[NH] Johan Miesen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

[NH] Johan Miesen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:41

Wie heeft er allemaal het boek van Johan Miesen gelezen? Het zou in de richting van Hempfling-nh geschreven zijn en ik ben er erg benieuwd naar. Ik heb het boek van Hempfling en was daar wel gecharmeerd van, hoewel de praktische aanwijzingen iets minder duidelijk zijn. Bovendien zou ik meer willen ingaan op het grondwerk en vooral het werken aan de hand/lange teugel. Komt dit in het boek van Miesen een beetje duidelijk aan bod, of is het meer theoretisch gericht?

Als het duidelijk en praktische geschreven is en een andere invalshoek heeft dan de andere boeken die ik op het gebied van werken aan de hand/lange teugel heb (Hinrichs, Branderup, Becker, Philippe Karl, Sylvia Stanier) en deze tak van de dressuur verenigt met natural horsemanship in de richting van Hempfling, dan ben ik er wel in geinteresseerd. Maar het moet wel zijn wat ik zoek, aangezien ik net het boek over Insertionsdesmopathien bij paarden heb gekocht, waardoor ik weer even op mijn centen moet letten.

Dus, wie kan me zijn mening over het boek van Miesen geven?


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:15

Ik heb hem. Het is echt een leer boek. Daarom heel leerzaam om op die manier te werken. Het is heel duidelijk beschreven. Alle oefeningen van de hoge school tot de hoge school sprongen worden beschreven. Met bij elke oefening het doel van die oefening.
Ik zelf vind hem heel goed. Ik ehb zelf het boek "natuurlijk paardrijden" ook. Ik vind dit goed bij elkaar passen. Natuurlijk zijn sommige dingen anders beschreven. Maar ja iedereen is anders.
Een min puntje is dat er geen foto's instaan. Als je dit boek leest wil je toch heel graag een foto zien hoe het er uit ziet. Maar dit heeft hij in het boek uit gelegt waarom niet. Alle oefeningen worden uit gelegt met tekeningen. Zeer zeker heel duidelijk.

Echt een aanrader.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:27

Hmm, dat vind ik wel interessant klinken. Hempfling is een lange tijd mijn houvast geweest in de omgang met een moeilijke pony ([***]), maar dat is al weer drie, vier jaar geleden. Black is nu een soort engeltje (hoewel het natuurlijk een onvervalste rotzak blijft, maar dat waardeer ik ook in hem), waardoor ik al weer lang niets aan Hempfling gedaan heb. Af en toe weer eens wat dingen ophalen door vrij te gaan longeren in de bak en hem met mijn houding rondsturen, voltes laten vergroten, verkleinen, van hand laten veranderen en schouder binnenwaarts te doen. Dat gaat allemaal wel lekker, maar echt verder lijken we niet te komen. Daarom wilde ik Miesen eens lezen.

Een andere reden is dus dat ik veel dressuurmatig aan de lange teugel werk met de pony's en daar ook wat meer over wil lezen, vooral over de terugkoppeling naar nh. [***], een ander probleemgeval, loopt namelijk heel ontspannen aan een doorhangend teugeltje, maar pas nadat ik de eerste helft met een contactteugel gewerkt heb. Zelf ben ik daar absoluut geen voorstander van, maar hij lijkt het nodig te hebben om ontspanning te vinden en maakt er verder geen misbruik van (door te gaan hangen, te versnellen of iets dergelijks).

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:50

Je kunt hem bestellen bij de site van Miesen. www.mensenpaard.nl. Wel aardig prijzig. Maar dan heb je er ook wat voor.

Trouwens waarom werk je nog maar wijnig met de methode van Hempfling. Omdat je niet meer verder komt. Ik ben er nu al 5 jaar mee bezig. Dag in dag uit. Ik zou niet anders willen. Vandaar dat ik graag wil weten waarom jij niet.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 00:07

Omdat mijn pony's zo verrot veelzijdig zijn. Knipoog

Ze doen alles mee wat ik verzin, dus fietsen, mennen, enkel- en tweespan, aan de lange teugel, vrijspringen, longeren, clickertraining, vrijheidsdressuur enzovoorts. Ik verkeer dus in de luxe positie dat ik alles op ze uit kan proberen. Als ik ga longeren kan ik kiezen uit los werken, met een halster, hoofdstel, met zweep, zonder zweep, met stem, zonder stem enzovoorts. En dus probeer ik verschillende methodes op ze uit, sommige dingen bevallen me dan, andere weer niet. Ook verwerk ik overal clickertraining in en dat is universeel inzetbaar, vanaf de bok, tijdens het vrijheidsdresuur of tijdens het wandelen.

Hempfling is dat niet. Hempfling bevat veel wijsheden, maar zijn methode is moeilijk toepasbaar vanaf de bok omdat je slecht zichtbaar bent voor het paard (je zit erg hoog) en je alleen nog de teugels, stem en zweep hebt om te communiceren. Dan is puur op stemhulpen communiceren vriendelijker dan op teugelhulpen. Ook in de vrijheidsdressuur heeft hij weinig in te brengen (hoewel hij kort ingaat op de Spaanse pas). Een laatste reden is dat ik, als het een tijdje regent, ik geen beschikking heb over een round pen en dat is toch wel handig. Ook is de bak dan grotendeels onbegaanbaar dus gaan we dan voornamelijk met koets de straat op. Ook over het werken aan de lange teugel zegt hij weinig tot niets. hij heeft het wel over de drijvende & verzamelende positie achter het paard, waar je als langeteugelaar loopt, maar niet over de concrete invulling ervan, bijvoorbeeld op het gebied van "wat doe ik in vredesnaam met mijn teugels als mijn paard travers loopt, en wat in renvers, achterwaarts en draf?"

Het werken in de picadero hebben we in feite wel onder de knie, zoals dat in het boek beschreven staat, maar verder komen we niet echt doordat ik ze ook niet kan berijden, waar de rest van het boek toch ook over gaat. Vanaf dat punt heb ik toch meer aan Richard Hinrichs.

Bovendien is het verstandig om je niet blind te staren op een bepaalde methode. Bij Black & mij was Hempfling iets dat we in het begin nodig hadden als houvast, maar later niet meer. Natuurlijk zitten bepaalde dingen er gewoon in, maar daar hoef ik dan niet direct meer via zijn methode de aandacht op te vestigen.

Zelf ben ik ook lange tijd ervan overtuigd geweest dat Hempfling 'de' weg was, maar nu ben ik er toch ook van overtuigd dat er andere wegen zijn die net zo goed tot hetzelfde doel kunnen leiden. Dus door clickertraining toe te voegen, of ook Branderup te lezen, Gueriniere en Steinbrecht. En dan vind je ook puntjes in Hempfling waar je dan je vraagtekens bij zet.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:16

Heb ik een heel verhaal geschreven valt hij weg. Oké dan doen we het nog een keer.

Leuk dat je zulke "veelzijdinge" pony's heb. Kan je alles lekker gaan uit proberen.
Voor de langeteugel werk heb je inderdaat niks aan Hempfling. Meer aan Henrichs. Hoewel ik die te strak vind. Ik doe namelijk ook zijn methode maar alleen in de lossere versie. Lange teugel werk doe ik niet. Ik kan het niet en het past me niet.

VD doe ik ook. Maar ook weer van uit het denk goed van Hempfling. Want je stopt niet ergens met Hempfling. Je komt verder en verder. Natuurlijk kunnen andere je daar goed bij helpen. Maar ik heb nooit gezegt van dat Hempfling dingen heeft waar ik niks mee kan.

Ik gebruik daarbij wel veel met andere methodes. Maar de basis blijft toch hoofdzakelijk bij mij Hempfling. Maar het is wel zo dat je het niet vanaf de bok kan doen. En lange teugel werk gaat ook niet echt.

Clickertraining doe ik dan niet met klikker. Maar met mijn stem. Dus "goed zo" en dan de beloning.

Iedereen is anders. En iedereen zal dus anders met zijn paard omgaan. Zolang je maar open blijft voor nieuwe dingen kom je vooruit. Anders blijf je hangen op een niveau.

Trouwens je zegt dat je Branderub, Gueriniere en Steinbrecht heb gelezen. Wat vind je er van. Ik heb ze zelf niet. Maar ik zit er wel over te denken.

Op 18 okt is er een Andalusier Keuring met een avond show. Daar zijn altijd wel wat boeken te koop van klassieke rijders. Maar ja om zo veel geld uit te geven aan een boek. Waar ik weinig mee opheb heb ik geen zin.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 12:10

Steinbrecht heb ik in de kast staan, maar ik ben er nog niet aan begonnen. Het is wel een prachtig dik boek met goede illustraties (geen foto's). Het is gewoon een klassieker en dat is voor mij al reden genoeg om er aan te beginnen. Ook trouwens omdat mensen vaak even achteloos verwijzen ter ondersteuning naar klassieke schrijvers terwijl die verwijzingen nergens op slaan (vaak het geval bij Xenophon, ook bij Gueriniere). Het boek van Gueriniere is ook uitgegeven onder leiding van Branderup en dat is een meesterwerk! Gueriniere is de man die het schouder binnenwaarts heeft uitgevonden! De tekst is niet altijd even gemakkelijk en ook zeker niet gemakkelijk in praktijk om te zetten (de aanleerfase van nieuwe gedragingen worden niet erg uitgebreid behandeld), maar de oefeningen zelf worden goed uitgelegd, ook waarom ze ontwikkeld zijn en wat ze voor het paard doen. Daarnaast voegt Branderup steeds verhelderende teksten toe die verduidelijken wat Gueriniere bedoeld heeft. En de uitvoering is gewoonweg subliem. Prachtige foto's, full-color pagina's in rood-zwart-wit en de originele etsen uit het boek van Gueriniere. Zeer mooi. En erg duur. Knipoog

Nog even terugkomend op Johan Miesen: besteedt hij aandacht aan het werken aan de hand/lange teugel?

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 12:54

Kennen jullie het boek Ranchreiten ook?
De andere schrijvers zal ik eens na gaan zoeken. Steinbrecht is die bijvoorbeeld te koop via Mediaboekservice?
Hebben jullie complete titels van bovengenoemde schrijvers.
Van Hempling, parelli, voest, bayley, Moffet,Gorgi (VD) heb ik al het eea.

bedankt,
anke

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 13:01

Ja, miesen besteeds in zijn boek ook veel aan grondwerk en lange teugel werk. Hoewel hij het lange teugel werk niet zo beschrijft als werken op de cirkel, los en aan de hand. Het is wel heel duidelijk.

Pantarhei, het boek rachreiten ken ik niet. Een western NH boek?.
Het nederlandse boek van Hempfling heet. Natuurlijk paardrijden. Die kan je eigenlijk in alle paarden winkels kopen.
Voest vind ik zelf niet zo goed. Ik ken zijn boek en video's wel. Maar weet niet meer hoe ze heten. Moet je even kijken op de site van voest.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 13:04

Trouwens is het boek van gueniriere in het Engels. Branderub is wel in het engels weet ik.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

pantarhei

Berichten: 9063
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:15

Ik heb geen problemen met engels en duits. Het boek Ranchreiten is duits en biedt ook het eea op gebied van NH, met name gericht op rijden. Ik ga het binnen kort bestellen bij mediaboek en dan kan ik er meer over vertellen.
Jullie melden boek van Johan Miesen, hoe heet dat?
Hempling heb ik al evenals de Voest boeken en Parelli incl 3 video's.
Gorgi met vrijheidsdressuur is aanrader. De andere genoemde schrijvers doen veel met begrip kweken voor situatie paard (Begrijp uw paard van bayley; daar is nu ook nieuwe van uit, ben alleen even titel kwijt) Moffet heeft boek geschreven over rijden in natuurlijke balans, is heel aardig boek met goede foto's en voorbeelden. Overigens alsje de klassieke dressuurboeken leest kan je er ook veel uithalen. contactteugel is natuurlijk heel wat anders dan trekken wat veel ruiters doen. Ditzelfde geldt voor de gemiddelde westernruiter. Ik heb ze verschillende keren zien trainen met 3 jarige paarden waarbij net uit de box het hoofd ca 10 minuten op de knie van de ruiter wordt getrokken, daar wordt die lekker los van........., de volte is daarbij ca 5 a 10 meter qua doorsnede. Gek he dat veel van die paarden snel af zijn ;-((

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:33

Als het boek van Gorgi je beviel, zou je eigenlijk eens een boek van Eva Wiemers moeten zoeken (titel vergeten, maar te vinden inclusief beschrijving op Amazon.de en het gaat op deel 1, dacht ik). Dat vind ik zelf nog net iets uitgebreider en beter theoretisch onderbouwd, hoewel het beeldmateriaal duidelijk minder is. Zij legt tenminste ook uit *waarom* ze in sommige situaties de voorkeur aan een beenlonge geeft. Duidelijker dan anderen die dat ook doen (Gorgi, Horst Becker maar ook Ernst van Loon) en dat kan ik wel waarderen als je het toch over zo'n omstreden onderwerp hebt.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 17:33

Het boek van Johan Miesen heet. Rijden in evenwicht, evenwicht in rijden.

Ik ben heel slecht in duits. Hebben jullie een boek in het Engels die over NH of de klassieke rijkunst gaat. Met duidelijke uitleg van hoe en waarom.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 bezoekers