EPTM - wel of niet doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

EPTM - wel of niet doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 21:04

Relrite is vandaag met succes geopereerd en ik overweeg om haar, als er verder geen complicaties optreden en de wond goed geneest, volgend jaar een EPTM-test te laten lopen. Ik krijg steeds meer hoop op een goede afloop van de operatie, maar ik blijf duimen dat alles goed komt . Nu kreeg ik vandaag haar bovenbalk gegevens + de rest van de gegevens van de stamboekopname thuisgestuurd.

Aangezien een EPTM best prijzig is, zeker als er nog training bij komt Geld, geld! , vroeg ik mij af of jullie een merrie met deze gegevens een EPTM-test zouden laten lopen? Persoonlijk vind ik dat ze zich hier in ieder geval niet voor hoeft te schamen als paard zijnde Haha! . Alleen die ingesnoerde pijp is erg jammer.

Deze gegevens dateren uit 2001, voor zover ik begrepen heb is zij toen geen ster geworden omdat het beenwerk (in de sprong) te voos zou zijn Verward . Ze heeft vorig jaar een PROK-certificaat gekregen, maar gegevens daarvan heb ik niet aangezien het KWPN deze niet aan mij mag verstrekken zonder toestemming van degene die de PROK-keuring aan heeft gevraagd. Wat ik overigens wel zeer logisch vind Knipoog .

Van de fokker van haar moeder heb ik begrepen dat ze wat later rijp zijn en dat haar moeder ook te vroeg was aangeboden voor een merrietest en de keuring. De moeder is overigens verkocht naar België.

Afstamming: Democraat x (Z1-dres) v.Flemmingh x keur pref prest v. Amor x keur pref prest v. Courville xx x Model Pref Prest v. Senner.

Om een goed beeld te geven, vermeld ik alle waarden van de stamboekopname + haar fokwaardes.

Fokwaarde dressuur: 158 29%
Fokwaarde springen: 97 27%

Exterieur: 67 Beweging: 72 Springen: 64

1. Model 16
2. HH-verbinding 18
3. Halslengte 17
4. Halsrichting 17
5. Halsbespiering 20
6. Hoogte schoft 18
7. Schouderlengte 20
8. Schouderligging 20
9. Rug 20
10. Lendenen 20
11. Kruisligging 18
12. Kruislengte 22
13. Bespiering dijen 20
14. Stand voorbeen 20 *ingesnoerde pijp*
15. Stand achterbeen 20
16. Kootstand 20
17. Hoefvorm 16
18. Verzenen 20
19. Kwaliteit beenwerk 20
20. Omvang beenwerk 24

21. Stap ruimte 20
22. Stap korrektheid 20
23. Draf ruimte 20
24. Draf souplesse 15
25. Draf kracht 15
26. Draf houding 15
27. Galop ruimte 20
28. Galop afdruk 20
29. Galop houding 18

30. Afdruk richting 24
31. Afrduk snelheid 18
32. Techniek voorbeen 16
33. Techniek rug 25
34. Techniek achterhand 25
35. Vermogen 22
36. Souplesse 22
37. Voorzichtigheid 17

Zo dat was de hele cijferlijst Haha! . Ik vroeg me ook nog af of het meer of minder trainen op vrijspringen veel invloed kan hebben op de uiteindelijke gegevens voor het vrijspringen.

Graag jullie oordeel, zouden jullie een EPTM wel of niet doen bij deze merrie?


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"



greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 08:06

Eventjes over het niet verstrekken van de PROK gegevens;

Dat begrijp ik niet.
Zo'n PROK certificaat hoort toch in wezen bij het paard, en het gaat toch mee met het stamboekpapier en het Paspoort?
Of is de uitslag op dat certificaat zo slecht dat niemand het mag zien?

Uiteindelijk is de mens zelf de zwakste schakel.

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 08:14

Greetje de uitslag kan niet slecht zijn anders was er geen certificaat. De cijfers moeten aan een bepaalde norm voldoen. Het PROK certificaat is een zeer gewenste toegevoegde waarde bij een fokmerrie.
Tiffy gezien het feit dat jouw merrie ouder is kan je als je haar goed daar op voorbereidt het beste kiezen voor de verkorte test die duurt maar 2 weken, is dus goedkoper en je paard blijft beter in haar waarde.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 08:21

Dat PROK certificaat kan je opvragen bij de vorige eigenaar. Dat certificaat hoort (net als het papier) bij de merrie, dus daar heb je recht op.
Daarop staan ook de diverse cijfers vermeld.

Alles wat ik hier te melden heb berust op totale onzin en dient als dusdanig te worden opgevat. (Tendentieus, ongefundeerd en buitengewoon kwetsend)

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 09:49

Het wordt zowiezo de tweeweekse EPTM-test, de vijfweekse is naar ik begrepen heb alleen voorbehouden aan driejarige merries. Maar de tweeweekse test + 1,5 maand de puntjes op de i laten zetten is toch ook al 1000,- euro. Dat heb ik er echt wel voor over, maar ik wil gewoon weten of het wel reeël is om te proberen. Je blijft altijd afhankelijk van de jury, maar in de ogen van een eigenaar is zijn paard natuurlijk altijd beter. Vandaar dit topic, om een beeld te krijgen of jullie deze merrie een EPTM zouden laten lopen.

Wat het PROK-certificaat betreft. Ik heb dit idd opgevraagd bij de vorige eigenaar (desnoods een kopie), maar tot op heden nog niets ontvangen. Ik wil het graag om laten zetten naar een PROK-predikaat en normaal gesproken moet je dan een kopie van het certificaat + stamboekpapier opsturen. Ik heb hier contact over gehad met het KWPN, als ik de gegevens niet verstrekt krijg, kan ik ook alleen het papier opsturen. Dan wordt door iemand in de archieven uitgezocht of ze het predikaat wel of niet krijgt. Het PROK-certificaat bevat medische gegevens en wordt dus niet zomaar vrijgegeven.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 09:56

Tiffy schreef:
. Maar de tweeweekse test + 1,5 maand de puntjes op de i laten zetten is toch ook al 1000,- euro. Dat heb ik er echt wel voor over, maar ik wil gewoon weten of het wel reeël is om te proberen.
Het PROK-certificaat bevat medische gegevens en wordt dus niet zomaar vrijgegeven.


Ik zou nooit meer een 3 jarige EPTM test laten lopen, maar als je een goede prof het voorbereidend werk laat doen en die laat inschatten of ze er klaar voor is kan de 2 weekse test niet veel kwaad.

Het PROK certificaat wordt altijd wel aan de eigenaar vrijgegeven, lijkt me.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 10:37

sarabande schreef:

Het PROK certificaat wordt altijd wel aan de eigenaar vrijgegeven, lijkt me.


Dat dacht ik in eerste instantie dus ook, ik verwachtte dat ze een duplicaat van het PROK-certificaat konden sturen. Het KWPN mag/wil het PROK-certificaat pas vrijgeven als degene, die ten tijde van het PROK-onderzoek de eigenaar was, daar toestemming voor geeft. Dus heb ik in dit geval gewoon pech en krijg ik de gegevens niet .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:39

O dat is natuulijk omdat die ander dat betaald heeft. Nou ja dan stuur je toch gewoon het papier op voor het predicaat.

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-03 12:01

Vorige week heb ik dus het papier van Relrite opgestuurd naar het KWPN met het verzoek om na te gaan of ze in aanmerking kwam voor het PROK-predikaat. Vandaag kwam het papier binnen met de post en jawel, sinds vandaag heb ik een PROK-merrie OK dan! . Ook de gegevens van de PROK-keuring stonden er bij , waarom nu wel Verward . 5x 1tjes en 3x 2tjes, ik weet even niet uit mijn hoofd waarvoor, maar ik mag niet klagen Knipoog .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

sarabande

Berichten: 23048
Geregistreerd: 26-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:37

Tiffy schreef:
Vorige week heb ik dus het papier van Relrite opgestuurd naar het KWPN met het verzoek om na te gaan of ze in aanmerking kwam voor het PROK-predikaat. Vandaag kwam het papier binnen met de post en jawel, sinds vandaag heb ik een PROK-merrie OK dan! . Ook de gegevens van de PROK-keuring stonden er bij , waarom nu wel Verward . 5x 1tjes en 3x 2tjes, ik weet even niet uit mijn hoofd waarvoor, maar ik mag niet klagen Knipoog .


Super Tiffy dat is zoals we gezegd hadden he. Nu op naar de volgende fase OK dan!

Men kan alleen discussiëren indien men er vanuit gaat dat de discussiegenoot ook wel eens gelijk zou kunnen hebben -:)

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 17:53

heyy die relrite,komt die uit een stam met allemaal -rites???
daar heb ik veel merries van gezien, helrite ken je die ook?en nelrite?

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-03 21:19

Ja, Relrite komt uit de elrite stam . Zie profiel en recent topic merrielijnen, daarin staat haar complete afstamming.

Helrite komt uit een andere aftakking v/d stam dan Relrite. Nelrite zou een halfzus van Relrite haar moeder kunnen zijn als haar afstamming Wellington x Amor x Courville xx is, anders komt zij ook uit een andere tak v/d merrielijn.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-03 15:17

ik weet zo die afstammingen van hun niet meer, helrite was iig een springer, een zwarte merrie geloof ik, de ander weet ik ook echt niet meer, die stond bij de eptm toen ik de eptm moest doen op deurne.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers