Enkel- en dubbelgebroken bitten?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Enkel- en dubbelgebroken bitten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 18:09

Ik vroeg me even af wat nou precies het verschil qua werking is van een enkelgebroken bit en een dubbelgebroken bit..
Rijd Ivanka nu met een dubbelgebroken *kreeg die erbij toen ik haar kocht* en ik vroeg me ook gelijk af welk bit nou scherper is.

En het verschil van bustrens en watertrens mag me ook wel even uitgelegd worden Schijnheilig Qua uiterlijk kan ik ze wel uit elkaar houden hoor Tong uitsteken *zo erg is het nog niet Haha!* maar verschil in werking... Verward

Wie kan me helpen?

Groetjes,
Sanne

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:26

Enkel gebroken is scherper, want als die dubbelvoud 'prikt' die in de gehemeltje en dat kan bij een dubbel gebroken niet!
Een dubbel gebroken met plat tussen stuk Afbeeldingis weer scherper dan 1 met een bol tussenstukAfbeelding

Het precieze verschil tussen water- en bustrens weet ik ook niet. Heb wel eens gehoord dat het aan het draaien van de bit ringen ligt, waardoor er velletjes tussen kunnen komen te zitten (maar of dit het echte verschil is Verward).

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:28

Wanneer ik de vragen bij Bit bekijk, wordt weer het tegenovergestelde beweerd.

Vraag:
Laatst schreef Wim Bonhof, in antwoord op een vraag over gescheurde mondhoeken, dat een dubbel gebroken trens scherper is dan een enkel gebroken trens. Nu dacht ik dat een dubbel gebroken trens zachter was. Ik ging er daarom ook vanuit dat het beter is om jonge paarden met zo’n bit te rijden. Hoe zit het nou?

Antwoord:
voor een paard met gescheurde mondhoeken is een dubbel gebroken bit niet prettig. Het bit trekt de mondhoeken omhoog en kan klemmen in de mondhoeken. Daarom stelde ik toen een ongebroken bit voor. De werking is scherper, maar het ontziet de pijnlijke plaatsen van dit paard. Dan de vergelijking van een enkel gebroken bit en een dubbel gebroken bit. Heel veel zal de scherpte niet schelen, maar ik denk dat een enkel gebroken bit het zachtst is. Waarom? Dat bit heeft een groter draagoppervlak, het ligt schuin over de lagen wat de druk beter verdeelt. Een dubbel gebroken trens heeft een klein recht stukje waar meer druk op staat dan op de rest waardoor het scherper kan inwerken. Voor jonge paarden gebruik ik niet snel een dubbel gebroken trens. De enkel gebroken trens wordt niet voor niets een africhtingsbit genoemd. (Wim Bonhof, bedrijfsleider en instructeur van het KNHS-centrum Ermelo)