spierenkwestie...hoe zit dit?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

spierenkwestie...hoe zit dit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 18:03

Mijn pony heeft regelmatig last van dr spieren, Voornamelijk na wat zwaardere inspanningen heeft ze ondanks dat ik haar goed losrijdt, uitstap etc. heel snel last van stijfe/stramme spieren. Een beetje spierpijn is natuurlijk logisch, maar het zit zo dat ze zichzelf niet lijkt te kunnen herstellen. Ik kan dan gaan rijden wat ik wil, maar ze blijft net zo stijf als dat ik er net op zit. Het is dan zo dat ze gewoon zo ontzettend stijf is(wel los door de rug en in de hals) en zo ontzettend kort en vlak.het lijkt net een houten kar. Hoewel ze zich wel wil ontspannen in haar nek en rug, heeft zo op dat moment gewoon absoluut geen gangen meer. Ik doe er absoluut geen gekke dingen mee, en ze heeft een goede conditie. Ik ben al best vaak bij een fyshiotherapeut geweest en acapunctuur helpt meestal goed, dan blijft het een tijdje weg maar het is zo weer raak. Ik heb een tijdje vitamine E gevoerd met selenium, wat eigenlijk bar weinig resultaat opleverde. Ik ben eigenlijk van plan om het eens goed uit te laten zoekn. , want ik weet wel dat er hier iets niet klopt.
wat denken jullie?


Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:01

Heb je wel eens foto's laten maken ? Arthrose kan dit beeld namelijk ook geven, vooral de eerste stappen, spreek helaas uit ervaring, ik zag in je profiel dat je pony 5 jaar is, helaas komt dat op die leeftijd ook voor.

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 21:01

Tja, er kunnen meerdere dingen aan de hand zijn:
* sommige paarden / pony's moeten nou eenmaal echt even warmlopen, meer als anderen
* een gebrek aan iets (vitamine / mineraal). Hiervoor kan een bloedonderzoekje worden gedaan. Kost niet zo heel veel, maar de resultaten zijn vaak helder, duidelijk en daar kan je ook echt wat mee.
* toch iets van arthrose / HKO, hiervoor zou je foto's moeten maken.

Als ik jou was zal ik het overleggen met je (paarden!!!)dierenarts. Misschien eerst bloedproefje doen, en als er niets uit komt, misschien toch maar eens op de foto zetten. Al is het maar voor je eigen 'geruststelling'.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 22:23

maar t is toch zo dat ze bij arthrose meestal duidelijk echt onregelmatig/kreupel zijn? ik kan het mis hebben hoor..heb me nooit echt verdiept hierin

carola

Berichten: 8684
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:01

Dat is vaak wel zo ja, maar dat hoeft niet, als ze bijvoorbeeld aan twee benen arthrose hebben.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:23

susie schreef:
maar t is toch zo dat ze bij arthrose meestal duidelijk echt onregelmatig/kreupel zijn? ik kan het mis hebben hoor..heb me nooit echt verdiept hierin


In mijn geval begon het met stijfheid, eerste passen SOMS onregelmatig OF op eieren lopen onder het zadel (wat beide vaak na 10-15meter al over was) en uiteindelijk gewoon echt onregelmatig. Het is gewoon van dag tot dag anders, heeft niet zozeer met kou te maken als met vochtigheid. Ik vrees toch, dat je, om zekerheid te krijgen (en het niet erger te maken) foto's moet laten nemen.

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 22:45

oke nou laten we hopen dat t allemaal een beetje meevalt Scheve mond Ik laat morgen de dierenarts komen en ik zal t nog wel even melden wat er uit is gekomen!

Dartel
Berichten: 161
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:42

Mijn paardje heeft het als ze koude regen op haar rug heeft gehad. Dan duurt het gewoon langer voordat ze er doorheen komt. Ze heeft ook een tijdje in een stal gestaan waar het tochte. Toen was ze echt nauwelijks te rijden, zo'n last had ze.

Dartel

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:03

Het paard wat ik reed had ook precies deze symptomen, en daarbij is nooit aan het lciht gekomen wat er aan de hand was.
Bloed was goed, foto's was goed (VA vind het ook typisch een arthrosepaard) en de osteopaat kon niets vinden. Als het mjn paard was, had ik het waarschijnlijk wel verder laten uitzoeken, maar daar is dus nooit iets uitgekomen!
Ben benieuwd wat de VA van die van jou gezegd heeft!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~


susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 21:25

nou.. de dierenarts daar moeten we dus heen..deze week bloed testen. ik vrees ook foto's maken.

ja ik baal verschrikkelijk..ik heb lang genoeg gezeuld met mensen die zeiden van je moet dit doen en dat doen. maar ik ben echt bang dat ze strax iets vreselijks heeft of id..wat ik ook al zei tegen mist; ze staat erg stijl op de hoeven, is dat ook een symptoom of aanleiding voor arthrose?

Rieja; wat hebben ze met dat paard gedaan dan? is die er nog bovenop gekomen?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 00:20

Rijd je met hulpteugels? Past je zadel wel helemaal goed? Dit zijn twee belangrijke zaken. Als je zeker weet dat dit goed is en dus met het zadel ook de lichamelijke toestand van het paard, dan zou ik hem veel over balkjes laten stappen en na een paard weken over balkjes laten draven.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 12:02

ik rijd nooit met hulpteugels...ook nooit gedaan Scheve mond Natuurlijk past mijn zadel goed..dat is t eerste wat je nakijkt als je pony last heeft ergens van. Hij is goed aangemeten, en ik weet cker dat het daar niet aan ligt. Bovendien zou ze als ze last hjad van eht zadel op een hele andere plek en andere manier reageren. Zoals ik zei zit het niet in de rug..want ik weet van de fyshiotherapeut hoe ik hem moet controleren.

En balkjes stappen en draven tja dat is heel mooi gezegd..maar dat heb ik al lang gedaan, dan merk je dus dat ze na 10 keer zonder problemen over de balkjes heen haar passen nog steeds even stram zijn. En dan begin je te denken dat er iets niet klopt. het is er niet uit te rijden, en het ligt niet aan mijn rijden (dat weet ik omdat als een ander erop gaat zitten en het een uur lang probeert het ook niet lukt). Dus wel bedankt voor je reactie, je bedoeld het goed, maar daar ligt het dus niet aan.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:04

Dat het zo natuurlijk is dat een zadel past, is denk ik niet zo natuurlijk als jij denkt helaas. Voor jou is dat misschien zo maar voor velen niet blijkt uit de praktijk. Ik zou jou paard graag eens willen longeren, maar helaas woon je niet zo in de buurt.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:11

een goede warming up en een goede cooling down zijn heel belangrijk voor zulke spierenkwesties, ook elke dag voor en na het rijden goed borstelen (rossen!! ook op de benen , met een rubberen borstel!)
met koud weer in en uit stappen met een dekentje over zijn rug, dit zijn allemaal kleine dingetjes die kunnen helpen, ben benieuwd wat de DA kan vinden ! sterkte iig !

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 17:32

aqua horse; je hebt gelijk dat het niet zo natuurlijk is. Ik voelde me misschien een beetje (onnodig) aangevallen, en reageerde daarom zo. maar ik bedoel dat ik het beste voor mijn paard wil en dat ik al vaak mijn zadel heb laten controleren om wel zeker te weten dat het daar niet aan kon liggen. Er is mij telkens weer gezegd dat het zadel goed pastte.

Hoe werkt jullie methode precies?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 17:48

Je moet je nooit aangevallen voelen door wie ook als je je overtuigd voelt dat wat je doet goed is!! Dat betekent niet dat je niet meer naar een ander hoeft te luisteren en niets meer hebt te leren...maar aangevaalen voelen, zeker niet doen!!
Als je het beste voor je paard wil, is toch het beste wat je kan doen? Ik heb je net een PB gestuurd.

De beste wensen voor iedereen die ze kan gebruiken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 18:46

Staat ze op goed beslag of juist bekapt? Mijn paard is als een krant gaan lopen door een beunhaas smid. Zelfs zo erg geworden dat het hoefbeen was overbelast. Op de foto's duidelijk te zien.

Hij is behandeld en het gaat nu na 3 maanden stukken beter. Hij had dus vrezelijke pijn aan zijn benen. Mijn advies naar de kliniek. Kans dat je haar kapot rijdt als je door gaat modderen.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:54

Ik zal even wat specifieker zijn.
Ik had dat paard in het L2 (was er een maand of 9 mee aan de gang, en toen ik begon was ze op B-nievau ongeveer) en op een gegeven moment was de drie rondjes stijf als ik begon met draven. Dat bleef mij te lang zo, dat heb ik aan de eigenaren gezegd dat dat mij niet lekker zat. Langzaamaan werd dat steeds erger, het ging steeds langer duren voordat ze ging lopen. Op het laatst kreeg ik haar helemaal niet meer los en toen heb ik gezegd als het zo moet, dan wil ik er niet meer mee aan de gang. VA is langs geweest, hij zei dat het op arthrose leek. Ze had ook opeens rare schiefels aan haar achterbenen. Ook bleef ze erg dik ondanks strak dieet.
Bloedproef leverde niets op. Dus daarna foto's wezen maken. Het enige wat daar uit bleek was dat ze rechtsachter een sesambeentje gebroken heeft. Nou hoeft ze daar geen last van te hebben, en zowel, dan zou ze rechtsachter kreupel moeten zijn volgens de VA en dat was dus niet het geval. Van hem mocht ik er weer gewoon mee aan de gang gaan. Ik heb eerst gezegd 'dat doe ik niet', omdat dat paard dus echt niet kon draven, daar ga je dus niet opzitten.
Na een poosje ben ik haar weer wat gaan longeren, maar toen ik na een aantal weken nauwelijks verbetering zat ben ik daar weer mee opgehouden. De eigenaren zijn fokkers, hebben haar dus gewoon weer onder de hengst gedaan en ze staat nu in het land.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Melanie

Berichten: 2270
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: B en R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:18

ik denk dat je gwoon een keer fotos moet laten maken(van de hele benen) een als ze niks kunnen vinden dan moet gewoon van alles en nog wat gaan proberen. wij hebben een pony op stal die is ook meestal stijf maar wij smeren er nu spiergel van simicur op en dat gaat ook heel goed
nou heel veel sterkte ermee

Noie

Berichten: 2780
Geregistreerd: 13-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:35

Rieja; het lijkt wel of ik over mijn eigen pony lees. je hebt gelijk als je zegt dat het verhaal je bekend voorkomt. Ik hoop dat wij wel wat kunnen vinden bij mijn pony want ik ben niet van plan om het onuitgezocht te laten.

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 20:39

dat vorige berichtje is dus van mij zoals jullie denk ik wel begrijpen, ik zat ff op een vriendins haar computer

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 21:22

Ik vind het ook heel jammer dat de eigernaren van dat paard het niet verder willen uitzoeken, maarja, dat heb je als het niet je eigen is.
Heel veel succes en ik ben wel héél benieuwd wat er uitkomt bij jouw pony!

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 08:29

Mijn paard was ook dik en stond op dieet. Toen hij ontstekingremmers kreeg liep hij ineens als een zonnetje en werd een kompleet ander paard. Toen had hij geen pijn meer. Volgens de VA was zijn pijn te vergelijken met artrotische pijn. In een rap tempo begon hij er weer goed uit te zien. Nu is hij mooi strak op zijn lijf en glimt als een spiegel. Ik denk dat de pijn een weerslag had in zijn hele lijf. Het bloedonderzoek wees niets uit. Alle bloedwaardes waren prima in orde.

Ik vraag me af of die DA wel doortastend genoeg is geweest. Mogelijk kan je de eigenaren overtuigen dat een beter onderzoek in een andere kliniek wel resultaat heeft.

Ook ik heb lang geluisterd naar mensen die beweerden dat mijn paard niets mankeerde, totdat ik eigenwijs genoeg het wilde laten uitzoeken. Het resultaat was schokkend. Veel paarden blijven met pijn doorlopen en blijven braaf en proberen alles voor hun eigenaren. Voor mij was het een trieste ervaring te horen dat het al een langlopend probleem voor mijn paard was. Hij is nu zelfs zo opgeknapt dat ik me al aan het voorbereiden ben om er straks weer op te klimmen. In het kader van de revalidatie wordt hij nu alleen nog maar gelongeerd. De frisheid, de power en de kracht die hij nu heeft, even slikken voor mijn onervarenheid. Maar ik ben dolblij dat hij zich weer helemaal toppie voelt.

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 08:59

Kijk eens bij www.spierproblemen.nl Ellen Immink is erg goed en mijn ervaring is dat Latoy helemaal los is!!

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

susie

Berichten: 398
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Hengelo & Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-10-03 16:11

Mijn pony begint weer wat minder stijf te lopen en ze krijgt weer wat meer haar gangen terug. Maar dat neemt niet af dat haar langzame herstel zo vreemd is. Dus;

Nou vandaag naar de dierenarts geweest; het was volgens haar geen arthrose geval, wel stond ze erg stijl op de hoeven (dat is niet te veranderen maar wel te verminderen) en scheef, niet goed bekapt dus. We nemen een andere hoefsmid die haar weer beter erop laat staan. Maar goed dat neemt het probleem iet weg. We hebben een uitgebreid bloedonderzoek gedaan en we weten donderdag de uitslag.

Nou hoop ik eigenlijk dat er wel iets uitkomt, anders zijn we nog verder van huis.

Ik hou jullie op de hoogte!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, ChanelR, Dunkeedoo, Esther_r20, Hobbyhorse, journee, Kabayo, Nickolay, nonnekee, Sababber, Tango1979, Trendiction en 79 bezoekers