Wat zijn jullie ervaringen met het scheren van paarden en wa

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-01 16:44

hoi,

Ik wilde graag jullie mening weten over het scheren van paarden. Ik ben namelijk van plan mijn wedstrijd paard lesley te scheren. Vorig jaar heb ik hem eind november geschoren en was dit eingelijk nu weer van plan. Alleen heb ik vorige week voor het eerst binnen gereden en na een uur stond het schuim op zijn lichaam omdat zijn vacht toch al dikker is geworden en de temperatuur vrij hoog is. Dus ik vroeg me af of het kwaad kon om hem half oktober al te scheren en wat de voor of nadelen hier van zijn. Lelsey is overigens vrij heet en vorig jaar hebben we hem wat kalmeringspasta gegeven, weten jullie hier misschien een andere manier voor. Als je hem zo vroeg scheert moet je hem dan 2 keer scheren?
graag wil ik jullie mening horen
groetjes jeannette


HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-01 16:54

welke delen van je paard kun je nu eingelijk het beste scheren met betrekking tot de rug en het hoofd. vorig jaar heb ik tot de bakstukken van het hoofdstel geschoren dus alleen een stuk kaaklijn het hoofd heb ik toen niet gschoren. de rug heb ik wel geschoren maar ik zag dat er ook veel mensen zijn die het sjabrakvorm laten zitten en daarom heen scheren. Zelf heb ik dat niet gedaan. Wel natuurlijk een 3 hoekje bij de staart maar dat lijkt me logisch.


_________________


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: GribaldiFAN op 2001-10-06 20:23 ]</font>

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 16:58

Als ik een paard scheer dan doe ik dat helemaal behalve dat 3 hoekje boven de staart.
Het nut van dat schabrakvormige overgelaten haar is om drukkingen/doorrijden te voorkomen, bij sommige paarden is dit nodig.

Hoofd AMF.
ik heb er 1, een chocolad met wit katertje,
Gizmo !! Mijn icon is zijn vader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-01 18:07

Ik heb Kawa vorig jaar half okt. en half nov. geschoren.
in oktober scheer ik hem helemaal behalve een stukje onder het zadel en het 3hoekje bij zijn staart.
In november laat ik de benen staan en de rest scheer ik zoals hierboven.
In jan. word het vaak pas echt koud en dan is er bij Kawa vaak al weer wat aangegroeid dus niet zo heel koud op zijn hals en hoofd maar ook nog net kaal genoeg voor snel te drogen.

Het jaar daarvoor had ik hem pas begin nov. geschoren en dat was dus eigenlijk te laat want ik liep dus ook toen als steeds te klooien met een nat paard.

Ik kijk meestal ook wat voor weer ze voorspellen, niet net op de koudste dag van de week hem ook nog eens scheren.

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:33

Maakt niet uit hoor. Ik heb vorig jaar een paard al in september moeten scheren en in december nog een keer. Ik scheer altijd alles, zelfs geen driehoekje boven de staart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:40

Je moet je paard scheren wanneer het nodig is, ook al is het augustus. Een paard wat te dik in het haar zit moet veel energie gebruiken voor het verdampen van het zweet, dat gaat allemaal ten kosten van zijn sport conditie.

Bij het scheren laat ik het stukje onder het zadel altijd zitten. Verder scheer ik zo dat je niet kunt zien dat hij geschoren is, dus geen driehoekje bij de staart.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-01 11:37

effe vraagje, vallen er dan geen haren uit bij de staart? hoe scheren jullie dan het hoofd bij de ogen enz. lesley lijdt dat echt niet had al moeite om bij zijn oren te komen. De rest van zijn lichaam is niet echt een probleem. Maar ik weet nu dat ik lesley denk ik toch maar over 1,5 week ga scheren in de herfstvakantie dus en dan zie ik wel of het nog een keer moet gebeuren.! krijg ik dadelijk weer zo'n grijze muis ziet er kei stoer uit!! als ik hem geschoren heb zal ik wel een foto hier op bokt zetten dan lach je je dood! Oja jippie als je dan komt kijken (misschien) dan zie je een kale lesley rond lopen hahahahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 18:34

Lois gedoogd het scheren met 7 streepjes Sedalin en een praam op. Ik heb hem al heel vaak geschoren, meestal 3 keer per winter en met minder Sedalin gaat het niet. Kom je te dicht bij zijn hoofd dan wordt hij pissig, zijn benen doe ik nog steeds niet, levendsgevaarlijk Haha! gelukkig zit er nooit veel haar op.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:20

Soliste, mijn eerste paard, heb ik ook 1 keer laten scheren door een zeer ervaren persoon. Soliste werd knettergek, dus praam erop, maar dat was ook geen succes.

Uiteindelijk hebben we een tip van iemand geprobeerd: een kap over haar hoofd, zo eentje die dravers in de koers op hebben, hoesjes over de oren en halve oogkleppen. Geen centje pijn meer, het scheren kon gewoon gedaan worden, zonder sedalin en zonder praam! Ideale oplossing!

Gelukkig vindt Toon scheren wel gezellig.... Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:39

Mijn vorige paard ging helemaal uit zijn dak met scheren. Wat we later deden is oefenen met een klein draadloos scheerapparaat voor de herrie en de trilling op zijn lijf (gekocht bij blokker ƒ9,95). Dit minimaal twee week van tevoren met beginnen en apparaat aanzetten wanneer je poets, dan denkt het paard dat lekker poetsen met herrie toch wel goed is....... Daarna paar dagen oefenen met grote apparaat, poetsen met een hand en andere hand apparaat vasthouden tot hij het accepteerd. Omdat de herrie nogal een probleem was tijdens het scheren stukken spons in zijn oren stoppen als oordoppen, dan is hij ook een stuk rustiger. Daarnaast de praam. Van de drie keer dat ik hem vorig winter schoor heb ik twee keer sedalin gebruikt. Zonder sedalin kon ik zijn benen niet scheren.....
Ik denk dat als ik nog meer tijd in de voorbereiding had gestoken dat hij het uiteindelijk had geaccepteerd. Maar dat hoeft nu niet meer, want hij leeft helaas niet meer.....

Mijn nieuwe paard heeft nog een kort vachtje, hopelijk blijft dat zo...

O, en wanneer scheren. Dan wanneer het nodig is. Als je paard nit meer droog wordt na arbeid en je niet uren de tijd hebt om te wachten dat hij onder een wolletje opdroogd. Dat was voor mij de leidraad. Ik had Luitenant vorig jaar al in september geschoren, daarna in november en in begin januari. Wel zorgen voor goede dikke warme deken na het scheren want je trekt toch een jas uit bij je paard.


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 11:02

Scheren is een rotklus.. het kost je een paar uren tijd en je hele lijf komt onder de stoppeltjes te zitten en dat KIETELT!!!

ik probeer het dus te voorkomen, want het is niet mijn hobby. Zit je paard lang in het haar en rijdt je regelmatig, dan ontkom je er eigenlijk niet aan. Scheren deed ik altijd in het midden van oktober, dan heb je eigenijk de meeste haren wel te pakken en hoef je dus maar eens per jaar. Later in de winter krijg je dan wel enkele langere dekharen, maar afgezien van of dat mooi is, heb je daar verder geen last van.
Het is handig om de lastige bochtige plekjes met een scherpe kleine tondeuse te doen. Gebruik altijd scherpe messen.
Ik scheer tot een centimeter onder de manenaanzet, een driehoekje boven de staart, een zadeldekje (gebruikte ponyshabrak voor maat, handig) en op het hoofd deed ik alles tot de bakstukken van het hoofdstel.

Veel plezier met het scheren... maar denk er niet te lichtzinnig over, je paard zal wel goed warm moeten blijven na de scheerpartij. En het is dus echt een rotklus....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, MarjanB en 140 bezoekers