Fries met stekelmanen..?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Fries met stekelmanen..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 19:07

Knilels heeft altijd maar weinig manen gehad. Ze zijn maar dun en worden niet langer dan 3 handbreedtes. Ook heeft ie altijd bruine dode punten onderin.
Nou heeft ie van de zomer van zn schoft tot iets voor t midden van zn manenkam behoorlijk geschuurd, daar zijn alleen nog wat piekjes over, met een paar verdwaalde lange plukken. Verder heeft ie in de 'lange' manen gaten geschuurd.

Nou zit ik te dubben of ik zn manen gewoon zal trekken zodat ze allemaal even lang zijn, om ze dan weer gelijkmatig lang te laten worden. Ook in de hoop dat ze wat dikker worden.
Als ik ze zoals ze nu zijn gewoon weer lang laat worden blijven ze ongelijkmatig kwa dikte, en ziet t r gewoon niet uit.
Knilles is geen stamboekfries, dus ip kan k het gewoon doen.

Wat zouden jullie doen in zo'n situatie?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 19:09

Ik zou ze op gelijke lengte trekken, dat is het mooist!
Stoere hond heb je trouwens, wij hebben ook 2 Leonbergers!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 19:12

Op gelijke lengte wordt erg kort Haha! Dat is mijn probleem eigenlijk.. T worden dan echt stekels...

En onze hond is btw een Tervuerense herder Clown

Jolli
Berichten: 45
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 20:52

heeft ie staart en manenexceem? dan wordt alles vanzelf weer lang van't winter maar als je de langere plukken bij wilt trekken moet je dat doen. houdt alleen wel rekening dat als je ze bijtrek dat je dan er nog meer haren uithaalt.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 20:55

Hij krijgt komend voorjaar een anti-allergie spuit tegen zomerschuren, eens kijken of dat werkt..
Ik denk dat ik ze inderdaad gewoon snij, scheren doe k niet, ben bang dat ze dan naar 2 kanten gaan vallen.

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-03 22:04

Gewoon netjes allemaal 1 lengte snijden. Denk dat dat het mooiste is.
Erg jammer wanneer paarden schuren. Hopelijk wil die anti-allergie spuit volgend jaar helpen Lachen

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-03 22:08

Die spuit is eigenlijk mn laatste hoop. Heb ALLES al geprobeerd. Van fenonolf tot tea tree-olie tot alles vol met vet smeren toe. K moet er wel bij zeggen dat k denk dat dat niet al te concequent gebeurde.. Heb nooit tijd gehad om ELKE DAG voor m te zorgen. De dagen dat ik er niet ben hangt het van jantje (70, dat oude grijze mannetje in mn profiel) af.. Dan is zo'n allergiespuit toch wel een uitvinding.. Dwz als het werkt.

XxXLienkeXxX

Berichten: 1813
Geregistreerd: 17-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 18:51

Wij hebben bij romy een keer der manen er af geschoren... Romy had dus stekel manen als fries zijnde stond onwijs leuk... kreeg ze een bijdehand koppie door. Na 2 jaaar heeft ze nu hele langen manen..

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-03 18:57

K denk dat t knilles ook wel zal staan, maar t hoort niet bij een fries Lachen
Toch gaat t morgen gebeuren. Zal n foto maken van t resultaat Tong uitsteken

Jnien

Berichten: 2373
Geregistreerd: 16-08-03
Woonplaats: somewhere in limburg (NL)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 15:05

Met zo'n spuit moet je oppassen, want ze kunnen er aquut bevangen van raken!
Probeer een BOETT-deken, heb hier alleen maar positieve verhalen over gehoord!
Een vriendin van mij had ook echt alles uitgeprobeerd, inclusief het spuiten (haar paard is er overigens NIET bevangen van geworden, maar het risico is er wel met de spuit, maar het was voor haar ook het "laatste" middel totdat ze dus de BOETT-deken probeerde)!
Dit jaar voor het eerst de deken opgelegd en het helpt!!
Ze heeft em pas een 2 weken afgelaten en toen neigde hij toch weer naar het schuren, dus heeft ze hem nog wat langer opgedaan en heeft ie nergens last van!
Succes!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 17:59

Goed dat je dat zegt, ik ga dr wat meer naar informeren voor t weer voorjaar wordt.. Zo'n boett-deken is inderdaad ook een idee, maar t porbleem bij mn baas is dat hij zelf niets doet. Er loopt een mannetje van 70 rond die voor zn paard zorgt, en ik, maar ik ben dr niet altijd. En dat dek zal toch echt savonds af en sochtends om moeten.. Als dat een keer wordt overgeslagen heeft t nog geen zin...
Ik heb ook liever een dek dan een spuit, ik hou niet van medicijnen, weet nooiit wat erin zit, maar t zou in dit geval de ideale oplossing zijn..

horseyfries
Berichten: 8931
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Lichtaart België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:49

Wij laten de deken dag en nacht op, en vlechten de manen in. We zijn nu twee jaar bezig, vanaf februari tot en met november heeft het paard de deken op, dag en nacht. Zijn manen zijn nu alweer 80 cm.!! Veel beter dan troep smeren of troep laten inspuiten!! En het paard vindt het zaaalig, hij vraagt gewoon om zijn deken na het rijden, zo lekker vind hij het!

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 19:04

Bij een boett deken zou dat omlaten inderdaad wel kunnen, de bucas deken wil ik af hebben snachts, als ie ergens achter blijft hangen is het kapot...

Tamar
Berichten: 89
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 23:00

Ik weet misschien een boett deken te koop. Moet je eens op het forum voor friezen kijken... Zie mijn tekst hieronder..