zelf deken maken, niet zo moeilijk

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

zelf deken maken, niet zo moeilijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 11:35

Ik lees hier regelmatig dat bokkers een zweetdeken zoeken. Ik heb er in het verleden verschillende zelf gemaakt. Dit gaat alsvolgt:

Badstof: neem 4 grote baddoeken (voor groot paard), zet de zijkanten aan elkaar,maar dan met een platte naad. Gebruik een bestaande deken als maatvoering, hals uitttekenen en knippen. Let op voor borstsluiting, dubbele stof gebruiken, dus beter om de overlappende flappen extra lang te laten en dan later dubbel vouwen.
Op de markt nylon band (net als op kleine rugzakjes zit) en snelsluitingen kopen, in verschillende maten en kleuren te koop.
Wil je het heel mooi doen, dan gekleurde bies langs randen anders zoomen. En klaar!!

Van wollen of fleece stof nog mooier omdat je deze stof aan elkaar kan zetten zonder dat je de naad ziet. ZO heb ik ooit een hele mooie halve hals wollen statiedeken gemaakt, extra lang aan de zijkanten. Voor een prikkie stof gekocht in de uitverkoop bij een stoffenwinkel.
Bij deze dekens wel voor voorzijde verstevigen met dikke katoen of zo,anders scheurt de stof snel uit.

BELANGRIJK: Maak er mooie coupe naadjes in op de kont, dan valt die mooi rond! Haha!

Voordeel van deze werkwijze: je kunt de zijkanten net zo lang maken als je wilt. Voor groot paard is dit nu standaard vaak ca 85 cm en ik wil ze altijd ca 1 m; dan komt de wind niet zo onder de buik met uitstappen.

Succes,
OK dan! *LOL*


Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 11:44

Ook suggesties voor het zelf maken van rijbroeken?

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)


Margee

Berichten: 5710
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:26


Tanya
Berichten: 10082
Geregistreerd: 28-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 13:32

Dankje, maar toch ga ik het niet proberen, veeel te moeilijk Schijnheilig

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 14:11

Broeken is veel lastiger, omdat de pasvorm daarvan veel kritischer is. Wellicht biedt de genoemde site uitkomst.

Bij een proffessionele kledigmaker gevraagd of je het patroon van broek van oude broek, die je uit elkaar hebt gehaald, kunt afhalen. Maar dat raadde hij af, omdat de rek dan anders in de stof zit (of liever gezegd al opgerekt is) en de broek dan niet mooi komt te zitten. Bovendien is de stof nogal lastig verkrijgbaar. Dit geldt ook voor waterdichte en winterdkens. Daar komt nog bij dat je naarmachine dat aan moet kunnen qua dikte stof. Daar heb je eigenlijk al een proffesionele machine voor nodig.

boeflover

Berichten: 6041
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:14

net wat ik nodig had! wou zelf al een zweetdeken gaan maken van fleece, maar dat is volgens mn moeder nogal erg duur, dus nu ik hier nog een sugestie zie van handdoeken en hoe je het moet doen ben ik weer happy! dank je

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:53

Pantarhei, heb je misschien foto`s van je zelfgemaakte dekens? Ben er erg benieuwd naar!

Misschien kan je hier voor Bokkers dekens maken als je er erg goed in bent? Leuk bijbaantje!

WendyBZ

Berichten: 13133
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:59

Mijn moeder heeft jaren geleden twee wollen zweetdekens gemaakt (met namen erop!) Later heeft ze ook nog een deken voor mijn pony gemaakt. En wat was ze daar blij mee Scheve mond Ik geloof dat het nogal wat naalden heeft gekost Schijnheilig

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 15:12

Ik heb zelf een paarden bh gemaakt. Helaas van het verkeeder stof (fleece) dus dat rekte gigantisch uit.
Ook heb ik een uitstap deken gemaakt van bordeaux fleece voor Pinky.
Nu ben ik bezig met een blauwe zweetdeken met witte bies voor fellow. Ik wil hem precies hetzelfde als Pinky's zweetdeken in het bordeaux.
Staat zo sjiek, allebij precies hetzelfde in hun eigen kleurtje Haha!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

MyBonfire
Berichten: 1318
Geregistreerd: 29-06-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:12

Lijkt me leuk: zelf een denken maken! Mischien wel wat voor in de herfstvakantie Haha! !

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:07

een paarden bh wil ik ook nog graag maken, heb je misschien nog het patroon er van?

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 18:13

wat mag een paarden BH dan wel zijn?

Ik heb helaas geen foto's meer van de betreffende dekens, die heb ik destijds weggegeven toen mijn eigen paard werd verkocht. Nu weer andere spullen teruggekocht en geen tijd meer om te maken.

samantha5

Berichten: 4309
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Alphen a/d rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 18:17

een paarden bh is tegen het schuren van de deken. (als ik het goed had begrepen, bij de ruiterzaak) maar ik vind ze erg prijzig.. vandaar een patroon. Haha!

Wees jezelf, er zijn al genoeg anderen

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 18:45

Ik heb een dekentje gemaakt voor Sonja! *TROTS* Haha!

Afbeelding

In het land der blinden is eenoog koning!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 19:00

Roos schreef:
Ook suggesties voor het zelf maken van rijbroeken?


In de aanbieding bij paard en ruiter in Leiden 27,50 voor een rijbroek.
Ik weet niet of het erg ver voor je is?

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:23

Gave deken heeft die shet!! Voor paardrijbroeken had mijn moeder een patroon. Zal eens kijken of ze die nog heeft. Mag zelf niet aan de naaimachine komen... Elke keer als ik er achter heb gezeten is ie kapot... Doe toch iets fout denk ik... Mijn moeder is er erg handig mee, dus ik besteed alles uit. Ook makkelijk.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:14

Ik wil graag zelf een deken maken Lachen
Alleen, waar haal ik de stof vandaan, en hoe bepaal ik hoeveel ik nodig heb? Verward

    “Drive away and try to keep smiling. Get a little rock and roll on the radio and go toward all the life there is with all the courage you can find and all the belief you can muster. Be true, be brave, stand.”

Ethelate

Berichten: 21113
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 22:59

Mijn moeder krijgt een lading fleece van mij... en opdrachten Haha!

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:16

Mijn moeder heeft helaas nog opdrachten genoeg voor de komende tijd. Maar ik zal haar toch nog eens lief aankijken voor een fleece met hals... Ze heeft voor Stiek een onderdeken gemaakt van een oude wollen deken die je over het hoofd moet aantrekken (zgn hengstendeken) Ideaal. Maarja het is dan ook een compleet paard met alles er nog op en aan... Dus die mag ook een hengstendeken Haha!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:22

boeflover schreef:
net wat ik nodig had! wou zelf al een zweetdeken gaan maken van fleece, maar dat is volgens mn moeder nogal erg duur, dus nu ik hier nog een sugestie zie van handdoeken en hoe je het moet doen ben ik weer happy! dank je


Bij de Blokker hebben ze fleecedekens van 140 x 180 voor 6.99 Haha!

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:27

Dat lijkt me dan net te klein, niet? 180 voor de lengte, maar 140 in de breedte? (ik las ergens dat de meeste dekens 80 cm aan weerszijden zijn?)

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 23:29

Je kunt er altijd 2 nemen Haha! of je haalt het op de markt.
Al lijkt me dat pony's op zich geen 180 cm dragen Knipoog

Victorian Elegance Webshop
Dependance van Ratcity's Shelter locatie Almere
DeviantArt voor mijn doodles!

AniekR

Berichten: 10636
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: In de beste binnenstad van Nederland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 10:54

Zweet deken is idd niet zo moeilijk, heb zelf ook wel eens eentje gemaakt (dan een simpelere uit voering) van een Wollen tweedehands deken van 1 euro Haha!:D
Dit kan ik ook wel eens proberen Haha!:D

Campsterhoven's Marlies ster (v. Heitrak's Marvin) - International Champion WPBR 2017
Starwin's Roos - in de sport - Rooskamps Raisa (2016 v. Nia Domo's Bolero) - Rooskamps Morena *klik* (2018 v. Spoorzicht's Red Flyer)
Rooskamps Mr. Darcy - International Foal Champion WPBR & Reserve Best Foal in Show - http://www.stalrooskamp.nl/

pantarhei

Berichten: 9060
Geregistreerd: 09-01-02
Woonplaats: Naast het bos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 15:50

Voor een deken voor een rijpaard van ca 165 tot 170 cm heb je ca 3 meter stof nodig van 1.50 breed. Voor andere modelletjes paard/pony zou ik een bestaande passende deken als voorbeeld nemen. Meestal krijg je een naad op de rug en een extra naad ter hoogte van de schoft/schouder voor het voorste gedeelte.Zonder dit voorste gedeelte kun je dus ook uitrijdeken met of zonder uitsparing voor je zadel of stapmolen of longeerdeken maken. Zelf een dergelijke uitrijdeken gemaakt van dunne wollen stof (100% wol) en die gebruik ik bij regen met longeren, dan blijft mijn paard droog en kan daarna de gewone deken weer op. Ook gebruik ik deze deken als het koud is (gure wind en vorst en zo) met dressuurrijden en ook wel met buitenrijden op het strand en zo. Ik vouw de voorste punten van de deken dan terug onder de singelstoten van het zadel, zodat je met je been en zonodig spoor kunt blijven rijden zonder de deken te raken. om irritatie te voorkomen gebruik ik wel altijd eerst een goed chabrak en dan de deken. Het geheel goed in de kamer duwen.

veel plezier!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers