HELP! Mijn veulen heeft het koud!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

HELP! Mijn veulen heeft het koud!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 17:53

Ik was al bang dat dit zou gebeuren toen vorig jaar Nuala pas in Augustus drachtig bleek. Een laat veulen brengt een hoop problemen mee.

Maddox is nu 3 maanden oud en moet nog tot december bij mams blijven. Dit is afgesproken met de koper. Ze kan eventueel eerder afgespeend worden, maar tot December is ze in principe hier.

Mijn paarden staan allemaal nog dag en nacht buiten zonder schuilstal. Allemaal zonder problemen want met warme dekentjes op, maar het veulen heeft natuurlijk geen deken. Ik hoopte dus dat ze een lekkere wintervacht zou kweken, maar ondanks dat ze deze heeft kan geen enkel veulen er tegen om door en door nat te worden zonder kans op opdrogen.

Afgelopen nacht was dan dus ook teveel voor haar. Vanochtend heb ik ze binnen gezet en het veulen stond te trillen als een rietje. Moeder daarintegen was heel boos en wilde eigenlijk niet op stal. Nou staan ze al de hele dag binnen en vannacht laat ik ze ook binnen.

Maar dan het volgende probleem; mijn stal is veel te klein voor moeder met veulen. Hij is maar 3 bij 3,5 meter. Ze passen er wel in en het veulen kan ook liggen, maar om daar nou 24 uur in te staan is niks natuurlijk.

Nou had ik zelf bedacht dat mocht dit probleem komen ik ze tijdelijk ergens anders zou stallen. Maar ik zit met DROES op stal! Dus mijn paarden ergens anders stallen zou onverantwoordelijk zijn..

Een schuilstal bouwen zit er niet in helaas. We mogen niet bouwen op het land en ik heb ook niemand die zo'n stal voor me zou kunnen zetten.

Iemand enig idee wat ik nog kan doen? Of iemand die me kan helpen?


Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:20

Er zijn toch ook dekentjes voor veulens, als ze waterdicht en schuurvast zijn en bovendien op de groei gekocht/gemaakt/verstelbaar is dat misschien een idee?

Wat niet is kan nog komen...

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 18:22

Ik kan die dekens dus nergens vinden. Bij Divoza hebben ze een veulendeken maar die is niet waterdicht. Maar als ze in December naar de nieuwe eigenaar komt gaat ze ook gewoon het land op. Dus ze moet wel een wintervacht hebben.. Daar hebben ze trouwens wel een schuilstal.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:23

Ik vind het niet zo'n groot probleem, dekens zijn er in alle maten te krijgen, ook voor veulens dus, ik heb zelf een shetveulen met deken geien want die was veel te vroeg geboren.
kan dus geen probleem zijn denk ik.
En wat voor ras is het?
de meeste paarden staan wel binnen met dit weer hoor, overdag met een deken tegen de regen buiten en ze heeft denk ik geen last meer van de kou!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 18:28

Het gaat om een Tinker. Dus ze zijn vrij robuust. Maar toch trekt ze het niet, anders stond ze niet zo te trillen.
Het probleem met een deken is dat dat haar wintervacht tegen gaat, en ze in December toch echt gewoon zonder deken het land op moet bij de nieuwe eigenaar. Dan komt ze namelijk in de opfok en daar staat echt geen veulen met deken tussen.
Maar dan nog, ik weet niet waar jij die dekens vind, ik kan ze namelijk echt niet vinden..

miekie

Berichten: 723
Geregistreerd: 22-08-03
Woonplaats: Axel, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:33

kan toch ook gewoon een regendeken? maar dan paar maten kleiner? je hebt ook kleinere pony's die dekens nodig hebben en die zal zij vast ook wel passen hoor.

Profiel weer up to date!

...::: Zeeuwentopic :::...

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:33

Je kan ze toch gewoon overdag naar buiten doen en dan s'nachts op stal
Dan kan het veulen 's'nachts lekker opwarmen in de stal

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 18:45

Miekie: met een deken krijgt ze dus geen wintervacht die ze wel nodig heeft!! Dus dit is geen optie..

Meisje: ja dit kan wel, alleen als ik zie hoe koud ze het nu heeft.. ik vind het zo zielig.. voel me echt een ontaarde eigenaar...

Duhelo

Berichten: 28525
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:56

ik denk dat het iets is waar ze effe door moet, maar dat je haar het best snachts op stal zet zodat ze de kans heeft om es helemaal op te drogen, en overdag gewoon buiten laat,ze zal het een paard dagen echt koud hebben, maar normaal zou haar vacht moeten in korte tijd verdikken hoor
succes

meisje

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-02-02
Woonplaats: ijmuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:20

Ik snap wat je bedoeld toen mijn paardje nog jong was had ze het ook koud als veulen
ik heb haar toen een deken omgedaan ,maar omdat het veulen van jou weggaat en dan met een schuilstal komt te staan
Kan je haar beter zo laten wennen aan de kou overdag buitenen s'nachts binnen
Als het de hele dag regent haal je ze gewoon iets eerder binnen maar zou ze zeker 6 uur per dag naar buiten gooien, anders heeft ze het moeilijk bij die andere eigenaar
En ze kan s'nachts bij jou lekker op warmen in de stal
Je kan mams ook niet aan doen de hele dag op stal en het veulen ook niet hoor!

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:25

Waarom doe je ze overdag niet naar buiten en in de avond weer naar binnen?? Dan kan ze overdag lekker spelen, en aanleren dat ze binnen moet staan (ook voor langere tijd)

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank


Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:08

dan koop je toch een regen deken 0 gram. houdt wel het water tegen maar is niet zo dik dat ie geen wintervacht meer krijgt!

Jasmijn 29-04-2011
<3 Jasmijn <3 Mampina
Brusje op komst!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 20:18

hoe groot is je tinkveulen nu? er zijn namelijk ongevoerde regendekens (pagony turnout lite) vanaf maat 145. dat is voor een pony van 1 meter ongeveer...

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:02

Een veulen een dek op doen is niet een goede oplossing Hierdoor bouwen ze minder weerstand op. Het is niet erg dat je veulen op stal staat, tuurlijk is dit niet zo leuk voor hem. Maar ik zou hem overdag een paar uurtjes naar buiten doen, een dek is naar mij idee geen oplossing.

22-09-2006 is mijn zoon Kyan geboren!!
http://www.futerehope.come2me.nl/" target="_blank

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 08:36

Hebben je paarden buiten geen mogelijkheid om te schuilen? Zo niet, dan is een ongevoerde regendeken wel een optie. Ik denk dat het veulen het koud krijgt door alle nattigheid en niet door de temperatuur.

* To Belg, or not to Belg *

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:37

Helaas Yorghos... er is buiten geen echte schuilmogelijkheid......
Maar persoonlijk zou ik er ook voor kiezen ze overdag buiten te zetten, en 's avonds binnen voor de nacht.
Succes esme!


Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:39

Misschien kun je een box vergroten? Ik weet niet hoe de stalsituatie bij jou is, maar misschien kun je ergens tijdelijk een tussenschot weghalen zodat je een grotere box krijgt?

* To Belg, or not to Belg *

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:45

Helaas.... ook dat is niet mogelijk..... (ik antwoord even voor esme)
Wel heel fijn dat er zo wordt meegedacht! OK dan!


Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 11:05

Dit is misschien wél mogelijk Haha!
Ik moet het even bespreken met Henk, maar volgens mij kan het tussenschot er wel uit, die is er immers ook ooit tussengezet.
Ga eens even informeren..

Maddox staat nu trouwens buiten, het weer is gelukkig iets beter. En dan vanavond weer naar binnen.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 11:11

Kan je niet een grote partytent neerzetten met een paar palen erbij om het ding te verstevigen/ te verhogen? Of 2 grote stro/kuil balen op elkaar zetten in het land zodat ze in de luwte daarvan kunnen gaan staan.

Belker

Berichten: 15293
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 14:21

Ik zou je veulen goed in de gaten houden. Als er droes op stal heerst kan het veulen emt een verminderde weerstand dit dus erg snel krijgen. Regelmatig temperaturen, geode controle en voldoende krachtvoer geven. De energie om warm te blijven moet toch ergens vandaan komen. Veulenbrok kan in dit geval geen kwaad.

Fiesta, freiberger, what else?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 14:24

Ze word helemaal volgestopt met veulenbrok en vitamines Haha! Dus dat zit wel goed Haha!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 14:27

een ongevoerde regendeken is dat echt geen optie?
Die houd de wintervacht echt niet tegen, maar wel de regen, en omdat ze nat zijn krijgen ze het juist koud.
Succes iig!

:evaw:


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dassie001, greendragon, SabrinaB en 119 bezoekers