hoe hou je lange manen mooi dik en lang????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

hoe hou je lange manen mooi dik en lang????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 15:00

hoe gaan jullie om met lange manen????


Op stal vlechten jullie dan een losse hengstenvlecht???
of veel antiklit er in ????

hoe gaan jullie met lange manen om en hoe houd je ze mooi dik en lang???


Tanneke

Berichten: 3730
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:04

Bij de shetjes, doen we altijd antiklit. En soms gewoon vlechtjes. Maar dat doen we niet vaak. Meestal antiklit. Of ze zo goed uitkammen. En als je ze elke dag doet kammen, valt dat wel mee. Dan komen ze niet erg in de klitten, en heb je geen of weinig antiklit nodig. Want wij kammen ze elke dag, en het gaat heel goed. Wel niet met een harde borstel want dat is niet zo goed voor de manen. Lachen

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:13

Als je de manen wast naast shampoo ook conditioner gebruiken, en 1 a 2x per week veel antiklit erin spuiten, laten intrekken en uitkammen.
Verder niet teveel aan zitten.

mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:16

ik doe er eigenlijk nooit een vlecht ofzo in, dan breken ze alleen maar af.
Verder doe ik er af en toe equi... bla bla in ( dat spul dat manen ontklit) (mag ik af en toe van esther gebruiken Haha!)
en zorgen dat er geen dreads in komen.
En in de zomer wassen met cremespoeling Haha!

fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:31

ik doe er verder ook weinig aan. Niet te vaak uitkammen met antiklit en zorgen dat er geen klitten inkomen. Nou heeft mijn paard wel makkelijke manen moet ik zeggen, want ik hoef er ook niet veel aan te doen, blijft uit zichzelf mooi!

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:33

Euh.. nou ik ben verslaaft aan Equistar, dat spuit ik zo ongeveer om de dag, en ik haal ze elke dag uit de knoop met mn handen, en borstel ze met een zacht borsteltje. Als dat niet lukt dan de harde borstel.

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:39

de manen 24/7 in vlechten houden! Dat is echt de enige manier! En nee ze breken niet af, das een fabeltje


Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 16:25

Ik zou hem alleen niet met die vlechten op het land gooien.

Dat heb ik dus ook gedaan en dat heeft me 1 dikke sliert gekost, sindsdien zijn de manen nooit meer mooi gelijk geweest.

Mijn haflinger staat gewoon in de groep en zomers kam ik het uit en was ik het een paar keer.
S' winters haal ik alleen de knopen eruit als die erin zitten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:19

Heey mijn pony heeft ook hele lange manen
maar jullie zeggen wel niet te veel aanzitten en kammen,
maar als ik er niet elke dag wat aan doe nou dan zitten ze helemaal in de knop hoor echt!
Dus ik doe er elke dag antiklit in, goed inlaten trekken en uitkammen.
Ik gooi er nooit een vlecht in want als ze dan gaat schuren heb je bijna al je manen eraf... duss zo doe ik het en ze zijn mooi lang en glimmend Haha!

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:23

Drie van onze vier dravers hebben lang haar, eentje ook nog dik (model ijslander zeg maar Tong uitsteken ) Ik borstel het zo vaak mogelijk uit met doodgewone babyolie van de Etos. Dit gebruik ik ook voor de staarten, en die blijven prima. Je krijgt zelfs een beetje extra glans Pling Ik gebruik geen antiklit omdat ik dat een beetje te duur vindt Geld, geld! Babyolie werkt prima

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30595
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:59

Niets eigenlijk. Gewoon laten groeien. Wel af en toe anti-klit erin, maar verder niet. Ze zijn toch al ruim 80cm, dus het gaat prima.
Een enkele keer worden ze uitgeborsteld. Vlechten erin wordt hier nooit gedaan eigenlijk.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:15

mijn shet heeft hele mooie lange manen en staart.
die borstel ik gewoon uit met een normale haarborstel.
zo blijven ze echt mooi !!

Karaat_the_newforest op Instagram

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:25

Ik heb dus ook een paardje met lange manen, en dat was tot op heden nooit een probleem...ze bleven maar groeien. Maar nu heeft ze een deken op en komen de punten tussen de deken te zitten en nu worden de manen korten....boehoe....

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:47

Ik deed echt heel vaak borstelen bij een haf op de manege, totdat alle klitten er uit waren. En daar werd het alleen maar beter van. Tijdens het rijden een hengstenvlecht erin, zodat het niet in de weg zat.

- Offline -

Pasha

Berichten: 7111
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Winterswijk/ harreveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 22:00

Franca schreef:
Ik heb dus ook een paardje met lange manen, en dat was tot op heden nooit een probleem...ze bleven maar groeien. Maar nu heeft ze een deken op en komen de punten tussen de deken te zitten en nu worden de manen korten....boehoe....


Jaa Franca, daar heb ik ook last van!!
Moet niet onze paardjes hebben mooie manen he Haha!

:+: Trotse eigenaresse van GUCCI BROWN(v. Bordeaux)16-05-2011
[KS-ITP] Droom ik? M'n 1e EIGEN paard: prachtige hengst GUCCI BROWN!
Besselink's Benti M1 + 8 :D, Springen B+ 15 :D [RIJ-ITP] Geweldige fotoshoot van knap paard en geweldige outfit LOOK!

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 08:53

Vlechten maken dus! Die komen dan ook niet tussen de deken.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:02

Mijn paard heeft ook heeeele lange manen maar ik doe er eigenlijk niets bijzonderrs mee. Geen antiklit oid. Gewoon iedere dag borstelen met een hele harde borstel en dat is alles.
Als hij een deken om krijgt dan vlecht ik wel het eerste stukje bijd de schoft want dat breekt anders af verder vlecht ik het nooit.

Caira
Berichten: 26044
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:07

Als ik niet zou vlechten dan hangen de manen op de grond als ze eet en dan slijten ze meteen weer af

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 10:56

wkoekoek schreef:
Drie van onze vier dravers hebben lang haar, eentje ook nog dik (model ijslander zeg maar Tong uitsteken )


Als ik een week geen Equistar gebruikt heeft Racer dat ook, maar ik gebruik dus wel Equistar en dan heeft hij vrij gladde/dunne manen. Echt raar is dat Verward .

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:03

die van Mango zijn nu gelijk, maar ik wil ze super super lang
hebben, heb je niet groeimiddel ofzo..???

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:08

irish_lady schreef:
Als ik niet zou vlechten dan hangen de manen op de grond als ze eet en dan slijten ze meteen weer af


Ja dat heeft ie van mij ook.. Ik vind dat niet zo erg.. Bij z'n hoofd zijn ze dus wat korter door het afeten. Maarja jammer dan.

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:17

Ik heb ooit van zo'n man gehoord dat als je tevaak antiklit in de man spuit, dat dan de manen afsterven? Ik weet niet of het waar is, maar m'n pony heeft toch korte manen dus ik heb er geen last van haha, maar ik wil het liest wel zo'n mooie dikke staart (die ze NIET heeft...)

Rosiewozie

Berichten: 724
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:26

Nou ik heb dus ook een haf die 24/7 in de wei staat en ik hoor van jullie dat jullie bijna allemaal antiklit gebruiken, maar ik heb daar dus echt hele slechte ervaring mee. In het begin werkt het heel goed ja, maar na drie dagen en een regen bui heb ik manen die vies , vet, ruw en totaal in de klit zitten. Ik gebruik het dus niet meer en als het nu heeft geregend dan zit er soms een klit in maar lang niet zo erg als met de antiklit. Ik doe er verder niets aan dan heel soms helemaal uitborstelen en een keer in de twee maanden of zo een millimeter eraf te knippen zodat ze niet recht worden maar toch de dode puntjes eraf zijn. zo worden ze mooi dik en lang.

_______ Roos Koeter _______
Osteopathie voor Paard en Hond
http://www.rooskoeter.nl

frieske

Berichten: 1265
Geregistreerd: 05-10-03
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:53

hoi

ik doe er altijd een hengstenvlecht in en als ik die eruit haal dan haal ik de krullen er voorzichtig uit en spuit ik er anti-klit in.....hij heeft hele lange manen(EEN METER EN EEN STUKJE)dat is wel lekker voor een fries he!!!maar zo doe ik dat altijd alleen heeft die bij de schoft korte manen omdat ze elkaar doen kriebelen.....groetjes esther

NIET DOOR GEWELD EN KRACHT MAAR MET GEDULD EN ZACHT WORD RESULTAAT VERKREGEN......!!!!

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:15

Pasha"]
[quote="Franca schreef:
Ik heb dus ook een paardje met lange manen, en dat was tot op heden nooit een probleem...ze bleven maar groeien. Maar nu heeft ze een deken op en komen de punten tussen de deken te zitten en nu worden de manen korten....boehoe....


Jaa Franca, daar heb ik ook last van!!
Moet niet onze paardjes hebben mooie manen he Haha!
[/quote]

Ja is lastig man. Ik vlecht dus nu de manen in, maar daar worden de manen ook niet mooier van....veel maanuitval bovenaan de vlechten. En de langste vlecht komt nog steeds tussen de deken als het even tegen zit.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, Lui_ en 41 bezoekers