Welke hengst voor deze merrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Welke hengst voor deze merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 21:10

Hoi,
Zoals jullie mischien al wel weten, wil ik Lyra (Santo Amigo x Draver) aankomend jaar laten dekken door een NRPS-hengst. Ik wil het veulentje houden en er later mee gaan rijden (dressuurmatig). Daarom zoek ik ook een perfecte match tussen Lyra en 'de passende' hengst. Ik vind het zelf heel moeilijk om er een te kiezen, omdat er nogal wat eisen zijn. Dit heeft te maken met de bouw/karakter van de merrie. Ik heb hieronder een aantal foto's geplaatst van Lyra om een indruk te krijgen. Ze zijn van het zomer gemaakt, misschien niet al te duidelijk, daarom nog een beschrijving: Lyra heeft een vrij heet/pittig karakter, daarom zoek ik een vrij nuchtere hengst. Ze heeft een vrij korte/compacte bouw, zou wat langer mogen. Vrij steil op het achterbeen, mag hoekiger. De stap/draf zijn goed, gallop is matig. Dus zoek ik een hengst met een goede/gesprongen gallop. Ohja, ik ben zelf niet al te groot, dus zoek ik een niet al te grote hengst (rond de 1.60m.). Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen en mij een hengst kunnen aanbevelen.


Foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor meerdere foto's zie profiel.
Groetjes Melina


Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 21:49

Ik dacht zelf aan: Ed King Hill, vind bont helemaal geweldig en deze hengst is zeer rijtypisch.
Wild Romance, mooie donkere kleur/verwachting voor de toekomst.
Neron, mooi bonte kleur, lief karakter, leuke nakomelingen.
Bonaparte, zeer apart/mooi paard, hoog gepresteerd.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:04

Mag ik vragen waarom je er expliciet bij vermeld dat het een NRPS hengst moet zijn?

Is dat jouw keuze of in jouw ogen een betere match?

Op zoek naar de zon!!!

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 16:08

Omdat het veulen dan in het NRPS stamboek word opgenomen. Dat is wel een voorwaarde en ik vind het NRPS een heel mooi ras.
Groetjes Melina

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 18:51

Heeft niemand een idee?

Camelotje

Berichten: 160
Geregistreerd: 26-09-03
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 11:39

Ik heb wel een idee van een KWPN hengst, maar niet van een NRPS'er. Ik heb geen verstand van nrps's. Ik ken alleen Cabochon, en dat vind ik wel een hele mooie hengst.

** Nu eindelijk mijn profiel af **

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 13:14

Ik zou zelf gaan voor Neron, mooie hengst Lachen

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 13:18

Neron is een hele leuke hengst, zeker weten, Ik vind alleen dat hij wat een hoog kruis doorfokt..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl


fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 13:19

disconto geeft volgens mij ook wel brave kids!

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:44

Wild romance, is zelf een wildebras, wel een mooie hengst om te zien en kan goed lopen. Hoe zn nakomelingen zijn is nog niet bekend. Hij heeft afgelopen jaar ook niet erg veel gedekt, halverwege het seizoen is hij ivm een blessure uit de dekdienst gehaald. erg jammer want hij ontwikkelde zich wel erg goed.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 17:31

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ken de hengst Disconto ook, die vind ik ook errug leuk en volgens mij past die hengst ook wel qau model bij Lyra. Neron vind ik ook erg leuk, maar dan ben ik bang dat het veulen te klein blijft, het veulen moet wel tussen de 1.50m. en de 1.60m. worden. Lyra is 1.58m., denken jullie dat het veulen van Neron zo groot word? En hoe het karakter van Neron?
Ja, ik heb jammergenoeg ook nog niet veel over Wild Romance gehoord, zal hengstenstal Brinkman er eens over opbellen. Als het echt een wildebras is, dan gaat het al niet door. Ik zoek echt een hengst met een heel lief/bewerkelijk karakter. Dat is echt belangrijk. Lyra is zelf namelijk niet erg bewerkelijk, ze kan het heel goed, maar je krijgt het er zelf gewoon moeilijk uit. Nou hoop dat jullie nog wat info hebben.
Groetjes Melina

fokfanaat

Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 17:38

Ik heb een paar leuke, brave disconto kinderen gezien!

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:41

Neron's zijn super in karakter, maar komen eigenlijk nooit uit de E-maat Ik vind zijn nakomelingen qua type en beweging ook vaak echte pony's. (dat telt eigenlijk zwaarder dan de stokmaat)

Wat dacht je van Lysander. Staat ook wel mooi in het type en geeft veelzijdige, niet te grote nakomelingen(meeste zijn kleine paarden/grote E).
Lysander heeft zelf in de dressuur en het springen goed gepresteerd

Disconto is ook wel aardig bij deze merrie, maar ik denk dat je dan al snel boven de 1.60 uitkomt

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

nadezda

Berichten: 1852
Geregistreerd: 10-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 12:42

Ik zou voor bachelor kiezen of ferrolan.
Ik denk dat neron wat aan de kleine kant is voor deze merrie.
Bachelor geeft mooie veulens en fokt ook maat.
Zit veel bloed in en kan super bewegen.
Disconto geeft ook erg mooie veulens dus is ook zeker een optie.
Er zitten bij het nrps zeer leuke hengsten.

gr Nadezda

Machie

Berichten: 15998
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 14:13

Ik zou ook voor bachelor gaan!
Ok, t is een spring hengst. Maar ik heb zelf een 3 jarige van hem (foto's, zie profiel, zijn oudere fotot's) Maar bachelor gef supergoeie bewegingen mee! En fokt ook maat, hij is zelf 1.70. De moeder van mijn paard is 1.53 en mijn paard is zo'n 1.63/1.64 nu...

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 16:58

Allemaal mooie hengsten die jullie noemen, moeilijk te kiezen. Het is wel heel belangrijk dat het veulen zeker niet groter als 1.64m. word, het liefst nog iets kleiner. Rond de 1.60/1.61m. is het best. Dus dan is het heel moeilijk een goede hengst te vinden. Die qau maat wat kleiner is, weten jullie dan nog wat? Disconto vind ik heel leuk, maar die is ook redelijk aan de maat geloof ik.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 18:32

Wild Romance is dan al te groot die meet 1.70

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 18:51

Oh dat wist ik niet, want in het NRPS hengstenboek, staat dat hij 1.65m. meet. Maar volgens mij staan daar meer hengsten onjuist aangegeven met de stokmaat. Daarom ga ik deze vakantie eens rondbellen naar de hengstenhouderijen om de precieze gegevens te vragen.

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:55

Is de hensgt Romantico ook niet bij het nrps goedgekeurd??

Vind ik zelf kwa bloedvoering wel een mooie hengst, en ook kwa type zou die misschien wel bij jouw paard passen...

Nog 1 verbetering...HEt NRPS is zeker geen RAS....!!!!! de fries en welsh a zijn een ras...!!!

Tsikala

Berichten: 2363
Geregistreerd: 27-03-02
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-10-03 19:58

Oke, je hebt gelijk, maar je weet vast wel wat ik er mee bedoel... Rijpony's en paarden met wat Arabisch bloed, spreekt mij gewoon heel erg aan.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 19:59

Ja Romantico is ook NRPS, heb er ook eentje gereden (zie profiel), schijnt alleen vaak wel wat pony-achtig te fokken (al heb ik dat van horen zeggen hoor dus pin me er niet op vast Knipoog ).

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:03

Romantico

Ramano X Lancier

NRA STB 88*8
Geb. 28-04-1985 stm. 1.64 m, bruin
Percentage Anglo-Arabisch bloed: 58,01
waarvan 17,39% Arabisch bloed

[img]http://www.gofoto.nl/_fotos/screensize/image002(5).jpg[/img]

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:05

Hij is ook veel bij ponie's gebruikt denk ik zo.!!!!..ik denk dat als je hem bij een mooie rijpaard merriedoet, hij gewoon rijpaard fokt....maar dan wel met een scheutje anglo arabisch bloed erbij....hij is van E Ramano v Ramzes,

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:08

sigrid1182 schreef:
Hij is ook veel bij ponie's gebruikt denk ik zo.!!!!..ik denk dat als je hem bij een mooie rijpaard merriedoet, hij gewoon rijpaard fokt....maar dan wel met een scheutje anglo arabisch bloed erbij....hij is van E Ramano v Ramzes,


Idd hij wordt ook veel bij pony's gebruikt, maar ik bedoelde bij paardmerrie's Haha! . A&N op bokt weet er meer van, maar geloof dat ze haar naam veranderd heeft en heb geen idee in wat Scheve mond . Iemand?

amen

Berichten: 5041
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 20:10

en dan Lancier , uit dezelfde meoderlijn als Joost,( kwpn)...er is wel een website van Roamntico end aar staan erg veel info ove rhem en zijn nakomelingen.....

Heb er ooit nog wel eens aangedacht om mijn KPWN merrie er te dekken.....Om de mooie afstamming die die heeft...RAMZES he.....en ja ik vind het ook mooie hengst....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 bezoekers