een erge ziekte

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

een erge ziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 18:05

Lise is een gewoon, vrolijk meisje van 15. Vrolijk, tot ze bij haar een vreselijke ziekte ontdekken: Diabetes.
er valt er wel mee te leven, maar Lise heeft het er moeilijk mee.Hier verteld ze haar verhaal.
Uren tikten langzaam voorbij...Nog 3 uur hadden we te gaan en dan zou de schoolbel rinkelen.het laatste uur hadden we LO, waarom moest nu net onze klas lopen?Pff, ik wist het niet.Maar ja, niemand hield er rekening mee dat ik geen conditie had, geen uithoudingsvermogen.Zelfs Mr.DeMan hield er geen rekening mee.en dat was dan nog een leerkracht LO.
"Lise, vertel jij mij eens de stelling van pythagoras" Die van wiskunde vond er niets beter op dan mijn gedachten te verstoren.ik wist niet wat de stelling van pythagoras was,dan maar iets bedenken."wel,euh,ik weet het niet meneer..." ik schaamde me dood, hoe kon ik mij zo laten belachelijk maken. "ja, let de volgende keer dan maar op in wiskunde, dan zal het stukken beter gaan" heel de klas barstte in lachen uit.Ik hoopte dat Lara het wist.Stil vroeg ik het haar en gelukkig kon ze het perfect uitleggen."LISE, is één opmerking niet genoeg misschien?" "Sorry meneer..."
Eindelijk ging de bel, dit lesuurtje wiskunde duurde echt te lang.
Ik vroeg me af waarom ik me nooit kon concentreren in wiskunde ,vroeger ging het zonder enige moeite.
Het zal wel aan de leerstof liggen ,dacht ik...
Na het uurtje nederlands kwam die verrekte LO.
3 km moesten we lopen. dat was minstens 2.5 km teveel.
Beul dat het was.
"komaan Lise, je bent erg achter met je tijd, vorig jaar liep je minstens dubbel zogoed"Vorig jaar is lang voorbij, je moet niet kijken naar het verleden.Eindelijk was ik binnen
3km in 22 minuten , dat was echt veel te veel, ik kwam als laatste binnen ...
Dorst dat ik had, na de LO ging ik direct naar het automaat en kocht mij 2 flessen water , die dronk ik in een keer uit.
Lara maakte zich zorgen, ze had er wel al vaker op gelet dat het niet goed ging met me, mijn schoolresultaten gingen achteruit en ik had enorm veel maagpijn. "Lise, zou je je niet eens laten onderzoeken, zeg het alstublieft aan je moeder" "dat heb ik al gedaan, ik ga donderdag voor een maagonderzoek naar het ziekenhuis , ik hoop dat ze het dan ontdekken wat ik heb, ik kan niet verder leven met die verrekte maagpijn"
Die donderdag ging ik inderdaad naar het ziekenhuis.
Ik voelde me niet ziek, ziekenhuizen zijn enkel voor oude mensen. Maarja, met een nuchtere maag lieten ze me onder narcose gaan.
ze deden een gastroscopie en ondertussen prikten ze bloed.Na dat onderzoek ontwaakte ik en moest ik nog even bij de echo en daarna mocht ik naar huis.Eindelijk...

Moe ging ik naar huis, en eenmaal thuisgekomen besefte ik dat ik Lara beloofd had mee te gaan naar een optreden, een toneel.Pff, ik wist het niet goed,2 uur geleden lag ik nog onder narcose, en nu zou ik naar een toneel gaan.maar lara doet al zoveel voor me, dus ik vind dat ik best wel iets terug mag doen.Samen met lara ging ik die avond naar de toneelvoorstelling.
Terug thuis was de situatie helemaal anders, eerder gespannen, ik wist echt niet wat er gebeurde.Ik zag dat mama geweend had. „mama, wat is er ?“ „Lise ,het is beter dat je eventjes gaat zitten“ „mama, waarom zou ik , draai niet rond de pot en vertel gewoon wat er is“ „wel ,euh, de dokter belde –en daar voelde ik al aan dat het iets met mij te maken had, de dokter zou toch niet bellen als er niets was“ „ja? Wat heb ik ?“ „we moeten morgen zo vlug mogelijk terug naar het ziekenhuis, je bloedsuikerspiegel staat helemaal niet goed“ een beetje verbaasd vroeg ik wat ze daarmee bedoelde“ wel, lise, het zou kunnen dat je suikerziekte hebt.“
Ik deed er nogal luchtig over, het kon toch dat er gewoon een beetje teveel suiker in mijn bloed zat?
Dus de volgende dag ging ik terug naar de dokter, een hele hoop ondervragingen en zo.Weer bloed prikken, weer onderzoeken.
Na al die onderzoeken riep ze ons in haar praktijk.
„Lise, we moeten het jammer genoeg ooit eens zeggen, we zijn tot het besluit gekomen dat je diabetes hebt“ „ja...“ wenen deed ik niet, ik kon het niet.ik ga toch niet dood?“Dus, Lise, we zouden willen dat je vanaf maandag tot woensdag of donderdag naar hier komt, dan kunnen we een beetje uitleg geven over je ziekte en over wat je wel of niet mag eten“ Dat was de druppel, ik was niet ziek en ik moest naar het ziekenhuis ... 3 dagen dan nog...

Maandag kwam snel, gelukkig kreeg ik veel bezoek van familie enzo, en kwam de verpleging veel langs. Maar toch, ik moest mezelf prikken, ik durfde niet, maar ik MOEST anders moest ik nog blijven tot vrijdag.
Na lang twijfelen deed ik het toch.
Mijn eerste prik van de vele die nog moesten volgen.
Pff, nog twee dagen, en dan mag ik naar huis...
Eindelijk mocht ik naar huis.
Morgen naar school, nog nooit had ik er zo hard naar uitgekeken om naar school te gaan.Op school waren de reacties verschillend, enkel de vragen staken tegen, iedereen moest weten hoe het net in elkaar zat.
Het eerste lesuur was mijn klastitularis, en er kwamen een aantal zesdes naar de klas om te vragen wie meedeed met de pannekoekenslag, heel de klas deed mee, en ik kon ,mocht niet meedoen.
Ik hield me sterk , maar binnenin was ik een hoopje ellende...
waarom nou ik? waarom moest ik geveld worden door die ellendige ziekte?
nu was het bij mijn klastitularis de gewoonte dat we mochten praten tijdens de les, ze zei er niets op, nu moet ze in deze les kwaad geweest zijn , en gaf me een min 1. dat was de druppel ik begon te wenen,
Niemand wist waarom
niemand moest weten waarom..
ik was de zieke
ik was het hoopje ellende...



Dit is slechts het begin, mijn bedoeling is om er verder op uit te bouwen... maar ik zou graag jullie mening weten
Laatst bijgewerkt door Hydra op 11-10-03 18:20, in het totaal 3 keer bewerkt

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth


Tartuffo

Berichten: 1630
Geregistreerd: 30-06-03
Woonplaats: Hier aan de kust....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:08

Leuk, heel leuk geschreven....

** Als je de beste zitplaats in huis wilt, zul je de kat moeten verplaatsen **
** Pas heeft iemand mij een schattig katje gegeven.... en het katje is van mening dat iemand mij aan hem heeft gegeven **

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:10

Ik vond het wel mooi. Alleen het einde heeft een beetje een penny-achtig gehalte.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

Kido

Berichten: 5332
Geregistreerd: 04-08-03
Woonplaats: Ergens op deze aardbol.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:13

knap hoor echt mooi

Als tranen een trap konden bouwen en herinneringen een brug.
Dan klommen we de hemel in en brachten we jullie gezond mee terug.

Whisper en Shadow Together forever

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:14

Hij is wel mooi, maar idd een beetje onuitgewerkte laatste alinea, gaat opeens heel snel beter, ze durft alles. Beetje overhaasd


Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 18:17

Ik ben het einde een beetje aanhet aanpassen

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:20

Het eind gaat idd een beetje snel. Ik zou wel in de alles in dezelfde tijd schrijven (Pff.. nog twee dagen en dan mag ik naar huis is in tt, rest in vt). Verder mooi gedaan!

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 18:20

Euh, ik heb het einde aangepast

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

Cynnie_21
Berichten: 333
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:22

Op zich een mooi verhaal, alleen het komt zo erg NIET overeen met mijn ervaringen Haha!

(ik heb sinds 3 januari 2003 diabetes)..

Maar evengoed een mooi verhaaltje hoor!

Een voormalig Kippie.

ankiexxx

Berichten: 3166
Geregistreerd: 26-10-02
Woonplaats: .~*hasselt*~.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:33

ik snap niet waarom ze een 1 heeft gekregen ...
voor de rest wel mooi

*I am seeing in me now the things you swore you saw yourself*

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:52

Oeps, ik herken me hier in Scheve mond .
Volgens mn ouders drink ik ook veel. En ik heb ook geen conditie. En ja ik heb soms ook verschikkelijke maagpijn en kan me ook niet zo goed concentreren. Maar dat alles heb ik al vanaf de basisschool, behalve die maagpijn, die heb ik pas 2 jaar Verward .

No hour of life is wasted that is spent in the saddle
- Winston Churchill

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 19:13

Kippie schreef:
Op zich een mooi verhaal, alleen het komt zo erg NIET overeen met mijn ervaringen Haha!

(ik heb sinds 3 januari 2003 diabetes)..

Maar evengoed een mooi verhaaltje hoor!

ik heb ook diabetes , en dit is mijn verhaal

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 19:14

ankiexxx schreef:
ik snap niet waarom ze een 1 heeft gekregen ...
voor de rest wel mooi
omdat ze teveel praatte

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:29

Ik begrijp wel dat ze een 1 heeft gekregen, maar ik vind het einde eerlijk gezegd toch nog niet helemaal kloppen. Een leraar (titularis=leraar?) zal waarschijnlijk op de hoogte zijn van haar ziekte, en niet zo reageren. En ik heb nog een kleine opmerking over je taalgebruik: Soms gebruik je oude, dramatische woorden (beetje raar uitgelegd maar weet niet hoe ik het anders moet zeggen) zoals bijv. wenen, en andere keren juist weer woorden die daar niet bij passen, zoals gelukkig kreeg ik veel bezoek van familie enzo. Verder vind ik het mooi, maar dat had ik al gezegd.

Sitie

Berichten: 2946
Geregistreerd: 13-09-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:11

wel een giga mooi verhaal! Lachen

---->>> e_l_m_o is nu Sitie <<<----

Learn from the mistakes of others.You can’t live long enough to make them all yourself.

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 20:19

Bedankt...

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 21:34

Ik vind het weer mooi geschreven hoor! Als je klaar bent met het verhaal dan kan je hier en daar nog een paar kleine aanpassingen maken en dan is het helemaal top. OK dan! Enne... misschien vergis ik me hoor... maar volgens mij wordt het woordje wenen in belgie gewoon veel vaker gebruikt dan in Nederland Kieffertje Knipoog. Ben wel met je eens dat Hydra als ze klaar is even haar werkwoordsvormen na moet kijken (en de hoofletters of het gebrek daar aan... en de spaties en of de " " er allemaal juist in zijn... Maar dat is voor als het af is niet waar. Haha!

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 21:41

Ik vind het een beetje overdreven geschreven...Natuurlijk gooit zo'n ziekte je leven overhoop, maar in je verhaal doe je alsof het het einde is...Terwijl diabetes met de goede behandeling geen levensbedreigende ziekte is. En verder...Ja, te dramatisch vind ik het, maar dat is toch mijn persoonlijke smaak Lachen

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 21:47

scarlet, dit is mijn verhaal, ik heb dit zelf meegemaakt dus je hoeft niet te zagen

(sorry dit moest me even van het hart)

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:04

Hydra schreef:
scarlet, dit is mijn verhaal, ik heb dit zelf meegemaakt dus je hoeft niet te zagen

(sorry dit moest me even van het hart)

Ik "zaag" niet, ik zeg alleen maar dat ik het een te dramatische beschrijving vind. Dat is mijn goed recht, je vraagt niet voor niets om mijn (en niet specifiek mijn, maar de mening van ons, boktmensen) mening. Dan moet je ook rekenen op (wellicht) opbouwende kritiek.
Ik ken zelf ook een meisje die dat heeft, en die lijdt er totaal niet onder. Ja, prikken geven vindt ze nog steeds niet fijn, maar a là.

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 22:12

het scheelt van persoon tot persoon
de ene kan het er moeilijk mee hebben , de ander niet...
dus daarop kan je niet oordelen

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth

Hermelijn

Berichten: 6664
Geregistreerd: 05-05-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:21

Hydra schreef:
het scheelt van persoon tot persoon
de ene kan het er moeilijk mee hebben , de ander niet...
dus daarop kan je niet oordelen

Ik oordeel slechts aan de hand van wat ik lees en hoe ik het vanuit mijn wereldje zou beleven. Dus dat kan je mij ook niet kwalijk nemen. Maar waarom had je het er zo moeilijk mee?

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:37

Ik vind het érg knap geschreven!
Het einde is inderdaad wat snel,maar je zegt dat het nog geen einde is en dat je het aan het aanpassen bent..Wauw,ik doe het je niet na!

Kieffertje

Berichten: 1742
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:43

Ik heb via PB met Hydra al uitgevonden dat je in Belgie haast nooir huilen zegt en heel vaak wenen. Weer wat geleerd Knipoog

Hydra
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 15:11

Bedankt voor de reacties
ik heb het niet verwerkt , gewoon omdat dit een klap was samen met vele ...
daar schrijf ik nog wel over

|[Live Life To The Maximum!]|

Never apologize for showing feeling, if you do so, you apologize for the truth


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Googlebot, GrapeshotBot, Hanneke1989, Kim1300, Mo_Noah, MyWishMax, Naboo, Reusje0504, sinnekinne, Sjors__, Stybba, swatch, WithinYuuri, xPabloBokt en 60 bezoekers