Met een 10-jarig paard pas beginnen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Met een 10-jarig paard pas beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 18:35

Ik heb mijn paard nu 2 jaar. Hij was B dresuur met wp en L springen. Ik wilde een beetje met hem springen, omdat mijn pony dat niet meer kon (peesblessure) en mijn moeder wilde gewoon lekker kunnen rijden. Hij was 10 jaar toen we hem kochten en niet echt geweldig gereden. Uiteindelijk moest mijn pony toch verkocht worden. Het bleek dat mijn paard echt goed kon springen, maar ik besloot te gaan dressuren (vond ik leuker, maar hij had veel meer springtalent). In het begin vond hij er echt niks aan, maar later werd het steeds beter. Na 1,5 jaar waren we Z1 startgerechtigd en nu hebben we daarin 2 wp. Ik ben echt super trots op hem. Vaak hoor ik zeggen dat het voor een paard van 10 jaar moeilijker is om alles te leren dan voor een jonger paard, dus dat het best zwaar is voor hem. Ik denk aan de andere kant dat een 10-jarig paard minder snel overbelast raakt dan een jong paard. Moet ik er nu veel verschil in maken dat hij op iets oudere leeftijd pas is begonnen? Hoe denken jullie hierover?

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:37

10 jaar is toch nog lang niet oud?? Beter als 4 jaar en dan al in de Z.. Nee hoor wat mij betrefd is 10 jaar OK dan!

-X- Anja

Duhelo

Berichten: 28553
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:40

ook een paard van die leeftijd weet al enkele''trucjes'' (stijgeren bokken , enz) en als hij dit van te voor nog nooit gedaan heeft, dan weet je dat hij het niet meer leuk vind of dat je hem overbelast, en dat het tijd wordt om hem es een vakantie te gunnen, maar bij een jong paar d zal dit zelfde gedrag misschien opgevat kunnen woden als overmoedigheid, of dat hij je uitprobeert,en dat het van kwaad naar erger komt

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-03 18:42

AnjaKos schreef:
10 jaar is toch nog lang niet oud?? Beter als 4 jaar en dan al in de Z.. Nee hoor wat mij betrefd is 10 jaar OK dan!

-X- Anja

Nee, maar ik bedoel dat veel paarden al dresuurmatig worden ingereden enzo. Met hem was dus eigenlijk niks gedaan, behalve zadelmak gemaakt en af en toe een beetje rondgereden. Maar is het nu dus moeilijker voor hem om alles te leren?

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-03 18:46

Vindt het sowieso al goed dat je hem in anderhalf jaar naar Z1 hebt gereden, ongeacht welke leeftijd.
Het zal misschien iets moeilijker voor hem zijn, hij zal immers dingen anders moeten leren als dat die gewend is. Maar misschien ook wel juist makkelijker.
Een jong paard heeft al zoveel dingen te verwerken, heb je naar mijn idee meer kans dat het allemaal een beetje teveel wordt....
Bij 10 jaar is die normaal gesproken al wat gewend, hij heeft al aardig wat jaartjes mensjes op zijn rug, heeft zijn evenwicht *normaal gesproken* al gevonden en ga zo maar door.

En de 1 leert sneller dan de ander Tong uitsteken