Opbouwen na peesblessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Opbouwen na peesblessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 19:05

Mijn merrie heeft een overbelaste ophangpees rechtsachter. Ik ben met haar begin augustus naar de kliniek in Utrecht geweest voor een echo en bovenstaande was er volgens de da aan de hand. Advies: 3 maanden stappen op het harde. Ze had toen ook nog een veulen aan de voet en dat bemoeilijkte het herstel ook naar mijn idee, ondertussen is het veulen weg en ik heb haar vorige week eens los gedaan in de bak om te kijken of ze nog kreupel liep. Ze liep prima, niets aan de hand. Dus eigenlijk wilde ik weer langzaam aan aan het werk gaan met haar. Zou dit al te vroeg zijn of kan ik het werk gaan opbouwen, is er iemand die mee een goed schema kan geven voor wat betreft het opbouwen.


Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:15

Goed is het om veel rechte lijnen te rijden, lang laag, even rechtstellen, want zodra ze te snel bochten op dat been gaat maken ben je zo weer terug bij af.
Maar het ene paard herstelt sneller dan het andere, advies is beginnen met +/- 10 minuten per dag te rijden, en iedere 2 weken 5 minuten erbij.
Wanneer ze het niet meer aankan ga je gewoon een stapje terug. Beetje aanvoelen wat gaat.
Bedenk wel; het is beter om 3 maanden te langzaam op te bouwen dan 1 dag te snel.
Tip is ook om iedere maand even een check te vragen van de dierenarts, en na 3 maanden telkens om de 2 of 3 maanden tot een jaartje of 2 half jaarlijkse check, omdat je soms zo went aan de beweging van een paard dat deze heel normaal lijkt terwijl het toch niet helemaal rad en soepel is.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:22

ook goed om haar 2 keer per dag uit te halen, op elkaar afstemmen.
De 1e X opbouwend trainen en de 2e keer kleine 10 minuten op het harde stappen, geen Xtreem korte bochten draaien, en aan de linkerkant lopen, mocht ze schrikken draait ze niet om haar verkeerde been.

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-10-03 19:26

Het advies toen was dus 3 maanden op het harde stappen(die zijn nu dus nog niet om 2 maanden pas!) , aan de hand of erop. Ik heb het toen aan de hand gedaan want erop is ze buiten niet zo makkelijk en als ze dan raar gaat doen.... Maar goed, laatst ben ik het maar eens gaan proberen om erop op het harde te gaan stappen, ze is braaf dus ik wilde het zo gaan opbouwen. Ik stap dus nu elke dag een half uur met haar (erop) en rij haar laag en diep voor de rugspier. Ze is nu helemaal ingevallen en spieren zijn ook niets meer door het veulen dat ze heeft gehad en door het niksen natuurlijk. Maar nu wilde ik dus weten wat het beste is om haar weer goed in conditie en gespierd te krijgen.

boemel

Berichten: 8340
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:29

Ik zou het advies van de dierenarts maar opvolgen en echt 3 maanden aan de hand op het harde stappen en dan een nieuwe scan laten maken en met de dierenarts overleggen over het vervolgtraject.

Ga niet zomaar zelf aan de gang. Daar is zo'n pees veel te kwetsbaar voor en je kan de blessure verergeren.

Mijn paard had ook een peesblessure. Ze is 1 dag kreupel geweest en liep verder zuiver. Zelfs in draf op de volte op het harde liep ze goed. Op de scan was duidelijk te zien dat er sprake was van peesbeschadiging en de buigproef was toen ook niet goed. Ik ben blij dat ik me aan de maanden stapwerk gehouden had. De 2e scan zag er heel goed uit.
Inmiddels rijd ik weer volledig en heeft ze nooit meer een dikke of warme pees gehad.

M1+10

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:31

ik zou iig die drie maanden aanhouden en daarna pas weer beginnen, er is niets zo frustrerend als te vroeg weer met een paard beginnen na een peesblessure en dan dus al gauw weer uitgereden zijn doordat ie weer kreupel word!
ik zou die drie maanden dus volmaken en dan rustig opbouwen met het liefst buiten (rechtuit!) draven , en daarbij dagelijks minstens een kwartier op het harde stappen, het is niet onverstandig om dit zowiezo erbij te blijven doen, dat houd nl de pezen hard en voorkomt dat ie nog een keer die blessure terugkrijgt!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 19:38

Kijk alsjeblieft uit en je kan beter het advies van de dierenarts opvolgen!
Beter nu nog even rustig aan,dan dat je haar straks kwijt bent!
Spreek uit ervaring,ben helaas mijn paard kwijt geraakt aan een peesblesure!
Ondanks dat wij heel voorzichtig zijn geweest!
Een pees is een kostbaar iets bij en paard!
Sterkte ermee!
Groetjes Lundi

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 20:02

Kijk uit hoor! peesblessures zijn heel hardnekkig. Liever 1 of 2 maanden langer rust dan straks 2 jaar sukkelen. Die spieren krijgt ze snel genoeg terug, wees maar niet bang. Ik heb mijn paard, wiens pees (achter) totaal verkleefd was en waarvan alle DA's zeiden dat komt nooit meer goed, kreeg 2 opties : afmaken of pensioen en heel misschien was een operatie mogelijk. Ik heb haar een half jaar rust gegeven, afspuiten (thanks mam) 4-5x per dag + antiphlogistine zalf + brandnetel/kamille thee. Daarna nooit meer last gehad en dat is nu zo'n 6-7 jaar geleden. De peesklap was trouwens ontstaan door een trap van een fjord (manegepaard)

Locanda

Berichten: 2612
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Noord-Holland en Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 20:08

Pas beginnen met opbouwen als de 3 maanden uitgestapt zijn!!!
Da wist ik nie..

Because the line between wrong and right, is the width of a thread from a spider's web. The piano keys are black and white, but they sound like a million colors in your mind.

http://www.lucies-paardenadvies.nl De basis in balans.Bewust trainen omg NH en midden Nl.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-03 22:21

Eerst laten scannen voor je er weer wat mee gaat doen. Je weet namelijk niet hoe slecht de pees van binnen nog kan zijn.

28-09-2007
Nothing compares too you...

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 07:10

Ok, dan zal ik in dat geval maar braaf de drie maanden vol maken (er zijn pas 6 weken om Huilen Verdrietig het duurt zo lang!), al zal dat over 2 weken erg moeilijk zijn omdat het dan al om half 5 donker is en ik pas rond 5 uur op stal kan zijn. Heeft iemand nog ideeen hoe ik dan kan stappen. (molen is geen optie ivm het draaien)

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 07:49

Mijn paard mocht wel in de molen,maar zonder keren!
Ik deed hem twee keer per dag,de ene ker links om en de andere keer rechts om!
Misschien voor jou ook een optie!
Laat idd je paard even scannen voor je echt weer aan het werk gaat,zoals flair ook zei!
Sterkte ermee,rustig aan!
Groetjes Lundi

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 08:00

Molen is bij ons geen optie, want die draait uit zichzelf na zoveel minuten de andere kant op om eenzijdige belasting te voorkomen.!

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 08:04

Je kan er toch bij blijven staan en het paard er vlak voor het draaien er uithalen,waarschijnlijk kan je hem ook instellen op alleen links of rechts om,bij ons is dat in ieder geval wel!
Groetjes maar weer van Lundi

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 08:12

Nee, ik kan helaas niet de draairichting instellen. Hij draait na zoveel minuten uit zichzelf om en als het paard dan net aan de andere kant van de uitgang staat moet hij dus alsnog draaien om eruit te kunnen. Molen is bij ons helaas geen optie.

lundi
Berichten: 2383
Geregistreerd: 21-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 08:23

Dat is echt heel jammer!
Dan zit er haast niet anders op dan aan de hand stappen!
Nogmaals veels veel sterkte en hou je ons op de hoogte hoe het met haar gaat?
Groetjes Lundi

Margreet

Berichten: 18324
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 11:01

Pezen bevatten erg weinig zenuwen, de kreupelheid is al heel snel over, maar schijn bedriegt helaas...
Hou je alsjeblieft aan het advies van de DA en laat het weer scannen voordat je iets meer gaat doen, dat is echt heel belangrijk.

Nulla tenaci invia est via

Sannie1980

Berichten: 1744
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 13:19

heeft iemand misschien nog van die fluoriserende hesjes enz. in de aanbieding, ik zal dan toch voorlopig nog ff moeten stappen en aangezien het al donker wordt.....

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 13:43

En zeker niet losgooien een paard wat op rust heeft gestaan kan rare bewegingen maken en bij een pees moet je NOOIT een risico nemen.

Je zou ook Ultrageluid kunnen proberen daar heb ik erg goede ervaringen mee gehad.

Leef en Strijd vergeet het einddoel Maak de reis
tem je angst en hou je dromen niet gevangen
adem vrij alles gaat voorbij wat niet geniet dat gaat verloren voor altijd ♥

Leef en strijd - 3JS


Marije_jiplover

Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 19:52

Bij een pees kun je eerder te lang er over doen om weer op te bouwen dan te snel.
Stappen op het harde en echt minimaal 3 maanden. Binnen die tijd lopen ze weliswaar meestal niet meer kreupel, maar de pees is nog niet op zijn volledige sterkte terug. Als je dan weer fanatiek gaat opbouwen en losgooien en op zware bodem gaat stappen, overbelast je de pees en is de klans op opnieuw een blessure heel erg groot.
Wees dus verstandig en blijf stappen op het harde over zoveel mogelijk rechte lijnen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

iniak

Berichten: 532
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 22:25

Neem alle hierboven genoemde wijze adviezen ter harte! Ik kan me er alleen maar bij aansluiten; Mijn paard en ik tobben al vier maanden met een peesklap, hij loopt prima en heeft nergens last van maar inderdaad; schijn bedriegt. Ik heb zelf ook die momenten gehad dat ik dacht dat het allemaal wel meeviel en ik best wat meer kan gaan doen. Gelukkig zijn er mensen die mij daarvan weerhouden; Veel terugkerende peesblessures worden veroorzaakt doordat men te snel weer aan de slag gaat; je denkt dat het prima kan maar het herstel van dat weefsel kost gewoon heel veel tijd en is dus tussentijds ook nog heel kwetsbaar. Je bent zo weer terug bij af. Alleen een scan kan een goeie indicatie geven over het genezingsproces, en dan nog zegt de DA (in Emmeloord) dat het werkelijke herstel altijd ietsje achter loopt bij de scan; Wat is nou een paar maanden extra op een paardeleven? Wees er zuinig op! En inderdaad losgooien is ook vragen om moeilijkheden; zorg tijdens dit herstelproces dat je zoveel mogelijk risico's uitsluit, en dat is al heel moeilijk want het blijft een dier dat gewoon zijn/haar energie kwijt moet raken.Veel bewegen is goed, maar dan wel in een gecontroleerde situatie. Een stapmolen is daarom vaak de ideale plek, ook al kan dat draaien weer belasting geven. Als je een paard hebt dat niet meer te hanteren is tijdens aan de hand stappen is zo'n stapmolen toch beter dan dat 'ie als een dolle in het rond gaat springen. Veel sterkte ermee en hou gewoon vol met alleen stappen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelo_J, Bibin, Corelli, Jasia, Monody, Trendiction en 90 bezoekers