het voeren van veulens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

het voeren van veulens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 12:27

Veel mensen knallen hun veulens tot de 3 op een plak grond, ze krijgen in de winter ook nog wat ruwvoer erbij maar daar moeten ze het mee doen.

Ik heb van kenners gehoord dat ze eigenlijk hiermee niet alles binnen krijgen wat ze nodig hebben. Ze raden dan ook aan om veulenbrok bij te voeren.

Nu verschilt dat per ras. Wat zou namelijk een warmbloedveulen per dag moeten hebben?
En een haflinger?
En een fjord?

Want de laatste 2 rassen moet je weer voorzichtig zijn met voeren.

De hond is de betere mens


Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:07

De fjordenveulens bij ons stonden in het begin ook alleen op gras, maar goed, was niet bevorderlijk omdat er gewoon niks meer in het gras zat.
Tijdens hun inenting werd aangeraden ze veulenbrok bij te voeren en hooi. Dacht dat ze nu beide een halve kilo brok per dag kregen en elke ochtend en avond een plak hooi.
En de oudste (hengstveulen) is helemaal opgeleefd en weer 300% hengst. Je kunt hem nu opjagen dmv stem....echt een prachtding, nog even horsemanship leren en dan kunnen we hem bijna "longeren" in het land.

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:29

Onze veulens (draver, dus warmbloed) kregen altijd een schep veulenbrok, en aten hooi met mama mee.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:57

Ik heb dus gehoord dat veulenbrok niet nodig is.. Nu heb ik ergens ander hier op het forum gezet dat veulenbrok dus wel nodig is. Maar ik heb al van verschillende mensen gehoord dat veulenbrok geldklopperij is. Aan de gewone basisbrok zouden ze voldoende hebben.
Je moet ze natuurlijk niet al te weinig voeren. Een paar kilo per dag kan gerust met onbeperkt hooi of kuil..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 15:00

Een paar kilo per dag?!?!?!? ik denk dat dat voor een warmbloed paardveulen al te veel is.

Ik denk dat je voor een fjord en een haflinger ook ongeveer een halve kilo moet aanhouden.

De hond is de betere mens

bennietanky
Berichten: 11
Geregistreerd: 20-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:14

Vorig jaar (als echt veulen dus) kreeg de onze ruim een halve schep veulenbrok, is vervolgens de hele zomer in de begrazing geweest (dus niet bijgevoerd), nu als 1,5 jarige loopt hij ook dag en nacht in de wei, als er straks geen gras genoeg meer is krijgen ze bieten, winterwortelen, hooi en een beetje basisbrok bijgevoerd.

Bella

Berichten: 4051
Geregistreerd: 18-01-02
Woonplaats: Wanneperveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:50

paar kilo lijkt me wel heel veel?!?......volgens mij heb je dan echt een stel stuiterballetjes op stal of in het land!!!??

WWW.BVANDENBERG.NL
Kekke design voor een te gekke prijs! - www.abellistic.com - Feel invited!
Geluk is de vrucht van intens werk.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:31

voeren met het oog mensen!

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:07

Die van mij staan ook op een paar kilo per dag (nee, daarvan groeien ze niet zo hard als dat ze doen) en ik voer ook op het oog. Ze zien er goed uit en krijgen alles binnen wat ze nodig hebben. Worden ze te dik, dan krijgen ze wat minder en andersom.

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:18

Mijn fjord van drie krijgt niet eens zoveel bij, hij is al gek genoeg zo zonder dat ik nog 's zoveel zou bijvoeren Knipoog. Tinkertje trouwens ook niet, die staat op een nog groene wei, krijgt wat hooi bij voor mijn gemoedsrust en verder enkele kolfjes maïs en oud brood (en wat er verder overschiet, soms appel, soms wortelen, soms witloof ... ).
Aan huis krijgen ze wel granen bij die ik zelf samenstel, maar gezien het een gesleep is van jewelste doen ze het nu dus zonder extra granen en ze doen het erg goed

BC260894 - GL211096 - GA270405 - BO120607 - GN120710
5 Zoete snoetjes <3 THANX FOR THE VOTES FOR NEELTJE - http://9maand.be/ SHE WON *\o/*

Elke dag is een uitdaging… & een kans om te genieten.

Gaitkeeper

Berichten: 517
Geregistreerd: 16-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:46

Goed ruwvoer is naar mijn idee als eerste het allerbelangrijkst. Dat wordt vaak onderschat. Personlijk vind ik kuil van een gevarieerd, niet (teveel) bemest land en net niet hooi, het beste ruwvoer dat er is. Daarnaast zou je dan nog in voldoende (overdaad schaad net zo erg als te weinig geven) mate moeten zorgen dat de paarden genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgen.
Dat kan door bix of rechtstreekse vitaminen/mineralen in poedervorm bijv., of met vitaminekoeken.

Wij gaan dit jaar de paarden vitaminekoeken bijgeven naast een goed ruwvoer en een liksteen. Zo zaligmakend is bix nou ook weer niet zijn we van mening. De brokjes bestaan uit ... ? met daaraan toegevoegd de benodigde vitaminen en mineralen. Een beetje onzinnig dus ergens en bovendien bevatten de brokjes ook ongezonde dingen als schimmeldoder en conserveringsmiddelen. Niet echt goede probiotica volgens mij.
(oh ja....je kan natuurlijk brokjes krijgen met toegevoegde probiotica !!)

Wel krijgt ons veulen de eerste twee maanden na het afspenen veuelnbrokjes waar ook nog wat melkvervanging inzit. Maar daarna krijgt ook zij vitamines in de vorm van een 'koek'.
De paarden die moeten werken krijgen na het rijden een schep muesli of bix. En verder krijgen ze de hele dag door voldoende ruwvoer.

Maar goed....dit is voor het eerst dat we zo gaan voeren. Misschien komen we er wel op terug gaandeweg het winterseizoen. Voorheen voerde ik altijd lustig met de beste brokjes/mueli's maar zo langzamerhand ben ik ervan overtuigd geraakt dat het best anders kan en dat de brokkenproducenten goud verdienen aan onze dierenliefde.
Brokjes voor sobere rassen, brokjes voor langdurige energie, voor explosies.....hmmm..... Scheve mond
En daarbij blijft het een feit dat goed en voldoende ruwvoer het allerbelangrijkste is voor een paard.
Elk paard kan zonder krachtvoer maar geen enkel paard kan zonder ruwvoer !

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 09:32

ruwvoer staat bij mij niet ter discussie: dit is voor mij vanzelfsprekend. Het is heel belangrijk voor de darmen.

De hond is de betere mens

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:04

De veulens krijgen bij ons als ze afgespeend zijn een dikke kilo per dag, misschien wel twee.. en dat zijn Welsh Cobs, zeker als ze er net vanaf zijn..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:04

Je kent ze... en de eigenaar ook: de veulens van hem krijgen van begin af aan: ruwvoer (naar behoefte eten) en 1 x per dag mais en gewone brok.. Allen staan dag en nacht buiten.
Mais hetzelfde als Markus en Aarla en brok wat minder.

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA


Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 19:01

Mijn veulen krijgt 3 x per dag 1 schep gewelde pulp en een halfe bix en half graan en half musly.En dan heeft ze nog erg veel honger.Als ik haar minder geef breek ze de stal af.En de hele dag kuil ook nog.Het is een KWPN veulen.

leuke dresuur zadels te koop.
Euro Riding en kieffer en wintec.

fokker
Berichten: 195
Geregistreerd: 28-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:18

Bij mij zolang ze bij de moeder lopen zoveel als ze opkunnen en daarna steeds meer tot ze ongeveer 1 1/2 kilo per dag eten + beetje bietenpulp en wortels. Dit alles tot in het voorjaar en ze ongeveer 1 jaar oud zijn.
Daarna moeten ze het puur op gras en ruwvoer doen tot ze 3 zijn.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:19

Zomers gras zonder bijvoer. 's winters 2 kg bix, wortels en kuil 4 x dunne plak. Omdat ik 4 x voer hoef ik minder te voeren en zijn ze dik zat.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 96 bezoekers