doordrammen bij halthouden...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

doordrammen bij halthouden...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 09:50

Ik rijd een aantal weken een pony die twee jaar amper in handen is geweest, en ook niet onder het zadel. Tot nu toe pikte ze alles heel snel en goed op, maar nu ze meer conditie en dus energie krijgt, wil ze vaak niet meer netjes halthouden. Ze kon het in het begin wel, netjes op mijn zit, en ook nu voel ik wel dat ze eerst inhoudt, maar dan plotseling draait het om, klapt ze achter de teugel en dramt gewoon door. Volgens mij heeft ze gewoon geen zin, en ik vraag me af hoe ik dit op moet lossen.
Als ik de teugels dus veel korter of strakker neem, dan buigt ze gewoon mee in haar hals.
Nu zet ik haar wel eens iets scheef richting omheining, of zet haar op een hele kleine volte, maar de neiging om eens een flink felle ophouding te maken wordt wel steeds sterker...

Hoe zou ik dit aan kunnen pakken?
Ze is erg looplustig de laatste tijd, en probeert wel meer onder me vandaan te lopen. Al rijdende kan ik dat aardig corrigeren, maar halthouden is blijkbaar moeilijker Knipoog


josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 11:35

Als je zeker weet dat ze niet wil stoppen. Dan mag je best even flink reageren. Dus duidelijk "ho" zeggen en een snele beweging met je handen. Op het moment dat ze stopt laat je haar weer vrij. Zodat ze ook eht op eigen benen blijft stoppen.
Blijven trekken heeft geen zin zoals je gemerkt heb. Paarden werken tegen de trek kracht in. Je moet haar dus niet de gelegenheid geven om tegen de teugel in te gaan werken. Dus daarom een felle reactie met direct weer los laten. Dit doe je steeds sterker totdat ze ook daad werkelijk stopt. Probeer het niet meer dan drie keer de hulp te hoeven geven. Eerste keer normaal, tweede keer heftiger, derde keer hard.
De tweede keer is dus als waarschuwing. En de derde keer moet ze luisteren.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

bounty

Berichten: 157
Geregistreerd: 10-10-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 15:40

ik heb dit probleem ook wel is met bounty. het is inderdaad slim om het paard is tegen de omheining aan te zetten. als je in een binnenbak rijdt met een wand is het kan je de pony best een keer door laten lopen tegen de muur aan zodat ze d'r neus stoot (natuurlijk niet hard maar dat ze toch het gevoel heeft van hé ik kan beter stil staan).
verder is het goed om de pony steeds weg te rijden en weer halt te laten houden niet reageren? tegen de omheining (natuurlijk wel de goeie hulpen blijven geven). en het is helemaal niet erg als je pony zo doordramt om d'r is een keer goed op de rem te trekken. vervolgens weer lief proberen en natuurlijk belonen als ze het goed doet!

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:52

dolly doet dat ook regelmatig, vooral als ze een tijdje hard heeft mogen rennen. Wat ik altijd doe als ze wegloopt is achteruit zetten, gewoon net zo lang volhouden tot ze stopt. Sommige paarden kunnen niet goed achteruit dus dan gaat het moeilijk, maar als ze het kunnen hebben ze de hint meestal snel door.
Tegen de muur zetten of in de hoek werkt ook, maar dat is wel het uiterste. En als ze echt niet meer stopt kan ze best haar hoofd een keer stoten, paarden kunnen heel wat hebben!


vanja

Berichten: 597
Geregistreerd: 03-01-03
Woonplaats: bij de zee... en bos, in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:27

omdat mijn paard ook doordramde met halthouden hebben ze mij verteld hoe het op telossen ;als je wilt halthouden (wat dus niet lukt) je ophouding geven, hij dramd door dan toegeven (klinkt onlogisch) rondje stappen en weer proberen tot en keer of 4 en daarna gewoon stoppen volgende keer weer op deze manier en op een geven moment kan ie of begrijpt ie het wel en dan uitvoerig belonen, als het niet lukt de eerste paar keer gewoon negeren en niet bestraffen

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:52

Mijn zus die ik ook regelmatig les geef. Heeft ook z'n paard. Reageerd niet op ophoudingen. Vooral voor het stoppen. Haar vorige instruceur zij het zelfde als jij zegt vanja. Gevolg is dat ze een half jaar later nog niet verder was. Doordat hij van voren werd tegen gehouden liep hij geheel op de voorhand door te sukkelen.
Ik ben toen met haar begonnen aan de hand en aan de longe op commando direct te stoppen. gevolg is dat ze nu geheel op zit hem direct kan stoppen en hij mooi zijn achterhand onder brengt.
Duidlijkheid is heel belangrijk. Naar mijn mening krijgt het paard geen duidelijkheid als je toe geeft aan zijn niet luisteren. Het paard moet weten waar hij aan toe is. Daarbij vind ik de stop een van de belangrijkste dingen die je moet beheersen. Is je paard moeilijk te stoppen dan is buiten rijden gewoon weg gevaarlijk naar mijn mening.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:10

Schijnovergangen rijden,
steeds langzamer gaan stappen, en goed rond houden,
zodra hij iets opdrukt weer naar voren stappen,
en weer wat terug gaan.
als hij dan braaf naar benden blijft dan een keer stilzetten,
als hij maar iets begint te drammen weer naar voren,

Kiekeboe

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 21:08

Het probleem is dus niet dat de neus in de lucht gaat, ze is namelijk zelfs in staat gewoon haar kin bij wijze van spreken op de borst te leggen... Ik gebruik inderdaad wel de omheining als ze er van tussen gaat.
Ik ben nu veel aan het oefenen en geef inderdaad ook mee als ze gaat hangen op de teugels, maak daarna een korte ophouding en probeer het opnieuw...

Achterwaarts kent ze nog niet, en ik ben al blij als ze stil staat Knipoog Vandaag ging het weer ietsje beter, maar als ze geen zin heeft doet ze het nog steeds gewoon niet. Dat van de Ho, klopt... Ik wil graag met haar gaan buitenrijden straks, maar dan moet eerst de rem erop!
Toch iets strenger zijn denk ik maar... Het nadeel is dat ze erg snel van slag raakt als ik te streng ben, en dan gaat ze juist vluchten in hard lopen...

Bedankt voor de tips tot nu toe...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 22:13

Als ze van slag raakt op jouw duidelijkheid. Dan ben je toch niet echt duidelijk geweest.
Ik zou haar eerst goed op de grond willen kunnen stoppen. Dus zonder touw getrek. En dan pas onder het zadel. Ik los problemen bijna altijd op met grondwerk. Ik begin ook altijd met grondwerk aan een nieuwe oefening.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

MissStynk

Berichten: 478
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 23:11

Ik zou wat meer met je kuiten knijpen en dan van voren tegen houden, blijf dit herhalen. niet luisteren ? weer terug zetten ! op het moment dat jij met je benen knijpt moeten ze rond worden met druk op beide teugels... en anders een keer een goede ophouding Ho is toch Ho Verward

RodeoGirl

Berichten: 2934
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:09

Toen ik logeerde bij mn oom en tante reed ik ook een paard die niet wou halthouden...Ik heb geleerd dat als ik zwaar ging zitten en ho roepte en ze stopte niet? Ruk aan die teugel! en direct een paar passen achteruit...Dat herhaalde ik steeds en toen luisterde ze normaal.

sherif

Berichten: 2831
Geregistreerd: 31-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:29

Ik zag gisteren een stukje op tv: De Teugel, hierin gaf Anky van Grunsven een clinic.....zij gaf een goede tip voor het leren halthouden en achterwaarts gaan.
Kwestie van je paard proberen aan te leren dat wanneer je een bepaald soort geluid (commando)maakt hij/zij hier gelijk op reageert door bv te stoppen of een commando voor achterwaarts...dit scheelt een hoop ...en zo doe je het nog op een nette vriendelijke manier...
Haha!

Ik rijd geen paard, ik heb de eer mee te mogen liften op de rug van mijn paard

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:46

En je zegt het zelf al: je paard legt zijn kin op de borst (achter de teugel dus), zodat je niets meer in te brengen hebt. Je kan nog beter proberen zijn hoofd tegen de teugel aan te hebben met halt-houden, dus hele korte, flinke ophouding, waarbij je je handen heel even iets omhoog brengt, (tegelijkertijd wel goed been eraan houden) zodat hij niet achter de teugel kruipt, want ik denk dat hier je probleem ligt. Dus in de overgang goed op je been/zithulpen letten en de overgang niet maken als hij "duikt", dan eerst weer zijn houding corrigeren, en dan pas de overgang maken. En je mag best een keer streng zijn hoor !

~Turbohoof Solutions ~


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 bezoekers