Travers en renvers

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
VeraM

Berichten: 561
Geregistreerd: 07-05-02
Woonplaats: Apeldoorn

Travers en renvers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 20:41

de titel zegt het al. Maar wat is nu het verschil tussen beide oefeningen? Verward

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:51

Travers: Je paard is gebogen om je binnenbeen en loopt daarbij op 4 sporen met de achterhand naar binnen.
Renvers: Je paard is gebogen om je buitenbeen en loopt op 4 sporen met de voorhand naar binnen en de achterhand op de hoefslag.
In beide gevallen kijkt het paard in de richting waar die heen gaat, recht naar voren dus. Ik vind het een goede oefening en gebruikte het vaak met me pony.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:45

Dit is eigenlijk voor het eerst dat ik Renvers hoor!!!!
In welke klasse krijg je dat???

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:48

Dat krijg je in geen een klasse! Dat is voor jezelf een oefening die je kan doen als je paard geneigd is om z'n kont naar buiten te gooien. Zo hou je zijn kont binnen. Werkt goed hoor !!

xx

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:56

Renvers is gewoon travers de andere kant op... Vroeger zat het wel in de proeven evenals die maffe passade... Ook wel eens van overschenkelen gehoord dan?

Dartel
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-08-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:59

Renvers, Reet naar de muur, Travers, Tete naar de muur. Ik vind dit altijd een makkelijk ezelsbruggetje.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 10:26

haha die had ik nog nooit gehoord!! Maar t klopt wel! Zat renvers vroeger in de proeven?? Ach als ie travers kent ken ie ook renvers lopen!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 11:48

Het instellen maakt toch wel dat renvers verschillend is tov travers, voor de renvers moet je eerst de voorhand van de hoefslag af rijden en dan stelling vragen terwijl je voor travers vaak al de goede stelling hebt. Ik vind renvers dan ook een moeilijkere oefening.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 19:44

Het instellen en de hele beweging is hetzelfde. Je doet het alleen andersom. Ik denkdat het verschil zit in hoe de paarden op de kant reageren. Paarden vinden het vaak wel lekker ommet die schouder aan de muur te plakken.

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 20:05

Wat is overschenkelen dan :S

Eerst had je ook (keert) wending om de voorhand, ik weet niet of t een wending of een keertwending was, maar waarom is dat er eigenlijk uit?(de proeven) het lijkt me juist wel handig, het is makkelijker dan om de achterhand, dus opzich wel een goede voorbereiding.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 20:08

Ja dat is het juist, je kunt er wel allemaal simpele zijgangen en wendingen in zetten, maar daar heb je niet zo heel veel aan. Er zijn gewoon heel veel gehoorzaamheidsoefeningen te bedenken! Jemoet creatief zijn. Als je al die zijgangen in de proeven wilt hebben, ben je een half uur bezig!

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:11

Yvonne19 schreef:
Het instellen en de hele beweging is hetzelfde. Je doet het alleen andersom.
Verward

Als je op de linkerhand rijdt, je komt uit de wending dan heb je stelling naar links, om in te zetten in de travers leg je je achterbeen terug en je gaat door in linkerstelling en buiging.

Als je echter wilt inzetten in de renvers dan rijdt je eerst de voorhand naar binnen (schouderbinnenwaarts) dus buiging links en vervolgens moet je omstellen naar buiging rechts voor de renvers. Naar mijn mening toch een andere manier van inzetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:14

Idd astridh
Helemaal met je eens.
Om zo om te stellen in buiging is niet 1,2,3 gepiept, maar daar gaat heel wat oefening aan vooraf.
Super oefening, maar super moeilijk.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:32

Ik wissel ze altijd af. Eerste stuk travers en dan halverwege omstellen. Nog een lekkere oefening is gaan spelen met het tempo in zulke oefeningen. Of eerst schouderbinnenwaarts rijden en halverwege de lange zijde ineens schuin oversteken in een middendraf.

Overschenkelen is alleen maar zijwaarts in stap. Leer ik ze altijd als eerste. Een paar passen zodat ze de zijwaarts hulp snappen. Maakt het wijken vervolgens een fluitje van een cent. Ook daar begin ik trouwens altijd langzaam mee. Eerst een paar meter naar de hoefslag toe. Lekker makkelijk want die jonge paarden willen toch allemaal de aanleuning van de kant.

Keertwending om de voorhand ken ik wel maar vind ik een domme oefening. Je bevordert imo alleen maar het uitzwaaien van de achterhand. En wat moet je ermee? Zie het nut er niet van in.

Nog iets knulligs is om eens te proberen ipv recht achteruit eens expres een bochtje achteruit te maken. Denk er maar eens over na.... Je komt er dan nl. wel snel achter hoe je een paard dat scheef achterwaarts gaat het makkelijkste en het snelste kunt corrigeren. Daarom laat ik tot grote hilariteit bij de ponyruiters ze dit een enkele keer wel eens doen.

Ach, je verzint steeds weer nieuwe dingen om de aandacht erbij te houden en je ruitertjes uit te dagen. (met springen ook trouwens)

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:37

astridh"]
[quote="Yvonne19 schreef:
Het instellen en de hele beweging is hetzelfde. Je doet het alleen andersom.
Verward

Als je op de linkerhand rijdt, je komt uit de wending dan heb je stelling naar links, om in te zetten in de travers leg je je achterbeen terug en je gaat door in linkerstelling en buiging.

Als je echter wilt inzetten in de renvers dan rijdt je eerst de voorhand naar binnen (schouderbinnenwaarts) dus buiging links en vervolgens moet je omstellen naar buiging rechts voor de renvers. Naar mijn mening toch een andere manier van inzetten.
[/quote]

Daar heb je gelijk in, maar ik bedoel de oefening opzich. Je hebt dan dezelfde hulpen en stelling nodig. Ik bedoel als je het op de middenlijn zou doen, dan moet je die kant dus ff vergeten. Dan zijn de hulpen precies hetzelfde.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 19:39

Nog duidelijkere uitleg: Als je travers rijd op de linkerhand en renvers op de rechterhand doe je precies hetzelfde, alleen de wand of omheining die aan je andere kant zit maakt het verschil.