waar ik op rijd doet dit ook, maar bij hem kan het geen kwaad.

Eindelijk mijn eigen paard!
Bantano (v. Santano) B+19 in 7 wedstrijden :D
L1 + 11 (debuut 194 en 208) in 4 wedstrijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 18:21

dankjewel voor de adviezen ik zal de eigenaresse bellen lijken wat ze zelf er mee wilt doen, kan het paard er koliek van krijgen?

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 18:26

Daar is inderdaad een kans op ja

Al hoewel ik een luctzuiger heb gehad die het erg deed maar deze heeft nooit koliek gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 18:55

ik heb net de eigenaresse gesproken, het zat me niet lekker en die zei dat hij dat vaker deed en er nog nooit ziek van geworden is, gelukkig maar! Hij heeft dat gedrag ooit eens overgenomen van een ander paard, nu maar hopen dat mijn merrie dit niet na gaat doen, wat een rot gezicht!

Duhelo

Berichten: 28496
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:04

vraag aan de eigenaresse of ze hem een luchtzugband wil aandoen of op een andere wei wil zetten, omdat jen iet wilt dat je merrie dit ook gaat doen!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 06:54

Een zuigband valt te proberen, hoewel sommige paarden zich daardoor niet laten tegenhouden.
Het is trouwens niet bewezen dat paarden luchtzuiggedrag van elkaar overnemen. Meestal ontstaat dit gedrag uit verveling wanneer een paard 23 uur per dag op stal staat. Op de wei lijkt me de kans klein dat je merrie dit zal overnemen.

* To Belg, or not to Belg *

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 08:49

ik weet wel zekekr dat het verveling is het paardje is nu 20 er wordt niks tot nooit wat meegedaan, staat wel in een dorpje waar veel touristen langskoen, het viel me op dat hij dat gedrag voornamelijk vertoonde toen ik met eten bezig was.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:35

Even rustig aan met die luchtzuigband. Het is namelijk absoluut niet aangetoond dat paarden dit van elkaar overnemen. De reden dat meerdere paarden in dezelfde stal dit gedrag vertonen is omdat ze op dezelfde manier gehouden worden! Dus bv: teveel op stal en te weinig afleiding.

Paard verveelt zich en zoekt afleiding, gééf dan ook afleiding, neem de oorzaak weg en ga niet de symptomen bestrijden! (dit is niet voor jou bedoeld)

Maak je niet zo'n zorgen dat je merrie dit over gaat nemen en praat de eigenaresse van dat arme paard alsjeblieft niet zo'n luchtzuigband aan.

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 10:21

Volgens mij is dit al vrij ver gevordert als ze het zonder "hulpmiddel" (boxrand, houten plank, e.d.) kunnen doen.

<3 Trotse mama van R obin (2007) & M ilan (2013) <3

jeanie

Berichten: 2072
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:01

als je merrie zich niet verveeld in de wei lijkt het mij niet dat ze luchtzuigen gaat nadoen. steeds meer onderzoeken bevestigen ook dat luchtzuigen niet "besmettelijk" geen zorgen dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 16:00

ik ben ook niet bang dat ze het na gaat doen......ze is altijd maar aan het eten en dat is er genoeg!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:01

Anna-Jelly schreef:
Volgens mij is dit al vrij ver gevordert als ze het zonder "hulpmiddel" (boxrand, houten plank, e.d.) kunnen doen.


neen, dat is gewoon een andere manier. vermoedelijk deed hij het vroeger ook in zijn stal, dat kan, maar het hoeft niet in een gevorderd stadium te zijn. ik weet niet of daar trouwens stadia in bestaan. een paardje dat ik ken doet het ook heel erg, je zet haar op stal, vlam! naar de etensbak en maar gefreakt luchtzuigen. heeft al eens gaskoliek gehad.
ik zou misschien ook met die band proberen, al was het maar om het paard zelf te helpen.
maar zoals bij alles: bestrijdt niet de symptomen maar de oorzaak! indien mogelijk Haha!

Enya - Daya :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:18

ja het is mijn eigen paard niet anders deed ik er wel wat aan, ging ik er mee rijden oid...het beessie is nog harstikke aktief(ondanks zn leeftij) of ik zou en band proberen...maar helaas het is mijn paard niet en de eigenaresse maakte zivh er geen zorgen om hij schijnt het al jaren te doen!

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:20

Maak je maar niet druk hoor. Alleen als jou paardje leidt aan chronische stress (veel op stal bv/ weinig aandacht) zal ie dit mogelijk na kunnen gaan doen. In normale situaties echt niet.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:21

ik zal me niet druk maken, okee? Ik was er overigens ook niet bang voor vindt het alleen een heel rot gezicht voor de ruin!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, pretty en 37 bezoekers