wagentje echt te klein?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 16:45

Ik had geantwoord op een erg leuk wagentje.
Nou mailde die vrouw terug dat het niet past, want het is voor shetlanders tot 1.00m. Scheeld dat dan echt zoveel dat het gewoon niet meer past?! Bij tuig snap ik het ja, maar het karretje? is 15 cm een ramp?! Kheb er geen verstand van, dus het zal dan wel als ze dat zegt. maar t'was zo'n leuk karretje voor pink! Verdrietig

_________________
<FONT COLOR="deeppink">Lieve Pinky, dat het zover zou komen...
Had ik alleen maar kunnen dromen!
</FONT COLOR="deeppink">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Pinky_girl op 2001-10-07 16:47 ]</font>

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 16:55

Dit is een karretje waarvan ze ook zeggen dat er een pony van max een meter voor kan. Dennis is ong 99 cm.<br>
[img]../upload/560/dennis_voor_de_kar.jpg[/img]<br>
Dit is alleen even om je een idee te geven. Ik hoop dat je er wat aan hebt.
XXX
Ciska

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 17:19

jaaaaah die is het!!!!
hahaha toeval!
Maaruh, is dat echt zo? Ik vind hem zo mooi! Kwijl Frusty

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 17:20

Mooie foto trouwens Lachen Kwijl Lovers
lekker shetje heb je (verzorg je Lachen )

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:23

Tja ik weet het niet, maar misschien kun je er een grotere boom aanzetten Verward (ik weet niet of het kan, maar misschien een mogelijkheid?)

_________________
<FONT COLOR="deepgreen">
Je bent nooit te blond om te leren.
</FONT COLOR="deepgreen">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ineke2 op 2001-10-07 17:23 ]</font>

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 17:26

ik denk (denk het echt hoor want zoveel verstand heb ik er niet van )dat het te maken heeft met die dissel (geloof dat het zo heet) iig dat waar de bomen aanvast zitten zit vrijlaag bij dit wagentje zie je dat de bomen dus vrij steil al omhoog lopen?
Ik denk dat dan 15 cm best een eind uitmaakt

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 17:28

ja dat zag ik ook... Vind het alleen zo jammer Boos!
Was net een gaaf wagentje, toch? Verdrietig

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 18:01

Dit karretje is eigenlijk al te klein voor de shet die ervoor loopt. Omdat het een vierwielig wagentje is, zal het niet zo'n probleem zijn, maar eigenlijk horen de bomen vrijwel horizontaal te lopen.
Vooral met een tweewielig wagentje is dat heel belangrijk. Als de bomen dan te laag zijn, komt er veel te veel druk op de schoft. De pony moet dan zowel trekken als dragen tegelijk en dat is niet de bedoeling.
Liggen de bomen te hoog dan wordt de pony als het ware omhoog getild, vind ie niet echt leuk Haha!

Bij een vierwielige wagen heb je daar wel wat meer speling mee omdat dan niet het gewicht van de wagen meespeelt.
Maar op de foto hierboven kun je wel zien dat ook de strengen niet horizontaal lopen,. Dit betekent dat de druk op het borststuk niet evenredig verdeeld is. Het borststuk wordt scheef getrokken omdat de strengen naar beneden lopen.
Dit betekent dat niet het gehele borsttuig gebruikt wordt om te trekken en dat kan drukplekken opleveren.
Bij deze shet zou ik persoonlijk een wat groter wagentje kiezen.

Ik hoop dat je iets aan dit verhaal hebt.

Oja, nog ff tip voor het meten van een tweewielig wagentje. Als je het wagentje horizontaal houdt moeten de bomen ter hoogte van de stroppen komen te hangen. Dat zijn die dingen waar de bomen dus doorheen gaan. Op de foto zitten de stroppen trouwens een beetje aan de hoge kant naar mijn mening.


Succes met het zoeken van een wagentje!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: Belgiƫ (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 18:17

Afbeelding
(documentatie uit: http://www.xs4all.nl/~hoefsmid/)

Ik kan je uitleg niet helemaal volgen.
Als je lamoenen ongeveer even hoog moeten zijn als de stroppen, dan ga je bij een paard van een 1m70 toch ok ene grote koets moeten hebben, terwijl die even goed voor een marathonwagen gaan? Verward
De lamoenen zijn wel erg recht, bij onze koetsen zijn die altijd gebogen en ook het uiteinde is naar buiten gebogen, zodat het paard meer ruimte heeft bij wendingen.
Of zit ik verkeerd?
Voor de rest kan ik je hele uitleg volgen en kan ik alleen maar ja knikken *LOL* *LOL* *LOL*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: visje op 2001-10-07 18:18 ]</font>

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 18:30

Je hebt gelijk. Het verhaal van de bomen die gelijk moeten lopen met de stroppen, geldt voor 2-wielige wagentjes.
Bij vierwielige wagentje geldt dit minder alhoewel ik vind dat het gedeelte wat door de stroppen gaat, horizontaal moet zijn. Dat kun je dus bereiken door gebogen bomen te gebruiken. Even niet goed over nagedacht Bloos
Overigens lopen bij deze foto de strengen wel mooi recht.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 19:01

Oke bedankt voor jullie uitleg (bokt rules *LOL* )
Maar het is dus echt te klein voor een pony van 1.13
Oke dan, ik vertrouw jullie blindelings, ik zoek verder Lachen
groetjes

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 19:10

Als het dit karretje is gaat het dus niet. Het karretje was hier net die zelfde ochtend aangekomen en hij had niet z'n eigen tuig om. Het is in mini tuigje dat hij hier om heeft. Hij staat hier ook voor het eerst met een broek voor de kar.
Ik was ook helemaal verlieft op dit karretje en ook omdat ze er ook in het 2 span voor kunnen(als we goed 2-span tuig hebben). Zelfs Max van 80 cm trekt dit karretje met gemak(en hij heeft nog maar 2x voor de kar gestaan).
Ik heb er zelf ook niet zo veel verstand van maar als hoor wat irene visje zeggen zou ik het zeker niet doen.
Zonde maar beter dan het pas te ontdekken als je het karretje al thuis hebt staan.
XXX
Ciska
PS. ik verzorg deze stroere patser. Hij is mooi he! Ben d'r helemaal trots op. Dat strakke figuurtje heb ik er helemaal zelf op getraint. Haha! Haha!

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 19:24

jajajaja ik geloof jullie al Haha!
Haha
ja dennis is serieus 1 van de mooiste shetjes die ik ken. Al heb ik hem nog nooit in het echt gezien natuurlijk... Mijn ideale shet moet alleen iets meer wit hebben Lachen (sokjes, kol, sneb of blesje Lachen )

Groetjesss

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 19:37

Sorry ff of topic:
zoals Pinky's aftekeningen?
Vind ik ook mooier maar een bruine shet is al zeldzaam laatstaan een met aftekeningen.
XXX
Ciska

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 19:40

Nou, hoeft geen 4 gelijke witten benen te hebben hoor, gewoon een wit mini sokje, of een snebje breekt al iets, zeg maar.
Maar voor mij is Pinky inderdaad het mooiste Haha! hahahaha

Inderdaad, ken niet veel shetten die ik ECHT mooi vind. veel wel liefs, schattig enzo, maar echt mooi niet.
Maar dennis vind ik zeker wel mooi. beetje 'edeler' dan de meeste shetten zeg maar, lekker stoer

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 19:45

weer ff oftopic:
edel valt wel mee. Hij heeft een paar benen die je bijna poten ga noemen. Hij is wel mooi slank en heeft een onwijse hals. Maar alles is in verhouding. Als hij een paar aftekeningen had(een blesje zoals Pinky) dan was hij perfect geweest(voor mij dan).
Tammy heeft een onwijs lijf(met buik=gras en veulen) met best iele beentjes.
XXX
Ciska

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-01 19:49

Ja oke dat bedoelde ik Lachen wel lekker fors gebouwd, maar niet zo lomp, of hoe zeg je dat...

Tja, oke Pinky IS nou eenmaal geweldig Knipoog hahaha *lekker trots* Lachen

Nee hoor, er zijn vast genoeg mensen die Pinky niet mooi vinden.. Pinky's bouw is namelijk best brak. Hij loopt niet mooi met de achterhand.. maar qua tekeningen enzo vind ik hem wel erg mooi

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 21:37

oh wat een gaaf wagentje zo 1 wil ik er nou ook ben ik al heel lang naar opzoek weet iemand wat voor deze shet:

[img]../upload/271/jerommetdekar.jpg[/img]

[img]../upload/271/jerommetkar.jpg[/img]

[img]../upload/271/jerom3.jpg[/img]

ik ben benieuwd!!! p.s sorry dat ikm dit topic weer open..

Slapen Lips are sealed

Annemieke
Berichten: 2952
Geregistreerd: 18-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-01 21:41

Ik heb hetzelfde karretje als dennis. Iemand die ik ken heeft hem ook. Een vriendin van haar heeft haar welsh van 1.16 ervoor gezet. De kar kwam tegen z'n achterbenen en hij is toen helemaal doorgedraaid. Nu is hij als de dood voor iets dat achter hem hangt. Het is dus echt te klein voor pinky. Maar goed dat je hem niet gekocht heb.