*blaadjes eten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 16:49

Mijn paarden staan in een paddock waar nu de bomen hun blaadjes laten vallen. Het zijn eiken en beuken. Kan het kwaad als paarden de hele dag door van deze blaadjes lopen te snoepen?
Ze komen wel aan hun beweging door zo achter de blaadjes aan te sjokken. Haha!

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:21

Volgens mij is het niet erg. Barley eet ook altijd bladeren. Vind ze veel lekker dan gras.

Barley vind trouwens alles lekkerder dan gras. Ze graaft dan ook vaak naar wortels ofzo.

je kunt ook een tak van een berk in de paddock gooien. Vinden ze heerlijk en is goed voor de tanden. Wilgentakken zijn er ook geschikt voor

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 07:48

Wij hebben een beukenhaag die aan de paddock grenst. Daar wordt aardig door de paardjes aan gesnoeid *LOL*
Aan alles wat er rond de paddock aan -ondefinieerbaar- onkruid groeit blijven ze af...

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 12:14

He Sugarmiss,
De blaadjes van de bomen zijn over het algemeen geen probleem. Let wel op de eikels want die zijn niet zo goed voor ze. Eet smakelijk! Tong uitsteken

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-01 10:52

Mijn merrie heeft dan zeker een zwakke maag/darmen want ze is gegantisch aan de dunne van die blaadjes. En binnen laten staan vind ik zo zielig Huilen
*** Zou norit of kalk een oplossing zijn???

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 11:40

and what about eikeblaadjes??? Mijn paard is eikeblad fanaticus maar hij mag ze niet teveel eten omdat ik van iemand hoorde dat dat niet goed is. Maar niemand kan me zeggen wat er dan niet goed aan is. En als et om een stof gaat zit die dan ook in gedroogde blaadjes, want daar is ie nog gekker op???

DubbelFun

Berichten: 88679
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-01 12:43

Citaat:
Op 2001-10-10 11:40, schreef Natascha:
and what about eikeblaadjes???
Maar niemand kan me zeggen wat er dan niet goed aan is. En als et om een stof gaat zit die dan ook in gedroogde blaadjes, want daar is ie nog gekker op???


Natascha: in bladeren zit looizuur, dit verdwijnt weliswaar als de blaadjes in de herfst vallen, maar er blijft blijkbaar toch genoeg over om bij mijn merrie voor een reactie te zorgen.
Willen er echt vergiftigingsverschijnselen komen dan moeten ze echt kilo's ervan eten.

Dus vandaar mijn vraag aan de DA: norit of kalk (of beide) en zo ja hoeveel...