westernpaardje kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

westernpaardje kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 12:49

Hallo allemaal,

Ik weet niet of ik het hier neer moet zetten of op eenmaal andermaal, maar aangezien alle westernmensen hier komen en niet allemaal op EA post ik het toch hier.
Mijn planning is om volgend jaar dan eindelijk een eigen paardje te gaan kopen en ik ben me nu alvast aan het orienteren.
Ik ben op zoek naar een paardje wat in ieder geval de basis al kent.
Aangezien ik zelf ook nog een hoop moet leren, heb ik ook liever een paardje wat het meeste al kent.
Groen op groen is voor mij niet zo'n goeie combinatie Haha!
Het mooist zou zijn als ik een paardje kan overnemen van iemand die overstapt naar een quarter.
Hebben jullie nog tips, adresjes, waar moet ik allemaal op letten bij de aanschaf van een paardje, prijsklasses etc. ?

Ik zie op marktplaats ook veel verschillende prijsklasses.
Zo heb ik een super mooi paardje gezien van 3,5 voor 900 euro. Haar moeder is een arabier..
Ik vind dit niet duur. Paardje is licht aangereden. Ik vraag me dan af is er niets mis met dit paardje. Als ik het vergelijk met de andere paardjes die daar te koop staan, die zijn een stuk duurder.

Bedankt alvast.

Groetjes Marcella


pocopams
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:08

he hallo,
mijn palamino merrie staat te koop
is denk ik wel wat voor jou!!!!

pocopams
Berichten: 2
Geregistreerd: 24-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:09

stuur een pb!!!!!

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:44

Alle aanbiedingen idd graag per PB. Verder denk ik dat een arabier die net ingereden is niet iets voor je is.
Ga op zoek naar een wat ouder paard, wat nog goed gezond is in hoofd en lichaam. Bijvoorbeeld van een ervaren ruiter die aan 'iets jongers' toe is of een paard waarmee de eigenaar niet meer verder kan stijgen.
Van zo'n paard kun je nog veel van leren.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:54

Sugarmiss schreef:
Alle aanbiedingen idd graag per PB. Verder denk ik dat een arabier die net ingereden is niet iets voor je is.
Ga op zoek naar een wat ouder paard, wat nog goed gezond is in hoofd en lichaam. Bijvoorbeeld van een ervaren ruiter die aan 'iets jongers' toe is of een paard waarmee de eigenaar niet meer verder kan stijgen.
Van zo'n paard kun je nog veel van leren.


Mee eens! Lachen En het is natuurlijk ook heel erg aan te raden, dat je (als je er eenmaal één hebt gevonden) vóór de koop een klinische keuring doet.

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:59

Ik denk dat een rontgonologische beter is Knipoog

Kost een paar centen meer, maar je weet wel waar je aan toe bent. En op het bedrag waar ik denk dat we het nu over hebben (mits raspaard) zijn dat 'pinuts'.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 14:04

Ja, das waar! Zeker als je een wat ouder paardje koopt en/of als je het verleden van het paard niet kent. Bij mijn paardje was een klinische keuring gelukkig genoeg, aangezien hij zowat z'n hele leven bij 'onze' ranch heeft gestaan en er nix is gebeurd. De veearts vond (na de klinische keuring), dat röntenfoto's niet meer nodig waren. Lachen

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 14:18

Ik wil als ik eenmaal een geschikt paardje heb gevonden, hem/haar ook zeker laten keuren. Ik wil later niet voor verrassingen komen te staan.
Maar ja het blijft moeilijk, je weet nooit wat er met een paardje gebeurd is.
Ik wil ook zeker een paardje kopen waar ik wat van kan leren en met hem/haar verder kan leren. Haha!
Ik heb nu in ieder geval een bijrijdpaardje gevonden waar ik een hoop van kan leren tot ik een eigen paardje koop.
Escala van Vikki. En daar ben ik errug blij mee Haha!

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 14:42

Ik heb je een pb gestuurd !

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

yesta

Berichten: 193
Geregistreerd: 30-07-03
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:49

zowieso, zullen de meesten die hun paardje verkopen er goed aan doen om een recent keuringsrapport erbij te doen Lachen (including me) ik laat yet volgende maand keuren...

Please understand my situation... Knipoog i'm a perfect example for what some people call "retarded" Haha! (OJA: PROFIEL UPDATE! check het uit!)

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:37

toen ik jou verhaaltje las,kwamen er twee reacties in me op,waarom ben je je aan het orienteren als je pas volgent jaar een paardje koopt Scheve mond ,en je zoekt eigenlyk een paardje die alles kan en perfect loopt etc.,dat snap ik hoor,maar dan het paardje mag niet te duur zyn,ong.900 euro,ben ik nou gek ,of is zoiets een spotprysje.ik wens je veel succes by je zoektocht.

Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:06

dirkje schreef:
toen ik jou verhaaltje las,kwamen er twee reacties in me op,waarom ben je je aan het orienteren als je pas volgent jaar een paardje koopt Scheve mond ,en...


Dat vind ik juist hartstikke goed! In de meeste gevallen moet je eerst een paar paarden gezien/gereden hebben voordat je de juiste hebt gevonden. En natuurlijk kan het liefde op het eerste gezicht zijn, maar het is nooit verkeerd om alvast te gaan orienteren en meningen van anderen te horen Lachen

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:39

Marcella1 schreef:
Ik wil als ik eenmaal een geschikt paardje heb gevonden, hem/haar ook zeker laten keuren. Ik wil later niet voor verrassingen komen te staan.
Maar ja het blijft moeilijk, je weet nooit wat er met een paardje gebeurd is.
Ik wil ook zeker een paardje kopen waar ik wat van kan leren en met hem/haar verder kan leren. Haha!
Ik heb nu in ieder geval een bijrijdpaardje gevonden waar ik een hoop van kan leren tot ik een eigen paardje koop.
Escala van Vikki. En daar ben ik errug blij mee Haha!


Dat is een heel leuk (bijrijd)paardje joh... Knipoog Hihi...kon ik even niet laten... Overigens zou ik als ik jou was lekker kijken naar paarden vanaf een jaar of 6 tegen de tijd dat je je centjes bij elkaar hebt gespaard om een eigen paardje te kopen. Een leuk paardje dat lekker uitgepubert is... 6, 7, 8 vind ik mooie leeftijden. En idd, sowieso klinisch keuren... Mocht je tegen die tijd de mogelijkheid hebben om een paard waar je balangstelling naar uit gaat een tijdje te rijden voor tot aankoop over te gaan dan is dat wel aan te raden (Ik heb Scaal een maand gereden voor ik haar kocht) en dan vind ik persoonlijk een rontgenologische keuring minder belangrijk. Je zou eens op een rijtje moeten zetten wat je allemaal belangrijk vindt (Ik wil wel een waslijst voor je maken hoor... Ik zou als ik nu een paard ging kopen heel veel meer willen weten dan toen ik Escala kocht! Door ervaring 'wijs' geworden he...) zodat je weet waar je op moet letten als je ook daadwerkelijk bij paarden gaat kijken... Het is zo makkelijk om verliefd te worden en te vergeten wat je eigenlijk wou. Enne... tot vrijdag!

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:45

natuurlyk is het harstiike goed om je van te voren te orienteren. OK dan! dat heb ik zelf ook gedaan,en je kunt maar een keer je geld uitgeven aan een by jouw passend paardje.meerdere paarden bekyken is goed.maar wat is de zin van een jaar van te voren??? Verward ik neem aan dat als iemand een paardje verkoopt,dat je dan niet tegen de koper zegt,allee,laat hem nog maar een jaartje staan,we zien wel eens wanneer je hem komt halen.

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 08:27

dirkje schreef:
natuurlyk is het harstiike goed om je van te voren te orienteren. OK dan! dat heb ik zelf ook gedaan,en je kunt maar een keer je geld uitgeven aan een by jouw passend paardje.meerdere paarden bekyken is goed.maar wat is de zin van een jaar van te voren??? Verward ik neem aan dat als iemand een paardje verkoopt,dat je dan niet tegen de koper zegt,allee,laat hem nog maar een jaartje staan,we zien wel eens wanneer je hem komt halen.


Een paard kopen is niet niks.... ,je kan beter een paar maanden van te voren je overal al goed in gaan verdiepen en geen overhaaste beslissingen nemen. Maar misschien heb je mijn verhaal niet helemaal goed gelezen, ik vraag om tips en dingen waar ik op moet letten.
En er ook zijn mensen die hun paardje niet nu, maar volgend jaar willen verkopen. Dus dat komt mooi uit toch?

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 09:03

dirkje schreef:
toen ik jou verhaaltje las,kwamen er twee reacties in me op,waarom ben je je aan het orienteren als je pas volgent jaar een paardje koopt Scheve mond


Ik begon me ook een aantal maanden geleden te oriënteren, omdat ik EIGENLIJK volgend jaar een paardje wilde kopen. Maar ja, dan word je er zo actief in dat je toch zo snel mogelijk een paardje wil kopen. Oriënteren betekende voor mij ook bij verschillende paarden gaan kijken en voordat ik het wist kwam ik mijn droompaardje tegen. Ja, wat doe je dan? Dus zaterdag ga ik daadwerkelijk mijn droompaard kopen (is nog een veulen overigens), terwijl ik zelf dacht aan volgend jaar april ofzo. Maar ja, ik wilde perse een veulen en een veulen kopen in april gaat niet makkelijk worden. Dan moet hij/zij toch nog een tijd bij de moeder blijven voordat hij/zij afgespeend kan worden. Dus eigenlijk wel een goede keuze dit. Je zult toch altijd zien dat de zaken anders lopen dan je verwacht had! *LOL*

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 10:03

Dus eigenlijk wel een goede keuze dit. Je zult toch altijd zien dat de zaken anders lopen dan je verwacht had! *LOL*[/quote]

Ja, dat zul je altijd zien.
Ik zit er nu ook meteen midden in moet ik eerlijk zeggen. Maar mijn planning blijft volgend voorjaar... maar goed je weet nooit natuurlijk Haha!
een paar maandjes eerder zou heel goed kunnen...

flashyjac
Berichten: 6671
Geregistreerd: 03-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:09

Je weet het gewoon niet. Het kan zijn dat het een hele tijd duurt voordat je je droompaard vindt en dan is het alleen maar goed als je een beetje vroeg begint met oriënteren en zoeken, maar het is natuurlijk ook goed mogelijk dat je binnen drie weken al denkt 'JA!' en dan ben je vaak toch geneigd wat eerder overstag te gaan. Al is het alleen maar omdat je niet tegen de eigenaar van een paard kan zeggen: "Houd hem/haar nog maar even een half jaartje vast voor me". Wie het eerste komt, wie het eerste maalt...

dirkje
Berichten: 712
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:56

precies,dat is wat ik ook onderandere bedoel.als je gaat kyken by een paardje ,en hy ryd fyn en is alles wat je zoekt,kun je niet nog een jaartje wachten tot de aankoop.het lykt me,dat als de verkoper zyn paard aanbied,dat hy hem het liefst binnen een kort tydbestek kwyt is.

Bonnigje

Berichten: 2296
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 15:02

Ze heeft het over mij!
Ik heb met haar gemaild over Powell. Ik zit er over te denken om hem over een half jaartje te verkopen omdat ik graag een quarter wil.
Is dus niet zo'n raar idee van d'r....
Ik was nog niet zover om hem ook echt daadwerkelijk te koop te zetten, ik dacht er alleen nog over, ik wil eigenlijk nog een paar maanden met hem verder trainen.
Maar als er nu iemand komt die met hem verder wil op de manier waarop ik met hem bezig ben, dan lijkt me dat een mooie kans voor Powell.

Paints & Quarters, western riding magazine
http://www.paintsandquarters.nl
Level Up, horsemanship magzine
http://www.level-upmagazine.nl

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 23:17

Ha die Marcella! Nou we hebben het er al veel over gehad samen en ik weet hoe het voelt.....vorig jaar ging het bij mij precies zo Knipoog En ik dacht ook "alleen even wat orienteren op internet", maar voor ik het wist stond ik in Belgie aan de voeten van mijn droommerrie Cheyenne....dat was wel even slikken en ondanks dat ik het gevoel had dat ZIJ het 100% was.....waren er even die twijfels van "is het niet te vroeg". Maar geloof mij....ze is het beste wat mij ooit is overkomen. Geen moment spijt gehad.

Ik wil je graag helpen in je zoektocht naar een leuk paardje. Ik weet inmiddels wel een beetje wat voor type paard bij jou zal passen....aangezien je Cheyenne een half jaar hebt verzorgd. Inderdaad....kies voor een ouder paard en zeker niet voor een volbloed arabier (er zijn natuuuurlijk uitzonderingen), maar ik denk dat je zelf wel weet waarom. Gewoon rustig zoeken, goed blijven nadenken en dan komt het echt wel in orde!!! Leuk leuk leuk!!!! Komt hij/ zij hopelijk bij Yennepen te staan

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 23:28

Om te beginnen lijkt het me een beetje voorbarig om nu al naar een paard uit te kijken dat je misschien over een jaar zou willen kopen. Ik ga er van uit dat je nu bepaalde voorstellingen en ideeen hebt, maar bedenk ook dat je eisen over een jaar, helemaal als je verder blijft lessen en wat meer ervaring krijgt in het western rijden, compleet anders kunnen zijn. Stel je bent een beginnend westernruiter, dan ben je al heel blij met een paard dat de basis kent. Maar stel ook dat je gedurende een jaar regelmatig rijlessen zou volgen. Een paard waar je in het begin heel blij mee zou zijn, kan weleens niet genoeg perspectief bieden voor je toekomst. Wat hier al eerder is opgenoemd: de kans is als je gaat kijken, dat je eerder tegen het "ideale"paard aanloopt dan je denkt. Niets is erger dan het ideale paard te moeten laten gaan omdat je het financiele plaatje niet rond kunt krijgen. En neem het van mij aan (en dat is al eerder opgenoemd) het ideale paard komt sowieso eerder dan je had verwacht.

Je suis Charlie.


Toekie

Berichten: 8042
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: Somewhere over the rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 23:43

Ligt het nou aan mij?!? Verward Marcella, je vraagt toch om tips? En toch (nog) niet om een paard?

Marcella1 schreef:
Hebben jullie nog tips, adresjes, waar moet ik allemaal op letten bij de aanschaf van een paardje, prijsklasses etc. ?


Ik ben het met jullie eens dat je niet een jaar van tevoren een paard gaat zoeken en vervolgens aan de eigenaar vraagt het dier een jaar te 'reserveren'. Maar tips e.d. kun je toch ruim van tevoren vragen? Verward Lachen

Ob-la-di ob-la-da, life goes on... brah! :D

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 23:57

Hoe kunnen wij beslissen wat voor Marcella een waardevolle tip is?
Als je begint met een paard, kan de kennis van de eigenaar heel verschillend zijn.
Daarbij is het dan ook nog heel belangrijk of degene het paard aan huis gaat houden (dus ook met een heleboel nieuwe dingen in de verzorging te maken krijgt ) of bij een stal, waar in de meeste gevallen altijd hulp aanwezig is.
Wij kunnen zo van een afstand niet inschatten wat ze wil, wat haar budget is, waar ze naar wil kijken?
En mijn persoonlijke ervaring is, dat je je ook teveel kunt voorbereiden, en dat de voorbereiding (vooral zover van tevoren) uiteindelijk zinloos blijkt te zijn omdat het allemaal toch anders loopt dan verwacht en voorspeld.

Mijn advies voordat je wat gaat kopen: sparen. Je bent voor harnachement (vooral op western gebied) heel snel een klein fortuin kwijt. Bovendien heb ik de ervaring dat een paard over het algemeen duurder is dan je had verwacht. En bij het harnachement tel ik dan bij: goed zadel, hoofdstel, dekens en beenbescherming.
Zoek goede begeleiding, ook en juist bij het uitkiezen van het dier, maar ook bij het berijden ervan.
Laat klinisch EN roentgenologisch keuren.
Verzeker je paard (vooral voor eventuele kliniekbezoeken en koliekoperaties)
Koop goede spullen, vraag advies daarbij, maar koop geen zadel voordat je je paard hebt.

Je suis Charlie.

Marcella1

Berichten: 327
Geregistreerd: 27-06-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 08:26

Citaat:
Toekie schreef:
Ligt het nou aan mij?!? Verward Marcella, je vraagt toch om tips? En toch (nog) niet om een paard?


Toekie, je hebt helemaal gelijk. Ik vraag om tips en dingen waar ik op moet letten. Mijn planning is niet over een jaar, maar over een paar maanden. Zo begin maart. Dat is al over een maand 5. Dus is het nu zeker de tijd om te orienteren.
En ja het zou kunnen dat ik over een paar weken mijn droompaardje tegenkom Haha!
Dan zal ik dat paardje ook zeker niet laten lopen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 9 bezoekers