Paard dat overdag buiten gaat, scheren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Paard dat overdag buiten gaat, scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 19:00

Hey, ik vroeg mij af of je een paardje dat overdag buiten op de weide gaat kunt scheren. Omdat ik de laatste tijd intensiever met mijn paardje begin te werken en zij een ongelooflijk dikke winterpels aan het krijgen is, ze heel snel nat in het zweet staat, ookal rij je rustig. Dit is na het rijden dus echt helemaal niet snel droog te krijgen en moet ze dus vochtig op de weide. Dus nu mijn vraag of je zo'n paardje kunt scheren? Zoja, met welke dekens dan het beste aan te doen daarna?

xxxxx

Montana: L1


Yessy

Berichten: 23016
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:07

ik denk dat je wel kunt scheren, maar dan moet je wel een warme deken opdoen, ik weet niet precies hoe dat zit met hoeveel grams enzo, maar de hele dag buiten met dit weer en geschoren dan moet het denk ik toch best dik zijn.

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 19:29

Ja, dat had ik wel gedacht, maar wat voor dekens dan? En wat zou het beste scheerpatroon dan zijn?

xx

Montana: L1


Branca

Berichten: 6138
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: ZO Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:30

Ik leg strakjes een regendeken op als het paard iets of wat vacht heeft.
Door die deken krjigt ie geen echte wintervacht zodat ie niet zeiknat wordt en lang moet drogen. Als het gaat vriezen gaat een winterdek op.
Mijn paard staat dag en nacht buiten (inloopstal), dus waterdichte dekens!
Zou er niet aan moeten denken dat ie geschoren is, dan moet je 'm echt goed inpakken en zeker s'nachts binnen.
Scheren is meer iets voor binnen gestalde paarden.
Dus gewoon nu wat dikkere dekens opdoen, krijgt ie weinig vacht...

Gezochtt bijrijder. Voor paard en ruiter: http://www.mijnalbum.nl/Album=7HUQWTTA

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 19:52

euhm, wel ze kan niet weinig vacht krijgen want ze heeft er al wel een hele bos, héhé en het gaat nog erger worden bij haar.

Montana: L1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 19:58

Idd gewoon scheren
Hoeveel en hoe dikke dekens erop moeten is ook per paard verschillend.
En als het echt koud word kun je er een hals deken bij doen.

Wel zorgen dat alles waterdicht is.

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 20:01

oke fijn dat het mogelijk is want dit is echt wel vervelend hoor. En weet je mss wat voor scheermodel het beste zou zijn dan?

xx

Montana: L1

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:02

Ik heb dan altijd de benen laten staan.
Dit omdat je daar geen deken op kunt doen Lachen

Natuurlijk zou je ook een model kunnen doen waarin je alleen de zweet achrige plekken weg haald.
Maar zo goed kan ik niet scheren, dus haal bijna alles weg Lachen

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 20:05

Haha, ik ga het best laten doen want als ik het zelf ga scheren, zal montana ni veel haartjes ni meer hebbe;) hehe. Ik dacht dus om een dekmodel te laten doen dan, daar zij de benen nog van en ook aan de nieren

Montana: L1

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:20

ik zou hem wel scheren, alleen niet de benen, laat daar wat haar zitten tegen de mok...en zet je paard met een regendeken!!! succes

..Romana Utopia.. mijn meissie 4-ever!!
ik zal je nooit vergeten!!!

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 21:12

Thx, ik denk dat ik ze toch echt wel ga laten scheren. Nu is ze na het rijden al vrij bezweet en binnekort heeft ze nog langer en meer haar en dan is ze na een korte tijd echt gewoon om uit te wringe en echt niet droog te krijgen.

xxx

Montana: L1

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 21:54

ik zou hem ook scheren. Je kan ook voor het jachtmodel kiezen dus een soort deken laten zitten en de onderkant van de hals buik en lendenen sceren.

Z1+1

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 21:54

ik denk dat scheren idd geen kwaad kan, mits je haar goed inpakt.
die van mij krijgt ook al winterhaartjes, heeft wel al een zomerdeken 's nachts op stal op, en sinds vandaag heeft hij overdag buiten een dikkere waterdichte deken op. maar hij is nu ook telkes zeikenat van het zweet, de damp komt er gewoon van af, dus denk ook dat ik hem laat scheren.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 22:08

Welja, kijk dat heb ik dus ook voor na het rijden (ongeveer na 15min werken al). Wel een vraagje, bij het dekenmodel wordt het hoofd daar ook bij geschoren of niet?

Montana: L1

jaggie

Berichten: 4274
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: omg Venlo/Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:16

ik zou het echt niet weten, niks moet, mag je altijd nog zelf weten, ik scheer hem als hij geschoren word in ieder geval helemaal alleen een afdruk van het gelpad laat ik ongeschoren. dus ook z'n hoofd word geschoren.

www.stephaniekox.nl africhting, instructie en verkoop
www.kox-concepts.nl (vastgoed) adviesbureau

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:18

Ik heb geen ervaring in patronen scheren, op de benen, zadel en startdriehoekje na dan.
Maar ik geloof dat bij dat deken model, tot de bakstukken van het hoofdstel geschoren word.

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 22:27

ahzo, oke das wel goed, want anders ik dacht al van "oke die moet het toch wel koud hebbe aan haar hoofd"

Montana: L1

jihoe
Berichten: 1124
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:30

je kan bij het dekenmodel ervoor kiezen om tot de bakstukken te scheren of het hele hoofd niet, aangezien je paard toch niet vaak zweet bij zijn hoofd zou ik het laten zitten

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 22:32

Welja, daar zweet ze dus echt niet hoor, wel achter haar oren daar is ze ook compleet doorweekt. Maar ik ga toch wel kiezen voor tot aan de bakstukken hoor, das iets warmer Knipoog

Montana: L1

Eliesje

Berichten: 1141
Geregistreerd: 06-09-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 22:56

Hoi!
Ik zou dat scheerpatroon doen, waar je de onderste helft van je paard scheert, zegmaar. Zodat hij als het ware nog een uitrijdeken heeft van vacht, en iets op zijn hals. Ik zou de dikste waterafstotende regendeken die je financieel kunt overwegen aanschaffen.

Check mijn CU2 en laat een bericht achter!

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 07:54

Euhm, het probleem bij dat scheerpatroon is wel dat er dan nog dikke pels in haar nek is en daar is net één van de plekken dat ze zich kapot zweet dus ik vermoed dat dat niet zo'n goed idee is dan. Ik heb zowiezo al een goed waterdicht winterdeken dus das al wel iets. Enkel dan nog een een onderdeken en halsstuk en nierdeken zeker he?

Montana: L1

Liselot

Berichten: 32177
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 07:57

je kunt het beste het dekenmodel scheren. hierbij scheer je de hals een streep op de buik en een streep op de kont. hoofd is je eigen keuze.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 08:00

Het hoofd zou ik dan liefst laten scheren tot aan de bakstukken zodat er toch nog iets of wat van warm haar opstaat, héhé. Het dekenmodel had ik al lang in gedachte hoor, ik denk dat dat het geschikste gaat zijn !!

Montana: L1

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 08:20

Ja ik weet ook niet wat ik moet doen.. De stallen zijn nog niet af, de paarden komen in november pas binnen te staan en alleen met mooi weer buiten zeg maar, dus niet bij plensende regen voor het behoud van het land. Maar die van mij is nog nooit geschoren geweest.
En er komt nu al een vacht op. En om nu al een deken op te doen als ze dag en nacht buiten staan, vind ik niet zo slim plan.
Ik weet het nog niet. Ik weet niet eens wat die van mij van een deken vinden, is pas de eerste keer dat die van mij op stal komen te staan bij mij, en Rachel sloopt al d'r bandages van d'r benen als ze er een kwartier mee in de bak staat. Dus ik zie al visioenen van gescheurde dekens in 1000 stukjes Haha!

Joyce de Vos - Horse Charms Webshop - Horse Agility NL - Painting Pony
Let op wegens tijdgebrek en andere bezigheden, ben ik nauwelijks meer actief op Bokt. Graag niet PB-en, maar mailen voor snel bereik :) Bedankt!

Elke86

Berichten: 2242
Geregistreerd: 05-01-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 12:27

Haha, ja mijn vorig zweetdeken was ook in vele stukjes, maar nu hebbe we een product voor anti-bijt en das echt wel een super goe spul ze, ze komen er niet meer aan dan. Montana staat ook enkel maar buiten als het dus droog is, als het regent of sneeuw staat ze binnen en ze komt tegen 17u-18u terug in de stal en gaat tegen 10u smorgens naar buiten.

Montana: L1


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, bonnie1998, Sterrenpony, Wopkebrok en 29 bezoekers