positie van benen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-01 07:48

Okee, verwarring ten top. Ik weet eigenlijk zeker dat ik gelijk heb, maar toch ff checken Haha! Ik geef samen met een ander meisje paardrijles. De lessen zijn altijd prive, maar wel vaak tegelijkertijd in de zelfde bak. Zij heeft dan de ene helft en ik de andere helft van de bak. We hebben ook geen vaste ruiters, ze rijden afwisselend bij haar en dan weer bij mij. Maar goed, afgelopen zaterdag was het erg rustig en nadat ik klaar was met een les had ik ff tijd om naar haar les te kijken. Normaal gesproken heb ik daar dus nooit tijd voor. Ze was net bezig met het uitleggen van de positie van de benen van de ruiter. Ik heb altijd geleerd dat in een wendig, volte of wanneer je paard maar gebogen is, je buitenbeen altijd iets verder naar achter ligt dan je binnenbeen. Je paard buigt om je binnenbeen en je buitenbeen begrenst tegen uitzwaaien e.d.

Maar wat zij zei was precies andersom! De ruiter moest op de volte haar binnenbeen achter de singel houden en haar buitenbeen op de singel. Tijden de voltes bleef ze maar brullen dat die ruiter goed moest drijven met het buitenbeen Verward Het vervelende is dat ik dus volgende week die leerling van haar heb en bij mij gaat het precies andersom!
Help me out!


Kitty

Berichten: 7685
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 08:14

Het buitenbeen moet achter de singel en het binnenbeen op de singel. Anders kun je je paard toch ook niet om je been heen laten buigen?
Jij hebt dus gelijk en als ik jou was, zou ik het ook even met dat meisje overleggen. Anders krijg je verwarring alom.

Lielle

Berichten: 66253
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 08:31

Zoals jij het hebt geleerd ken ik het ook. Wakend buitenbeen, onderhoudend binnenbeen. Overigens moet er helemaal niet zoveel gedreven worden in een wending, als stelling en buiging zijn ingezet (met dus wel een drijvend been en een vragende hand) hoort je paard zo te blijven lopen tot je iets anders vraagt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Lielle op 2001-10-08 09:33 ]</font>

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:50

als dat mens een beetje logica in zich had dan kon ze toch zo 123 nagaan dat hij dan voor het buitenbeen naar binnen moest wijken? (als je het op haar manier doet) Als je het zo doet als dat mens dan krijg je contrabuiging.

vreemd mens Verward


Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:54

Ik zie het zelf altijd als een soort worst die ik met mijn benen vorm geef... Zo doen ze dat toch ook bij de slager, anders wordt die worst niet mooi rond (al doet de slager het gelukkig met zijn handen...)dus het buitenbeen iets naar achteren om de buiging aan te geven om het binnenbeen heen.

Lekker oneerbiedig overigens, paard vergelijken met worst....Sorry, no offence

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:56

Ik geloof dat het geven van beenhulpen in een wending toch wel een van de eerste dingen zijn die je leert. Dat meisje maakte een schandalige fout hoor. Als je dat nog niet weet.......

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 11:53

Het buitenbeen is een wakend been, en dat moet er dus voor zorgen dat het paard niet uitzwaaid. Hoe wil zij wanneer het buitenbeen op de singel licht een paard kunnen tegen houden wanneer deze uitzwaaid. en hoe moet het paard dan om het binnen been buigen als deze achter de singel licht ??


Jij hebt gelijk hoor.

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 12:22

Ja, zo heb ik het ook geleerd en altijd toegepast!
Hoeveel ervaring heeft dat meisje, want dit is toch een van de basis dingen die je als ruiter moet beheersen lijkt mij. Ik vraag me trouwens ook af hoe je je paard op die manier mooi om je binnenbeen kan laten buigen Verward
Ik zou toch eens even met haar praten want als ze nog zulke fouten maakt verknoeit ze de jonge ruitertjes die er op een gegeven moment ook niets meer van snappen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 12:45

Misschien de andere eens vragen wat zij nou bedoelde met haar hulpen?? Misschien bedoelde ze wel dat het paard terug viel in tempo en met het buiten been tempo aangeeft (zo werkt het bij mij) of dat het paard teveel uitweek naar buiten? Gewoon vragen, misschien heb je wat anders gehoord dan dat zij bedoelde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 14:24

Ik laat dus het buitenbeen gewoon helemaal achterwege. Zwaait hij uit, dan corrigeer ik, maar vervolgens gaat dat been weer op z'n plek, vlakbij de singel, zonder in te werken. Binnenbeen gebruik ik ook niet continu. Een volte rijden is supersimpel, mits de inzet maar goed is, je hoeft dan alleen maar te onderhouden.

Ik zou haar idd eens vragen naar de bedoeling van die hulpen, misschien was ze wel met iets anders bezig dan het eruit zag.

Waventy

Berichten: 5284
Geregistreerd: 22-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 14:56

zep, je buitenbeen heb je na mijn idee wel nodig, op het moment dat een paard uitzwaait, en dan nog moet gaan corrigeren, ben je te laat.

dus ik denk dat beide benen nodig zijn op de manier van pril. (mar dat had ik al gezegt)

Z1+4 !!!!
reserve kampioen M2 dressuur!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 17:10

wjerdo, waarom zou je continu een hulp gebruiken die onnodig is? Een paard dat de buiging aankan heeft dat buitenbeen helemaal niet nodig. Op het moment dat hij zich toch een keer aan die buiging onttrekt, corrigeer ik hem erop.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-01 02:18

Ik zal het er eens met haar over hebben. De reden dat ik het toch even zeker wou weten is omdat zij...uh..Grand prix rijdt Scheve mond\ (op z`n amerikaans laten we dan maar zeggen Haha! ) en zo`n beetje bij iedere toptrainer heeft gereden die in Amerika voorhanden was. Hoeft natuurlijk nog niets te zeggen, maar op zo`n niveu zou je toch verwachten dat ze weet waarover ze praat....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-01 23:28

Ha, ik heb dit ook al eerder gehoord en gezien. Op mijn vorige stal liep een een of andere idioot rond die op een zeer eigenaardige wijze dressuur reed. Zij deed dit ook en zei het ook in haar lessen (nou ja lessen?). Een goede onderbouwing van de methode heb ik nooit gehoord. Vandaar dat ik het dus onzin blijf vinden.
Wat ik ook vaak zie in Z2 etc is een schouderbinnenwaarts met het binnenbeen terug, dat is ook al tegen mijn principe.
Je buitenbeen gebruik je pas als je iets wilt veranderen aan de buiging of positie, normaal heb je dat op een volte niet echt nodig, zoals Zep al aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 13:16

Ik zag laatst een video uit '88 met een of andere bejaarde Zweedse baron die in Engeland Christopher Bartle trainde (6e plaats OS Los Angeles) en hij plaatste dus ook het binnenbeen iets naar achter in sb, omdat hij vond dat je namelijk het binnenachterbeen moest activeren daarmee. Overigens ging dit naar achter plaatsen behoorlijk subtiel, been bleef recht onder de schouder-heup-lijn.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers