Ik zie geen afstand (springen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Ik zie geen afstand (springen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 08:09

Ik rij nu 4 jaar. Ik spring sinds 3,5 jaar 1 x per week, eerst een half jaar met manegepaarden, toen anderhalf jaar met Bolivia en nu anderhalf jaar met Maddox.

Maddox springt alles, hoe rot je m ook er voor brengt, dus dat is aan de ene kant heel makkelijk. Aan de andere kant, zie ik gewoon nooit de afstand.

Ja, de laatste 2 passen zie ik iets, maar daarvoor echt niet.

Dat is best lastig en de truc die ik gebruik is dus altijd gewoon goed doorrijden met veel impuls en Maddox komt dan vanzelf terug indien nodig.

Ik ga binnenkort starten in de B en wil dit heel graag goed leren. Zijn er dingen die je kunt doen om afstand te oefenen en zijn er goede boeken waarin misschien theorie staat waar je ook wat aan hebt.

Ben trouwens gisteren goed gevallen omdat ik dus dacht dat Maddox op groot zou springen terwijl hij dus nog een tussenpasje maakte. Ik heb gelukkig niks maar het schijnt dat ik er nogal spectaculair afging.

BTW ik heb erg goede instructie en heb hem deze vraag nog niet gesteld. Ik verwacht een antwoord in de trant van: veel doen. En misschien: veel balkjes galopperen.

"Horses are not just a mass of muscles to be shaped in order to satisfy our desires or to produce a performance, they are sensitive beings. Expressions such as: 'The horse must do this... The horse must give that' are all too common jargon. The horse owes us nothing, it is we who have a duty to make ourselves understood." — Phillipe Karl


mirkip

Berichten: 6394
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: (Oost) Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 08:14

ik heb dat probleem ook een beetje, ik zie gewoon geen diepte Haha! haha...maar meestal kan ik het toch wel inschatten hoever de hindernis ongeveer weg is Lachen

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 09:43

Ik heb dat ook en ik zal het waarschijnlijk ook wel nooit echt leren.
Maar je kunt het wel leren, ook door te varieren met in-uitjes

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Karnat
Berichten: 521
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: verwegniestan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:05

Wat je wel kan proberen bij wedstrijden is het aantal galopspassen tellen. Hierdoor weet je in ieder geval wanneer je paard zijn afzet moet doen. Voorkomt alvast een hoop ellende *LOL*

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:05

Ik had het eerst ook. En op een gegeven moment zag ik het ineens Haha! . Als je het vaak doet, leer je het vanzelf.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:07

ik heb er ook moeite mee om afstanden te schatten en te zien.
Ik merk wel dat als ik vaak spring (paar keer in de week) dat hetd an iets beter wordt.
Verder veel oefenen met goede begeleiding

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:08

Sommige paarden kunnen flink beledigd raken als je ze niet netjes voor de hindernis laat uitkomen. Vooral wanneer het wat hoger wordt...

Om te oefenen op afstanden, leg ik vaak twee balken in de bak op een afstand van zo'n veertien meter van elkaar.
Daar galoppeer ik overheen en ik tel de galopsprongen.
Na een paar keer deze "dubbel" gesprongen te hebben, doe ik hetzelfde, maar rijd ik het paard iets meer aan elkaar. Het paard moet dan één galopsprong meer maken tussen dezelfde balken.
Daarna weer normaal en daarna een galopsprong minder.

Door zo te schakelen in aantal galopsprongen, leer je heel snel zien hoe je aan moet rijden.
Lukt dit goed met balkjes, dan kun je het ook eens met cavaletti proberen.


Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:44

In het begin had ik daar ook altijd last van maar hoe meer wedstrijden ik ging rijden hoe meer afstand ik zag!! Als er nu lange lijnen zijn in het parcours vind k het meestal ook nog wel erg moeilijk!!!

Live,LOve,'ndLaugh

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:24

Kitty schreef:
Sommige paarden kunnen flink beledigd raken als je ze niet netjes voor de hindernis laat uitkomen. Vooral wanneer het wat hoger wordt...

Om te oefenen op afstanden, leg ik vaak twee balken in de bak op een afstand van zo'n veertien meter van elkaar.
Daar galoppeer ik overheen en ik tel de galopsprongen.
Na een paar keer deze "dubbel" gesprongen te hebben, doe ik hetzelfde, maar rijd ik het paard iets meer aan elkaar. Het paard moet dan één galopsprong meer maken tussen dezelfde balken.
Daarna weer normaal en daarna een galopsprong minder.

Door zo te schakelen in aantal galopsprongen, leer je heel snel zien hoe je aan moet rijden.
Lukt dit goed met balkjes, dan kun je het ook eens met cavaletti proberen.



kijk OK dan! OK dan!
dat is precies de manier die ik ook wilde zeggen ! en zo kun je een steeds hogere hindernis maken van die balkjes zeg maar!
dit is in mijn ogen de beste manier
iemand zei op concours gaan tellen ..... mm kun je beter thuis oefenen in mijn ogen
en iemand zei in-uitjes rijden?? Verward in-uitjes zit dus GEEN galopsprong tussen,dus daar train je je oog niet mee, wel gymnastiseer je de rug van het paard ermee OK dan!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:46

Hou een redelijk basistempo aan, niet te langzaam en niet te snel. Kijk goed voor je uit naar de sprong. Laat je paard op je wachten in de wending en kijk dan naar je sprong. Dan blijf je rustig en ontspannen zitten (als dit lukt Haha! ) et voila.

De truuk? Niet teveel op een korte afstand willen regelen, maar in je wending voor de sprong al zorgen dat het voor elkaar is. En dat gaat heel vaak vanzelf goed als je goed ver vooruit naar je sprong kijkt. En verder... oefening baart kunst, maar dat wist je natuurlijk al Lachen

Mijn woorden zijn mijn woorden en mijn mening. Deze graag alleen mij aanrekenen en niet mijn geliefden/vrienden/kennissen of een combi daarvan!

germie

Berichten: 25921
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:11

Oefenen en naar anderen kijken, beide werkt. Galopbalken werken ook. Moet je de sprong ertussen verruimen of verkorten.

YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 19:24

Idd veel springen en leg gewoon een balkje op de grond, steeds in galop erover. Dan vanuit rustige galop en vanuit hardere galop.
Je moet je oog trainen als t ware.

Excuseme
Berichten: 1978
Geregistreerd: 04-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 20:54

1. leer passend naar het AFZETPUNT te rijden, let niet teveel op de sprong
2. elke keer als je galoppeert, kun je oefenen, door bijv. passend bij een plasje water, of een letter uit te komen.
3. galopsprongen tellen helpen je ritmisch het goede afzetpunt te verkrijgen.
4. Als je van het vrouwelijk geslacht bent is er slecht nieuws, men veronderstelt dat vrouwen veel meer moiete hebben met het passend toerijden dan mannen, dit is ook de reden dat je in de basissport 80% vrouw en 20% man ziet rondspringen, internationaal is dit andersom.

Aan het fokken van paarden hebben we een klein boerderijtje over gehouden. Vroeger hadden we een grote.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:55

Ik rijd meestal vrij rustig op de hindernis af, wel goed arbeidstempo, maar Sting trekt vaak erg op de hindernissen aan, en het enige wat hij wil is hard eroverheen.
Ik ga dus langzamer als hij wil, en meestal gaat het dan wel goed, ik schat het zelf ook wel een beetje in, maar niet heel erg ofzo Haha!

Mareska

Berichten: 7923
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 18:53

Ik heb er ook veel problemen mee, ik spring nog niet zo lang en ik vind het echt moeilijk om dat te kunnen zien! En ik kijk eigenlijk ook meer naar de sprong als naar het goede afzetpunt Bloos maar ik moet het nog allemaal leren, en mijn pony ook die springt eigenlijk wanneer het hem uitkomt, dus als hij denkt dat hij het niet meer haalt springt hij vroeg en heel hoog met het gevolg dat ik op zijn nek lig, haha *LOL* en als hij nog een pas kan maken maar wel er kkort op komt maakt hij die niet en zorgt hij dat de balk er niet afvalt, wel handig, maar ik wil het ZELF goed kunnen doen, niet dat mijn pony het voor mij oplost, maar ik moet dus nog veel oefenen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 12:42

Kitty schreef:
Sommige paarden kunnen flink beledigd raken als je ze niet netjes voor de hindernis laat uitkomen. Vooral wanneer het wat hoger wordt...

Om te oefenen op afstanden, leg ik vaak twee balken in de bak op een afstand van zo'n veertien meter van elkaar.
Daar galoppeer ik overheen en ik tel de galopsprongen.
Na een paar keer deze "dubbel" gesprongen te hebben, doe ik hetzelfde, maar rijd ik het paard iets meer aan elkaar. Het paard moet dan één galopsprong meer maken tussen dezelfde balken.
Daarna weer normaal en daarna een galopsprong minder.

Door zo te schakelen in aantal galopsprongen, leer je heel snel zien hoe je aan moet rijden.
Lukt dit goed met balkjes, dan kun je het ook eens met cavaletti proberen.


Precies zo heb ik het ook geleerd; verkorten en verlengen van galopsprongen tussen de balken. En gewoon veel doen denk ik! Succes!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 15:37

Ik doe altijd lijntjes leggen van balken. Dus gewoon een gebroken lijn van balk naar balk of een rechte lijn. En dan schakelen, varieren in galopsprongen Dit kan je ook nog eens vaker oefenen, dan gewoon springen Haha!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

INkie

Berichten: 4651
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:26

Ik denk dat het ook een groot stuk gevoel is dat je moet hebben omdie afstanden goed in te kunnen schatten! Je moet ook weten wat je paard doet: maakt graag ruime stappen of juist kleine?

www.IngridGerritsen.nl
Gediplomeerd instructrice B t/m Lichte tour

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:09

Het verkorten en verlengen tussen balken lukt me wel.
Ook het gat dicht rijden in een dubbel.
Maar toch zie ik helemaal geen afstand Verdrietig

In bv een dubbel weet je of het ruim staat of niet.
Je weet ook hoe je in komt. ruim of kort, aan de hand daarvan weet je wat je te doen staat, dus past het.
maar zo op een sprong afrijden daar zie ik geen steek van.
Ik zie wel dat ik verkeerd zit, aan de late kant, maar als ik het een keer optijd zie, zie ik niet of ik ruim of kort zit.

ik heb al heel veel gelest, maar bij mij is het niks geworden Verdrietig
Ik hoor bij die % vrouwen die geen diepte ziet.

Ragne
Berichten: 1931
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 13:17

Heej kijk eens in dat boekje van Marinus Vos & Daan Nanning 'Parcoursbouw en springtraining', staan erg handige tips in, ok voor afstanden schatten!
suc6

www.dressagedirect.com
Ragne eindstand Z1+3 :D --> nu met pensioen *\o/* nieuwe heldin = Wallenka! Nu M1+5


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers