is zomerexzeem erfelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

is zomerexzeem erfelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 17:25

zoals je bij het onderwerp al ziet...
er staat een merrie te koop die mij wel leuk lijkt, maar ze heeft sinds deze zomer licht zomerexzeem. ze april dit jaar goedgekeurd door het stamboek. maar hoorde net dat paarden met zomerexzeem niet goedgekeurd worden. is dat ook echt zo?
stel dat ik haar wil kopen en er een beetje mee zou fokken. is dat aan te raden of af te raden? en is er dan een grote kans dat haar veulens ook zomerexzeem krijgen?

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...


fiesta
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: aarle rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 17:28

het is wel erfelijk, zomereczeem. Maar ik weet niet of de merrie het doorgeeft of de hengst??
Keuringen heb ik verder geen verstand van, dus dat weet ik niet. Misschien schuurde ze toen niet? Mijn paard heeft ook een jaar ietsie geschuurd en daarna nooit meer!

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 17:31

eerst schuurde ze niet geloof ik. als het bij haar ook erfelijkheid is, dan heeft ze het van haar moeder, want haar vader had geen zomerexzeem, dat weet ik zeker.

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...


Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:50

Zomerexceem is niet erfelijk.
Het ontstaat door een overgevoeligheids reactie op kleine vliegjes.
Dit kan dus ook ontstaan op veel latere leeftijd.

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:37

Merries geven het vaak wel door hoor.
Het is wel erfelijk.
Ik zou zeker niet gaan fokken met een pony die exzeem heeft.

Exzeem kan ook later onstaan zoals Romy al zegt maar het risico om een veulen te fokken bij een merrie met exzeem daar zou ik heel goed over na denken.

Onze merrie heeft ook exzeem en ze heeft het wel overgedragen aan haar dochter *helaas*........dus bij onze merrie geen veulen meer.

Karina

Berichten: 1430
Geregistreerd: 31-08-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 23:52

Er zijn inderdaad aanwijzingen die leiden tot de conclusie dat de *gevoeligheid tot het ontwikkelen van* zomerexceem erfelijk is.
Duidelijker gezegd, die culicoides, dus de mugjes die verantwoordelijk zijn voor de allergische reactie, veroorzaken niet bij elk paard waar ze in prikken die reactie. De één is gevoeliger als de ander, en die mate van gevoeligheid schijnt dus wel erfelijk te zijn.
Komt een paard wat erfelijk belast is met die gevoeligheid niet of nauwelijks in contact met de beruchte mugjes, dan zal het ook geen zomereczeem krijgen.

"Don't wish for less problems; wish for more skills"

Little_Sun

Berichten: 1166
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 07:37


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 07:45

Wij hebben jarenlang een merrie op stal gehad, en die kreeg elke 2 jaar een veulen. De merrie zelf had het niet, en ik kan me maar van 1 veulen herinneren dat die het had. Mss is het bij dat veulen wel van de hengst gekomen? Maar een paard zal het ook wel kunnen krijgen als de vader of moeder het niet heeft.

mjet

Berichten: 1383
Geregistreerd: 28-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 21:04

paard met zomerexeem. niet aan beginnen. ieder jaar wordt het erger. een alergie bouwt zich op. paard van vrienin is er uit eindelijkaan bezweken omdat die door het schuren allerlei afschuwelijke wonden kreeg die gingen ontsteken en door de jeuk die bleef niet over gingen. dus denk erg goed na.
succes met je keuze.

wbt erfelijkheid heb ik geen idee.

ben al weer 12,5 jaar in het bezit van mijn lieve bijzondere jikke.

Fjordenmaniak

Berichten: 1337
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 21:36

Bijna alles is erfelijk. Of het daadwerkelijk tot uiting komt ligt aan verschillende dingen.
Daarbij kan het zomerexceem een kwestie zijn van verkeerde voeding...
De moeder van mijn Fjord heeft het ook en doet mee in een speciaal eczeemproject, dat helpt heel erg goed. Fjorden die nog niet heel lang schuurde zijn er nu vanaf...
Een Fjord die schuurt kan gewoon in het stamboek opgenomen worden, alleen worden ze op keuringen vaak wel lager geplaatst om die reden.

If it isn't a FJORD, it is JUST a HORSE!
Hersteltraining in de bossen van de Utrechtse Heuvelrug

Zenga
Berichten: 16
Geregistreerd: 08-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 19:04

weet het niet, maar geloof dat paardjes met zomerexceen niet altijd worden goedgekeurd, maar weet het niet zeker, zal het eens navragen indien ja dat wilt?

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:42

het is nog niet zeker of zomerexzeem erfelijk is, er loopt geloof ik een onderzoek naar. ik zou in ieder geval niet fokken met een merrie die het heeft. volgens mij worden paarden met zomerexzeem wel goedgekeurd, en ik dacht dat er ook bekende dekhengsten zijn die er last van hebben.. dus als het echt erfelijk blijkt te zijn zouden die hengsten ook niet meermogen dekken

Sting

Berichten: 12851
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 08:11

Stond laatst ook iets over in de hoefslag
*zoekt de goede hoefslag maar kan hem niet vinden*
Sorry, niet gevonden, iemand die nog tijd over heeft mag komen zoeken Haha!:D

VirtLink
Berichten: 69
Geregistreerd: 18-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 09:54

Zomereczeem is heel vervelend. Onze ponymerrie heeft het ook. Het is redelijk beheersbaar dankzij Boett-dekens en zwavelshampoo. Ook af en toe klitwortelextract tegen de jeuk. Het blijft echter een vervelende kwaal die met een kans van 1 op 4 wordt doorgegeven, naar ik heb begrepen.

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 11:08

allemaal bedankt voor jullie reacties.. heb het ook aan een paar vriendinnen gevraagd en hun waren ook van mening dat de aanleg voor zomerexzeem erfelijk is.. ik ga die merrie dus niet kopen.. al is ze verder nog zo leuk..

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

robbie
Berichten: 293
Geregistreerd: 12-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 14:51

Ik zou sowieso als je weet dat een pony zomerexceem heeft die pony niet kopen, tenzij je aan zee woont. Want het wordt elk jaar erger, en uit eigen ervaring weet ik jammergenoeg dat dat nie fijn is. Om te zien, maar ook nie voor de pony.

shasta

Berichten: 1270
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 03:20

Little_Sun schreef:
[MD] *Word zomerexzeem doorgegeven aan het veulen ??

Volgens mij is zomerexceem wel erfelijk (iets van 50% kans ofzo). Of het echt tot uiting komt, hangt inderdaad van de omgeving af.

Ik sprak laatst iemand die daar een onderzoek naar aan het doen is.
De onderzoeken zijn nog gaande, maar de eerste bevindingen zijn dat er meerdere factoren meespelen om het te krijgen.
* erfelijke aanleg vanuit de merrie of de hengst
* de periode van dracht, was de moeder schoon en kreeg de juiste voeding
* antibiotica kuren op jonge leefdtijd vooral in veulen periode
* ziekte op jonge leeftijd
* komt het paard regelmatig in aanraking met de vlieg/mug die het veroorzaakt

Dus er spelen vaak meerdere dingen voor de allergie tot uiting komt, hoe meer factoren erbij komen. hoe eerder een paard het zal ontwikkelen.
Zowel de aanleg van ouders als de omstandigheden van ontwikkeling in de baarmoeder als de factoren van opfok kunnen een rol spelen.

NIEUWE PAARDJE OP DE FOTO viewtopic.php?f=53&t=456647&hilit=

luxje

Berichten: 4807
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:28

nou mijn paard heeft het, maar zijn ouders absoluut niet. ik wist dat hij het had, maar dat was voor mij geen reden om hem niet te kopen. en ik ben, ondanks het extra werk dat ik erdoor heb, nog elke dag blij dat ik hem gekocht heb

De meeste vrouwen prefereren schoonheid boven intelligentie,
omdat ze weten dat de meeste mannen beter kunnen zien dan denken..:+

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:55

Van alle veulens die bij ons gefokt zijn hebben er twee manenexzeem, de ene heel erg de ander een beetje. Dit zijn twee paardjes die allebei met de fles zijn grootgebracht en bij ons zijn opgegroeid. Toeval? Ik denk zelf dat het inderdaad te maken heeft met de slechte start en misschien de omgeving (veel muggen/vliegen). Bij het ene veulen zijn inmiddels drie veulens gefokt, voor zover wij weten geen exzeem doorgefokt, de andere merrie heeft nog geen veulen gekregen.

EvaC

Berichten: 4446
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 19:59

Zomerexeem is wel erfelijk. Ik heb er laatst nog over gelezen in een eerdere hoefslag uit dit jaar. Ik weet het niet zeker meer maar ik dacht dat het de merrie was die het doorgeeft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: JeaDH en 21 bezoekers

cron