Noodlesoep

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Noodlesoep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-03 13:55

Ik ben zo blij met mijn noodle-soepje! De verwarming doet het bij ons niet (nest in de schoorsteen, wordt niet weg gehaald omdat we volgende week CV krijgen *YES*, maar dat even offtopic Knipoog ) en dan is zo'n warm soepje uiterst smakelijk. Ik heb dus nu een pakje bij de toko vandaan, met veel chinese tekentjes en gelukkig ook een NL gebruiksaanwijzing Haha! Nu vroeg ik me af of er mensen zijn die zelf een recept hebben dat erg lekker is.
Duss, kom maar op Lachen

Jennygirl

Berichten: 4491
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-03 15:49

Thai noodle soup, yum yum
Ik, als vega, kan hem niet eten, maar mijn vriend vindt hem fantastisch.
Ingredients
2 tsp sunflower oil
1 small garlic clove, chopped
a pea-sized piece Thai shrimp paste (blachan)
2 lemongrass stalks
2 kaffir lime leaves - or strip of pared lime rind
1.2 litres/2 pint fresh chicken stock
75g/3oz dried medium egg noodles
2 tbsp Thai fish sauce
1 lime, juice only (about 2 tsp)
½ medium-hot red chilli, seeded and finely chopped
2.5ml/½ tsp light muscovado sugar
50g/2oz fresh spinach or pak choi, cut into 2.5cm/1in wide strips
a handful fresh coriander leaves

Method
1. Heat the oil in a large saucepan.
2. Add the garlic and shrimp paste and fry gently over a medium heat for 1 minute.
3. Meanwhile, lightly crush the lemongrass stalks with a rolling pin or the blade of a large knife.
4. To make the soup add the lemongrass, kaffir lime leaves and chicken stock to the pan, bring to the boil and simmer for 10 minutes.
5. Meanwhile , drop the noodles into a pan of boiling water, remove from the heat and leave to soak for 4 minutes, before draining.
6. To refine the soup, strain the stock through a fine sieve into a bowl, return to the pan and add the fish sauce, lime juice, red chilli and sugar.
Simmer for 3 minutes.
7. Add the egg noodles and spinach, or pak choi and simmer for a further 30 seconds.
8.Finally, ladle into bowls, dividing the noodles equally between them and scatter over the coriander leaves.

Irritant

Berichten: 7623
Geregistreerd: 11-07-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:21

Ik heb zelf geen recept maar weet wel dat t super lekker is! Vingers aflikken

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:27

Ik heb altijd die van Unox, nooit van de toko want die vind ik naar rubber smaken. In Australië en Nieuw-Zeeland at ik ze van allerlei merken, die waren allemaal hetzelfde. Maar hier in NL dus alleen Unox.

Ik doe er niets anders doorheen dan bouillonpoeder van Maggi, uit een potje. Want die standaard zakjes die erbij zitten, die vind ik ook niet lekker. Noodles met bouillonpoeder dus. Haha!

Overigens heb ik vanavond 'echte' noodles gemaakt: World Wide Noodles van Honig, in de Surinaamse versie. Erg lekker en snel klaar! Vork

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 22:27

rubber? Verward Haha! nope, daar vond ik ze niet naar smaken. Erg lekker zelfs. Maar ja, het zal misschien per merk of persoon Knipoog verschillen.

Maar, als ik je goed begrijp, pak jij gewoon noodles en gooi je er bouillon bij? Eens onthouden, is natuurlijk ook prima en waarschijnlijk goedkoper. Noodles heb ik eigenlijk altijd wel in huis, net als macaroni en rijst. Wel handig

Karin, heb trouwens nog wel een leuk noodle receptje, met lychees en pittige tofu (ook te vervangen door kip voor niet-vega's die niet van tofu houden). Als je het wilt weten moet je het maar even laten weten. Ook super makkelijk en snel en lekker Lachen

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:36

Ik heb van die transparante groene noodle-bakjes met een geel handvat, was ooit een actie van Unox. Past precies een pakje noodles in (ik breek ze vaak doormidden). Theelepeltje bouillonpoeder erop, kokend water erbij tot de boel onder staat, dan een paar minuten laten staan en vervolgens naar binnen slurpen. Haha!

Met bouillonpoeder wordt het ook minder vet, ik vind het zo ranzig als je van die vetogen ziet drijven van die standaard poeder die erbij zit, yuk... Misselijk

Zet dat recept maar in dit topic als je wilt, ben er wel benieuwd naar en misschien anderen ook wel!

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:53

Ik heb ze ook altijd van Unox.
In een kom, fijn geknepen (anders eet het zo moeilijk), water erover en na een paar minuten afgieten en de zakjes erdoor, ff roeren en klaar.
Neem ik ook altijd mee naar mn werk (als k 'savonds moet werken dan).
Andere variatie heb k nog nooit geprobeert, ik vind deze lekker.

Kais

Berichten: 5139
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Hell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 01:45

Die van Saimin met krabsmaak Vingers aflikken Die van YumYum zijn ook vet lekker of evt. die Good Noodles van Unox (kip).

Wmijn

Berichten: 3654
Geregistreerd: 11-08-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-03 15:41

Rechtstreeks van de AH.nl:

Roerbaknoedels met lychees (dus geen noodle soep, maar wel noodles Haha!)

hoofdgerecht, 4 personen
· 4 eetlepels zonnebloemolie
· 2 pakken tofu roerbak pittig gekruid (a 180 g, Biologisch) [edit: kun je natuurlijk ook best kip pittig voor marineren, maar dit is goed te eten]
· 1 zak Chinese groentemix (400 g)
· 1 blik lychees (565 g)
· 6 eetlepels zoete chilisaus (fles a 250 ml)
· 2 pakken straight to wok new noodles (a 300 g) [edit: ik heb gewoon normale noodles gebruikt, zijn toch net even iets goedkoper, let dan wel even op de gebruiksaanwijzing Knipoog ]

Bereiding

In wok olie verhitten. Tofu ca. 3 minuten roerbakken. Groentemix toevoegen en ca. 2 minuten meebakken. Lychees laten uitlekken. Chilisaus en lychees door groentemengsel scheppen. Noedels in vergiet leggen en kokend water erover gieten. Noedels door groentemengsel scheppen en gerecht door en door verwarmen. Lekker met kroepoek.