hoe moet je een veulen laten wennen aan een halste

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

hoe moet je een veulen laten wennen aan een halste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 17:16

????

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth


Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 17:17

hoe moet je ze leren meelopen aan het ahster en leren vaststaan
het gaat hier over een 4 maand oud veulen

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth


Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:21

gewoon het halster omdoen en mee gaan lopen en m vastzetten

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 17:22

neen hoor, dan trekt ze zich gewoon los en gaat ze in protest, zo gek ben ik nog net niet...

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:23

Persoonlijk vind IK het een beetje erg laat om hier nog mee te beginnen.
Ik had in de 1e dagen al een halstertje om gedaan, en mee lopen deed ze na een tijdje vanzelf. Vastzetten, eerst gewoon heel losjes en dan telkens wat strakker. Goed tegen het veulen praten en het veulen gerust stellen. Als je dat een paar keer hebt gedaan hebben ze het zo door.
Tenminste, zo ging het bij mij. Knipoog
Maar na 4 maanden vind ik wel een beetje laat om de 1e keer een halstertje om te doen. Nooit last gehad dat het veulen wegliep ipv achter de moeder aanliep?

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 17:28

Tjah, probeer maar eens een shetveulenhalster te vinden....
we hebben verschillende winkels afgezocht... telkens niets ...

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 18:24

Ik heb mijn pony veulen ook ene halstertje omgedaan toen ie al wat ouder was. (ook vier maand ongeveer) Hij heeft gewoon een veulenhalster kleinste maat om en dat paste prima. Weet niet wat voor maat shet je hebt, maar zo'n halstertje kan je zelfs bij de Welkoop nog wel kopen.

Ik heb Melchior eerst een touwtje om zijn hals gedaan, zodat ik grip op hem had en toen snel doorgepakt. Goed beetpakken en snel werken.
Niet treuzelen en aaien, voor dat ie het weet heeft ie een halstertje om en vindt ie het de gewoonste zaak van de wereld!

valori
Berichten: 467
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:25

Met jantina eens. En daarna liefst met zijn tweeen, een erachter, gewoon lopen en gaat dat goed, dan vastzetten. Bij de meeste veulenhalsters kun je genoeg gaatjes bijmaken voor een shet.

te koop: 2 oudere zadels VZH zadel JC 18" en Kieffer Bavaria 18"

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 19:32

dus als ze willen lostrekken ,niet toegeven?

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

UK_eef

Berichten: 4218
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Gemeente Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:21

gewoon een halster er om doen...vriendelijk praten, en gewoon een dag ermee laten lopen!! wel in de gaten houden natuurlijk)
ook had je er zeker eerder mee moeten beginnen want nu al lees ik dat ze zich lostrekt enzo...beter zal JIJ nu wat harder en sterker gaan optreden, hij/zij is niet van suiker, en gewoon streng blijven hoor!! !!
spreek uit eigen ervaring, die van mij was ook zo'n opgefokt ding, maar is nu hardstikke leuk ding geworden dus gewoon streng en rustig opvoeden.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23416
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 23:59

Mag ik vragen waarom je niet eerder bent begonnen? Niet aanvallend bedoeld hoor maar dat vraag ik me gewoon af. Mijn veulen was nog geen 24u oud toen ze haar eerste kennismaking had met een halster en vanaf de tweede dag gingen ze alle dagen even naar het land, dan moeten we over straat lopen, ze liep wel achter Polly aan maar we hebben meteen halster en touw eraan gedaan, niet dat we haar echt meenamen maar gewoon dat ze wende aan iets op haar hoofd.
Ik denk dat het nu inderdaad wel lastig wordt om het te leren, maar inderdaad doorzetten...en niet toegeven.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 00:00

Hydra schreef:
dus als ze willen lostrekken ,niet toegeven?

Nee als je hem eenmaal beet hebt, moet je doorpakken. Als je dan loslaat gaat ie de volgende keer alleen maar harder stribbelen.
Heel handig is ook dat je met izjn tweetjes bent.

Ik zou wel eerst zijn halstertje om doen en hem dan even laten wennen. NIet direct gaan lopen. Dat halstertje is eerst wel even genoeg.

Als je veulen nog maar heel jong is, is een halstertje omdoen heel makkelijk, maar als je hem bv. wat ouder koopt (zoals ik) moet je wat he?!
Lukt vast

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-10-03 17:14

Ja ,
de moeder liet haar moederinstinkt de eerste 2 maand net iets te goed werken om erbij te kunnen..

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:45

jantina"]
[quote="Hydra schreef:
dus als ze willen lostrekken ,niet toegeven?

Nee als je hem eenmaal beet hebt, moet je doorpakken. Als je dan loslaat gaat ie de volgende keer alleen maar harder stribbelen.
Heel handig is ook dat je met izjn tweetjes bent.

Ik zou wel eerst zijn halstertje om doen en hem dan even laten wennen. NIet direct gaan lopen. Dat halstertje is eerst wel even genoeg.
[/quote]

Mijn veulen van vorig jaar was ook 4 a 5 maanden, en m'n hengstje van dit jaar is nu 6 maanden en heeft 2 weken terug voor de 2e keer sinds enkele maanden terug een halster aan gehad.
In het begin ging hij in verzet, maar we waren met z'n 3'en en na 1 minuutje "worstelen" gaf hij zich braaf over en liet hij het allemaal cool over zich heenkomen.
Idem dito voor zijn halfbroer die een kleine maand jonger is.
Nou leert m'neer aan een touwtje lopen en dat gaat perfect

Dus het hoeft niet allemaal vanaf de eerste dag maar het kan wel en is ook wel een beetje aan te raden. Hoewel het dus wel net zo goed later kan ook (probleem was dat de mijne altijd op de wei stonden en niet zo makkelijk even waren op stal te zetten daar ze in een kudde stonden Haha!)

In ieder geval, ga met z'n 2'en in de stal, grijp hem vast en hou hem vast. Op een gegeven moment (meestal duurt dat 1 a 2 minutjes, niet lang iig) geven ze zich over en kun je het halster aan doen.

Herhaal dit een paar keer, doe er eens een touwtje aan en ga met 2 man aan de slag. 1 om te drijven langst achter als hij/zij niet vooruit wil, en een ander om hem/haar STEVIG vast te houden. (met nadruk op stevig Haha!)

Op een paar dagen hebben ze het meestal allemaal al wel goed door.
Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fudge en 105 bezoekers