Terug naar de VA geweest met Bolivia

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-01 08:48

Ik moest haar eerst weer longeren op het zachte en het harde. Alles zag er heel goed uit. Volgens de VA was er niets meer te zien en is ze er lichamelijk weer helemaal aan toe om getraind te worden.

Daarna moest ik rijden onder de keurende blik van de VA, Spirit, Brigitte (die zo lief waren om mee te gaan) en een instructrice/fysiotherapeut.

Bolivia moet nageeflijk lopen omdat anders het hele verhaal van de kreupel zijn etc door de artrose weer opnieuw begint. Ik kan haar niet nageeflijk rijden.

Daarna is de instructrice, die dus tevens fysiotherapeut is en jarenlange rijervaring heeft op heel veel paarden, op Bolivia gestapt. Ze doet dat om te kijken hoe dicht Bolivia tegen de nageeflijkheid aanzit etc.
Bij haar liep Bolivia wel nageeflijk, maar viel in de galop wel uit elkaar.

Toen ze afstapte zij ze dat ze dacht dat Bolivia iets in haar nekwervels had: de verbinding tussen de 1e en 2e nekwervel is instabiel (te los), dit vangt ze op door de verbindingen tussen de 3e en 4e en tussen de 4e en 5e vast te zetten.
(De manueel therapeut heeft het gecontroleerd en dit was dus ook zo, vind ik wel bizar dat je dat voelt als je rijdt)

Het gevolg hiervan is dat het heel moeilijk is om Bolivia nageeflijk te rijden. Je hebt daar heel veel gevoel voor nodig en dat ontwikkel je natuurlijk alleen maar door lange tijd veel verschillende paarden te rijden.

Ze gaf aan dat het heel moeilijk zou worden om mij te leren om Bolivia nageeflijk te rijden, MAAR dat het wel essentieel is voor de gezondheid van het paard Boos!

Ik ga dus nu bij haar lessen (naast mijn normale lessen), dan gaat ze kijken of ze het mij kan leren. Ik hoop stiekem dat ik mijn eigen instructeur zo ver kan krijgen dat hij een keer meegaat zodat hij ook de medische kant van het verhaal van een expert hoort en niet van mij.

De conclusie is dus dat als ik Bolivia niet nageeflijk rijd dat ik haar dan kapot rijd.

Oh ja een laatste detail wat het ook niet makkelijker maakt: om het te leren zal ik veel moeten rijden, maar als ze niet nageeflijk loopt, dan mag ik eigenlijk alleen maar 20 minuten om de dag rijden (nou in die tijd leer ik het nooit). Als ze nageeflijk loopt dan mag ik zoveel rijden als ik wil.....

Ik heb me voorgenomen dat ik het ga proberen en dat ik er keihard voor ga werken en ik hoop dat het lukt!!

Maar diep in mijn hart denk ik er toch meteen achter aan dat ik al een tijdje bezig ben en dat het gewoon niet lukt. Verdrietig


maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 08:54

Jeetje, wat lastig! Maar het lukt je vast wel. Helemaal als je nu ook nog bij die fysiotherapeut gaat lessen. Heel veel succes!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 09:42

Go manon Go! doe je best en het lukt!

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 09:47

Jeetje, wat zul jij je vreselijk verscheurd voelen...het is echt een behoorlijke last op je schouders! als ze namelijk niet nagevelijk loopt rij je haar kapot...probeer dan maar eens ontspannen te rijden, je bent daar natuurlijk toch mee bezig in je achterhoofd! Sterkte ermee en van het rijden bij de fysiotherapeute zul je toch het een en ander leren, dus hou goede moed!!!
Het gaat gewoon lukken!!!


_________________
<FONT COLOR="white">*Opinions are like assholes...everybody's got one ~ Larry Flynt*</FONT>
<FONT COLOR="purple">[img]../upload/19/925.gif[/img]*Moderator Verslag van de Dag*</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: orri op 2001-10-07 12:51 ]</font>

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:13

Zeker weten dat het je lukt hoor!
Ik kan me voorstellen dat je je nu, zo vlak na dit te horen hebben gekregen, even voelt alsof je niet in staat bent hiertoe, maar ik heb er echt een goed gevoel over, dat het tussen jou en Bolivia goed komt.
Dus gewoon enthousiast de lessen volgen, elke kleine stap voorwaarts is eigenlijk een supergrote!
Ondertussen verplicht elke keer 5 minuten knuffelen op stal met je lieverd Lovers .
Dieren voelen errug goed aan wanneer je onzeker bent. Bolivia weet niet waarom, zal met veel onbeantwoorde vragen zitten, maar ondertussen wel merken dat je na elke les nageeflijkheid wat 'opgeluchter en positiever' aanvoelt.
Dat is waarschijnlijk wat Bolivia kan voelen. Ook al lukt het nog niet goed, elke les is weer een stapje verder. Ook al zit of Bolivia, of jij tijdens de les vol onbegrip, jij weet dat je werkt aan de situatie en dat gevoel breng je dan automatisch op haar over.
Het gevoel van: het is nu nog even niet perfect, we hebben nog wat te leren, maar dat geeft allemaal niks, Bolivia.
Want geloof dit:
alles komt goed!
En Bolivia, nog even iets:
Dorine wou je vragen of je Manon een lieve knuffel wou geven, omdat Manon vreselijk ongerust is, en dat ff nodig heeft... Tong uitsteken
Succes Manon! Go for it!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 10:28

Wat een lastige situatie waar je nu in zit. Maar gelukkig wordt je bijgestaan door heel kundige mensen en dat maakt de kans van slagen natuurlijk alleen maar groter. Het andere deel is afhankelijk van jou inzet en daar ontbreekt het volgens mij niet aan bij jou! Gelukkig ben je er nu tijdig bij en kun en wil je er iets aan doen.
Dit gaat vast en zeker lukken!

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 12:54

Jeetje wat een vreemd gevoel lijkt mij dat, het is of/ of, zeer lastig en beangstigend. Maar je hebt die fysiotherapeut en de rest als grote hulp en die zullen je bijstaan. Heel veel succes en het gaat je lukken echt waar! Knuf aan Bolivia Lovers

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 13:55

.. Verdrietig
Dit is echt helemaaal niet leuk, en ik kan haar helemaal niet nageeflijk rijden...

_________________
<font color="darkviolet" size=2 face="tahoma"><b>What about elephants
Have we lost their trust
What about crying whales
We're ravaging the seas <font color="white">

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Spirit op 2001-10-07 14:56 ]</font>

wesleygirl

Berichten: 12
Geregistreerd: 30-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 18:44

Hey manon Tatjana hier
het gaat je wel lukken hoor weet je nog op de manege
hoe ze reed in de lessen het gaat je vast lukken
echt waar
en ik ga binnekort met je mee he naar bolivia !?
Lachen Lachen Pling Pling Knipoog

O I love weslie -4- ever
and always till I die
and many years after that!!!

wesleygirl

Berichten: 12
Geregistreerd: 30-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 18:46

toen ik op de manege op haar reed reed ze wel aan de teugel in ieder geval goed nagevelijk ze kan het dus gewoon wel en het gaat jullie : spirit en manon
gewoon lukken
Party!! Pling Pling Lachen Haha!

O I love weslie -4- ever
and always till I die
and many years after that!!!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 18:48

jeetje wat een naar nieuws.
ik kan ook niet nageefelijk rijden ik hoop dat het allemaal goed komt en dat je een goede instructice vind en allemaal het weer op zijn goeie plaatsje terecht komt want dat heb je verdiend. en dit zal echt lastig worden maar bokt is er voor je

Quote Apollo: Als ik nooit alcohol had gedronken he, zat ik nu waarschijnlijk op de universiteit *LOL*

I'm not your f*cking barbie bitch

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 19:54

Hey wat vervelend! Maar gewoon er voor gaan, ik weet zeker dat je het kan!!
Succes!

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-01 20:48

Citaat:
Op 2001-10-07 19:48, schreef Yentl:
ik kan ook niet nageefelijk rijden


We kunnen het wel (op andere paarden), maar bij Bolivia gaat het gewoon heel heel erg moeilijk..

You mustn't be afraid to dream a little bigger, darling.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 08:52

wat een lastig parket. gewoon je best doen. meer kan je niet doen.

Sterkte hoor

Paardentweet: Zag laatst een meisje onderweg naar haar paard met kogelvrijvest aan.
Dat paardrijden is ook niet meer wat het geweest is..
[IM] Julius....16 jaar alweer...

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-01 10:38

Het ligt dus echt niet aan jou Manon, dat ze zo moeilijk nageeflijk te krijgen is. Als een instructrice er al moeite mee heeft, dan is het toch logisch dat jij er helemaal mee in gevecht raakt?

Gewoon blijven oefenen onder toeziend oog van die instructrice, dan komt het vast wel goed!

Mijn Kaminka is ook zo moeilijk met nageven, ik heb altijd het vermoeden gehad dat er iets in haar nek niet goed zit, door een onderzoek met Bioscan bleek er inderdaad iets van een nekhernia te zitten. En ik maar denken dat ik echt helemaal niet kan rijden... Dat kan ik ook niet, maar het ligt dus ook niet helemaal aan mij en dat is toch fijn om te weten. Frusty

Moed houden hoor! Als Bolivia om een gegeven moment merkt dat het geen pijn meer doet als zij nageeft, valt het kwartje vanzelf en gaat het onmiddellijk beter!

Groetjes Mieke


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DenieesB, marloesxx en 31 bezoekers