Jullie mening a.u.b.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Jullie mening a.u.b.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 20:09

Heb ffies vraagje aan jullie!

Mijn pony moet straxies weer naar de Hoefsmid. Nu is mijn vraag of het verstandig is om 2 ijzers te nemen?
Wie heeft dit ook?? en wat raden jullie aan of 4 of 2 of alleen bekappen?

Ik wil ijzers zodat ze wat beter gaat lopen ze wil nog weleens sloffen met haar benen hhaahaha! *LOL*

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:22

mijn paard hoeft eigenlijk ook maar alleen met voorijzers, maar ik vind rondom(dus 4 ijzers) veel makkelijker, omdat ik vind dat ze dan in evenwicht loopt. misschien raar, maar dat vind ik

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:08

Ik weet niet hoe de situatie is waar je paard gestald staat. Maar houd er wel even rekening mee dat de winter (en dus mogelijk sneeuw en gladheid) er aan komt, dan heb ik ze in feite liever zonder ijzers staan. Ze glijden dan minder uit en veel naar buiten ga je over het algemeen ook niet.
Maar ik raad je aan om het gewoon even met je hoefsmid te overleggen.

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:59

Ik raad je ijzers nemen in de winter echt 100% af!
Als de bak bevroren raakt, heb je kans op ijsklonten oder de hoef, die erg moeilijk weg te halen zijn, en alleen met kokend water, wat geen pretje is voor jou en je pony! Ik de winter rijdt je meestal niet of nauwelijks buiten, dus heb je de ijzers ook niet echt heel hard nodig.
Maar zoals richtje al zegt: vraag het even aan de hoefsmid.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 08:22

De pony van mijn zusje heeft in de zomer wel 2 ijzers voor en in de winter halen ze die eraf omdat ze die toch niet nodig is Lachen

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 08:33

Ik zou overleggen met de hoefsmid, die heeft ervor geleerd, en kan als het goed is aan de gangen zien of het zinvol is om er ijzertjes onder te leggen.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 08:34

Okej thanks allemaal! Ik denk maar dat ik gewoon ijzers neem alleen in de zomer Lachen

Marije_jiplover

Berichten: 25337
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:57

Bij Duvel wilden we eerst ook helemaal zonder ijzers, maar na twee keer zonder ijzers vond de smid het verstandiger om er voor wel weer ijzers onder te slaan, omdat hij voor een wat dunne zool begon te krijgen. Nu heeft hij alleen in de zomer wel eens 4 ijzers voor de graswedstrijden, maar anders loopt hij altijd op twee ijzers.
In de winter rijd ik ook buiten, net als in de zomer en ik heb nog geen problemen gehad met zijn achterhoeven. Het enige wat ik doe is veel in de berm rijden en als er een hapertje aan de hoef zit, gelijk thuis na de rit even vlak vijlen (heb een oude rasp van mijn hoefsmid gekregen hiervoor). EN zo blijven zijn voetjes prima in conditie.
Maar zoals hierboven al vermeld, overleg met je hoefsmid.

Dees

Berichten: 18929
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:00

Aan het sloffen met de benen kan een ijzer vaak niet wat oplossen..
Daartoe meot je je paard sterker maken door gerichte (dressuur) training.
Om daarvoor ijzers te nemen, is een kostbaar grapje... Dat zou ik niet als reden gebruiken.

MAar als je dan toch ijzers wilt, dan liever 4. Loopt ie in evenwicht.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37285
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:29

Mijn tinker heeft voor ijzers gehad omdat zijn hoeven brokkelden maar met ijzers ging hij juist sloffen terwijl hij dat nooit heeft gedaan.
Ik zou het goed overleggen met je hoefsmid en desnoods voor het bekappen een stukje met hem gaan lopen of even longeren zodat hij kan zien hoe hij loopt.

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-03 13:10

Ja thanks voor de raad allemaal... Bij ons op de fokkerij heeft onze Cob hengst altijd ijzers omdat hij zonder slecht loopt. Vandaar dat ik ze ook wilde nemen. Ze heeft nog nooit op ijzers gestaan en ik wacht er denk ik ook maar mee tot de zomer.... En by the way Dees: Ik heb gerichte dressuur training alleen benk nog niet zo ver hahahah Tong uitsteken

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:18

Ligt er een beetje aan wat je van plan bent met het paard te gaan doen..
Ik heb 2 ijzers voor. En me hoefsmid zei dat ik even moest bellen als ik het L in ging (dressuur) dan kreeg hij er 4... maar alleen als ik dan op gras moet rijden want dan heeft me paard meer grip.. En in het B rij ik op gras gewoon met 2 ijzers voor want dan hoeft hij toch geen rare oefeningen te doen als midden galop en wijken...

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 13:35

Roxxie schreef:
Ligt er een beetje aan wat je van plan bent met het paard te gaan doen..
Ik heb 2 ijzers voor. En me hoefsmid zei dat ik even moest bellen als ik het L in ging (dressuur) dan kreeg hij er 4... maar alleen als ik dan op gras moet rijden want dan heeft me paard meer grip.. En in het B rij ik op gras gewoon met 2 ijzers voor want dan hoeft hij toch geen rare oefeningen te doen als midden galop en wijken...


Ik rij M2 en dalijk Z met alleen 2 ijzers!
heb geen problemen hoor!

mn andere paardje had ook altijd 2 ijzers, t/m M1 en L springen, maar die kreeg spat en had dus achter ijzers nodig om haar beenstand te veranderen, dus vanaf toen had ze er 4, nu heeft ze er weer 2 omdat ze achter geen speciale ijzers meer nodig heeft!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:01

Begin maar eens met 2 ijzers voor. De voorhand draagt over het algemeen meer gewicht dus de voorhoeven slijten meer. Daarbij krijg je er ook vaak een mooier voorbeen gebruik door.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:18

gewoon aan de hoefsmid vragen, ik heb zoiezo in de winter alles eraf maar sommige bij ons hebben alleen voor of alleen achter ijzers dus het beste ishet gewoon te vragen aan de smid

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:25

je kan het beste geen ijzers nemen die verstoren het hoefmechanisme van de hoef. alleen ijzers nemen als je paard het vanwege zijn gezondheid echt nodig heeft. Ik weet niet hoe erg je paard met zijn benen sloft maar als je er hahaha achter zet neem ik aan dat het niet zo erg is dat ie struikeld of er last van heeft. om zijn benen meer op te laten tillen kan je beter balkjes laten lopen, dan wordt ie bewuster van zijn benen en gaan ze ze meestal meer gebruiken.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:26

Sloffers krijgen ook soms van die speciale dingen om hun benen, lederen riemen met ijzeren rondjes aan ... (help, hoe heten die dingen Verward)

Bettine

Berichten: 8557
Geregistreerd: 10-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:34

Wij doen in de winter altijd 2 ijzers (alleen voor) omdat ze dan toch geen wedstrijden op gras moeten lopen, en in de zomer dus wel 4 ijzers (met stiftengaten enz)

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:41

Ik ken er een die loopt Z zonder ijzers

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 13:51

Toen ik mijn paard kocht had ze twee ijzers, vorige winter had ik ze eraf laten halen omdat je dan toch niet op de weg kan rijden wat bleek, zodra de ijzers eraf waren ging ze kreupel lopen ijzers eronder en ze liep toppie!!