Zonder papieren = kruising/rasloos?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Zonder papieren = kruising/rasloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 09:54

Vaak kom je het in advertenties tegen, te koop, fjord/haflinger/KWPNner/Falabella/Andalusier/Fries etc etc.. Zonder papieren.
Op het moment dat een paard geen papieren heeft, is ie dan wel een ras?
Zoals Jamaica. Ze ziet eruit als een haflinger, maar heeft geen papieren. Is ze wel een haflinger? Of is ze een vuilnisbak?

Falabella zonder papieren kan iig niet (die beestjes worden helemaal DNA getest voor ze zich Falabella mogen noemen)

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
De rassen die ik heb neergezet zijn voorbeelden, maar het geldt natuurljik voor elk ras


batje

Berichten: 10553
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:58

Moeilijk.. een Fjord of een Haf zijn zo kenmerkend.. Correct zou idd rasloos zijn, maar ik denk dat ik het bij dat soort paarden Fjord (Haf) zonder papieren zou noemen.
Fleur is ca 90% arabier, met Nrps papieren. Als ze die niet zou hebben zou ik het 'arabisch type' noemen. (en zo ook KWPN type, enz)

Belle comme une Fleur! En dan komt er een tijd van afscheid nemen..

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 09:58

Een paard/pony zonder papieren kan raskenmerken bezitten, maar het is pas een raspaard/pony als hij/zij ook daadwerkelijk papieren van dat ras heeft. En bij KWPN en NRPS kom je tot een stamboekpaard/pony.
Zo kijk ik er in ieder geval tegenaan Knipoog

The best thing for the inside of a horse is the outside of a stable.
Jacob R. Ludlow,1897

Dennis

Berichten: 31457
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 10:22

Je kan natuurlijk ook een pony(of paard natuurlijk) zonder papier hebben met 2 ouders die wel papier hebben. Dan heb je imo toch een ras paardje zonder papier.
Maar een pony die dus er overduidelijk uit ziet als een ras vind ik ook wel dat je die 'ras X' kan noemen met de toevoeging dat d'r geen papier bij zit.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 10:58

tja waarom niet? bij sommige rassen is het wel duidelijk te onderscheiden wat voor beessie het is!
waarom zou je het dan geen fjord/haf enz noemen?

Dag lieve mama...

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 11:10

Hmmm moeilijk. Ik heb een papierloos hafje maar vindt hem toch aardig 'rastisch'. Ik noem hem gewoon haf zonder papieren. Haha!

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot


Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30596
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 12:09

Idd, als je er maar zonder papieren bij zet vind ik het niet zo probleem. Maar zelf vind ik het dan dus geen raspony meer. Wel is het handig dat mensen een idee krijgen hoe de pony/het paard eruit ziet.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

balans
Berichten: 1589
Geregistreerd: 03-10-03
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 12:05

zonder papieren is een heeft een paard nog steeds een ras. ik ga mee in de mening van batje

carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 12:11

Rasloos!
Ik heb er zo'n gruwelijke hekel aan als mensen zeggen van: "ik heb een volbloed arabier, maar zonder papieren..." en dan zie je zo'n krom gebouwd, lelijk paard met een klein deukje in de neus, en daarom noemen ze hem maar 'arabier'. Noem hem dan 'arabier type' ofzo.

Als je een raspaard koopt, dan betaal je ook een beetje voor de papieren. Dus ik vind dat je dan ook betaald voor het 'recht' om te zeggen dat je een haflinger / fjord / arab / enz... hebt. Zonder papieren heb je dat 'recht' niet, en is het dier gewoon rasloos.

Ik heb trouwens niets tegen mensen met een rasloos dier hoor! Ik heb zelf ook met veel plezier 8 jaar lang een rasloos dier gehad (nou ja, later ingeschreven bij NRPS). Maar ga dan niet lopen verkondigen dat je een raspaard hebt.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

ruthiiii
Berichten: 340
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: edegem/antwerpen/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 15:31

stef schreef:
Vaak kom je het in advertenties tegen, te koop, fjord/haflinger/KWPNner/Falabella/Andalusier/Fries etc etc.. Zonder papieren.
Op het moment dat een paard geen papieren heeft, is ie dan wel een ras?
Zoals Jamaica. Ze ziet eruit als een haflinger, maar heeft geen papieren. Is ze wel een haflinger? Of is ze een vuilnisbak?

Falabella zonder papieren kan iig niet (die beestjes worden helemaal DNA getest voor ze zich Falabella mogen noemen)

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
De rassen die ik heb neergezet zijn voorbeelden, maar het geldt natuurljik voor elk ras


hangt er echt van af denk ik!! Scheve mond de fjord is zo kenmerkend dat je ze moeilijk rasloos kunt noemen net zoals de fries,haf,en nog een paar
Hangt dus gewoon van het "ras " af of ze nu wel of geen "ras" hebben
denk ik Verward wilt er mij iemand uitleggen wat 90%arabier is? Verward

fjordjes are the best!!!! blijf hopen!!

PinoLover
Berichten: 572
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 15:38

Ik heb zelf ook een Fjord zonder papieren. En nu kan ik wel gaan zeggen van hij is rasloos, maar hij heeft alle kenmerken van een Fjord, dus vind ik dat ik het van hem wel kan zeggen. Maar officieel is hij dan denk ik wel rasloos ja.

Pino, de super Fjord!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 16:01

Citaat:
Ik heb er zo'n gruwelijke hekel aan als mensen zeggen van: "ik heb een volbloed arabier, maar zonder papieren..." en dan zie je zo'n krom gebouwd, lelijk paard met een klein deukje in de neus, en daarom noemen ze hem maar 'arabier'. Noem hem dan 'arabier type' ofzo.


Ben ik wel mee eens.
En waarom omdat er zoveel kruisingen zijn met arabieren dat het soms moelijk te zien is of het een zuivere is.

Daar in tegen hebben haflingers en fjorden wel zeer herkenbare kenmerken. Al is het soms nog wel eens moeilijk bij haflingers.

Bij fjorden is het al veel makkelijker.

In engeland noemen ze kruisingen gewoon kruisingen door te zeggen:

Arab cross bred. simpel dacht ik zo. of thourobret(fout woord) cross.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 17:36

'ras en 'papieren' zijn geen bergrippen die je mag uitwisselen.

Een paard is van een ras als het rastypische kenmerken vertoont. Zou een mooie boel zijn als Kaspiërs of Mongoolse ponies geen ras zouden mogen zijn. Hetzelfde geldt voor IJslanders, Tinkers, Fjorden, Arabieren, Mustangs, Andalusiërs, Berbers en noem er nog maar een stel.
En wat moet je met een ras waarvan het, buitenlandse stamboek, een brandmerk vereist? Is in Nederland strafbaar! Is het nu ineens geer paard van dat ras?
Ook merk je van eventuele papieren niets als je met een dergelijk paard over IJsland of door de woestijn trekt.

Een paard met een afstammingsbewijs hoeft geen raspaard te zijn. Sterker nog, de meeste prestatiestamboeken staan bomvol kruisingsproducten.

Verder mag je niet vergeten dat de meeste rasverenigingen in feite fokkersverenigingen zijn of daaruit voortkomen. Erken alleen jouw eigen producten met een stamboom en..... alsof je geld drukt.

Neem de andalusiër: op de ferias hier kun je aan het paard niet zien of het geregistreerd staat of niet en bij de handelaar in ons dorp staan soms p.r.e.'s die een stuk minder fraai en zelfs minder rastypisch zijn dan hij er soms zonder enig papier heeft staan.
Neem de Fries: je wenst geen lid te zijn van de rasvereniging? Dan is jouw Fries geen Fries?!! Tja. Hoe duidelijk kan het zijn.

Bij die andalusiër stijgt de waarde vijfvoudig als het paard een registratie als p.r.e. heeft. Het wordt nóg onbegrijpelijker als het geen apto, voor de fok goedgekeurd, paard betreft: dan nóg is de waarde het drie- viervoudige van een paard zonder papieren dat als het ter keuring aangeboden zou kunnen worden wél goedgekeurd zou kunnen worden.
In hoge mate tulpenhandel dus.

Of een paard tot een ras behoort hangt van zijn uiterlijk (en dus genen en dus, voor-, ouders) af.
Of een paard met papieren komt hangt af of de afstamming in een register
staat.
Of een paard met 'ras'papieren komt hangt af van in welk stamboom(boek)register het geregistreerd staat.

Bepaal voor jezelf wat een páárd waard is en wat eventuele papieren. Ras en papierwerk zijn echter NIET hetzelfde en het in het bezit zijn van een duur, geregistreerd, paard geeft je geen enkel récht iets over andere paarden, met of zonder papieren te zeggen!
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 18-10-03 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

www.homocaballus.net

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 17:44

Dat heb je mooi gezegd

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 18:15

Hoe noem je het dan als je paard wel papieren moet hebben (brandmerk) maar jij ze niet heeft en de personen waarvna je haar gekocht hevt zeggen ze ook niet te hebben?

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Huertecilla

Berichten: 26842
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 19:09

Feetje schreef:
Hoe noem je het dan als je paard wel papieren moet hebben (brandmerk) maar jij ze niet heeft en de personen waarvna je haar gekocht hevt zeggen ze ook niet te hebben?


Een twijfelachtige zaak?
Een brandmerk op zich zegt ook al niets. Wij hebben ook een eigen 'ijzer'al gebruiken we dat niet. Zouden we echter zomaar kunnen doen, want registratie van een ijzer is ook helemaal nergens voor nodig als je dat niet wil.
Dat paard zou dus zomaar helemaal geen papieren hoéven te hebben en of het een ras is hangt ook in de lucht of er nu wel/geen brandmerk op staat er nu/wel geen papieren bij zijn.

www.homocaballus.net

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 19:09

Het is een KWPN brandmerk, of dat wat zegt Verward

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 13:44

Mijn vorige pony is via een handelaar verkocht, maar ik heb op de een of andere manier de papieren nog Verward Er loopt dus een rasechte welsh rond die geen papieren heeft, maar die wel bestaan. Zo kan het dus ook nog eens zijn....

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 14:04

Een bepaald ras blijft zo, of het diertje nou papieren heeft of niet. Het blijft een RAS. Dat van "zonder papieren is het een rasloos dier" vind ik nou echt werkelijk nergens op slaan. Het bloed van de ouders stroomt door zijn aderen, als die ouders beide bv. fjorden waren, dan is hetgeen wat eruit komt ook een fjord. met of zonder papieren, het blijft een fjord. PUNT Tong uitsteken

    Pressure is what differentiates a piece of coal from a diamond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker