Haf gekocht maar heeft nog geen dek op wat nu???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Haf gekocht maar heeft nog geen dek op wat nu???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 16:43

Heb gisteren officeel Astrix gekocht maar heeft daar geen dek op.
En zit niet heel dun meer in de vacht.(beginnende wintervacht)
Daar staat hij in een containerbox wel droog maar veel kouder waar hij komt te staan.
Hij komt in een pension te staan met binnenbak en nu weet ik niet zo goed hoeveel grams dek hij op moet.
Wordt straks wel gereden in de binnenbak dus gaat wel wat zweten.
ik denk zelf aan een 200 grams of 150 grams.
Of zou 300 grams ook lukken of heeft hij het daar te warm onder????
wie kan mij helpen of heeft ook een haf en wat voor dek heeft die zwinters dan op en wat voor omgevind staat die haflinger dan??? Scheve mond


diana
Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:16

ik denk dat een 200 grams goed is,heb zelf ook een haff en doe dat ook.

levi,Het liefste van het liefste wat er maar kan bestaan heb ik in jou gevonden ik laat je nooit meer gaan!!

ga even naar www.stopwredeveetransporten.nl en teken,en geef aan iedereen door!!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:19

Ik zou zeggen, doe eerst nog geen dek op omdat het best nog op temperatuur is buiten. zeker als hij straks naar binnen gaat.

gefeliciteerd b.t.w.!!

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 18:06

idd een dek op als hij naar binnen gaat en ik zou dan gaan voor de 200 grams en als het echt kouder word kan het altijd nog een 3oo grams

ONDERSCHRIFTLOOS

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:05

Dekens zijn vooral voor koukleumende bazen, paarden hebben er meer last dan profijt van.
Als paarden het koud hebben, dan zetten ze de haren overeind, word de isolerende luchtlaag in de haren groter en krijgen ze het niet koud. Eigenlijk heeft een deken alleen echt zin als je paard dagenlang in de zeikende regen door moet brengen, een keer regenen ze toch nat tot op de huid.
Om de zelfde reden is scheren voor 95% van de paarden flauwe kul. Als ze nat zijn na het rijden, zorg dan dat ze goed zijn afgekoeld, laat ze rollen en zet ze TOCHTVRIJ weg, gebeurt niks. De onderlaag is tegen die tijd allang droog en die bovenkant kan ertegen om nat te zijn. Wat dacht je dat er in de natuur gebeurt als een paard op de vlucht slaat? Dan rennen ze ook een heel eind, zijn ook drijfnat daarna en die worden toch ook niet verkouden. Zou wat moois zijn, ben je als paard net ontkomen aan je vijand, let je het af door een verkoudheid. De natuur is heus slimmer in dit soort dingen, maar ja, wij mensen weten het weer eens beter.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

mazzeltje

Berichten: 4510
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Leersum; Latoy in Amerongen, Jip aan het Leersumse Veld en Door in de opfok in Doornspijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:18

In de natuur wordt er volgens mij ook niet op paarden gereden.

Officieel veterinair homeopaat, http://www.dierenhomeopaat.com
Jip is klasse 4, CEI** en heeft 2477,7 km op de teller!!! Latoy geniet van haar pensioen (na 1148,5 goedgekeurde wedstrijdkilometers!!!)

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:49

In de natuur hebben ze ook geen hoefsmid,
maar moet je zien hoe de hoeven van onze paarden er uit zien wanneer je er een half jaar niets aan doet.
We hebben nou eenmaal geen dichtbij de natuur staande paarden meer.

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:54

Hmm, de combinatie binnenbak-wintervacht kan niet echt samen!
Ik zou zeggen: kijk naar de anderen, wat zij doen.

Als je paardje nu al een wintervacht krijgt, ben je te laat met een deken. Je kan hem dan het beste scheren, als je dan financieel nog redt, na de aankoop van Asterix Tong uitsteken
Gewoon veel verschillende dekens inslaan.
2 zweet, een (aantal) zomerdeken(s) een 200 grams winterdeken, een 300 grams winterdeken, een canvas en eventueel ook een regendeken.
Het zal een rib uit je lijf worden, maar een paard dat kou vat, wil je ook niet hebben, toch?

Check mijn CU2 en laat een bericht achter!

manic

Berichten: 6985
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:54

Die van mij heeft vandaag de hele dag in de zeikregen gestaan met zijn Bucasje. Van top tot teen doorweekt, maar droog eronder, en voelde gewoon lekker warm aan. Die Bucas is vergelijkbaar met ongeveer 150g. Als de Haf van een buitenstal naar een binnenstal gaat waar het relatief warmer is zou ik eerst even kijken hoe het gaat en desnoods alleen 's nachts even een dekentje opleggen. 150g is een mooie dikte, dan kun je er altijd nog twee kopen en ze over elkaar leggen als het echt koud wordt.

Je merkt snel genoeg of je paard het te warm heeft, door je hand gewoon even onder de deken te steken als je op stal komt.

Overigens stond de Haf die ik reed gewoon de hele winter zonder dek in een binnenstal en dat was prima te doen.

Europe is our playground

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 23:32

Par staat de hele dag buiten en heeft om die reden een ongevoerde regendeken op. Het plenst nogal hier.

Haar vacht is al vrij dun voor haar doen, verleden jaar stond ze er 2 keer zo dik in

Ik heb eigenlijk nog geen flauw idee of ze in de harde winter nog een dikkere deken omkrijgt.
Ben ook nog een beetje aan het nadenken en twijfelen.
In ieder geval heeft ze snachts binnen ook een dunne deken op.
Binnen is het bij ons even koud als buiten, dus dan zou het nutteloos en juist vatbaarder voor een koudje zijn als ik dan binnen niets om zou hebben Verward duidelijk uh...nee

Maar jouw paardje is het dus gewend, en nog in een koudere omgeving ook.
Als je echt een deken om wilt *ivm zweten en dikke wintervacht* zou ik hem *nog* niet te dik doen.
Misschien rustig opbouwen met een lichtgevoerde deken en dan als het echt koud wordt een winterdeken?

Veel plezier met je paardje in ieder geval OK dan! *leuk he die eerste aankopen.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"

Marije_jiplover

Berichten: 25300
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:04

Eliesje schreef:
Hmm, de combinatie binnenbak-wintervacht kan niet echt samen!


Mag ik vragen waarom niet? Jip (ook een haflinger) heeft ook gewoon een wintervacht, staat in een binnenbox en wordt zowel in de binnenbak als buiten gereden, de gehele winter door. Tuurlijk, na een springles in de binnenbak is hij zeiknat, dan stappen we goed uit, laten hem rollen en zetten hem hooguit een half uurtje onder een zweetdeken en klaar!
Geen problemen. Ok, het kost je iets meer tijd, maar we klooien verder tenminste niet met dekens etc.
Duvel, een warmbloed, krijgt bij ons ook geen deken op, wordt niet geschoren, wel op wedstrijden uitgebracht en fanatiek gereden. Na de les: goed uitstappen, eventueel buiten onder een zweetdeken, als hij noig niet droog is (maar wél op adem!) en naar stal gaat, krijgt hij ook nog voor hooguit een half uurtje zijn zweetdeken op en dan is het ook goed.
Vorig jaar heeft hij één keer 's nachts een winterdeken opgehad, toen had hij koliek en gaf aan het koud te hebben. Verder nooit problemen met hem gehad.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:26

Marije_jiplover"]
[quote="Eliesje schreef:
Hmm, de combinatie binnenbak-wintervacht kan niet echt samen!


Mag ik vragen waarom niet? Jip (ook een haflinger) heeft ook gewoon een wintervacht, staat in een binnenbox en wordt zowel in de binnenbak als buiten gereden, de gehele winter door. Tuurlijk, na een springles in de binnenbak is hij zeiknat, dan stappen we goed uit, laten hem rollen en zetten hem hooguit een half uurtje onder een zweetdeken en klaar!
Geen problemen. Ok, het kost je iets meer tijd, maar we klooien verder tenminste niet met dekens etc.
Duvel, een warmbloed, krijgt bij ons ook geen deken op, wordt niet geschoren, wel op wedstrijden uitgebracht en fanatiek gereden. Na de les: goed uitstappen, eventueel buiten onder een zweetdeken, als hij noig niet droog is (maar wél op adem!) en naar stal gaat, krijgt hij ook nog voor hooguit een half uurtje zijn zweetdeken op en dan is het ook goed.
Vorig jaar heeft hij één keer 's nachts een winterdeken opgehad, toen had hij koliek en gaf aan het koud te hebben. Verder nooit problemen met hem gehad.
[/quote]

Goddank, er zijn nog mensen die gewoon hun gezonde verstand gebruiken.
Kijken naar wat anderen doen is eerder een garantie dat het niet goed is, dan dat het wel goed is. Als iedereen in de sloot springt, spring jij er dan ook in?
Kijk naar je eigen paard, zorg dat ie goed en genoeg te eten krijgt, zodat ie ook de energie heeft om zichzelf warm te houden.
Begrijp me goed, er zijn zeker omstandigheden dat een paard wel beter een deken op kan hebben, maar het gros van de paarden die onder een deken staan hebben dat helemaal niet nodig.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:53

Wat dacht je van geen dek Ze bouwen vanzelf wel een goede wintervacht op hoor!!!
De enige deken die Guus op krijgt is een zweetdeken na het rijden meer niet. En hij is nooit ziek ook, een deken voor een Haflinger is onzin.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:00

ik weet niet meer waar ik volgend verhaal vandaan heb gehaald, volgens mij Bokt maar weet niet wie de auteur is. Het verhaal spreekt voor zich lijkt me.
Het is erg lang maar de moeite van het lezen waard.

Citaat:
Dekens of niet?

Omdat mijn paarden mijn paarden in het begin 's nachts op stal stonden, en later een inloopstal kregen zodat ze zelf konden kiezen, heb ik nooit dekens aangeschaft. Mijn paarden (een draver, en een draver-arabier) hebben een korte dunne vacht, ook in de winter. Groot was mijn verbazing toen ik merkte dat ze 's nachts vrijwillig in de gure oostenwind gingen staan. Als ze het koud hebben gaan ze echt wel naar binnen, maar ze bleken het gewoon niet koud te hebben! Hoe kan dat?

De uitleg hieronder is een vertaling en beknopte samenvatting van het uitgebreide artikel "How horses keep warm". Het is beslist de moeite waard om het originele artikel te lezen: klik hier

Hoe goed kunnen paarden tegen de koude, en hoe doen ze dat? Het komt neer op drie A's: Aanpassing, Acclimatisatie, Acclimatisering.

Aanpassing.
Paarden zijn geevolueerd in een veel kouder klimaat dan de mens. Het menselijk lichaam is gebouwd om warmte snel te kunnen afstaan, het lichaam van het paard is gemaakt om warmte te produceren en vast te houden. Een aantal opvallende aanpassingen zijn: Het enorme spijsverteringsgestel van het paard, uitgerust om zeer vezelrijk voedsel te verteren, produceert een enorme hoeveelheid warmte. Het paard heeft een groot relatief rond lichaam, met een grotere inhoud/oppervlakte verhouding dan dat van de mens, en raakt dus per kilo lichaamsgewicht veel minder warmte kwijt dan wij. Maar ook de ledematen van het paard zijn heel fraai aangepast aan de koude: De benen van een paard bevatten veel minder spieren dan die van de mens, dus de benen hebben veel minder bloed nodig en koelen het bloed dus ook minder af. Vanwege het lagere metabolisme in de benen hebben de cellen in de benen ook minder moeite met lagere temperaturen. Menselijke tenen "bevriezen" vrij snel, maar paarden hebben zelden bevroren benen! Onze neuzen zijn meer gemaakt om de lucht te filteren dan om ze op te warmen, maar paardeneuzen zijn speciaal uitgerust om de lucht op te warmen. Paarden verliezen dan ook weinig warmte via de longen.

Acclimatisatie.
Als de aanpassing of acclimatisering onvoldoende blijkt heeft het paard een heel scala aan "noodvoorzieningen" om snel de lichaamstemperatuur omhoog te krijgen.

Bibberen (of rillen). Bibberen is niets anders dan snel opeenvolgende spiercontracties. Spiergebruik produceert veel warmte, en met hun enorme spiermassa's zijn paarden uitstekende "bibberaars". Ze kunnen dit makkelijker en efficienter dan de mens.
Countercurrent heat exchange. Normaal gesproken stroomt het bloed vlak onder de huid alvorens naar de longen te gaan. Tijdens koud weer echter worden de bloedvaten vlak onder de huid afgesloten en stroomt het bloed dieper door de huid, de teruggaande bloedstroom wordt bovendien omgeleid en stroomt om de aderen heen (waardoor het bloed stroomt dat uit het hart komt). Het gevolg is dat het terugkerende bloed eerst wordt opgewarmd alvorens het terug gaat naar hart en longen.
Pilo-erection. Het paard zet (bijna onzichtbaar) de vachtharen ietwat rechtop, zodat ze meer isolerende lucht omsluiten.
Circulation shunts. Om de benen tegen bevriezing te beschermen, en tegelijkertijd het warmteverlies te beperken, kan het paard het bloed van de slagaderen rechtstreeks naar de aderen laten terugstromen. De lichaamscellen in de benen krijgen dan tijdelijk geen voeding meer (een paard kan dat doen omdat er in de benen zelf nauwelijks spieren zitten), het bloed wordt dan alleen gebruikt om de benen op te warmen, en zodra de benen weer warm genoeg zijn stroomt het bloed weer gewoon via de haarvaten.
Verhoogd metabolisme. Blijft het koud, dan produceert het paard meer cortisol, de bloeddruk, hartslag, en algeheel metabolisme gaat omhoog.

Acclimatisering.
De hierboven beschreven noodvoorzieningen werken prachtig, maar kosten veel energie. Voor de langere termijn (het winterseizoen) treft het paard andere maatregelen. In de herfst maakt het paard een wintervacht, die in dikte wordt aangepast aan het temperatuurverloop. Deze wintervacht kan tot midden December nog worden aangepast aan de heersende temperaturen. De wintervacht van een paard overtreft onze beste winterkleding! Er zitten verschillende soorten haren in de vacht: Fijne haren om te isoleren, stugge haren om de fijnere isoleerharen overeind te houden, haren om de regen te weren. Een paard waarbij de structuur van de vacht niet door borstelen wordt verwoest, en waarbij de vetlaag niet door shampo's e.d. wordt weggespoeld is zeer goed bestand tegen regen en zorgt ervoor dat de huid altijd droog blijft.
Wanneer de temperatuur omlaag gaat krijgt het paard meer honger. Hij gaat een isolerend vetlaagje opbouwen, en bovendien gaat zijn metabolisme langzaam omhoog.
Het resultaat is een juweeltje van temperatuurregulatie: Het paard gaat meer warmte produceren en bouwt tegelijkertijd een paar extra lagen isolatie.


Dekens, waar zijn ze goed voor?

Winterdekens.
Zoals hierboven beschreven, paarden passen zich aan het winterseizoen aan. De dikte van de wintervacht, alsmede de regulatie van zijn metabolisme, zijn afhankelijk van de temperatuur. Krijgt het paard het niet koud, dan blijft de wintervacht dun en blijft de "zomerthermostaat" aan. Leg je in de herfst een deken op je paard dan zal het paard zich acclimatiseren aan de deken, en helpt de deken niet om het paard in de winter warm te houden! In dat opzicht is een deken dus waardeloos!

Sommige mensen geven het paard juist een deken OM de wintervacht tegen te gaan. Een wintervacht is lastig, want tijdens intensief rijden raakt het paard bezweet. Zelf zie ik dat niet zo, ik heb er geen probleem mee dat mijn paard bezweet raakt. Zie hieronder...

Zweetdekens.
Zelf heb ik bij mijn paard Jack een tijdje een wollen zweetdeken gebruikt als hij bezweet was. Het werkte fantastisch, de deken zelf bleef nagenoeg droog, en aan de buitenkant van de deken ontstonden er allemaal kleine pareltjes vocht. Zo stond ik daar een keer geboeid naar te kijken, me af te vragen hoe dit werkte... tot ineens de absurde waarheid tot me doordrong... HOE werkt zo'n deken? De vezels hebben een capillaire werking, ze transporteren het vocht naar buiten, en dat vocht condenseert zodra het in aanraking komt met de koele buitenlucht. Daarom blijft het van onderen droog en wordt het aan de buitenkant nat. En van wat voor fantastisch high-tech materiaal is zo'n geweldige deken nou gemaakt? Gewoon van wol... En wol is... de vacht van een dier! Niet van een paard, maar van een ander graasdier... Eh, wacht even, als schapenhaar een capillaire werking heeft, zou paardenhaar dat dan misschien ook hebben?

De keer daarop heb ik de zweetdeken weggelaten, en nauwlettend in de gaten gehouden wat er gebeurde... Inderdaad, de vacht van het paard is nat van het zweet... AAN DE BUITENKANT! De huid zelf is droog!
Ongemerkt was ik ook hier weer het slachtoffer geworden van antropomorfisme: "Als IK bezweet buiten ga staan zonder jas aan wordt ik ziek, dus dat zal bij een paard ook wel zo zijn." Nee dus, om verschillende redenen: Als IK bezweet raak wordt mijn huid nat, en tijdens het verdampen van het zweet wordt mijn huid rechtstreeks en in rap tempo afgekoeld. Als mijn paard bezweet raakt wordt het zweet door de capillaire werking van zijn eigen vacht naar buiten getransporteerd, en verdampt aan de buitenkant van de vacht. Zodra het paard het niet meer warm heeft houdt de zweetproductie op, de huid droogt zeer snel, maar niet door afkoelende verdamping zoals bij mij, maar door de capillaire werking. Dat de vacht aan de buitenkant nog nat is is net zo erg als wanneer mijn jas aan de buitenkant nat is. Niet dus...

Een paard is een vluchtdier. In al die duizenden generaties heeft het paard weten te overleven dankzij zijn vermogen om snel te kunnen vluchten. Het zou toch al te gek zijn als een paard, dankzij een enorme sprint, juist met succes is ontsnapt aan een roofdier, en dan vervolgens... dood gaat omdat het tijdens de succesvolle ontsnapping bezweet is geraakt en een fataal koudje opliep... Het zou een ongelooflijke evolutionaire blunder zijn geweest als het paard er niet tegen kan om bezweet rond te lopen.

Maar wij scheren de vacht van het paard af, en leggen er vervolgens de vacht van een schaap op. En waarom? Nou gewoon, omdat iedereen dat doet... Wie is er nou gek?
En dan komen we weer terug op de winterdekens, die worden gebruikt om de wintervacht tegen te gaan, de wintervacht die ongewenst is omdat het paard dan makkelijker bezweet raakt, en dat weer lastig is omdat we er heilig van overtuigd zijn dat het paard ziek wordt als hij bezweet rond loopt... Antropomorfisme ten top...

Mijn paarden gaan dus bezweet en wel, hup, de wei op! Ze kunnen de inloopstal ingaan als ze denken dat ze het koud krijgen, maar dat doen ze niet. In plaats daarvan zoeken ze een zanderige plek op, gaan even fanatiek rollen, het zand neemt de overmaat aan vocht en zout op, het zand dat aan het paard blijft kleven droogt op, valt eraf, en neemt daarbij het zout uit het zweet mee. De volgende dag heb ik dan weer een schoon paard, waar geen spoortje ingedroogd zweet (is eigenlijk zout) meer op te bekennen is. En zonder borstelen e.d. kan er zo weer een zadel op...
Overigens, ik ben nog nooit iemand tegengekomen die had meegemaakt dat een paard iets opliep door bezweet rond te lopen. Is het nog nodig om te zeggen dat mijn eigen paarden nooit ziek zijn geworden of spierpijn hebben gekregen nadat ik ze nat de wei op heb gezet?

Dekens? Ik doe er niet meer aan...

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:05

Pellie, ik ben het helemaal met het verhaal wat je gecopieerd hebt eens! Ik denk dat een Haflinger helemaal geen deken op hoeft, vooral niet op stal. Een Haflinger krijgt een lekkere dikke wintervacht, laat ze na het rijden lekker rollen en ze zorgen er zelf wel voor dat ze weer droog worden.

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:27

Wow wat een goed stukje.

Zal ik het op stal hangen of niet?

Van dat zweten wist ik niet maar nu dus wel. Ik kan dus rustig mijn paard straks in de kou buiten zetten als de vacht nog nat is.

Ach de meeste ijslandse mensen hier doen het ook zo en de paarden zijn nooit ziek. Ook op Ijsland zelf doen ze het zo. daar staan bezwete paarden in het meest gure weer buiten en.... ook nooit ziek.

Maar ja probeer dat de hollanders met hun dekens maar eens aan hun verstand te brengen.
.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:27

Pellie, dat verhaal komt ongetwijfelt wel ergens op Bokt voor, maar het is ook elders te vinden. Ik ken de auteur persoonlijk zeer goed, hij is een actief NVVR-lid en ik ken ook de achtergrond waartegen dit artikel is ontstaan. Zijn uitleg is wat uitgebreider dan de mijne, maar ik beoog wel dezelfde strekking.
Mijn paard heeft de laatste jaren van haar leven in de winter ook een deken op gehad om de doodeenvoudige reden dat ik er niet tegenop kon voeren om haar zichzelf warm te laten houden. Zo zijn er vast wel meer uitzonderingen te bedenken, maar het gros heeft er meer last dan plezier van.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:01

Ik ben het niet eens met een bezweet paard zomaar weg te zetten, omdat als tip te geven!!!!
Koude is niet erg , maar tocht is funest!!
Paarden die bezweet zijn langdurig uitstappen is het beste.

Tuurlijk heeft geen enkel paard een deken nodig.
Maar ik vind dat ze onder een deken wel mooier vandaan komen.De haren gaan glad liggen, de vacht blijft kort.
En het scheelt een hoop poetswerk.

Bekijk Stal Doorstap bij De Hollandse nieuwe :
https://youtu.be/OD6m-gWbMvk

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 00:52

ja helaas stond de naam van de schrijver er niet bij. Scheve mond

}:0 heeft 2 tinkerknaapjes en 1 tinkerprinsesje in de wei staan! }:0

Finesse

Berichten: 533
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 10:33

Natasha schreef:
Ik ben het niet eens met een bezweet paard zomaar weg te zetten, omdat als tip te geven!!!!
Koude is niet erg , maar tocht is funest!!
Paarden die bezweet zijn langdurig uitstappen is het beste.

Tuurlijk heeft geen enkel paard een deken nodig.
Maar ik vind dat ze onder een deken wel mooier vandaan komen.De haren gaan glad liggen, de vacht blijft kort.
En het scheelt een hoop poetswerk.


Tja maar het probleem van de tocht los je niet op door een deken op te doen, dan moet je er voor zorgen dat de stal NIET tocht. Buiten tocht het overigens nooit dus waarom zou het in dat geval funest zijn om een paard in de kou buiten te zetten?

Ik had mijn pony trouwens vorig jaar wel vroeg onder de dekens en toen dat niet hielp (was toch een teddybeer geworden) geschoren. Tijdens het rijden merkte ik wel dat ze daar gigantisch van is opgeknapt, ze was veel energieker en minder snel 'leeggereden'. Dat was dus ook de voornaamste reden waarom ik haar had geschoren, ze was heel snel moe en kletsnat van het zweet en dat is als wedstrijdpony niet handig.

Ik ben het volledig met het gekopieerde verhaal van Pellie eens, maar soms voelen (vooral wedstrijd-)paarden zich fitter als ze wat dunner in het haar zitten.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 13:15

Ik zou hem scheren en vervolgens een 200 grams deken opdoen om te beginnen. Als het kouder wordt en richting vriespunt gaat een warmere deken opdoen.

Als je hem niet scheert, maar wel een deken opdoet legt hij het hoogstwaarschijnlijk af, omdat hij dan veel en veel te warm wordt.

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 13:17

Mijn paard ga ik ook pas vandaag zijn deken opdoen. Bij mij ligt het wel iets anders, maar met iets wintervacht hebben ze wel wat meer weerstand.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:31

Iemand die ik ken zei ooit het volgende
Citaat:
Al die dekens en waarvoor ze goed zouden moeten zijn vind ik "dikke zever in pakskes".Vroeger liepen àlle paarden rond zonder dekens,dus de paarden van nu moeten dat ook maar kunnen.en daarbij,als ze het koud hebben,de deur van hun stal staat het gehele jaar open,dus dan gaan ze maar binnenstaan.ik geef mijn geld liever uit aan nuttige dingen dan aan 10 verschillende soorten dekens

Grammar, it's the difference between knowing your sh!t and knowing you're sh!t.
Mensen met een zuiver geweten hebben een slecht geheugen.

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 16:59

Heej marian

Gefeliciteerd.
Staat hij al bij albert op stal?
Ik wil hem binnenkort wel bewonderen hoor *LOL*
Ik zou hem gewoon een 200 grams winterdeken op doen.
Volgende week is er uitverkooop bij bosgrah misschien hebben ze daar wel leuke dekens met 200 grams vulling ?
Of heb je er al 1?

          *Many people walk in and out of your life,
          but only true friends...
          will leave a footprint in your heart *

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 19:44

Ik ben het helemaal eens met het verhaal van pellie. Wel interressant trouwens over dat zweten.
Maar toch heeft ook mijn paardje een deken op (maar nu even niet). Het is een waterdichte deken, 150g.
Twee weken geleden kreeg ze diarree en koliek. Hierdoor is ze weer heel snel afgevallen. Ik wil liever dat ze nu haar energie gebruikt om dikker te worden dan dat ze het allemaal gebruikt om zichzelf warm te moeten houde. Dan heb ik na de winter geen paard meer over, alleen nog maar een skelet. Maar helaas heeft ze nu schimmel gekregen en mag ze haar deken even niet op omdat het anders gaat broeien onder de deken. Maar straks krijgt ze hem gewoon weer op.
Heb er trouwens niet al te veel geld aan uit gegeven. Heb hem 2e hands gekocht en ben er erg blij mee.

<3 Veerle en Tiemen <3

Zing Vecht Huil Bid Lach Werk en Bewonder, maar niet zonder ons


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 129 bezoekers