Dan toch wat mis met Licor

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Dan toch wat mis met Licor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 12:59

Scheve mond

Net terug van stal.
Vandaag ging de DA van de manège komen, en ik vond het wel een goed idee om Licor nog maar eens te laten checken op eventuele lichamelijke mankementen. Als de DA er dan toch is, kan je daar handig gebruik van maken.
Licor stond in zijn stal te suffen, en had wederom last van een ontstoken oog. Dat heeft hij de laatste maand zowat elke week, maar meestal is het na een dag over. Gisteren als ik hem rond 16u had binnengezet was het weer zover en vandaag was het nog niet weggetrokken. Terwijl alle andere paarden hun hooi aan het eten waren, stond meneer te maffen in zijn stal.

Het verdict van de DA luidde dan ook: oververmoeid, zowel psychisch als lichamelijk is hij OP. De indrukken van de laatste maanden zijn hem blijkbaar allemaal wat teveel geworden, de arme schat... Zijn weerstand is volledig afgebouwd en dat verklaart ook waarom hij zo vaak een ontstoken oog heeft en dat het niet meer zo snel geneest.
Of er een verband met het staken is, weet ik niet, maar dat zou best wel kunnen, aangezien hij nu 2 weken enkel licht longeerwerk heeft moeten doen en de afgelopen twee dagen met rijden niet meer staakte; wschlk omdat hij dus niet meer zo hard aan het werk moest.
Hij heeft twee spuitjes met een vitamine- en hormonen-preparaat gekregen. Die zouden hem er bovenop moeten helpen, het kan zijn dat hij de 1ste twee dagen heel erg hengst gaat zijn door de hormoontjes, maar dat trekt vanzelf weer weg. Als het dan niet beter is, krijgt hij een vitaminekuur van 30 dagen.
Morgen mag ik weer rijden, maar ik moet heel erg rustig met hem weer aan het werk gaan.

Ik voel me best wel schuldig, omdat ik de tekenen eigenlijk wel zag (suf vaststaan als ik hem borstelde, de oogontstekingen), maar er geen conclusies heb uitgetrokken. Ik heb hem gewoon overvraagd...

Hij staat nu iig blij op de wei, en morgen zien we wel weer verder...


ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:09

bij een éénzijdige terugkerende oogontsteking mag je toch ook niet de mogelijkheid over het hoofd zien dat er met dat ene oog iets is waar eventueel een lokale behandeling voor nodig is. want ook als z'n weerstand verbetert lost een eventuele ooginfektie zich daarom niet zomaar spontaan op.
veel beterschap iig! OK dan!
Laatst bijgewerkt door ingeo op 08-10-03 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Mar__
Berichten: 6656
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: There's no place like home

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:10

Owh jeeh gelukkig dat de dierenarts er was dan! Ja mijn pony had van de zomer ook ontstoken oogjes dat was gelukkig snel over Lachen Good luck ermee! Kussies

Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten, maar de echo ervan duurt eindeloos!!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:11

Jeetje meis... dat is ook niet fijn!
Maar je bedoelt toch niet met lichamelijk 'op' dat ook z'n botten, gewrichten en pezen op zijn???

Nou ja.... ga maar lekker genieten met hem...

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 13:18

carola schreef:
Jeetje meis... dat is ook niet fijn!
Maar je bedoelt toch niet met lichamelijk 'op' dat ook z'n botten, gewrichten en pezen op zijn???


Nee dat bedoel ik niet, hij is gewoon heel erg moe... Voor de rest is het lichamelijke een gevolg van het psyschische...

En ik heb een oogzalf nu hoor, het is niet dat ik niets aan het oog ga doen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:27

ja het is allemaal niet niets wat er de laatste tijd allemaal met hem gebeurd is, zoveel indrukken enz enz.
Daarom zei ik toen in je topic over die clinic in Spanje dat ik dat sowieso niet met paard zou doen.... zeker niet een paard wat "net" pas verhuisd is van Spanje naar Belgie, het vergt meer van ze dan ze je doen laten denken in het begin.

Wij hadden vorig jaar zomer een Andalusier staan uit Duitsland, die mensen hadden hem net 6 maanden, hij was net 7 weken terug gecastreerd en hij was nu met hun mee op vakantie naar de Nederlandse kust... dat dier was bek- en bekaf... lichamelijk en geestelijk.
Hopen dat hij weer helemaal toppie wordt Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Ann

Berichten: 13239
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:27

Je weet nu tenminste wat je er aan kunt doen, arme Licor, gelukkig heeft hij aan jou een goede baas Lachen

Gillian

Lennon

Berichten: 4342
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:39

Positief dat je nu tenminste weet wat er met hem scheelt...
Maar even een vraagje, als hij 'op' is, van alle indrukken die hij te verwerken heeft gekregen e.d., kan je hem dan niet beter gewoon een tijdje terug 'paard' laten zijn: lekker buiten op de wei, niet te veel en te zwaar werk (buitenritjes als die mogelijk zijn e.d.) om hem te laten bekomen ?
Of was je dit misschien al van plan en heb ik niet hard genoeg tussen de regeltjes doorgelezen Knipoog

Accept what is, let go of what was, have faith in what will be

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 13:46

Natalie"]
Positief dat je nu tenminste weet wat er met hem scheelt...
Maar even een vraagje, als hij 'op' is, van alle indrukken die hij te verwerken heeft gekregen e.d., kan je hem dan niet beter gewoon een tijdje terug 'paard' laten zijn: lekker buiten op de wei, niet te veel en te zwaar werk (buitenritjes als die mogelijk zijn e.d.) om hem te laten bekomen ?
Of was je dit misschien al van plan en heb ik niet hard genoeg tussen de regeltjes doorgelezen Knipoog
[/quote]

Hij staat nu op de wei (niet zoveel als thuis, maar dat kan ik ook niet verwachten), en ik ga het werk idd heel erg licht weer opnemen Knipoog .


[quote="Cloris schreef:
Daarom zei ik toen in je topic over die clinic in Spanje dat ik dat sowieso niet met paard zou doen.... zeker niet een paard wat "net" pas verhuisd is van Spanje naar Belgie, het vergt meer van ze dan ze je doen laten denken in het begin.


Ga ik ook zeker niet meer doen... Licor 'toonde' idd in het begin alsof er niets aan de hand was...

Don_Marcello

Berichten: 1226
Geregistreerd: 16-07-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 13:49

Heeft bij Llano ook goed geholpen zo'n vitanminekuur. Ik had met hem ook in korte tijd even wat te veel gedaan: Wedtrijd, ongelukje in de veewagen (benen over de stang); carrousel optreden met voor het eerst met S&T en sabel en met andere paarden samen, op de plaats voor een kasteel; Dresuurclinic; Optreden in Feria show (met voor het eerst iemand achterop!) Meneer (nu ja je weet wel meneer) vond het allemaal prima, maar de fut ging er wel uit. Ondanks goed eten toch vermageren. Na de vitaminekur is hiij weer helemaal terug (gelukkig).

Hormonenkuur en zelfs spierversterkers is me ook aangeraden maar daar ben ik niet zo weg van.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 14:02

jeetje joh, ja dat is iets wat niet iedere dierenarts zal zien, zij van de manege is een goede dierenarts! Fijn dat je er nu dan toch achter bent gekomen wat het is /zou kunnen zijn. Kan je nagaan wat voor lief paard je hebt. blijft gewoon doorlopen! En zoiets, kan jij ook niks aan doen hoor, jij kent je paard niet anders als "rustig" dus ja, dat er dan nog iets aan de hand zou kunenn zijn... daar denk je ook niet gelijk aan! Maar dan nog, je hebt gedaan wat je kunt Lachen mijn complimenten!
Gij die zoekt, zal vinden!

Succes met Licor Lachen

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 14:49

Tja precies zoals Cloris zegt het is niet niks wat Licor allemaal heeft meegemaakt de afgelopen tijd. Naar mijn mening zijn de meeste PRE's zo dat als ze iets laten merken het al veel te ver is gegaan. Ze zijn gewoon te braaf wat dat betreft.

Knuffel hem maar veel en laat hem maar lekker rusten komt het straks zeker weer goed.

Karina

Berichten: 1438
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 15:40

Jee, het is natuurlijk rot dat er nu toch wat met hem aan de hand blijkt te zijn, maar je mag wel in je handjes knijpen met die vee-arts daar op stal!
Hoeveel zullen er niet zijn die alleen maar zo kijken van "okee, ontstoken oogje = ontstoken-oogjeszalf, alsjeblieft, veel plezier verder"?
Fijn dat je er een getroffen hebt die verder kijkt dan het duidelijkste symptoom, en echt je hele paard beoordeeld en onderliggende oorzaken opzoekt.
Daar heb je wat aan!

P.s.: ik heb Barón, die ook pas begin van de zomer uit Spanje gekomen is, standaard een poos aan de echinaecea en probiotica's gehad, is prima voor de opbouw van de algehele weerstand in een nieuwe omgeving na doorgemaakte stress. Verder is Foenegriek(zaad) prima voor het opwekken van de eetlust en een natuurlijke uitgebreide vitaminebron. Wat ideetjes voor kleine natuurlijke dingetjes die je zelf ook nog zou kunnen doen.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Alja

Berichten: 25580
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 18:14

wat sneu voor hem, het is natuurlijk ook niet niks wat voor veranderingen hij heeft mee gemaakt de laatste tijd
veel beterschap!!!

ONDERSCHRIFTLOOS

Mireille

Berichten: 41893
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:03

Goed dat je hem hebt laten controleren! Geef hem maar een flinke knuffel.
Beterschap! Ach gut

Mijn naam is haas.

Incognito! 8-)

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:18

ingeo schreef:
bij een éénzijdige terugkerende oogontsteking mag je toch ook niet de mogelijkheid over het hoofd zien dat er met dat ene oog iets is waar eventueel een lokale behandeling voor nodig is. want ook als z'n weerstand verbetert lost een eventuele ooginfektie zich daarom niet zomaar spontaan op.
veel beterschap iig! OK dan!


Inderdaad als ik jouw verhaa lees denk ik meteen aan maandblindheid!
Dat heeft mijn paard ook dan zijn ze ook goed ziek en voelen zich erg moe en lusteloos. Ze kunnen dan ook het licht niet goed verdragen, dus mocht hij het nou nog langer houden laat de dierenarts daar dan even op letten.
En nou denk je misschien, dat had hij dan toch wel gezegd?
Nou bij mijn paard zijn 4 verschillende dierenartsen wezen kijken voordat ze erachter kwamen dat het maandblindheid was, eerst was het een ontsteking, toen een beschadeging aan de druiventros, toen een beschadeging aan het hoornvlies en ook staar had nog de revue gepasseerd.

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:18

Als dat tranende oog aanhoudt en ook pusserig is, zou je nog kunnen laten controleren of het traanbuisje niet verstopt is.


DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:52

Hej,

Dat is niet zo mooi maar eerlijk gezegd had ik het wel een beetje aan zien komen, helemaal toen hij begon met staken, maar ja dat had ik in dat andere topic ook al gezegd (dat het iets psychisch kon zijn en dat hij veel te verwerken heeft). Paarden kunnen nu eenmaal niet praten Huilen
Gelukkig krijgt hij nu rust en met jouw zorg en knuffels zal hij er idd snel weer bovenop zijn, wat Lisette al zegt. Ook wat Lisette aangeeft, het zijn gevoelige paarden die niet snel iets laten merken en zelfs met pijn enzo gewoon doorwerken. Die vitamines zullen hem er ook doorheen helpen maar ik zou ook idd wat iemand aangaf even tijdelijk iig een of meer supplementen bijgeven zodat hij zich iig lichamelijk sneller weer beter voelt. Dan zal zijn weerstand dus toenemen en waarschijnlijk gaat het dan ook beter met zijn oogje.

Doe hem maar een dikke knuffel van mij en ook eentje voor jou natuurlijk Ach gut

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 15:11

Effe een update.

Zijn oogje was vandaag nog niet zoveel beter, maar ik heb pas sinds vandaag de oofzalf, dus dat zal nu wel veranderen.

Niets gemerkt van de hormonen; hij was vandaag weer zijn alombrave zelf, toch was hij ietwat levendiger dan gisteren. Ik werd zelfs begroet met een zachte hinnik vandaag. De stalhouder zei me dat hij soms niet kon geloven dat het een hengst was, zo braaf vind hij hem. Gisteren had ik namelijk Sarah (Saartje39 hier op Bokt) gevraagd hem weer op stal te zetten, en naar goede gewoonte gedroeg hij zich ook bij haar erg keurig. Lovers

Heb vandaag een drietal kwartier gereden, waaronder veel stapwerk. Het ging heel erg netjes, hij liep lekker nageeflijk, en dat was de laatste weken wat moeilijker geworden (soms ging hij hangen of hoofd scheef), wschlk ook door zijn gebrek aan energie.

Mijn superknol is dus langzaam maar zeker weer de oude aan het worden!! Lachen

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:55

Hoi!
Fijn dat het weer beter met hem gaat! Vervelend dat hij een dipje heeft....en dan zit het weer ook nog eens niet mee Dit weer is natuurlijk ook wel heeeel anders dan in spanje Schijnheilig Maar met een beetje geduld en genoeg tijd komt hij er wel weer helemaal bovenop! Het is maar goed dat hij zo´n zorgzaam baasje heeft! OK dan! Beterschap!

yvetje

Berichten: 2012
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 16:55

Hoi!
Fijn dat het weer beter met hem gaat! Vervelend dat hij een dipje heeft....en dan zit het weer ook nog eens niet mee Dit weer is natuurlijk ook wel heeeel anders dan in spanje Schijnheilig Maar met een beetje geduld en genoeg tijd komt hij er wel weer helemaal bovenop! Het is maar goed dat hij zo´n zorgzaam baasje heeft! OK dan! Beterschap!

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:29

geweldig joh! komt het toch allemaal nog goed! jammer dat ik je niet op internet trof :S ik moet eens aanleren mijn msn op away te zetten, sorry Bloos maar echt fijn dat het beter gaat joh!!!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:35

Idra, je moet je niet schuldig voelen hoor, je doet het juist heel goed met hem! Je bent hem niet, zoals hier vaak gesuggereerd, gelijk hard gaan aanpakken, maar je hebt eerst willen uitsluiten dat er mogelijk andere oorzaken voor zijn stakersgedrag waren.

Nou, die oorzaken heb je gevonden, en je werkt er hard aan om hem weer lekker in zijn vel te krijgen. Is toch juist hardstikke goed? Een pluim voor je hoor OK dan! !

Extremely rare and Beyond Compare

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 17:38

ik geef je helemaal gelijk promptertje, er zijn genoeg mensen die dit niet doen en hun paard daarmee helemaal kapot rijden! Dat valt over jou beslist niet te zeggen! Integendeel zelfs, je hebt gedaan wat je kan, meer kan je niet doen! Helaas kan een paard niet praten, dat maakt het nou eenmaal moeilijk. Maar destemeer is nu duidelijk dat je heel goed bent voor je paard.!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Laurora, Vagabondo en 65 bezoekers