travers ipv wijken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

travers ipv wijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 18:44

Als ik de hulp voor het wijken geef ( rechtrichten op twee teugels en been naar achter *binnenbeen* )
Wil Kim het zo 'goed' doen dat het meer travers worden (achterhand dus eerst )
Ik wijk al met haast geen stelling dus minder stelling vragen is ook geen optie.

Nu lijkt het mij het meest logisch om dan je andere been ( buiten been in de meeste gevallen ) naar achter te leggen en licht bij te drijven. Dat heb ik ook eens geprobeerd en het werkte prima. Nu is het probleem dat als ik dit op wedstrijd doe ik misschien commentaar krijg over het feit dat ik een tegengestelde hulp geef....

Nu mijn vraag: Moet ik gewoon deze (goed) werkende manier aan houden of iets anders 'bedenken'( zo ja, wat? )


Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:12

Als je zeker weet dat het werkt zou ik die hulp inderdaad gewoon zo geven hoor! Maar ff een suggestie: Waarom leg je je binnenbeen niet iets minder ver naar achter? En anders zou je eventueel nog met je hand hem iets naar buiten kunnen "drukken" als het ware. En veel oefenen in de stap! Daar wordt het ook beter van en dan kan je haar beter controleren.

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:25

Je moet je binnenbeen ook niet te ver naar achteren doen. Anders krijg je dalijk ook problemen met een schouderbinnenwaarts. Want schouderbinnenwaarts is eigenlijk dezelfde hulp dan wijken. Als je dan je binnenbeen naar achteren legt, duw je alleen de achterhand opzij en is er geen sprake van lengtebuiging. Dus binnenbeen en buitenteugel.
Maar ik zou dus idd je binnenbeen iets minder ver naar achteren leggen. Als het zo goed gaat, is het toch prima.

Nistria
Berichten: 3239
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Beneden Leeuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:33

Ik zou wat minder binnenbeen geven, je paard reageert er dus goed genoeg op.
Als hij echt door de kant 'heen valt' dan zou ik eens proberen om hem om te stellen en de ander kant op te wijken. (niet in de proef natuurlijk maar tijdens de trainingen)

beppe
Berichten: 46
Geregistreerd: 06-10-02
Woonplaats: fryslan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:54

hallo het is even lastig dat hij dat doet maar probeer de travers ook gewoon te oefenen want ik heb een probleem om die er in te krijgen en we hebben hem nu echt nodig in de proef doei beppe

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 15:37

Jnien schreef:
Je moet je binnenbeen ook niet te ver naar achteren doen. Anders krijg je dalijk ook problemen met een schouderbinnenwaarts. Want schouderbinnenwaarts is eigenlijk dezelfde hulp dan wijken.

Ben het niet met je eens. Bij SB leg je je binnenbeen niet naar achteren. Dat betekent dat je de achterhand naar buiten zet en dat is niet de bedoeling.

Even antwoord op je vraag: ik zou eerst gewoon schuine lijnen rijden, nog geen zijwaarts. Als dat goed gaat hoef je alleen de achterhand wat mee te nemen. Je paard gaat niet in traver, want traver is met buiging naar de kant waar je heen gaat en bij wijken is je paard recht.

Pluutje

Berichten: 5624
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:17

Als je wijkt moet je zoizo altijd je buitenbeen erbij houden. Dit is voornamelijk om de voorwaartse beweging erin te houden, dus dat je niet bij wijze van spreken in 1 keer naar de hoefslag wijkt. Als jij je binnenbeen gewoon eraan houdt, je hoeft er verder niet overdreven veel mee te drijven ofzo zal de jury je daar echt niet op afrekenen hoor...

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:37

Paardje schreef:
Citaat:
Ben het niet met je eens. Bij SB leg je je binnenbeen niet naar achteren. Dat betekent dat je de achterhand naar buiten zet en dat is niet de bedoeling.


Dit is wat ik ook bedoelde, alleen heb ik het niet duidelijk omschreven. Bij wijken leg je je binnenbeen ook niet opzij, toch?
Ik wijk tenminste niet met m'n binnenbeen naar achteren en buitenbeen naar voren. Ik tik em met m'n binnenbeen bij de singel of iets achter de singel opzij. Binnenteugel los (op contact) en buitenteugel erbij zodat ie niet over de schouder wegloopt.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-03 12:17

Bedankt voor de reacties,
Ik kan mijn binnenbeen al haast niet naar achter leggen tijdens het wijken omdat ze dan een neiging krijgt naar travers ( ik weet dat het nog niet echt travers is, maar dat was meer om goed duidelijk te omschrijven wat ze doet )
Dus minder doen met mijn binnenbeen is ook geen optie....

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 15:30

Probeer iets meer binnenstelling te vragen. Op die manier zal ze sneller iets over de buitenschouder willen lopen en daardoor hef je het probllem van achterhand voor op.
Succes.

paardjeJarig

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 18:40

Dan zou ik denk ik mijn buitenbeen iets terug leggen en 2 handen iets naar buiten doen om de voorhand voor te houden.

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:39

niet te veel been en je moet ervoor zorgen dat je de voorhand voor de achterhand plaatst. desnoods zet je ahw met beide handen de voorhand ervoor. Afwisselend werken, klein stukje opzij en weer een stukje rechtstellen, rechtuit rijden en dan weer een klein stukje.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:00

Wellicht kun je wat strenger zijn in het vragen van gehoorzaamheid. Als ie teveel de achterhand naar buiten brengt, dan direct voorwaarts rijden of juist de andere kant op wijken. Als ie teveel opzij gaat voor bijv. je rechterbeen, dan is dat eigenlijk een ongehoorzaamheid aan je linkerbeen, dat die beweging op de singel begrenst en voorwaarts rijdt. Dus wellicht het wijken links en rechts afwisselen en het voorwaartse er goed inhouden. Ik zou niet teveel met je buitenbeen naar achteren corrigeren, want dan verlies je de voorwaartse hulp met dit been... Succes!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:30

Effe kijken want hoe jij het nu precies doet, dat wijken snap ik nog niet. Kan alleen zeggen dat ik het zo doe:
Als ik wijk naar rechts dan (dus wijken voor linkerbeen):
- leg ik mijn rechterbeen naar achteren (anders krijg je achterhand voor en de voorhand moet voor)
- de zijwaarts En voorwaarts drijvende hulp ligt bij mijn linkerbeen.
- niet te vergeten, voorhand meenemen dus met je handen meegaan naar de richting waar je heen wil.

Ik denk dat bij dat laatste punt jouw euvel zit.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:02

Sorry Desiree, ik ben het niet eens met je rijtje hulpen. Wat mij betreft zijn de hulpen als volgt:

- bij wijken voor linkerbeen (naar rechts dus):
- linkerbeen achter de singel voor zijwaartse druk
- rechterbeen op de singel voor voorwaartse druk
- linkerhand iets van de hals (niet teveel)
- rechterteugel goed strak tegen de hals (en vooral er niet overheen)

Dan zou je een mooi recht, goed wijkend paard moeten kunnen laten zien.
Nooit je binnenhand echt tegen of zelfs over de hals naar buiten, want dan wordt de buitenschouder uitgenodigd om weg te lopen....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:07

Marita schreef:
- bij wijken voor linkerbeen (naar rechts dus):
- linkerbeen achter de singel voor zijwaartse druk
- rechterbeen op de singel voor voorwaartse druk
Dan zou je een mooi recht, goed wijkend paard moeten kunnen laten zien.
Nooit je binnenhand echt tegen of zelfs over de hals naar buiten, want dan wordt de buitenschouder uitgenodigd om weg te lopen....

Maar ik dacht dat er ook bij wijken enigszins sprake moest zijn van lengtebuiging. En lengtebuiging gebeurt altijd rondom het binnenbeen en niet om het buitenbeen. Dus je beenligging moet je andersom doen.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:38

Bij wijken is er geen sprake van lengtebuiging. Die komt pas in de schouder binnenwaarts en travers.... Je laat het paard wijken voor het buitenbeen en het binnenbeen zorgt voor voorwaartsheid.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:40

Mooi is dat. WAnt daar ben ik wel ooit op afgerekend in het wijken. Op mijn protocol stond gebrek aan lengtebuiging. Boos!

Ik ben het op gaan zoeken. Via de sticky topic in het wedstijdenforum ben ik ergens beland waar de dingen beschreven staan (alcmaria hippics):. Ik zocht het wijken op:

Het wijken voor het been.

Het paard is nagenoeg recht, met uitzondering van een lichte stelling in het nekgewricht tegenovergesteld aan de richting waarin het gaat, zodanig dat de ruiter net de wenkbrauw en het neusgat aan de binnenzijde kan zien. De benen aan de binnenzijde kruisen voor die aan de buitenzijde.

Het wijken voor het been zou een onderdeel moeten zijn bij de training van het paard, voordat begonnen wordt met het verzamelde werk. Daarna is het, gecombineerd met de meer gevorderde oefening schouderbinnenwaarts, de beste manier om een paard soepel, vrij en ontspannen te maken. Het verbetert de ongedwongenheid, de veerkracht en de regelmaat van de gangen, alsmede de harmonie, de lichtheid en het gemak van de bewegingen.

Te veel halsbuiging, een kantelend hoofd, of onregelmatig gaan zijn grove fouten.


Maar op basis van die lichte stelling: ik denk dat voor stelling dezelfde beenhulpen gelden als voor lengtebuiging. Met een stelling naar links (dus in wijken voor het linkerbeen), kun je moeilijk je beenhulpen andersom leggen. HEt is zeer tegenstrijdig.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 14-10-03 15:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Kyra

Berichten: 1399
Geregistreerd: 05-11-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:40

Nee dat klopt inderdaad. Het paard moet recht gesteld zijn. Hulpen zoals Marita omschreef komen overeen met hoe ik het doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:47

Het paard moet ingesteld zijn, maar verder recht. Een beetje buiging over het hele lijf is geen enorme overtreding, maar je ziet zo vaak een verbogen hals wat weer niet de bedoeling is.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:48

Sorry Desiree, wellicht heb ik voor verwarring gezorgd door het hanteren van de termen binnen- en buitenbeen....

Ik bedoel dat je, als je voor het linkerbeen naar rechts wijkt, je linkerbeen naar achteren legt en je rechterbeen op de singel houdt. Het paard is door het enigszins van de hals houden van de linkerhand, naar links gesteld en de rechterteugel begrensd de rechterschouder....

Volgens mij is stelling in het nekgewricht niet gelijk aan lengtebuiging. Bij lengtebuiging gebruik je inderdaad je binnenbeen (aan de kant van de lengtebuiging) op de singel als hulp. Bij wijken ligt datzelfde been dan achter de singel... Ik hoop dat het nu wat duidelijker is wat ik bedoel.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 15:52

Marita schreef:
Ik bedoel dat je, als je voor het linkerbeen naar rechts wijkt, je linkerbeen naar achteren legt en je rechterbeen op de singel houdt. Het paard is door het enigszins van de hals houden van de linkerhand, naar links gesteld en de rechterteugel begrensd de rechterschouder....
.

Ik begrijp wat je bedoelt hoor. maar de hulpen die jij hier voorstelt, daar appuyeer ik mee. ALs ik dus een zijwaartse gang maak naar rechts:
bij linkerbeen achter de singel zorg ik voor behoud van lengtebuiging, het rechterbeen ligt vlak bij de singel en zorgt voor de voorwaartse drang. Het paard is dan gebogen in de richting waar het naartoe gaat; appuyeren.

Als ik wijk in diezelfde richting liggen mijn beenhulpen andersom. Het paard is dan ook niet gebogen (of licht gesteld) in de richting waar het naartoe gaat maar ervan af. mijn rechterbeen dat bij appuyeren naar voren ligt, ligt dan wat naar achteren om ervoor te waken dat de achterhand niet te veel mee komt.

PFOEH, hoop dat ik duidelijk ben en jullie niet van de wap breng! Haha!

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:12

Als ik t zo lees doe ik het bij appuyeren en wijken precies hetzelfde als desiree.Alleen heb ik bij wijken mijn rechterbeen niet echt duidelijk naar achter, misschien een heel klein beetje, maar niet echt.Als ik t rechterbeen gebruik gaat de pony minder 'scherp' wijken.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:14

Wat ik me overigens kan voorstellen, is als een jong paard zijn acherhand niet voldoende meeneemt bij het wijken en dat je dan WEL je linkerbeen meer naar achteren legt.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 16:43

Anne, het lijkt me in ieder geval dat je paard TEGEN je beenhulp inkomt en je zo als het ware een soort wijken afdwingt.

Hoe is je paard over het algemeen in de aktiviteit? Als ik dit zo lees, denk ik dat hij niet aktief is en hij het tempo een beetje bepaald. Klopt dit? Correct me if I'm wrong....