Verslag van 15 jaar geleden - brand (met foto's)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Verslag van 15 jaar geleden - brand (met foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 15:02

Toen ik pas bij mijn ouders was, bedacht ik me ineens dat zij dia's hebben die ik nog wel een keer wilde zien. Eerder had ik ze niet kunnen vinden maar nu ging ik naar zolder en ik keek in de foto/diakast en het eerste rekje dia's dat ik pakte was meteen raak!

Mijn moeder had toen ze jong was 2 vrienden (broer en zus) die op een boerderij woonden met paarden. Mijn moeder had daar ook een paard en heeft daar ook veulens mee gefokt. De boerderij werd langzaam een manege, steeds luxer en groter. Toen mijn moeder ging studeren had ze geen tijd meer en heeft haar paard verkocht aan een ouder vrouwtje dat toen al op haar paard reed. Die vrouw is later overleden maar had in haar testament gezet dat het paard daar moest blijven tot die doodging. Toen ik 10 was zijn mijn moeder en ik daar gaan kijken (wij hadden er een zomerhuisje in de buurt) en toen bleek dat het paard nog leefde en daar nog stond. Kort daarna is ze overleden.

Maar goed, vanaf toen ging ik daar op ponykamp en later toen ik 11 was en mijn eigen pony had, gingen we daar kamperen en de pony stond daar dan op stal.

Mijn eerste pony, Rosa Lady, tijdens de vakantie:

Afbeelding

Afbeelding

Anderhalf jaar later hebben we haar ingeruild voor mijn tweede pony Lotje omdat ze te moeilijk voor me was. Ik heb haar later nog geprobeerd terug te vinden maar dat is nooit gelukt.

Maar goed, op een dag toen we daar een maand op vakantie waren, zaten wij in de kantine en er kwam iemand de kantine binnen rennen dat er brand was. Wij gingen allemaal naar buiten en ik zag precies hoe de hooiberg en de stal waar Lady stond al helemaal in brand stond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig is zij net op tijd gered met de andere paarden die in die stal stonden. Mijn vader heeft toen deze foto's gemaakt. De paarden waren allemaal losgegooid en er waren een aantal de weg opgegaan en een aantal het land in. Lady kon ik gelukkig snel vinden en hier sta ik met haar:

Afbeelding

De les die net bezig was:

Afbeelding

Bijna helemaal afgebrand:

Afbeelding

Afbeelding

Maar die brand is me altijd zo bijgebleven... Ik ben altijd ontzettend bang geweest voor brand en nu nog ben ik steeds bang dat de stal in brand gaat, met de paarden er in...dat is echt mijn ergste nachtmerrie ongeveer. Ik vraag me toch af of dat te maken heeft met wat er 'toen' is gebeurd. Gelukkig zijn er geen paarden en mensen gewond geraakt.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:05

ik denk wel dat dat er mee te maken heeft. Ik vind het ook eng, ben ook altijd bang dat er brand uitbreekt en mijn paarden niet meer gered kunnen worden. Je leest er wel eens over, dus je weet heel goed dat het mogelijk is.

De hond is de betere mens

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:06

jemig wat erg Scheve mond
lijkt me heel moeilijk om daar nu allemaal foto's van te zien! Ach gut

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:10

Jeetje, wat een vreselijke foto's... Scheve mond

Ik kan me voorstellen dat je erg bang bent voor brand. Ik heb bosbranden meegemaakt in Australië, met een evacuatie van de stal waar ik toen werkte. Gelukkig is daar niets platgebrand (jaren eerder helaas wel, ze hebben alles toen opnieuw moeten opbouwen), maar die gloed tussen de bomen door, die dreiging... die vergeet je je leven lang niet meer.

Ik kan me dus ook goed voorstellen dat alles weer bovenkwam toen je deze foto's zag. En dat je hoopt dit nooit maar dan ook nooit meer mee te maken. Gelukkig zijn de paarden en mensen gespaard gebleven, misschien kan dat een soort van troost voor je zijn?

Bestaat die manege nu trouwens nog? Hebben ze alles weer hersteld?

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:12

Gatsie verschrikkelijk........en wat gaat zo een brand snel he?
Brrrrr krijg helemaal kippevel bij het zien van die foto's.
Ik denk inderdaad dat je angst is blijven hangen.........is eigenlijk heel logisch......is toch traumatisch (weet niet of ik het goed heb geschreven) Verward
ZO heb ik vroeger de schuur bij mijn oma zien affikken, toen was ik nog een heel klein Jacquelientje........maar het blijkt dat ik helemaal in paniek was geweest (ik was toen een jaar of 2).

Voor brand in de stal hoef ik niet bang te zijn........wij hebben geen stal

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:12

Jemig wat een heftige foto's Scheve mond
Helemaal dat contrast met die ponyles in de wei, en de schuur op de achtergrond die compleet in brand staat.
Lijkt me heel eng om mee te maken, gelukkig is er niemand gewond geraakt en zijn de paarden op tijd naar buiten gekomen.
Heb afgelopen week een woningbrand in Assen gezien, de vlammen kwamen dwars door het dak heen. Daarna heb ik 2 nachten over brand gedroomd, brand is iets verschrikkelijks vind ik. Een van de ergste dingen die je kan overkomen.
Leuke pony trouwens, je eerste pony. Jammer dat je die nooit terug hebt kunnen vinden, maar wie weet zijn hier oplettende bokkers bij Knipoog

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:17

jakkes zeg, gelukkig is er niets gebeurd met de paarden en mensen daar, het zou je maar gebeuren!

So tell me where you are / Tell me how you feel / Tell me what you need / Just tell me how you feel / And let it all just rain on me. ~ Kane

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 15:18

Ik denk dat iedereen wel bang is voor brand, maar ik ben het op een extreme en vervelende manier. Een tijdje geleden was het zelfs zo erg dat ik alle stekkers uit stopcontacten haalde als ik weg ging. En nu nog zal ik liever geen apparaten op stand-by laten staan. Maar ik ben vooral bang voor mijn paarden omdat die geen kant op kunnen als er brand uit breekt...

Ja, over Lady, ze was toen een jaar of 11 (net als ik) en 12 toen ze weg ging dus of ze nog leeft is maar de vraag, ze zou nu 26 moeten zijn. Ze was een half arabier en een ontzettend mooie pony. Ze is eerst naar manege Den Toom gegaan in Doorn (waar ik Lot vandaan heb) en die hebben haar weer doorverkocht aan een handelaar in Putten dacht ik. Maar die handelaar kon me niets vertellen.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:40

Jemig zit hier gewoon met weke benen, wat een ingrijpende foto's. Kan me heel goed voorstellen dat zoiets je altijd bij zal blijven en dat je altijd angst blijft houden voor een stal die de hens in gaat.... brrrrr moet er niet aan denken dat Tjo gebarbequed wordt, dan kun je me echt opvegen vrees ik....

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:13

ooo wat een fotoos jemig dit is idd je worse nightmare
ik moet er niet aan denken, ik ben wel heel blij dat er geen
ongelukken voor de rest zijn gebeurt!!

ik hoop dit nooit mee te maken!!

ik begrijp dat je dit nog goed weet is dit lang geleden of lees ik erover heen?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:58

jeetje wa verschrikkelijk om zo te zien

gelukkig ziijn er geen paarden & mensen gewond geraakt!

bij ons is 2 jaar geleden de stal afgebrand, terwijl het dak al brandde(t kwam vanuit een loods waar onze stal aanvast zat) ben ik de stal ingerend om destiny er uit te halen, we waren er net uit toen het hele zooitje de lucht in ging......in de loods stond een oude legerjeep met een volle tank, die dus ontplofte

als ik 's nachts uit t raam kijk en oranje licht zie denk ik meteen dat er weer brand is, maar dat is dan gewoon het licht van de lantaarnpalen

ook heb ik als 9 jarig meisje een grote brand bij een flat+winkel gezien toen ik nog in veldhoven woonde, vanaf toen was ik bang voor brand in huis, maar sinds onze stal is afgebrand ben ik helemaal panisch voor brand in de stal

gelukkig hebben we nu een losstaande stal, 3 buitenboxen aan elkaar

de loods(niet van ons) is weer opgebouwd, en we hebben er een nieuwe stal aan gebouwd, maar gebruiken die alleen als hooi&stro opslag en voor de auto's en trailer en andere spullen

leuke pony had je trouwens!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:05

jeetje zeg, dat zijn idd hele heftige foto's. Dat is idd de ergste nachtmerrie voor de paardenliefhebber..
gelukkig is er niemand gewond geraakt, maar ik kan me goed voorstellen dat je vreselijk bang bent geworden voor brand..
Grappig dat je Lot van Den Toom heb. Ik heb daar nog stage gelopen..

Wise Guy 2003-2006

Schoonheidssalon, permanente make-up, wimperextensions en Shellac studio
http://www.mooibijmarielle.nl

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 18:12

gsus wat een foto's zeg!
gelukkig dat je paardje toen is gered vreselijk om weer te zien zeg bah

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 18:23

He bah wat een eng verhaal zeg! En dan die foto's er nog bij
Echt erg als zoiets gebeurd, een tijdje terug was er ook brand bij de manege waar ik rijd en toen ben ik ook flink geschrokken! Maar gelukkig was er alleen schade aan eht gebouw (en het stro) en had verder niemand iets.

djangogirl

Berichten: 2486
Geregistreerd: 15-04-03
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:24

jeetje hij is echt helemaal weg he (de stal) die rosa lady is wel een poepie zeg arabiertje Haha!?
ik schrok eerst echt, ik dacht dat de paarden dood waren Bloos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:30

Brrr, wat een enge foto's
De nachtmerrie die je niet hoopt mee te maken.
Misschien maar goed dat het overdag is gebeurd zodat er snel iemand was om de paarden te redden.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:01

brand.........brand is ook heel erg eng!!!
als je eraan denkt dat dat kan gebeuren ofzo terwijl je slaapt........bibber.....is ook eng hoor!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:03

Nare foto's. Ik heb ook wel hooibranden gezien en dat is mede de reden dat ik dus niet rook op stal. Een aantal van mijn stalgenoten denken daar helaas anders over. Men denkt er nogal makkelijk over helaas, maar als er echt fik is, dan blus je er weinig meer aan.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 20:19

Ik vind het ook jammer dat er vaak in stallen wordt gerookt, zelfs bij het hooi en stro. Volgens mij is dat toch vaak de grootste oorzaak van brand, mensen onderschatten vaak hoe gevaarlijk dat is.

~*~ Pienie fan! ~*~
www.jura-artwork.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:22

Juistem!
Er wordt veel te makkelijk over gedacht volgens mij. Nou rook ik zelf ook behoorlijk, maar dus niet in de stal.

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:27

Brrrr ik krijg de rillingen over m'n rug bij het zien van deze foto's! Lijkt me vreselijk!

Jady

Berichten: 2099
Geregistreerd: 09-06-03
Woonplaats: Nootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 20:28

Vreselijk!!!Gelukkig zijn er geen mensen en paarden gewond geraakt!

De Hemel Op Aarde, Is Op De Rug Van Een Paard

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:10

soms vraag je je af of een bepaalde gebeurtenis inderdaad hetgene is wardoor je bang bent geworden van iets. Gewoon omdat je dta voor jezelf neit kan bevestigen. Maar vaak is dit dus wel zo, jeetje joh, het zal je maar gebeuren dat je je paard kwijtraakt door een brand, wat heeft zo'n beessie wel niet meegemaakt in die tijd! Dat zijn allemaal dingen die erbij komen kijken, het besef dat er door een klein ongelukje al zoiets kan gebeuren, als je ziet wat voor iets brand kan aanrichten! Dat moet wel impact op je maken, misschien niet op de manier dat jij het verwacht, maar het kruipt waar het kruipen kan, dat voorkom je niet!

In ieder geval fijn dat alles toendertijd goed afgelopen is!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:12

Ik heb het nooit meegemaakt gelukkig.
Lijkt me ook afschuwelijk om daar tussen te staan.

Wel heb ik er afentoe hele nachtmerries over, ben dan ook als de dood voor brand.
Gillende paarden en redden wat er nog te redden valt.
Denk dat ik toch eens 1 van die dromen ga laten uitleggen door een paragnost, heb ze zeer regelmatig sinds ik mijn paard heb en bij mijn vorige paard ook al.

Ben ook heel erg blij, ook al is het zo lang geleden, dat er geen paarden gewond zijn geraakt.

Lijkt me afschuwelijk.

"Mag ik voor ik inslapen moet, mijn baasje nog 1 kusje geven?
Een soort laatste groet, echt, het duurt maar even!"


Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:27

zo heb ik ook wel eens van dergelijke dromen, alleen dan over andere onderwerpen, maargoed, te ver offtopic :S open er nog wel eens een andere topic over. Op mijn manege is er wel eens brand geweest, kort voordat ik er ging rijden, je ziet de sporen nog in 1 gebouw... weet niet of er ook paarden overleden zijn toen... Maar echt, wat is erger dan je paard op een manier verliezen dat je weet dat hij of zij in verschikkelijke angst verkeerd en misschien wel langzaamaan vertreerd word door het vuur en jij kan je paard niet bijstaan... Ik moet er niet aan denken!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: LuckySeven en 121 bezoekers