Fokken met F1 product...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Fokken met F1 product...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 13:05

Wie kan mij hier meer over vertellen? Welke risico's moet ik nemen/kan ik uitsluiten (en waardoor) om met een F1-merrie toch een sportpaard te fokken??

Hellup... Haha!

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:45

Geef eens even de afstamming, het begrip F1 wordt vaak verkeerd gebruikt

BloemBloem

Berichten: 16584
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:55

sarabande schreef:
Geef eens even de afstamming, het begrip F1 wordt vaak verkeerd gebruikt


Idd...

Missouri

Berichten: 4964
Geregistreerd: 10-09-02
Woonplaats: Under Construction

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-03 11:22

sarabande schreef:
Geef eens even de afstamming, het begrip F1 wordt vaak verkeerd gebruikt


Ja okee, de mijne dus... nevado (caletto I ) x balzflug x lt. generaal x commandant x pronko

en we hebben er nog eentje, negro x cavalcadour xx x doruto x satelliet

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 11:52

Dat zijn toch geen F! producten Missouri Verward .
Maar je wilt daar hengstenadvies bij???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 12:13

F1 is toch volbloed op een Gelders (of ander landbouw-) paard? In de moederlijn van mijn paard zit dat namelijk wel, Golfstrom xx x Graaf Oregon (stb tp), dat is toch F1 ?? Er is wel mee doorgefokt trouwens, er kwam een merrie uit die weer bij Heidelberg is gedaan en dat leverde de moeder van mijn paard op. Zodoende heeft mijn paard dus aan de rechterkant van zijn papier xx x tp in de moederlijn.

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:09

F1 = de eerste kruising tussen twee rassen, bijvoorbeeldpuur gelders x puur Volbloed. F2 is dan de volgende generatie, F3 de daaropvolgende.

Bij een pure F1 kan je in theorie kiezen uit drie opties:

1) een andere F1
2) een van de twee rassen waaruit de F1 bestaat
3) Een derde ras

Volgens de theorie krijg je de meest spreiding als je naar F1 gaat. Met een ander ras heb je de grote kans dat het derde ras gaat overheersen. Als je teruggaat op een van de twee rassen waaruit de F1 bestaat krijg je iets wat meer op dat ras lijkt.

Het meest voorspelbare resultaat krijg je dus als je naar optie 2) gaat. Helaas zijn er maar erg weinig stamboeken die echt zuiver zijn. KWPN is niet bepaald een ras, en zelfs de oude Gelderse paarden hadden vrij veel vreemde invloeden.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:33

Optie 2 is dus ook de reden dat tijdens de omvorming zo veel volbloed gebruikt is om die inbreng te stabiliseren.
Pas na een paar generaties kon je dan voorzichtig een lijn ontdekken. Veel merriestammen zitten nog in dat proces, vandaar dat volbloedinbreng 100% of gedeeltelijk nog steeds van grote waarde is.
Maar omdat we inmiddels veel hogere eisen stellen aan paarden dan in die eerste tijd, bekijken we de direkte volbloedafstammelingen veel kritischer dan in de tijd dat we niet zonder volbloed konden

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:04

Kep ook een F1 maar dan wel Aegidienberger F1 Knipoog wat inderdaad wil zeggen dat het dus om een eerste kruising gaat. Dus IJslander maal Peruaanse Paso in dit geval.
De uiteindelijke Aegidienberger is een 5/8e ijslander en 3/8e paso.
Dat is een klassieke formule waarmee een zekere rasstandaard bereikt kan worden.
Volgens mij heet een tweede kruising R1 als ik me niet vergis.