Liggen met zadel op...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Liggen met zadel op...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 15:04

Ik heb een vraagje..

Als ik Yesta heb opgezadelt en ik doe de singel vast, gaat ze heel onrustig zitten doen en wil ze gaan liggen zo op de stenen.

De eerste keer schrokken we ons rot, gelijk zadel af gedaan. Ze is even nagekeken maar er was niks aan de hand. Toen we het zadel er weer op deden deed ze hetzelfde. Toen hebben we haar op haar donder gegeven en er was weer niks aan de hand. Met rijden doet ze ook heel normaal, en na het rijden ook.

Nou is het probleem dat ze het nu elke keer met opzadelen doet. Als ze last van haar rug heeft zou ze met rijden ook wel pijn moeten hebben. Maar dan is er niks aan het handje, ze loopt ook heel ontspannen. Het zadel ligt goed op haar rug.

Is dit nou aanstellerij of zou ik me ergens zorgen over moeten maken???

Bijna klaar met mijn opleiding!!!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:12

Heel veel jonge paarden doen dit als reactie op de singel. Eigenlijk werk je het nu een beetje in de hand doordat je het zadel er weer afgehaald hebt. Volgende keer iets zachter aansingelen, gewoon rustig gaatje voor gaatje en niet in een keer de singel aanhalen. Dan laat je het paard voorwaarts gaan en singel je eventueel nog een klein stukje aan.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 15:36

Ze is al 9 dus echt jong is ze niet..

Ze doet het sinds we (nadat ze een veulen heeft gekregen) weer begonnen zijn met rijden.

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:42

Zelfde principe denk ik. Als ze met rijden echt fijn en ontspannen aanvoelt heb je nog niet echt een reden om ernstige rugproblemen te vermoeden.

Hoe reageert ze als je een keer met 2 handen langs haar hele ruggegraat "knijpt"? In principe moet ze daar niet op reageren. Als ze het wel doe kan het eens de moeite waard zijn er verder naar te laten kijken

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 15:56

Misschien singel je te hard aan?
Of te strak, dat ze bang is dat ze geen lucht meer krijgt.
Heb ik een keer bij een paard gezien, die werd echt helemaal gek!

Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht ;)

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-10-03 16:44

Met aansingelen houdt ze haar buik zo uit dat ik hem nooit te strak kan doen. Na een kwartier rijden zit hij behoorlijk los. dus doe ik hem een paar gaatjes strakker.maar dan is er weer niks aan de hand Verward

Het (western)zadel ligt erg goed dus heel strak hoeft hij niet..

Bijna klaar met mijn opleiding!!!

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-03 16:58

Zep schreef:
Hoe reageert ze als je een keer met 2 handen langs haar hele ruggegraat "knijpt"? In principe moet ze daar niet op reageren. Als ze het wel doe kan het eens de moeite waard zijn er verder naar te laten kijken


wat zou dat zoal kunnen zijn zep?


overigens heeft het paard van Tlove dit ook een hele tijd gedaan. zich gewoon in elkaar laten zakken. en er is nog van iemand op bokt zo'n geval geweest. meestal is er niets 'medisch' aan de hand.

Enya - Daya :-)

fiek

Berichten: 575
Geregistreerd: 08-09-03
Woonplaats: Wormer-city

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-03 21:30

nogal lastig lijkt me maar ik heb geen idee wat je eraan moet doen, sorry

Ikke ---> Lovers <--- Robin

ankie1

Berichten: 1067
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Geboren in naarden en aktief in Gooi en omstreken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:44

ik denk toch dat het een soort van zadeldwang is, en dan gelukkig in mindere maate.... en misschien toch wat gevoelig in de rug na de bevaling????

RH PAJKOVSKI
De enige arabier in Nederland die ZZ Licht loopt!

dobbel

Berichten: 9041
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:07

Meschien heeft ze last van de singel, ik zou eerst de singel heel los vast maken,dan een rondje lopen en daarna weer wat srakker, weer rondje lopen en dan aansingelen.
Ik zou nooit het zadel eraf halen, dan krijgt ze haar zin en blijft ze zo doen.
Een ander punt zou kunnen zijn is dat het zadel naar de bevalling niet meer goed past en dat ze daar last van heeft, ik zou daar ook even goed naar kijken.


Lianne007

Berichten: 2886
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 21:44

een paard bij onze stal heeft dit ook...er is een naam voor,inderdaad zadeldwang
het komt erop neer dat als er wordt aangesingeld het paard een of andere drang krijgt om te gaan liggen,omdat het de druk nog niet helemaal "verdeeld"heeft.
het beste kun je zo losjes mogelijk aansingelen,en vlak voordat je opstapt,en een paar rondjes hebt gelopen aan de hand,beter aansingelen.

Robyn

Berichten: 1592
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 10:01

dank jullie..

Ik ga het proberen..

Bijna klaar met mijn opleiding!!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers