zonder les ver raken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

zonder les ver raken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 19:45

ik denk dat er toch wel ruiters zijn die niet echt de mogelijkheid hebben om les te volgen/ te krijgen. geen instructeurs vinden oid.
maar kan je zelf niet leren rijden? alez, ik bedoel, de meeste zullen maar correcties geven als waar je je been moet leggen, wat je zelf ook kan uitvinden. als je een beetje let op wat je doet, en van tijd tot tijd iets op video ziet, kan je dan niet zelf verder werken?
ik rijd iig niet op de aanwijzingen van mijn instructrice (iets logisch in mijn geval, ze geeft er bijna geen), op mezelf terugvallen vind ik het beste gaan. is ze met een andere ruiter bezig, dan ga ik zelf zoeken wat het beste gaat. en zo ga ik vooruit.
bv het wijken-probleem, ga ik zelf kijken van ok, kan ik haar rechtstellen en mooi doen ombuigen op de diagonaal, en dan wat meer lossigheid in de hals vragen bv, omdat een merrie die ik rijd daar bv moeite mee heeft. enzodoor.

kan het? of niet? graag wat uitleg graag, want het is al snel van nee absoluut niet, maar eigenlijk, volgens mij kan het tot op een bepaald niveau.

Enya - Daya :-)


Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:49

ik denk dat het wel kan dat je je paardje na een tijdje mooi en nageeflijk kan laten lopen, misschien door de juiste maar misschien ook door de verkeerde methodes, maar als je zo een paar jaar zou rijden zou het kunnen zijn als je eens een wedstrijdje rijdt dat je bv commentaar gaat krijgen van bv, je trekt je hielen op - zoveel, je ru is hol, - zoveel, en dat je om zelf een goede zit te krijgen en te behouden toch nu en dan es les moet krijgen,al is het maar een half uurtje in de maand ofzo,
greetz kim

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:50

ik ben het er niet mee eens, mensen zijn gewoontedieren, je gaat op je paard zitten zoals jij het lekkerste zit, je valt dus erg gauw terug in je eigen fouten. want helaas zijn er maar weinig mensen bedeeld met van natura een perfecte houding op het paard!
tuurlijk kan het tot op een bepaald niveau,maar je eigen fouten die kun je gewoon niet in je eentje allemaal verbeteren
ik mag alleen niet teveel zeggen, want ik heb al 1.5 jaar geen les gehad, maar dat merk ik ook wel, ik heb te weinig tijd (HELAAS) en op een gegeven moment voel je gewoon dat je houding achteruit gaat
de paarden lopen nog wel lekker, alleen ik zit er niet als een plaatje op, dat ik in mei met de cross eerste was geworden (ook met de dressuurproef Scheve mond) dat was een gelukstreffer
ik vind dat les gewoon nodig is, als je hoger wil komen , maar ook als je op hetzelfde niveau wil blijven !

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:52

Ik denk dat je waneer je verder wil komen toch echt wel instructie nodig hebt. Alhoewel je dan wel een goede instucteur moet hebben.
Dat is nogal verschillend per persoon.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:58

dobbel schreef:
Ik denk dat je waneer je verder wil komen toch echt wel instructie nodig hebt. Alhoewel je dan wel een goede instucteur moet hebben.
Dat is nogal verschillend per persoon.


ik vind het heel belangrijk dat het KLIKT tussen ruiter en lesgeefmens
je kunt nog zo'n hoogopgeleide instructeur hebben, maar als het niet klikt dan leer je nog niets

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 19:58

qua houding wel, maar ik ben bv een persoon die altijd een rijtje afloopt, jammer dat ik scheef ben, dat kan ik bv wel niet zelf corrigeren, maar verder...
t gaat meer om het paard. maar goed punt ivm houding. als je les hebt ga je ook zonder opm beter zitten vaak.

Enya - Daya :-)

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:02

Ik heb wel iemand gekent die nooit les nam. Alles uit boeken leerde. Ze is er M2 mee geworden.
Maar of het echt verstandig is? Nee, ik ben van mening van niet. Er zijn altijd foutjes die er langzaam insluipen. Verder is het nooit slecht om iemand vanaf de grond te hebben, die dus naar je kijkt. Dit kan heel anders zijn dan dat het voelt.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:06

ook als het om het paard gaat, veel mensen rijden in een verkeerd tempo, dat merk je zelf ook niet meer op een gegeven moment, ook kan van de kant het plaatje van het paard net wat meer verbeterd worden (juiste houding e.d.)

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:16

Ik heb nu ongeveer al 8 maanden geen les meer gehad...Niet vrijwillig ofzo,maar dat heeft een andere reden..
Het gaat nog steeds super! Het gaat nog steeds als een trein!
Ik maak regelmatig foto's en video opnames die ik heel kritisch bekijk,en mezelf flink afkraakmet als gevolg dat de volgende opnames weer een stuk beter zijn!
Ook plaats ik regelmatig wat foto's op bokt,waarop mensen me mogen 'afkraken' (doen ze alleen niet Knipoog )
En mijn moeder kijkt zo af en toe eens of ik er nog fatsoenlijk opzit..Niet dat ze er echt verstand van heeft,maar ze ziet wel dingen als er recht op zitten,Of ik mijn handen nog goed houdt en niet te grof gebruik ..
Tjsa..Dat mens gaan al 13 jaar met me mee naar de paarden enzo,is bijna bij al mijn lessen geweest,dus weet nu onderhand wel wanneer ik goed of niet goed zit..

Maar zoals ik al zei,het gaat nog steeds heel erg goed..En ik heb nu als het goed is een instructrice gevonden..ze laat alleen niets meer van zich horen...

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:20

Ik heb nu al 5 jaar geen les. En omdat er op mijn rijstijl geen lessen zijn. of tenminsten wel lessen maar ver weg. En ik heb geen trailer. Heb ik dus al die tijd geen les gehad. En ben me zelf gaan opwerken.
Je coriigeerd je zelf als je merkt dat iets niet goed is. En zo heb ik ook leren werken op mijn manier. Het paard is mijn leermeester.

Natuurlijk zou ik best wel is weer les willen hebben. Gewoon voor de kleine dingetjes. Maar als ik zie hoe hard ik voor uit ben gegaan zeg ik. ja het kan. maar het duurt wel veel langer. Hoewel dat niet zo zeer verkeerd hoef te wezen. Ik ben iemand die eerst moet voelen en zien dat het goed is. Voordat ik dat doe.

Voor alle info kijk hier http://www.paardenmetplezier.eu

Gezocht boerderij met minimaal 2hec land op de veluwe.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:23

Voor je gevoel en hoe het werkelijk is kan heel anders zijn........ ik ben van mening dat iedereen een instrukteur nodig heeft, Zonder iemand op de grond die kritisch naar je kijkt ben je helemaal nergens.

Mensen die zeggen dat ze wel zonder instructie kunnen snap ik niet. Zeker als je je bedenkt dat de beste der aarde nog steeds elke dag weer les hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:26

idd Kim
mooi gezegd
Hoe kunnen wij klojo's nu zonder les, als de grote het ook nog nodig hebben.

Kleine dingen sluipen er zo in.

Maar misschien zit er verschil in recreatie manier blijven rijden, of proberen wat bij te brengen.
Of op een proef gerichte manier?

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:26

Ik heb zelf zo'n 3 maanden zonder les gereden, toen 4 maanden om de week half uurtje privéles en toen weer een maand zonder les gereden. (Inmiddels heb ik dan weer 2 maanden manegelessen)
Ben er op sommige punten op vooruit gegaan, op andere achteruit.
Zo durf ik eigenlijk wel te zeggen dat mijn houding vooruit is gegaan, ondanks dat ik weinig les heb gehad. Ben zelf bijvoorbeeld heel consequent gaan letten op m'n benen (tenen naar binnen, benen voor mijn gevoel naar achter houden) en dat is een stuk verbeterd. Aan de andere kant heb ik mezelf afgeleerd om rechtop te zitten, dat begint nu pas weer een beetje te komen (krijg nog steeds vaak te horen dat ik m'n schouders naar achter moet houden Knipoog) Ik was na die eerste 3 maanden wel totaal niet consequent tegenover de pony meer.. Het was echt zoiets van 1 keer been, pony niet harder, proberen we het nog 2 keer, doet ie het dan nog niet, dan heb ik de zweep nog.. Door die privélessen heb ik dat weer afgeleerd, ben nu weer heel consequent (soms zelfs ongeduldig Bloos )
Ook heb ik van de tijd dat ik zonder les heb gereden, geleerd om zelf problemen op te lossen, waarbij ik daarvoor in de manegeles altijd meteen aanwijzingen kreeg (logisch, als je met 8 paarden in de bak rijdt is het niet zo handig als er 1 overal tussendoor rent Knipoog) Dat is natuurlijk niet altijd even goed gegaan, maar ben er wel uitgekomen, al kostte het wat meer tijd.

Ik vind het nu ook best wel fijn rijden in de manegles, ik rij voor mezelf rond en ga met het paard aan de slag en krijg pas aanwijzingen als ik zelf niet meer verder kom (voordeel van dat ze de aandacht moet verdelen Knipoog)
Privéles is natuurlijk beter, maar dan zou ik ook vaker in de week willen rijden omdat ik ook voor mezelf dingen wil kunnen proberen. 1 Manegeles in de week is daar een mooie combinatie van.
Ik denk dat je qua niveau niet verder kan komen zonder goed les. Als jij een oefening niet kent, kan je die nou eenmaal heel lastig uit een boekje leren en toepassen op een paard (wat die hulpen misschien helemaal niet kent) Verder kan je wel tijdelijk zonder les, maar zul je toch op een gegeven moment je fouten niet meer merken en heb je daar toch echt iemand die vanaf de grond kijkt voor nodig.

-Volgens mij is dit weer een ontzettend lang bericht geworden, maar vooruit-

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 20:35

josien, wel mooi gezegd dat je op jouw manier hebt leren rijden.
nee i don't ignore de andere reacties Knipoog jullie hebben wel gelijk. fouten sluipen er idd makkelijk in, omdat je niet steeds aan alles denkt. en het oog is ook nodig.
DaphneL, dat is dus wat ik ook doe. voor mezelf het paard rondrijden en rug omhoog, achterbeenplaats creeren etc. en ik merk ook dat ik heel andere opmerkingen krijg van de instructrice.

wat de aanleiding eigenlijk was: ik heb nooit, nooit van een lerares gehoord van rondrijden. alles over gelezen. en ik kan het wel. ze staan er echt van te kijken, omdat zij het (logisch in manegeles) er nooit over hadden. dus op die manier kom ik op mezelf verder.

het is idd wel waar dat ze nog dingen zegt tegen me. dingen als buitenteugel iets meer in contact, of buitenbeen iets meer naar achter, of denk aan je schouders (ben scheef), ofzo. iig anders dan andere.

zij ziet mijn fouten, maar de start geef ik zelf. dat is ook nog zo'n vorm ertussenin Haha!

Enya - Daya :-)

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:52

gijsenkim schreef:
Voor je gevoel en hoe het werkelijk is kan heel anders zijn........ ik ben van mening dat iedereen een instrukteur nodig heeft, Zonder iemand op de grond die kritisch naar je kijkt ben je helemaal nergens.

Mensen die zeggen dat ze wel zonder instructie kunnen snap ik niet. Zeker als je je bedenkt dat de beste der aarde nog steeds elke dag weer les hebben.


Hier ga ik helemaal in mee...Maar helaas liggen betaalbare instructeurs niet voor het oprapen....30 euro per half uur kan ik écht niet betalen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:54

Doe je een half uur.
Ben je meer dood dan levend na een half uur prive en je bent de helt minder kwijt.
Zelf les ik ook nog eens 1x per 2 weken.
Op die manier blijft het goed betaalbaar Lachen

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:55

crossmonster"]
[quote="dobbel schreef:
Ik denk dat je waneer je verder wil komen toch echt wel instructie nodig hebt. Alhoewel je dan wel een goede instucteur moet hebben.
Dat is nogal verschillend per persoon.


ik vind het heel belangrijk dat het KLIKT tussen ruiter en lesgeefmens
je kunt nog zo'n hoogopgeleide instructeur hebben, maar als het niet klikt dan leer je nog niets
[/quote]

Ik ben het met je eens dat het moet klikken tussen elkaar.
Maar ondanks dat moet diegene er toch wel wat verstand van hebben anders kom je nog niet verder en leer je het verkeert aan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:01

Ik had les van een hoogstaand wedstrijd lesgeefmens voor 25 euro per half uur en ik zat uiteindelijk met een stakende bok waar ik niks meer mee kon... Nu heb ik les van iemand die in de sport niks gepresteerd heeft, geen opleidingen what so ever heeft. Kost me 8,50 per half uur en we gaan me daar een partij vooruit.........

De vrouw waar ik nu les van heb die heeft gevoel voor het paard en voor de combinatie Kim/Marca en is heel practisch. Ook al heeft ze geen hoge sportervaring toch kan ze me vreselijk goed helpen, gewoon omdat ze kritisch naar de prestatie die marca en ik samen neerzet kijkt. Dit kan beter en dat doe je zo. Blijf ademhalen, ontspan je schouders, steek je linkerhand niet weg...............

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:28

runningkawa schreef:
Doe je een half uur.
Ben je meer dood dan levend na een half uur prive en je bent de helt minder kwijt.
Zelf les ik ook nog eens 1x per 2 weken.
Op die manier blijft het goed betaalbaar Lachen


Tjsa..dat had ik ook al bedacht,maar daar komt ze niet voor.. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:30

Deed die van mij eerst ook niet.
Ik heb nu les op een voor mij niet gunstige tijd, maar dan moest ze daarna 3 km verderop zijn en wilde ze een uitzondering maken.

Dus misschien kan zoiets bij jou ook, of heb je dat al gevraagd?

Of met 2en les en ieder de heltf betalen.
Of gaat dat ook niet?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:31

gijsenkim schreef:
Ik had les van een hoogstaand wedstrijd lesgeefmens voor 25 euro per half uur en ik zat uiteindelijk met een stakende bok waar ik niks meer mee kon... Nu heb ik les van iemand die in de sport niks gepresteerd heeft, geen opleidingen what so ever heeft. Kost me 8,50 per half uur en we gaan me daar een partij vooruit.........

De vrouw waar ik nu les van heb die heeft gevoel voor het paard en voor de combinatie Kim/Marca en is heel practisch. Ook al heeft ze geen hoge sportervaring toch kan ze me vreselijk goed helpen, gewoon omdat ze kritisch naar de prestatie die marca en ik samen neerzet kijkt. Dit kan beter en dat doe je zo. Blijf ademhalen, ontspan je schouders, steek je linkerhand niet weg...............


zie je das wat ik bedoel, het moet klikken, die vrouw die past bij jou, die drilboor niet Haha!

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:48

runningkawa schreef:
Deed die van mij eerst ook niet.
Ik heb nu les op een voor mij niet gunstige tijd, maar dan moest ze daarna 3 km verderop zijn en wilde ze een uitzondering maken.

Dus misschien kan zoiets bij jou ook, of heb je dat al gevraagd?

Of met 2en les en ieder de heltf betalen.
Of gaat dat ook niet?


Dit stelde zei dus ook voor ja...Ik bedoel dan, dat als ik hier in de buurt meerder mensen kon vinden die van haar les wilde,dat zei dan hierheen komt..Maar ja...Dat lukt dus niet.
Vandaar..ze komt hier nog al een eindje van vandaan..

Ik heb/had nu wel contact met een andere vrouw hier uit de buurt waarbij ik het dus wel zo kon regelen dat ik en een stalgenoot ieder een half uur les zouden krijgen..(zei komt ook alleen voor een uur) dat was allemaal prima...
Maar nu laat ze dus niets meer horen...Misschien dat haar computer kapot is ofzo..Haar gsm stond ook uit...Ach,ik blijf het gewoon proberen.


Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:18

Ik heb dus nooit les gehad. Ik heb mezelf leren rijden, en dat gaat perfect OK dan! Ik voel goed aan wanneer Guus ontspannen loopt en wanneer niet. Nu heb ik wel lessen om hem nog beter te kunnen rijden.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:21

fsoudan schreef:
Ik heb dus nooit les gehad. Ik heb mezelf leren rijden, en dat gaat perfect OK dan! Ik voel goed aan wanneer Guus ontspannen loopt en wanneer niet. Nu heb ik wel lessen om hem nog beter te kunnen rijden.


teueuehgghhgg *zoemer die afgaat* Wrong answer....... zie je eigen onderschrift.

iedereen heeft les nodig, jezelf leren rijden is en utopie

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:34

Ik vind dat iedereen les nodig heeft. Ik merk het aan mezelf, ik heb 5 jaar lang les gehad, waarvan 4 op een manege waar ik niet echt veel mee kon en 1 jaar privéles waar ik ontzettend veel van geleerd heb. Inmiddels ben ik al 2 jaar lesloos, er is niemand die vanaf de grond naar me kijkt, niemand die ziet hoe ik zit of hoe het paard loopt. Want hij kan voor mijn gevoel wel goed lopen of ik kan voor mijn gevoel wel netjes zitten, vaak ziet het er toch anders uit dan ik zelf gedacht had. Als je nog een spiegel in de bak hebt staan of een buitenstaander die je zo nu en dan vanaf de grond bekijkt, heb je nog een soort van correctiemogelijkheden, maar ik moet het puur en alleen hebben van foto's en heeeel af en toe dat er iemand mee gaat. Dus volgens mij zijn er nu een heleboel kleine foutjes in mijn houding en manier van hulpen geslopen en als ik daar niet elke keer op geattenteerd word, blijf ik ze maken. Les nemen komt er alleen niet van, omdat ik de laatste 2 paarden niet lang genoeg heb gehad om les mee te nemen. Met mn vorige paard heb ik wel wat bereikt, ik heb haar van een crossmonster dat in een onregelmatig tempo met dr neus omhoog liep, veranderd in een goede pony die na ff losrijden heerlijk ontspannen aan de teugel en actief liep. Maar met dit paard wil het nog niet zo, en ik heb ook les nodig om hem goed aan het lopen te krijgen. Alleen dat zit er dus niet in, mede omdat ik met hem moet stoppen vanwege school....

Never stop dreaming
31-08-2015 & 26-08-2018 <3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 bezoekers