een nieuw zadel gekocht... (update...)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-01 17:36

Ik wist niet echt of ik het nu bij vraag-maar-raak of bij verslag van de dag moest zetten, want het is een verslag met een vraag aan verbonden Pling (*pling*)

Omdat Rocky drukvlekken heeft, zijn we met zadel en met 'rugafdruk' (onder de vorm van een rond zijn rug gevromde ijzerdraadje) naar de paardenwinkel/zadelmaler gegaan. Slecht nieuws, de boom is te smal vanvoor. Dat kan je niet aanpassen dus... Rocky moest een maatje groter hebben. We hebben een hoop zadels gezien o.a. wintecs en het nieuwste model: een dressuurzadel van Wintec dat half uit leer is en waar 'gel' in verwerkt is, maar soit).

Ik heb een veelzijdigheidszadel met een bredere boom gekocht en een maatje groter (18 inch i.p.v. 17"). Het is een beter zadel dan het vrorige en het is een "Jorge Canavas".

Vraag 1: kennen jullie die zadels en wat is jullie ervaring ermee? Heeft het een goede reputatie?

Vraag 2: We hebben het zadel nu voor de eerste keer gepast. Op het eerste zicht past het heel geod, overal gelijke druk (voor zover we dat hebben kunnen testen), maar de lepel ligt even hoog als de voorkant van het zadel. Wat kunnen we hier aan doen? Ik vind dat de balans wel vrij goed is, dus ik weet niet echt hoe je eraan kan en mag beginnen prutsen... Verward

_________________
Oooh... maar je hoeft niet blond te zijn om dom te zijn, hoor! Afbeelding

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: visje op 2001-10-10 17:24 ]</font>


homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:41

Leuk dat je een zadel hebt gekocht !
Een tijdje geleden heeft er hier een topic gestaan over Jorge Canavas zadels (afgekort: JC), hierop staan diverse meningen van gebruikers van dit merk zadels.
Misschien is het een idee om aan de achterkant van het zadel een onderlegger te doen, dan komt de achterkant wat omhoog; wordt vaak gedaan bij nieuwe zadels !
Mocht je er niet uitkomen of nog twijfels hebben, laat er dan even iemand naar kijken die er veel verstand van heeft, zo kun je een heleboel ellende voorkomen.
Veel rijplezier met je nieuwe zadel !

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-01 18:04

Dankje!Ik ga meteen het toppic zoeken. Ik mag het zadel ook nog altijd terugbrngen hoor, ik mag er zlefs even mee rijden. Ik zal zeker bellen, maar pas dinsdag, omdat hij maandag sluit. Ik ben gewoon al een beetje nieuwsgierig naar wat jullie denken. Haha!

Een racket (als het dat is wat je bedoelt)
Afbeelding
doet vaak alleen maar slecht. De meeste mensen die het gebruiken hebben het niet nodig. Dat deden wij dus ook. Ons zadel was te laag vanachter, maar eigenlijk was het te hoog vanvoor, omdat het te nauw was. Daarom wil ik er toch wat mee oppassen.
Misschien kan ik het laten vullen en leeghalen ofzo? Verward


Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:32

Ik weet niet wat voor zadel je nu hebt (die te smal is) maar echt ,de meeste zadels kunnnen breder gemaakt worden!
Je moet dan wel bij de echte vakman terecht.

Waarom kies je voor 18 inch (heb je zo'n dik achterste?)er zit nog ee nmaat tussenin nl 17,5 inch

Zo'n onderlegger in de vorm van een lollie ofzo zijn echt uit den boze ,zorg dat je je geld in een goed passens zadel stopt i.p.v. lapmiddelen.

JC en Wintec zijn goede zadels als de pony/paard maar goed opgemeten wordt.

Succes!

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 22:55

Gerrie heeft het bij het rechte eind, bij een nieuw zadel geen onderleggers gebruiken. Bij een goed passend zadel heb je zelfs geen gelpad nodig.
Als je geld uitgeeft dan mag het ook in een keer goed zijn.
Bij een dressuurzadel hoort de lepel niet op dezelfde hoogte te zijn als de voorboom. op de site van Passier (www.passier.de) staat het goed uitgelegd.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 23:20

Hallo,
Ik heb ook een JC zadel!!!!
Een dressuur zadel en ik ben er helemaal verliefd op!!
Het zit heel erg fijn en je hebt goede stuun!!!
Ik kan er uren mee naar buiten en het zit heerlijk.
JC zadels zijn goede kwaliteit zadels!!!!!!!!! *LOL*
Veel sucses met je nieuwe zadel.
Groetjes:Corina

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-01 18:27

Gerrie: ik schrik nogal omdat je zegt dat de boom van een zadel heus wel aan te passen is. De winkel waar ik ga is geen gewone ruitersportzaak, het is ook een zadelmakerij. De mensen zitten al jaren in het vak en ik heb een hele uitleg gehoord over die vestelbare bomen.
Je hebt er natuurlijk, zoals bij de winteczadels. Daar kan je de boom, idd aanpassen, simpelweg door hem eruit te halen en er een grotere maat in te steken.
Dan heb je nog een zadel waarbij het ook kan (mits opensnijden en terug dichtnaaien), maar zo'n heb ik niet. Je kan je zadel laten opvullen en leeghalen, maar mijn is een synthetische vulling waarbij dat ook niet gaat. En natuurlijk heb je die met die 'schroevendraaier', maar daar is mijn budjet 'ietsje' te klein voor.

De vraag is nu natuurlijk, heb je gelijk? Als je gelijk zou hebben, zou ik, natuurlijk mijn zadel terugbrengen, maar het lijkt mij erg onwaarschijnlijk. De meneer die mij bediend heeft, heeft een uur uitleg gegeven en is daardoor een uur en tien minuten overuren gaan maken. Ik heb niet het idee dat hij mij een zadel aangesmeerd heeft om er van af te zijn, want mijn zadel gewoon aannemen om over een weekje terug te bezorgen zou veel sneller gegaan zijn. Hi heetf ongelooflijk veel informatie gegeven en het is de meest goed geînformeerde verkoper die ik al in paardenwinkels gezien heb.
Dus, ik vermoed dat je het verkeerd hebt, maar ik zou natuurlijk graag weten hoe je eraan komt en wat je nu precies bedoeld. *LOL* (ik ben nooit te oud om iets bij te leren, hé Knipoog ).

Een racket zou ik er absoluut niet onder gooien. Ik heb het gezegd in mijn eerste berichtje, dat was ook mijn fout, vroeger. Het was een tip van iemand, maar die wil ik dus niet opvolgenn, vandaar het plaatje.

Het is geen dressuurzadel, een veelzijdigheids zadel. *LOL*

Voor de rest denk ik dat ik alles gezegd heb.
Als jullie nog willen reageren, graag *LOL* *LOL* *LOL* !!!
Ik ga waarschijnlijk met mijn paard in de trailer naar dei winkel gaan, zodat ik onder begeleiding verschillende zadels kan uitproberen *LOL* . Dat stelde de verkoper ook al voor. *LOL*

Femke

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

starfish
Berichten: 176
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Lubbeek, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 19:17

Ik vond het al raar dat Rocky zijn zadel kleiner was als dat van Odessa aangezien hij groter is als Odessa Haha! Goed dat je nu een goed passend zadel hebt gevonden. *LOL* BTW, hoeveel kostte het zadel?

Nog veel succes met het nieuwe zadel Party!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-01 21:06

Wel Starfisch: aangezien ik nu 'zadelkenner' ben Knipoog zal ik ook daar iets op zeggen Knipoog . (plaag plaag) De (zit)grootte van een zadel hangt niet van het paard af. De zitgrootte van het zadel is afhangelijk van de ruiter. Het maakt niet uit of je zadel een inch groter is of niet en de term 'ponyzadel' en 'paardenzadel' bestaat niet.
Voor het paard maakt het namelijk niet uit of het zadel al dan niet groot (of klein) is.

Het zadel is dus afhankelijk van de mens, meerbepaald zijn kont Knipoog .
Een 'groot' zadel wordt bijna nooit op een kleine pony gelegd, omdat er nooit grote mensen op zullen zitten, maar een klein zadel op een 'groot' paard kan met een kind (me!) erop geen kwaad.

Het probleem zat hem bij Rocky en mij ook niet in de zitgrootte maar in de boom en dat zie je op het eerste zicht aan mijn zadel niet.

Ik heb trouwens een zadel van een inch groter genomen dan het vorige (dus een 18"), omdat ik toch nog wat zal groeien (in de breedte Scheve mond\ ) en omdat ook mijn vader soms op Rocky zit. *LOL* En tussen een 17,5" en een 18" zit heus niet zo'n groot verschil Schijnheilig .

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 21:29

JC zadels zijn fijn! Op de manege waar ik eerst reed hadden ze allemaal JC diamant zadels. Super fijne zadels en ze bleven ook mooi.

Ik heb trouwens ook een nieuw zadel en ik rijd altijd met bontje eronder, om de reden dat ik geen perfect passend zadel kon kopen want ik rijd verschillende paarden voor een handelaar, ik moest dus een "tussenmaatje" nemen. De handelaar verkoopt immers steeds de paarden en dan zit ik anders met een zadel dat maar op 1 paard kan. Ik rijd er dus nu verschillende paarden mee en op de een ligt het zadel wat beter dan op de ander (iets brede boom) maar ik heb nog geen paarden met rugklachten gehad.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Concorde op 2001-10-08 21:32 ]</font>

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 22:47

oke visje hier komt mijn gelijk Haha! .

Mijn informatie komt van een vakman pur sang zogezegd van vader op zoon !

Als ik zeg dat de meeste zadels verbreed kunnen worden dan heb ik het inderdaad over open snijden en boom verbreden en weer dichtnaaien.
Er blijven natuurlijk altijd zadels bestaan bij wie dit niet kan maar dan heb ik het over de kwalitatief mindere zadels (bv. Kadet en de zgn plakzadels die niet aanelkaar genaaid maar geplakt zijn).

Is jou oude zadel een merkzadel :Stubben ,Passier,Kieffer,Kn ,oid dan kan de boom wel degelijk verbreed worden.
Zo niet dan wens ik je veel geluk met je JC vermits hij goed past op je beestje

Is het niet mogelijk dat de zadelmaker bij je pony komt opmeten ?Of vice versa ?Dat kan een hoop gepruts voorkomen.

lees ook eens dit topic:

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 35&forum=1

Veel geluk en wijsheid toegewenst Knipoog

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-01 17:28

Ik vrees dat mijn vorige zadel een van die 'minder goede' zadels is. Het is geen merkzadel, maar een argentijns veelzijdigheidszadeltje. Het is geen 'prutszadel', maar eerder een goede middenklasser. Een ander nadeel dan dat je de boom niet kan laten aanpassen is dat de kussens niet kunnen worden bijgevuld.
Scheve mond\

Wel een degelijk zadel, dat wel, maar het heeft alleen weinig mogelijkheden. *LOL*

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-01 17:24

Zucht, het zadel dat ik gekocht heb lag wel goed, maar de voorkant van het zadel was even hoog als de achterkant. Ik ben weer naar de winkel geweest (3 kwartier rijden, zucht) en weer terug (3 kwartier zijn, zucht-zucht) en met een nog breder zadel thuis gekomen. Dit is een haflingerzadel en het is nu veeeeeeel te breeed. Ik heb maar besloten om met mijn pony naar daar te rijden. Het is wat omslachtig, maar ik zie niet veel andere oplossingen. Dit pendelen kan zo toch niet doorgaan. Clown

De enige zekerheid is dat men van niets zeker is...

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-01 21:43

Tjee valt wel even tegen ...maar toch ben je op de goede weg Haha!

Als je met de pony zelf bent geweest ,weet de zadelmaker precies wat ie met een bepaald zadel zal moeten doen.
Vraag hem dan ook de pony op te meten (vraag naar de maat)en er een passend zadel op te leggen.

Ben net trouwens naar de site geweest van Passier geweest goeie tip van Lovely!

Eindelijk eens een goede uitleg met tekening erbij!
Wel Adobe downloaden als je die nog niet mocht hebben.

Hou vol !Kijk naar de mogelijkheden van een lekker zittend zadel voor jou en je pony.
Misschien de JC iets verbreden?

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 00:32

Heeej, I know my stuff. *LOL* Misselijk Misselijk
Onlangs heb ik zelf een nieuw zadel gekocht en ik wist er wel eea van,maar ik wilde nog meer weten, vandaar.

Visje, neem je paard maar mee daarheen als ze niet naar het paard willen komen, het maakt het makkelijker om een geschikt zadel te vinden vooor je paard.

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-01 21:25

Hee Lov great site ,nu nog ervoor zorgen dat de andere bokkers die zadelvragen hebben deze site ook eens ter harte nemen.

Even je Duitse taal ophalen Knipoog

Our only purpose in life is to Love one another.
.....and if we can't do that try not to hurt each other.
-Dalai Lama


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BlueStocking, Brittneyx, joyce83, Oehlala, xJolijn en 165 bezoekers