bloedarmoede

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

bloedarmoede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-10-03 19:45

Ik heb dus net de uitslag van het bloedonderzoek van Piropo binnen en hij heeft dus bloedarmoede.
Aangezien de arts die belde tussen 2 operaties in zat en het telefoongesprek dus even snel was heb ik hem niet gevraagd of niet kunnen vragen hoe een paard daar nou aan kan komen, ik ga het sowieso nog navragen maar ik ben dus benieuwd of hier mensen zijn die daar ervaring mee hebben met hun paard(en)?

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje


Scum

Berichten: 33098
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 08:52

Ik kan uit de naam van je paard niet opmaken of het wel/niet een merrie is. Maar als ie van de zomer een veulen heeft gehad zou het daarvan kunnen komen. Bloedarmoede kan ook komen van een te laag ijzergehalte. In dat geval kun je ook brok voeren met een hoger ijzergehalte.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-03 09:54

Scum schreef:
Ik kan uit de naam van je paard niet opmaken of het wel/niet een merrie is. Maar als ie van de zomer een veulen heeft gehad zou het daarvan kunnen komen. Bloedarmoede kan ook komen van een te laag ijzergehalte. In dat geval kun je ook brok voeren met een hoger ijzergehalte.



Piep is een hengst Knipoog
Tja een laag ijzergehalte zal idd wel zo zijn maar ik blijf me afvragen hoe hij daar aan kan komen en hoe ik dit dus voor de toekomst kan voorkomen Scheve mond

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 10:01

Toen wij de bloeduitslagen kregen van de jaarlingen uit de usa, hadden deze ook behoorlijk bloedarmoede.
Zij hebben toen een injectie rechtstreeks in het bloed gehad met "ijzer" en ik heb ze 4 weken lang een drank over het voer gedaan, dat spul heet :ironcyclen, werkt hartstikke goed, ziet eruit als stroop en ze lusten het graag.
Vraag anders eens aan je dierenarts....

Kijk op mijn website om meer te weten te komen over mijn paarden!

SunnyBoy
Berichten: 437
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 14:19

Mijn paard heeft ook bloedarmoede. Het zal inderdaad te maken hebben met het ijzer. Hij krijgt nu 1x per jaar een spuit om de bloedlichaampjes weer 'op te peppen' en dat helpt altijd goed.
Voorkomen kanje het volgens mij niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-03 20:35

Een paard van een vriendin van mij had het ook (Friese ruin), ik wil wel even voor je vragen wat zij toen precies hebben moeten doen en/of laten. banketstaaf voor je meid. Maar met die fries is het ook goed gekomen en Piropo komt er ook weer bovenop! Sterkte!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 10:05

Picasso schreef:
Een paard van een vriendin van mij had het ook (Friese ruin), ik wil wel even voor je vragen wat zij toen precies hebben moeten doen en/of laten. banketstaaflig voor je meid. Maar met die fries is het ook goed gekomen en Piropo komt er ook weer bovenop! Sterkte!




Jaa graag, ik heb net weer gebeld met de d.a. wat nou de precieze oorzaak zou kunnen zijn, maar daar kon hij me natuurlijk geen antwoord op geven, ik denk dat ik alsnog maar wat mest ga wegbrengen ook om dan iig maar uit te sluiten dat hij ook wormen heeft.
Een wormeninfectie zie je alleen maar in het bloed geloof ik als het heel erg is.....verder brabbelde hij nog wat maar kon ik er nou niet echt iets mee...
*het communiceert heel moeilijk als je niet je eigen d.a. hebt* Scheve mond

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 10:26

Is het bloed in rust (dus paard gewoon op stal) afgenomen?

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 11:30

cloris"]
[quote="Picasso schreef:
Een paard van een vriendin van mij had het ook (Friese ruin), ik wil wel even voor je vragen wat zij toen precies hebben moeten doen en/of laten. banketstaaflig voor je meid. Maar met die fries is het ook goed gekomen en Piropo komt er ook weer bovenop! Sterkte!




Jaa graag, ik heb net weer gebeld met de d.a. wat nou de precieze oorzaak zou kunnen zijn, maar daar kon hij me natuurlijk geen antwoord op geven, ik denk dat ik alsnog maar wat mest ga wegbrengen ook om dan iig maar uit te sluiten dat hij ook wormen heeft.
Een wormeninfectie zie je alleen maar in het bloed geloof ik als het heel erg is.....verder brabbelde hij nog wat maar kon ik er nou niet echt iets mee...
*het communiceert heel moeilijk als je niet je eigen d.a. hebt* Scheve mond
[/quote]

Ik ga haar vanavond voor je bellen. Sterkte meissie! Ach gut

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 12:04

Wormen zijn meestal de aanleiding voor bloedarmoede. MAar een virus kan ook aanleiding geven tot fikse bloedarmoede, en dat was bij mijn paard ooit. Mij is redcell aangeraden, en ik heb van de veearts een grijze fles met oranje letters gekregen. die siroop vond hij niet te pruimen maar het werkte wel.

De hond is de betere mens

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 13:10

Appie schreef:
Is het bloed in rust (dus paard gewoon op stal) afgenomen?



ja paard stond gewoon op stal.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-10-03 13:12

Desiree schreef:
Wormen zijn meestal de aanleiding voor bloedarmoede. MAar een virus kan ook aanleiding geven tot fikse bloedarmoede, en dat was bij mijn paard ooit. Mij is redcell aangeraden, en ik heb van de veearts een grijze fles met oranje letters gekregen. die siroop vond hij niet te pruimen maar het werkte wel.


Hij had volgens mij niet echt een virus, iig niet iets wat echt opviel, hij was levendig en redelijk aan het werk, geen aanwijzingen dat hij een virus zou hebben... vandaar.
Ik ga toch ook maar weer even wat mest wegbrengen.

De siroop die Piep gekregen heeft vindt hij geloof ik wel lekker Haha!

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Mist

Berichten: 9481
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:00

schrik niet.... luizen kunnen ook bloedarmoede veroorzaken (zo ook bij het paard van een vriendin van mij) vooral shets en friezen schijnen daar gevoelig voor te zijn (die van die vriendin was een fries)

DubbelFun

Berichten: 88617
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:58

Als de darmen niet goed funktioneren kunnen er bepaalde voedingsstoffen niet goed worden opgenomen. IJzer kan er één van zijn.
IJzertekort kan door meerdere oorzaken ontstaan, vaak is een éénmalige aanvulling voldoende.
Soms is het chronisch en zal je paard af en toe een 'bijtank'-kuurtje moeten hebben.
Ga niet zelf dokteren met ijzerhoudende middeltje van de Paardedrogist ofzo, want als je je paard 'ijzer' gaat voeren dan worden de darmen 'lui' en zullen ze het ijzer wat in het voer zit er niet meer uithalen.

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 09:08

cloris"]
[quote="Appie schreef:
Is het bloed in rust (dus paard gewoon op stal) afgenomen?


ja paard stond gewoon op stal.
[/quote]

Waarom stelde ik deze vraag?
Begin dit jaar sprak dierenarts Frans Oostra in Ermelo over 'de (over)belasting van ons sportpaard'. Hij vertelde op een gegeven moment dat bloedarmoede bij een paard bijna niet te meten is. Vooral niet na rust. Na arbeid misschien, maar dan nog is het hoogstwaarschijnlijk een onbetrouwbare meting. Bloedarmoede komt bij paarden maar heel zeldzaam voor.
Bij elk paard zal bloedarmoede naar voren komen als het bloed vooral in rust is afgenomen.

Het bloed van paarden is in dat opzicht heel anders dan dat van mensen. Is niet met elkaar te vergelijken.

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 09:51

Appie"]
[quote="cloris"][quote="Appie schreef:
Is het bloed in rust (dus paard gewoon op stal) afgenomen?


ja paard stond gewoon op stal.
[/quote]

Waarom stelde ik deze vraag?
Begin dit jaar sprak dierenarts Frans Oostra in Ermelo over 'de (over)belasting van ons sportpaard'. Hij vertelde op een gegeven moment dat bloedarmoede bij een paard bijna niet te meten is. Vooral niet na rust. Na arbeid misschien, maar dan nog is het hoogstwaarschijnlijk een onbetrouwbare meting. Bloedarmoede komt bij paarden maar heel zeldzaam voor.
Bij elk paard zal bloedarmoede naar voren komen als het bloed vooral in rust is afgenomen.

Het bloed van paarden is in dat opzicht heel anders dan dat van mensen. Is niet met elkaar te vergelijken.
[/quote]


Maar vertelde hij dan ook nog dat sommige paarden wel die symptomen van bloedarmoede hadden? of ging het om paarden die dat niet hadden en evengoed bloedarmoede zouden hebben volgens de bloedtest?

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 09:54

Sugarmiss schreef:
Als de darmen niet goed funktioneren kunnen er bepaalde voedingsstoffen niet goed worden opgenomen. IJzer kan er één van zijn.
IJzertekort kan door meerdere oorzaken ontstaan, vaak is een éénmalige aanvulling voldoende.
Soms is het chronisch en zal je paard af en toe een 'bijtank'-kuurtje moeten hebben.
Ga niet zelf dokteren met ijzerhoudende middeltje van de Paardedrogist ofzo, want als je je paard 'ijzer' gaat voeren dan worden de darmen 'lui' en zullen ze het ijzer wat in het voer zit er niet meer uithalen.


Maar dan zou je dus opzoek moeten gaan naar een voer wat wel of niet meer ijzer bevat?
Zou dat een optie zijn? ik zelf heb jaren geleden juist de tabletjes van Vogel genomen en dat werkt echt perfect, die had ik dus ook al in gedachte voor Piropo als het niet beter wordt door dit drankje Verward

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Appie
Berichten: 1124
Geregistreerd: 23-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 10:15

cloris schreef:

Maar vertelde hij dan ook nog dat sommige paarden wel die symptomen van bloedarmoede hadden? of ging het om paarden die dat niet hadden en evengoed bloedarmoede zouden hebben volgens de bloedtest?


Ja, paarden kunnen evengoed bepaalde symptomen hebben van bloedarmoede, maar vaak is dit dus helemaal niet het geval. Veel symptomen kunnen ook andere oorzaken hebben.

En hij stelde dus heel duidelijk; 'Bij elk paard zal bloedarmoede naar voren komen als het bloed vooral in rust is afgenomen.'
Dus symptomen of niet, het is volgens hem op deze manier nooit een betrouwbare meting.

Je kunt niet alle honden van de wereld redden, maar wel de wereld van één hond...

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 11:54

mijn paard heeft ook bloedarmoede gehad. Ik heb een ijzeroplossing gekregen van de DA en dat ik geloof een maand over het voer gedaan. Ik heb nu een voedingssupplement met extra goed opneembaar ijzer om te voorkomen dat ze het weer krijgt.

Ik had het advies gekregen om een paar maand rustig aan te doen (was niet zo lastig aangezien ze ook al een peesblessure had Haha! ) Ze is er nu weer helemaal bovenop en ik heb weer mijn oude paardje terug.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 14:19

Appie schreef:


Ja, paarden kunnen evengoed bepaalde symptomen hebben van bloedarmoede, maar vaak is dit dus helemaal niet het geval. Veel symptomen kunnen ook andere oorzaken hebben.

En hij stelde dus heel duidelijk; 'Bij elk paard zal bloedarmoede naar voren komen als het bloed vooral in rust is afgenomen.'
Dus symptomen of niet, het is volgens hem op deze manier nooit een betrouwbare meting.


Dus volgens hem is het testen op bloedarmoede dus niet te doen op deze manier.
maar goed, ik geef gewoon wel die siroop tot het op is, en ik hoop dat er dan maar wel wat "betrouwbaars" uit het mestonderzoek komt.

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-03 14:22

laurae schreef:
mijn paard heeft ook bloedarmoede gehad. Ik heb een ijzeroplossing gekregen van de DA en dat ik geloof een maand over het voer gedaan. Ik heb nu een voedingssupplement met extra goed opneembaar ijzer om te voorkomen dat ze het weer krijgt.

Ik had het advies gekregen om een paar maand rustig aan te doen (was niet zo lastig aangezien ze ook al een peesblessure had Haha! ) Ze is er nu weer helemaal bovenop en ik heb weer mijn oude paardje terug.




En had jouw paard dezefde symptomen?
Een paar maanden? nee compleet stilzetten doe ik hem niet, hij wordt gewoon heel licht gereden en wat gelongeerd, anders breekt hij straks de tent af Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 16:13

Avalla was heel erg sloom en ik kreeg het maar niet voor elkaar om conditie te kweken bij haar. Ik riep al een half jaar dat ik nu eens de DA moest bellen maar weer eens veel te lang mee gewacht .

Ik kan nu tenminste een buitenrit van 1,5 uur maken met bijna alleen
draf en galop zonder dat ze moe is aan het eind. Sterker nog, aan het eind gaat ze nog enthousiast draven uit zichzelf Haha!

Avalla stond overigens in de wei, dus als ze een sprintje wou trekken kon ze dat gewoon doen.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-10-03 16:36

ja als ze in de wei kunnen kan je ze ook makkelijker "stil" zetten, Piropo staat dan wel veel in de buitenbak los dus hij kan als hij wilt zijn energie wel kwijt maar dan nog moet je echt wat met hem doen, hij is gewoon graag bezig Knipoog
Ik longeer hem nu zo'n 20 minuten en ik merk dat hij langzaam maar zeker weer wat meer conditie gaat krijgen, het is nog minimaal hoor en je moet echt uitkijken dat je niet teveel met hem doet, de vermoeidheid laat hij namelijk pas op stal zien.
Bedankt voor je antwoord Knipoog

Interesse in Doma Vaquera en/of het rijden met een Garrocha, of dressuurmatige begeleiding? stuur even een pbtje of een mailtje

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30608
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 20:57

Mijn pony heeft in maart met bloedarmoede te kampen gehad.
Ik longeerde hem donderdag, en dacht dat een baaldag had. Hoewel mijn pony normaal niet te houden is in de stalperiode. Het zinde me niet, dus vrijdagochtend weer uit zijn box gehaald. Hij wilde amper meer lopen.
Dus heb ik mijn kennis ernaar laten kijken, die zag niets vreemd. Even afgewacht. Toch maandag bloed laten prikken, een paar uur later had ik de uitslag. Volgens hem waren de waardes niet veel te laag, misschien lichte bloedarmoede. Ik kreeg Haemolytan 400 van Equistro. Hier gaf ik hem best een zware dosering van (moest ook), en gelukkig knapte hij op. Dit duurde wel enige tijd, mijn pony heeft 3 weken rust gehad. Wel heb ik hem al af en toe in het weiland gehad toen, vanwege het verse gras.
De veearts had mij ook gezegd een poosje niets doen, en dan heel rustig opbouwen. Na 3 weken ben ik heel rustig op gaan bouwen.
Sterkte ermee. Ik had het er slecht mee dat mijn pony zo verschrikkelijk sloom was, dit hoorde niet bij hem.
Gelukkig is alles nu in orde. Het was bij mijn pony geen wormen ofzo, daar had de veearts al naar gekeken. Ik denk dat het komt omdat mijn pony zwaar onder de advieshoeveelheid voer zit voor wat hij elke dag moet doen.
Sindsdien voer ik wel hetzelfde merk (Subli), maar ander soort. Eerst had ik basisbrok en sportbrok, maar ik had een lijst met waardes. En in ponybrok en prestatiebrok zitten veel meer belangrijke stoffen, in hogere waardes. Ponybrok is echt voor de stoffen, worden ze niet dik van niets. En prestatiebrok is eigenlijk voor erg hard werkende paarden, maar mijn pony's doen het er prima op.

Ondanks dat er hier zat mensen zijn die afraden om iets bij te voeren met extra ijzer, ga ik toch van de winter weer wat voeren.
Het hele voorjaar hem ik hem op 3-5 kilo voer gehad, om te zorgen dat de waardes goed bleven. Daarna afgebouwd, omdat er ook veel in het gras zat. Maar eind van de zomer alweer gaan opbouwen. Ondertussen is hij van het gras af, en staat nog laag in hoeveelheid brok. Ik moet onder advieshoeveelheid blijven voeren, omdat hij anders echt teveel energie krijgt, dus toch maar wat bijvoeren, zeker verderop in de winter richting voorjaar.

Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23409
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 22:09

Sharif had ook lichtelijk bloedarmoede en die heeft een pepspuit gehad (haemo)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: sunny43, Trendiction en 86 bezoekers