Paarden aan huis, hoe met je werk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Paarden aan huis, hoe met je werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 19:55

Ik heb de paarden sinds een tijd aan huis staan. Jonge hengsten achterin, en de rijpaarden, en pensionpaarden gaan s'avonds op stal, en s'morgens weer naar buiten.
Ik heb er echt veel werk aan, het is s'morgens 8 paarden buiten zetten, mesten, alles klaarzetten voor s'avonds en hup naar mijn werk. Meestal begin ik om 10 uur ong. dus ben ik ong. 6 uur op stal.
Soms werk ik tot een uur of 6, en moet ik snel weer naar stal alles binnen halen.
Aangezien het nu heel snel donker is, is er van rijden oid tegenwoordig geeneens meer sprake. Ik heb wel bakverlichting, maar dat is nog niet aangesloten. Haha!

Ik merk dat het me begint op te breken. En heb dit ook aan mijn baas meegedeeld.
Zeker als alles straks op stal staat, krijg ik het echt druk.

Nu vraag ik me af, er zijn meerder bokkers met paarden aan huis, of zelfs ook hun eigen stal hebben.
Nu vraag ik me af, wat voor werk doe je? En hoelang per dag? Alleen s'morgens oid?
Ik ben heel benieuwd, want ik red het zo niet meer.

Alvast bedankt!!


carola

Berichten: 8681
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:04

Tja, ik heb er nu dan een thuis staan, en werk niet maar studeer nog, maar ik antwoord toch even.
Het is inderdaad veel werk, vooral ook als je ook nog eens een beetje een sociaal leven wilt hebben. Maar ik denk dat het ook echt een kwestie is van 'routine' en ritme. Op een gegeven moment 'doe' je het gewoon, en denk je er niet meer over na.

Als je het echt niet meer red (8 paarden is toch heel wat!), dan zou ik toch maar eens gaan kijken of je parttime kan gaan werken, en (meer) kan gaan verdienen met die paarden (pensionpaarden?).

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 20:08

Het zijn er nu 'maar' 8, maar straks zijn het er 11!
Het is nu al routinewerk, en ik vind het heerlijk om elke ochtend er weer heen te gaan. Alleen maak ik echt veel uren nu, ben van s'ochtends 6 uur t/m s'avonds 10 uur in touw!
Ik merk lichamelijk dat ik het niet ga trekken zo.

Ik wil dus idd óf minder gaan werken bij mn baas, of ik ga wat anders zoeken.

Nu vroeg ik me af, wat voor werk jullie dan doen. Want er zijn niet veel banen goed te combineren als je thuis ook nog een bedrijf hebt.

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:57

ik werk in de paarden en heb m'n paarden aan huis. Ik moet om 8.00u beginnen. Sta rond 7.00 op. Paarden voeren, zelf eten. Dan paarden naar buiten en naar me werk. Om 18.00u kom ik thuis, als het mooi weer is voer ik de paarden buiten, en dan ga ik zelf eten. Of ik mest eerst de stal en voer ze dan binnen. Rijden doe ik alleen in het weekend of als ik een halve dag werk . Ik kom nu al tijd te kort en lichamelijk trek ik het niet echt ivm blessure's. En ik heb thuis maar 2 paarden staan...

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

rhijnauwen

Berichten: 5043
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 21:16

ik heb ook een pensionstal (al meer dan 20 jaar Bloos ) en mijn man en ik werken beiden ook bij een baas. mijn man voert 's morgens, rond 6 uur, paarden naar buiten of uitmesten/opstrooien, ik voer 's middags na mijn werk en mest uit, doe de paarden buiten en/of binnen, mijn man werkt 32 uur ik 24 uur, daarnaast geven we beiden les, ik jureer en hebben we 2 kinderen hoe hou je zoiets vol?... Verward af en toe tijd nemen voor jezelf, duidelijke grenzen stellen en de taken goed verdelen! als je een stal alleen zou moeten runnen en daarnaast ful-time werkt is dat haast niet te doen dat wordt dus keuzes maken, afspraken maken met pensionklanten, ander dagritme, korter werken, andere uren werken.... in elk geval niet doorgaan tot het fout gaat succes!!

facebook: https://www.facebook.com/StalRhijnauwen
pensionstal sinds 1981 met veel buiten (hele jaar-hele dag)voor de paarden en overdekte bak nabij de Uithof/Science Park

Barb

Berichten: 12075
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:18

ik zou op zoek gaan naar een partime baan gaan als ik jou was, ik heb de mazzel dat ik van mijn hobby mijn werk heb kunnen maken.

Jouke 't Hoff / Yedinja Beninja fan B.B. / Jieldou

Kijk eens op http://www.equinelymfedrainage.nl

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 00:08

Ik heb zelf 5 paardjes aan huis staan, leek mij makkelijk te kunnen maar het is me toch opgebroken.
Ik werkte 40uur per week maar ben sinds 1 juli ook nog een eigen bedrijfje begonnen en de 40 urige werkweek werdt al snel een 60 tot 70 urige werkweek en de paardjes kregen niet meer genoeg aandacht.
Gelukkig ben ik op mijn werk nu overgegaan naar de avonddienst, is zeker met oog op het rijden en het vroeg donker zijn ideaal!
Nu werk ik nog maar 20 uur in de week voor een baas en dat bevalt een stuk beter, van Maandag tot en met Donderdag van half 6 tot half 11 en 11 uur ben ik weer thuis voor de 3e voer ronde, komt precies uit. Ik ben niet zo belachelijk laat thuis dat ik smorgens mega lang uitslaap dus ik heb een hele dag vrij en werk dan alleen in de avond een paar uurtjes, kan ik je echt aanraden!!!

Muggen zouden vet moeten zuigen ipv bloed.......

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 01:51

We hebben zo'n 10 pony's bij huis lopen en 2 paarden. Van het winter zal het hopelijk weer wat drukker worden met pensionpaarden.
Dan kun je er inderdaad je handen vol aan hebben!
Ik heb nog geen werk, maar wil een parttime baan, omdat ik het anders ook niet kan redden en niet meer aan mijn ontspanning en studie toekom.
Het liefst werk ik alleen 's ochtends.
's Morgens als ik uit bed kom, voer ik de paarden (hooi). Vervolgens ontbijt ik en doe ik een poging te studeren. Om half 12-12 uur ga ik brokken voeren en zet ik de paarden buiten.
Uitmesten en andere (soms vervelende) klusjes die moeten gebeuren in huis of in de stal en natuurlijk rijden!
's Avonds rond een uur of 8 gaan de paarden weer naar binnen en voer ik ze weer. Vervolgens zelf eten en om 22.00 uur de laatste voerbeurt + alles klaarmaken voor de nacht.

"The world is best viewed through the ears of a trotter"

Alane

Berichten: 16622
Geregistreerd: 18-02-02
Woonplaats: Munsterland???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 07:47

Wij (mijn (v)echtenoot en ik) hebben 3 kids, 2 honden, 1 papegaai, 1 kat, een 50-tal postduiven en 5 pony's (waarvan op dit moment 4) thuis staan.
Ik "werk" thuis (doe secretariaatswerk voor een vereniging en krijg daar een klein bedrag voor)

De ponny's staan (bijna) het gehele jaar door s'nachts binnen.
Ze gaan s'morgens tegen 8.30 uur naar buiten en krijgen daar hooi, tussen 16.30 en 17.30 uur gaan ze op stal. Moet er wel bij vertellen dat het op stal of weide zetten weinig tijd cq moeite kost omdat ik gewoon de staldeuren openzet en elke ponny zijn eigen stal ingaat en s'ochtends wandelen ze gewoon zelf naar de weide.

Volgend jaar zal het wel wat drukker worden omdat we van plan zijn om iedere dag naar de manege te rijden om onze jonge pony zadelmak en bereden te krijgen.... Onze trailer staat niet bij huis (die moet ik dan dus dagelijks ophalen) en de manege is ong. 10 minuten rijden van hier.

Mischien een optie voor jou om vanaf huis te werken....

Veel kennis is nog geen wijsheid. Wie zich verbeeldt de wijsheid gevonden te hebben, is een dwaas.
Ruzie begint nooit met de eerste zin. Ruzie begint altijd met het antwoord
Communiceren: Zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 07:54

Zoals je weet hebben wij 7 paarden op stal staan. Ik werk halve dagen op mijn vaders bedrijf, dus dat is ideaal. 's Ochtends om half 8 vertrek ik naar mijn werk en tussen 12.30 en 13.00 u ben ik weer thuis.
's Middags train ik een aantal paarden (en zet de andere paarden buiten in de bak of in de molen) en 's avonds heb ik dan les.
Maar goed, ik heb natuurlijk het voordeel dat ik en mijn man alles samen doen. Hij doet de paarden er 's ochtends voor zijn werk uit en mest de stallen uit. Dus wij werken heel goed samen Knipoog .
Maar ik weet hoeveel werk het is en als je goed wilt trainen kost het je erg veel tijd. Vaak kom ik aan heel veel dingen niet toe. Er blijven altijd veel klusjes liggen. Maar niet alles kan tegelijk, het trainen van de paarden staat voorop.
Ik kan me dus goed voorstellen dat dit eigenlijk te zwaar voor je kan zijn. Misschien kan je toch beter naar ander werk zoeken. Wat voor werk doe je nu?

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 07:59

Ik heb "maar" 2 paarden thuisstaan, en 1 die ik nog ergens anders rijd.
's Morgens gaan ze om 7 uur naar buiten en om 5 uur, als ik terugkom van mijn werk, gaan ze met slecht weer weer naar binnen. Ik werk nu 32 uur, op maandagen ben ik vrij.
Omdat ik nu zoveel te doen heb met deze 3, komt het van rijden ook vaak niet. Vaak komt het neer op een longeersessie voor paard nr. 1 en een rijsessie voor paard 2. Nummer 3 wordt niet gereden (naja, eens per week een buitenritje) dus dat scheelt weer rijden.

Het wordt nu snel donker en ik merk zelf ook dat het rijden nu een probleem gaat worden. Minder werken kan ik echt niet, dus het is nu maar even haast-en-vliegwerk thuis.

Toos paardloos

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 08:47

Ik heb twee boxen achter huis. Ik had daar 2 rijpaarden in, maar zoals je wellicht weet, ik heb er 1 van uitgeleend. Geen tijd om beide goed te doen, eentje bleef te vaak staan zonder dagelijkse arbeid. Soms dan kom je thuis, en kan je het kwalijk op brengen om de stal uit te mesten. dat doe je dan nog wel, maar op zo'n dag is het al lastig om 1 te rijden, laat staan 2....
HEt is absoluut zwaar om een dagelijkse paardenverzorging te combineren met een fulltime baan. Zeker als die baan ook nog wat prestatie verlangt.

Het houden van een pensionstal ernaast zou mij absoluut te veel zijn, dat moet je zien als een baan erbij....

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 19:03

Bedankt voor jullie reacties, heel fijn om te lezen.

Ik werk momenteel bij een brasserie, 5 dagen in de week. Dat vergt dus al veel lichamelijke en geestelijke arbeid.
Daarna sjees ik naar stal, om in mijn eentje alles binnen te halen, te voeren noem maar op.
Rijden laat staan longeren? Daar is geeneens sprake meer van...
Oei en dat vind ik echt poedersuiker.

Ik zit er idd over te denken s'avonds te werken, zodat ik de hele dag op stal kan zijn.

Climax
Berichten: 4523
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:06

Kun je anders niet iemand vinden die je wil helpen voor weinig geld of evt. voor een andere dienst ofzo?

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:11

Ik heb 2 paarden aan huis staan, die ik, als het even kan elke dag berijdt.
Helaas werk is sinds 3-3-03 6dgn per week 10uur per dag, minimaal!
En dat begint me nu ook wel op te breken. Gelukkig heb ik een werkster die 2x per week komt!
Als het even kan, dan staan ze in de wei, helaas/gelukkig woon ik aan de rand van het bos dus juli/augustus kunnen ze niet buiten ivm de horzels/dazen. Maar nu lekker wel. Een van mijn buren, die in de WAO zit, voert de paarden tussen de middag, en verder houdt de rest van de straat (5 huizen) mijn paarden in de gaten (als iemand bv probeert brood te geven o.i.d.)


Jasper
Berichten: 2027
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Wormer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:31

Heel herkenbaar allemaal. Wij hebben altijd dieren aan huis (paarden/ezels) en twee fulltime banen. Je vult de dagen dus met voeren, werken, weer voeren, stallen schoonmaken, zelf eten, even onderuit op de bank met de koffie, laatste keer voeren en naar bed.
Alleen in de weekeinden blijft er nog weleens tijd over om te rijden, als er ten minste geen voer gehaald moet worden, mest afgevoerd, onderhoud van de paddock, stallen enz.
Het is en blijft leuk om de dieren aan huis te hebben, maar wat een werk!

Rivendell

Berichten: 6803
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:44

Ik heb zelf 9 ponies momenteel, verder hebben we nog zo'n 8 pensionklanten.
Ik werk van 7 tot 4 uur. Mijn vriend is melkveehouder, dus is de hele dag op het erf. Hij voert 's morgens, ik 's avonds. Soms mest hij, soms mest ik.
We wisselen het af qua werk. Het is wel druk, zeker als je ook nog voor 50 koeien moet zorgen, maar het is te doen.

Welsh Ponies en allerlei soorten kippen


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: s1993, Tess1 en 36 bezoekers