rondom neusgaten helamaal rood, help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

rondom neusgaten helamaal rood, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 16:48

Mijn paard heeft een brede bles en ook een witte neus. In het voorjaar kreeg ze heel veel last van zonnebrand, de DA dacht dat het ook een plantje in de wei kon zijn. Met hormoonzalf en een katoenen lapje aan het halster is het uiteindelijk verdwenen. Maar vorige week (ze stond toen al een tijdje op een natuurweide) zag ik dat haar neus weer ging schilferen. Nu staat ze sinds een paar dagen op stal en je ziet onderhuids wat bloed en er zijn rond de neusgaten weer korstjes. Het lijkt net alsof ze met haar neus flink in de bramenstruiken heeft gezeten, maar dat is het dus niet. Nu kan het toch niet meer van de zon komen lijkt me. Wie heeft hier ervaring mee? Kan het komen door wortels of door muesli of door veel briesen, ja ik zeg ook maar wat hoor. Ik heb er gisteren uierzalf op gesmeerd maar vond het vandaag erger lijken. Geen leuk gezicht


geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:39

even een vraagje, wat denk je dat uierzalf is, vet dus, wat doet vet als het warm wordt, juist branden

gewoon insmeren met een goeie zonnebrandcreme, hoge factor, nooit vet erop dus. OK dan!


CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:42

ik zou me er niet druk om maken in eerste instantie, zonnebrand zou ik niet smeren iig , eerder zinkzalf of calendulan!
zonnebrand heeft weinig nut nu...
zorg dat er geen scherpe voorwerpen op stal of in de wei liggen.
paarden met een witte neus zijn gevoeliger voor zon, maar ook voor prikkende planten! en het ziet er al gauw wat dramatischer uit als bij een paard met een donkergrijze neus!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 19:00

OK, bedankt. Ik heb zinkzalf thuis en zal dat gaan proberen. Uierzalf is vet maar zo warm is het nou toch niet?? Een tinker heeft het wel sneller warm dan een warmbloed trouwens. Ik denk als mijn paard wat heeft altijd gelijk aan iets ergs en maak me dan idd wat druk. Zit er dan 's-avonds constant aan te denken, dat komt ook doordat ik het paard helaas niet bij huis heb.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:05

kan ik me voorstellen !! ik had dat ook toen ik maar een paard had, ik heb nu al zoveel gezien aan kwaaltjes en ziektes dat ik al snel weet of het ernstig is of niet
je kunt iig de dierenarts vrijblijvend (gratis) bellen voor advies.
uierzallf kan helemaal geen kwaad hoor, alleen paarden met een witte neus kun je in de zomer beter voordat ze de wei op gaan elke keer dik insmeren met een hoge factor zonnebrandolie.(uiervet beschermt niet tegen de zon! )
en zinkzalf of calendulan bevorderen het genezingsproces en kalmeren de huid, misschien jeukt het waardoor hij gaat schuren en waardoor het dus erger word...en dat word dus gauw minder na het insmeren

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 19:13

OK, van de zomer heb ik nog Fotosen creme gebruikt, speciaal voor zonnebrand. Maar ik toch 1 of 2 weken een stal moeten huren overdag toen het zo warm was. Heel gek, vorig jaar had ze nergens last van. Ik ga morgen iig Equivital pasta halen voor wat extra vitamines. Ik heb de DA er van het voorjaar bij gehad i.v.m. mokplekjes, tataaa, 1 potje mokzalf en een rekening van 50 euro. (Dankzij voorrijden...). Dus ik ben een beetje huiverig geworden om hem gelijk te bellen. Ik zat net in de catalogus van de Paardendrogist te lezen en er is ook nog Rinovet. Maar dat is bestemd voor korstvorming in de neusgaten (door zwelling van het neusslijmvlies). Dat is dus als ze verkouden zijn, wij krijgen dan ook een rode neus immers). Maar bij mijn paard zit het boven haar neusgaten. Gelukkig nu niet op haar onderlip, die was in het voorjaar helemaal zwart door de zon. Bah.

Barvrouwke
Berichten: 3703
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:03

Heey,
loopt je paard nog op de wei, door kunstmest in combinatie met zon verbrand de neus extra snel en dus ook bij het kleine beetje zon dat nu nog schijnt.
Groetjes Bar

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 20:09

Het is begonnen op natuurland, en daar wordt niet gemest. Nu staat ze maar 4 uur per dag in de wei, die is wel bemest maar dat is alweer een paar maanden geleden. We hebben ook veel regen gehad dus door de zon kan het ook niet komen. Ik heb net al wat spullen besteld bij de Paardendrogist, ook vitamines, baat het niet dan schaadt het niet Lachen

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:16

als je paard ook mok heeft kan het ook mok zijn!
of als een van de andere paarden op de wei mok heeft , dan kun je beter calendulan of een zachte mokzalf kopen.

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 18:09

Er kan toch geen mok op de neus zitten? Vanmiddag ben ik nog langsgeweest en na het gesmeer van de afgelopen paar dagen zag de neus er nu een stuk minder rood uit. De kootholtes voelden ook goed aan dus daar is geen mok. Een dame van de paardendrogist vertelde me vanmiddag dat de neus best heel gevoelig kan zijn voor zon. Dus dat is dan een probleem wat ieder jaar gaat spelen ben ik bang. Ik moet dus iets vinden dat van binnenuit werkt zodat ze weerbaarder wordt. Voor mensen bestaan ook korreltjes tegen zonne-allergie immers. Die heb ik vroeger gehad, hielp prima maar ik weet niet meer hoe ze heetten.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:25

mok kan ook op andere delen van het lichaam zitten, vooral bij paarden waarvan de weerstand een beetje verzwakt is!
en een witte neus is gevoeliger en vatbaarder als een grijze, dus het kan wel, maar het hoeft natuurlijk niet !

Jester
Berichten: 352
Geregistreerd: 13-05-03
Woonplaats: Noortmoor Duitsland voorheen Noordwijkerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 12:46

Ook mijn witte ruin heeft nu last van korsten in/rond zijn neusgaten. Al loopt je paard op een natuurweide, het gras is 's morgens nat. Als hij gaat grazen wordt zijn neus nat van de dauw. Als de zon schijnt zijn die dauwdruppeltjes net een vergrootglas en kan hij toch zijn neus verbranden. Dit geldt natuurlijk ook voor als hij drinkt.
Verder is bekend dat luzerne paarden gevoeliger maakt voor zonlicht, dus dat niet voeren. Bij mijn paard smeer ik 's avonds uiercreme op zijn neus zodat de korsten zacht blijven en er geen kloven ontstaan, dus niet overdag!!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 17:07

Ja, over die dauw had ik ook al gehoord. Volgens mij is dat de oorzaak. Nu staat ze op stal, gaat pas rond 12 uur naar buiten en heeft geen problemen meer. Ik heb net een zak muesli waarin volgens mij ook luzerne zit gekocht dus die gaat wel eerst op. Daarna ga ik maar weer biks voeren. Van de lente kreeg ze ook biks maar had toch ernstige problemen met verbranding. Een kwpn'er op stal had het nog veel erger. Als alles goed gaat kan ik in april een weide pachten waar veel bossen zijn zodat er schaduw is, nu stond ze in de volle zon en kon ook nergens in de schaduw staan. Was dus aan haar verplicht een stal te huren zodat de neus een paar weken tot rust kon komen.

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 17:21

Maar zoals vandaag heeft bij ons de hele dag de zon geschenen. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar ondanks dat de zon minder hard schijnt, kan jouw paard toch zijn neus verbranden, zeker als hij daar gevoelig voor is.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-10-03 19:09

Nee, als ze alleen 's-middags in de zon staat heeft ze er dus geen last van. Dat is in het voorjaar wel zo.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Artimes, Jodym, Katyatje, Kirsha, Knollboll, Ladypronk, MariekeS_, SandraS73, Speirs, Vales, xxxmh en 19 bezoekers