paard met veulen loopt beroerd !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

paard met veulen loopt beroerd !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 19:48

Ik ging net even met mijn moeder en de hond in het bos wandelen, op de terugweg reden we langs een wei (hier 500m vandaan) waar iemand elk najaar een "kudde"jonge paarden zet, van verschillende leeftijden. Het weiland is omheind dmv 2 dikke ijzeren draden met stroom.
Ditmaal staan er ook 2 merries met veulens bij. Op zich is er aan de conditie van de paarden nooit iets aan te merken, (nu ook niet, zien er allemaal gezond uit) het enige dat me altijd dwarszat is dat op die 2 hectare geen bomen staan, dus helemaal geen schuilgelegenheid, maar dat terzijde.

Een van de merries met veulen zakt bij het lopen constant door de achterbenen, bij elke stap dus links en rechts (stom dat je dat vanuit een ooghoek ziet he ? als je zelf paarden hebt- ook al staan er 20 paarden, het valt je altijd op) Ik kreeg niet echt de indruk dat ze pijn had maar het was qua uiterlijk een echte fokmerrie om te zien, hangbuik, geen spieren, maar vooral de achterhand was bijna driehoekig. Ik vroeg me af of dit paard bekkeninstabieliteit had of zoiets ? wie weet hoe dit eruit ziet ?

Het dillema is dus, het paard ziet er verder goed uit (glanst-kijkt vol interesse en helder uit haar ogen) maar dat lopen klopt voor geen meter! Ik heb me voorgenomen om deze merrie een tijdje in de gaten te houden (dwz dagelijks langsrijden).

Hebben jullie ideeen ? ik heb niet zo iets van gelijk de dierenbescherming bellen want er is eigenlijk nooit iets mis met deze paarden. Misshcien heeft de eigenaar het dier net gekocht en wordt ze wel hiervoor behandeld (of moet ze juist 24/7 daarvoor in de wei lopen)

vind het moeilijk!!!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 21:08

Volgens mij heb je het over de paarden van de "zotte" Stevens?

Die heeft een hoop manke of op z'n minst niet helemaal zuivere merries met veulens lopen. Verspreid over heel de Benelux ... Hij heeft er een stuk tegen (mss inmiddels over?) de 200, en fokt IEDER jaar opnieuw zo ontzettend veel veulens ... Word je niet goed van

Bij ons bijvoorbeeld staat er ook zo een partij, ik vind het altijd sneu om te zien dat die veulens in de herfst als het ontzettend guur en aanhoudend nat weer is geeneens een droog plekje hebben om te liggen ... Dat ze buiten staan met z'n allen vind ik super, daar niet van. Maar 3 grote merries met veulens die 2 zielige boompjes moeten delen met elkaar ... ik vind het gewoon sneu! Scheve mond

Waar staat die merrie waar je het over hebt?

Op zich is hij wel "goed" voor zijn paarden (al doet hij er zelfs niets mee maar heeft hij een hoop hulpjes die het werk voor hem doen), maar ik weet teveel dingen die ik hier niet openbaar ga plaatsen waardoor ik zoiets heb van ...
Tis allemaal maar kantje boordje als je het mij vraagt.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 21:20

inmiddels is mij verteld dat deze eigenaar in de zelfde straat als "de kiekenhoeve" woont, vlakbij een benzinestation/garage. Hebben we het dan over dezelfde?
Ik vermoed dat de straatnaam Vaartkant is (vlakbij "t hof van venetie) maar dat weet ik niet zeker

clau

Berichten: 864
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: Aan de belse grens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 17:07

Hoi, ik zie dat jullie bij mij uit de buurt komen...
En zotte stevens ken ik ook we.
Gr. Claudia

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 20:18

Ben dus net weer langsgereden, kan het bijna niet aanzien. Ik weet niet zo goed wat ik moet doen, laat staan OF ik iets moet doen. Hebben jullie ideeen? De merrie heeft een echte hangbuik, dus misschien is ze alweer drachtig ? Het enige dat in me opkwam (net- dus ik heb het nog niet gedaan ) is Canina (dieren asiel) bellen, wat daar zo'n 300m vandaan zit.
Of ik ga er zondag langs (moet morgen werken voor de verandering) ik ken die mensen redelijk goed.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 20:28

Als je het echt zorgen baard kan je altijd annoniem de dierenbescherming bellen en vragen of die polshoogte willen nemen.

Mist

Berichten: 9482
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-03 20:35

anoniem of niet anoniem, dat kan me niet schelen, ik heb zelf 7 jaar in de PR commissie vd DB gezeten in Breda, maar ik woon in Belgie en ken hier de weg niet!! Het is hier (zover ik weet) nog lang niet zo goed georganiseerd als in ned.!
Met elke stap dat het paard zet, als ze staat te grazen, zakt ze door beide achterbenen, het is gewoon niet om aan te zien. Correct me if i'm wrong-belgische bokkers, maar Dierenbeschermen staat hier nog in de kinderschoenen (dit heb ik niet alleen van mezelf, maar ook van de mensen die ik ken bij Canina!)

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:11

Is dit paard niet atactisch ofzo...Of hoefkatrol?
Je kunt zoveel dingen bedenken waarom dit paard zo loopt..Wie weet zou ze anders naar de slacht gaan,is ze opgekocht en als fokmerrie gaan dienen..
Ach, er is zoveel te bedenken..Je kunt er allicht eens achteraan gaan,of de eigenaar eens vragen,waarom dat paard zo loopt.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 10:30

Ik zou toch maar eens de dierenbescherming bellen, misschien kunnen die even een kijkje nemen, misschien is het niets ernstigs en heeft het een reden dat ze daar nu staat -herstel misschien o.i.d- maar voor hetzelfde geld is er wel iets aan de hand...