spierbevangenheid aan einde weideseizoen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

spierbevangenheid aan einde weideseizoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 08:12

mijn paard kon gister niet goed lopen en liep heel kort de da erbij en uit t bloedonderzoek kwam spierbevangenheid. Hij heeft niet op n andere weide als normaal gelopen en had zn lekkere warme regendek (300 grams) op. Hij is 31 en ik wandel iedere dag een half uurtje met hem dus aan de beweging kan het niet liggen denk ik? In een andere topic las ik dat het ook door plotseling hard rennnen (in weide gebeurt dit nog wel eens)kan komen? Ook zet ik iedere dag dezelfde afgepaste hoeveelheid (half voer ivm weidegang in de zomer) voer klaar. Hij staat nu op stal met alleen een beetje hooi en de da komt vandaag weer voor prikken

Zal het dan toch komen doordat hij misschien gek heeft lopen doen in t land? of misschien dat hij nu toch echt oud begint te worden? Heeft iemand tips om verder te voorkomen?


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 10:33

niemand tips??? heb alle topics al gelezen over spierbevangenheid. Is dit een oude paardenkwaaltje kan er niets over vinden

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 12:14

Het kan ook door de temperatuurswisselingen komen. Zo is het warm in de zon en zo koud. Als ik lees dat ie nu ook al een 300 grs deken op heeft Verward
Natuurlijk is hij ook al aardig aan de leeftijd en dan werkt alles ook niet zo best meer. Kleine dingen kunnen dan grote gevolgen hebben.

Sterkte er mee.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 14:23

spierbevangenheid is niet perse een kwaaltje wat alleen bij oude paarden voorkomt hoor. Maar wat Sugarmiss ook zegt, het kan zijn dat ze flink warm was van het rennen en toen een koude plensbui er overheen.....kan voor zo'n oud beestje genoeg zijn. Is je deken wel goed waterdicht?

Het gras heeft de afgelopen weken trouwens een flinke groeispurt gehad. Dit gras is net zoals in het voorjaar heel gevaarlijk omdat het veel eiwit bevat.

Misschien was het bij jouw paardje wel een combinatie van dingen.
Hoe dan ook wens ik je veel succes.

There is no reality, only perception.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:59

Kan idd door gek doen in de wei hoor! Mijn arabiertje heeft het vroeger 2x gehad:
- 1x toen ik een weekend weg was geweest...ondanks dat mijn moeder haar gelongeerd had, dat was blijkbaar niet genoeg beweging
- 1x toen het ineens heel slecht weer was, ik ging longeren en werd, zoals gewoonlijk zo gek als een deur (niet te stoppen) en viel toen ineens "stil"

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 07:30

ok dan zal het inderdaad wel door het gek doen in de wei komen. mijn oudje kan nog wel eens bij uitzondering een sprint trekken. de da is gister weer langs geweest en hij doet het al beter op de pijstiller en medicijnen. nu nog 2 dagen op stal en dan rustig weer gaan wandelen.
zijn deken is goed waterdicht dus daar kan het niet aan gelegen hebben. Ik denk idd een combinatie van het weer (koud) en gek doen.
bedankt nu voel ik mij meteen minder schuldig dacht dat ik misschien iets verkeerd deed met zijn beweging ofzo. Langer als een halfuur wil ik mn oudje niet aandoen.

Mist

Berichten: 9453
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 17:42

Toch vind ik het ergens vreemd, nu ik je verhaal nog een x lees, want maandagziekte is eigenlijk altijd een combinatie van beweging/voer. Maar als het bloedonderzoek het uitwijst, dan is het natuurlijk zo.

Ik vraag me af of bij zo'n bloedonderzoek echt duidelijk naar voren komt of een paard spierbevangen is.....of dat ze daar vanuit gaan als bepaalde waardes te hoog/laag zijn...snap je wat ik bedoel ? Dat ie bijvoorbeeld een bepaald (vitamine) tekort heeft of zo.

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 11:07

er was idd een of andere waarde in zijn bloed te hoog of te laag ik weet t niet meer en dat wees op spierbevangen en als je op zn rug en kont duwde kromp hij inelkaar dus het is iets met de spieren. hij krijgt van mij altijd merkvoer (pavo) , hartog lucerne, hooi en kompleet supplement van de paardendrogist dus vitamines genoeg denk ik of hij moet ze vanwege slechte vertering (hij is tenslotte 31) niet opnemen maar daar heb ik ze niet over gehoord. hij mag pas weer krachtvoer en lucerne als ik hem weer opgebouwd heb tot zn dagelijkse half uurtje wandelen/ longeren. vandaag mag ik weer gaan stappen met hem dus dat duurd nog wel even. ik hoop zo dat het niet weer terug komt over vaker voor gaat gekomen dus ben ik op bokt aan het zoeken voor tips e.d. hij krijgt pijnstiller en een of ander flesje siroop.

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:13

Spierbevangenheid komt bij mijn paard ook elk jaar voor aan het einde van het zomerseizoen. Ik heb mijn paard dit jaar praktisch niet in het gras gehad, en dit jaar gaat het wel beter..maar toch had ik van de week toen het weer zo omsloeg een stijf paard. Mijn paard is 6 jaar oud. Ik houd ze tegenwoordig erg warm, ze draagt nu overdag een dikkere staldeken, en snachts een regendek daar nog overheen. KOu zal ze neit vatten. Ik kan je verzekeren dat de problemen van mijn paard ook niets te maken hebben met arbeid en de voerverhouding. WAt het wel is, weet niemand, overigens...

Maar een paard van 31 kan ook verzuren vanwege heel andere oorzaken... houd rekening met het gegeven dat de spierverzuring een gevolg is; de oorzaak kan heel vervelend zijn. Het klinkt hard, maar 31 is wel heel, heel oud voor een paard. Ik zou de kleur van zijn slijmvliezen en zijn hart en longen ook goed in de gaten gaan houden....
STerkte ermee. Is niet leuk voor je paard...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:17

Gouda, heb je van de DA geen vitamine E en selenium gekregen Verward Dit is namelijk heel goed voor de spieren. Mijn arabier van toen nog 8 jaar is in maart ook spierbevangen geweest. Het komt niet altijd alleen maar door combinatie voer/arbeid maar ook door kou op spieren (snel afkoelen) en 'verkeerd' rijden. Het is erg belangrijk dat je minstens 10 a 15 min instapt en 10 a 15 uitstapt voor je begint met trainen. Ik geef mijn paard iedere dag vitamine E en selenium door zijn muesli. Omar krijgt 3 keer een kwart bix en 2x hooi (uitkijken met kuilgras want dat is erg eiwitrijk) en de rest vul ik zelf aan als hij gewerkt heeft krijgt hij meer muesli (pavo steamix). Je moet erg uitkijken met eiwitten.

Door de waardes in het bloed na te kijken zien ze of je paard spierbevangen is. Ik geloof LDH en nog iets.. mijn paard had destijds erg hoge waardes en was dan ook accuut spierbevangen.

BTW mijn paard heeft van mei tot september op het land gestaan (overdag) en heeft nergens last van gehad Ik denk dat het bij Omar te maken had met 'verkeerd' rijden... Omar wil graag meteen aan de slag en uitstappen houdt hij ook niet van en ik in mijn onwetendheid Bloos wist niet dat dit zo schadelijk kon zijn

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 11:31

ik rijd niet meer op mn paard, wandel iedere dag met hem en laat hem los, tot eergisteren stond hij nog op t land. Ik heb een bruin flesje gekregen met etiket maar er staat niet op wat erin zit . vit e en selium en die andere met de s hebben ze bij de paardendrogist ook in een supplement maar ik zie dat het ook in mijn komplete supplement zit. mischien als de medicijnen op zijn bestel ik wel zo'n pavo supplement voor de spieren daar zit het ook in maar in grotere hoeveelheden.
Dus kan het toch ook zo zijn dat vanwege zijn leeftijd zijn spieren verzuren? de da heeft ook in zijn ogen en mond gekeken en zijn hart heeft een ruis maar dat heeft hij allang. hij heeft ook vaak dikke stalbenen achter en bruine vlekken op zn oogwit, heel stiijve achterhand zodat hij vaak bijna niet overeind komt
hij heeft het nog steeds naar zn zin maar inderdaad hij is erg oud

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:42

Het zou best kunnen zijn dat hij keihard heeft lopen rennen in de wei en opeens stil is gaan staan.. dan krijgen de spieren ook een klap Verward Scheve mond Vitamine E + selenium heb ik nu ook van de paardendrogist en ik heb Omar absoluut niet meer betrapt op spierstijfheid hij is eerder zo lenig als een elastiekje *LOL* Jouw paardje is natuurlijk ook een stuk ouder dus niet echt te vergelijken Probeer in ieder geval heel erg voorzichtig te zijn met eiwitten e.d. Ik voer hem muesli van Pavo steamix omdat dit redelijk eiweitarm is.

Mijn paard had trouwens ook injecties gekregen toen DA kwam omdat hij gewoon niet mee bewoog Scheve mond Spierontspanners waren het. 2 dagen nadat hij accuutspierbevangen was zag je eigenlijk al niets meer aan hem bij het wandelen. Heel langzaam opbouwen is belangrijk... iedere dag een paar minuutjes langer wandelen. Succes ermee!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Dees

Berichten: 18874
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:50

Dat goedje in die bruine fles, dat wordt wel vaker door dierenartsten vertrekt. Is beter dan Vit E + Selenium, is een goedje dat zeer op verdunde stroop lijkt (plakt!) en het helpt de verzuurde spieren te ontgiften. Consequent geven! Is goed spul!

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 12:05

ik geef zorro pavo herbasan en slobber is dat ook eiwitarm? ik ben dit gaan voeren ipv biks op advies van de pavoconsulent omdat hij verstoppingskoliek gehad heeft vorig jaar winter (3x in 2 maanden tijd). het is wel lichtverteerbaar. ook krijgt hij hartog lucerne omdat hij niet veel hooi binnen krijgt vanwege zijn tanden, hartog zegt dat de eiwitten die erin zitten goed verteerbaar zijn maar de da zij weer dat er in lucerne wel veel eiwit zit. ik geef het al 4 jaar voor zijn darmen maar nu twijfel ik weer of ik er goed aandoe vanwege de eventuele hoeveelheid aan eiwit.

die bruine stroop krijgt hij nu 2x pdag


Horse_

Berichten: 10284
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 12:15

ga denk ik straks maar weer proberen met nog minder krachtvoer met risico van invallen. Toen hij 3 x koliek had moest ik gaan minderen met lucerne en krachtvoer van de da en meer hooi geven maar ja dat krijgt hij moeilijk op vanwege zijn gebit. dus werd hij dunner in de winter. 4 jaar geleden kreeg hij 2x2 kg biks na de koliek 2x 1 kg biks en nu krijgt hij 2 scheppen herbasan en 1 schep slobber misschien moet ik maar 2 x 3/4 schep herbasan en 1 schep pavo slobber gaan geven straks en hopen dat hij niet verder gaat invallen. maar ja aan de andere kant de da zei ook dat hij hem liever iets aan de dunnere kant dan ziet (moet hem schraal houden) alleen ik vind het zon naar idee'als je zn ribjes gaat zien hij was altijd zo mooi rond


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bretsa, Googlebot, roxiie, winnetou4502 en 28 bezoekers