Zadelmak maken en beleren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 14:42

Bedankt voor de tip. Het is wel riskant om een klein kind op hem te zetten want op het moment dat hij gewicht voelt gaat hij een beetje springen en bokken. Maar alsnog bedankt!

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 18:09

Ik doe het zelf altijd samen met een vriendin. We longeren ze altijd eerst. en dan gewoon stap draf galop... Met het hoofdstel in...
Daarna gaan we het paard laten ruiken aan het zadel. Dit doen we twee a drie dagen dat ligt eraan hoe ie erop reageert. Na die paar dagen zetten we hem op de wasplaats en laten we hem ruiken enz. Dan doen we het met zijn drieen. Eentje die bij zijn hoofd staat en hem rustig praat en af en toe een koekje toestopt. Eentje die het zadel erop legt en eentje die aan de andere kant staat om de singel aan te pakken en losjes aan te singelen. Dus gaatje voor gaatje. De reden dat ik het met zijn drieen doe is omdat ik het te link vind om het zadel los te leggen op het paard en dan om te moeten lopen. Als ie de geest krijgt te gaan rennen. Wat overigens niet kan. Maar het zadel valt eraf zijn de gevolgen niet te overzien.
verder gaan we hem dan gewoon longeren. Eerst zonder klapperende beugels later met.... Dit gaat vaak goed en ontspannen. Ze willen wel eens bokken maar zo lang je ze voorwaarts kan houden houden ze er vaak vanzelf er wel mee op.
Na het longeren houdt eentje hem vast en de andere springt ernaast. en zo bouwen we langzaam op... we zijn van mening hoe meer spanning hoe meer ongelukken er gebeuren. tijdens het zadelmak maken maar ook in zijn latere scholing.

veel succes ermee.. en lukt het je niet schakel dan hulp in dat scheelt echt ongelukken en stress.

groetjes joycje

Megan_
Berichten: 6725
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 21:36

Dankjuhwel!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:05

OK, het is en blijft gevaarlijk om er een klein kind op te zetten, maar er is wel altijd iemand bij die hem vasthoud en weg kan trekken als er toch iets zou gebeuren.

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 12:16

germie schreef:
De singel gaatje voro gaatje vastmaken totdat het vast genoeg ligt om er niet af te vallen (en dat is heel los).


ik zou de singel niet zo los doen dat het zadel net blijft liggen, het zadel gaat dan vaak klapperen op de rug in draf en galop en dat is juist wat veel paardjes eng vinden met het zadelmak maken. Verder lijken me de adviezen van germie en joycy wel goed.